Parellifråga - hästarnas min?

Sv: Parellifråga - hästarnas min?

Det är en sak att vara konstant avstängd, det är en annan sak att kunna stänga av "på kommando". Att totalt kunna slappna av och bara vara är det rätt få hästar som klarar av (förutom när de är själva med sina hästkompisar i en stor hage långt ifrån allt vad folk heter).

Tolka godtyckligt du bara. :smirk:

Jag vet att jag inte kommer att låta hingsten bestiga stoet framför eller klia sig mitt i tävlingen. Vart försöker du komma? :smirk:

En häst kan arbeta utan att se avstängd ut.

Hästarna på bilderna arbetar ju inte...

Jo, två av dom rör sig framåt men inte vill jag kalla det arbete.

Var inne på samma sida som trådskaparen och hittade även dessa bilder på "avstängda" Parellihästar...

08.jpg

09.jpg

07.jpg

01.jpg

lindaregalo.jpg

Ingen av hästarna har öronen framåt och glimten i ögat heller. :angel:

Nähä, då är du blind.

Hästar spelar med sina öron mycket, speciellt när den lyssnar på ryttaren. Hästen riktar oftast öronen dit den har uppmärksamheten.

Verkar som om du inte vet det...

"Stänger de av" gnistan och glädjen när de lyssnar på sin ryttare måhända? :angel:

Tycker inte att hästarna på bilderna ser det minsta olyckliga ut.

Sen får du tycka vad du vill.

Du får mer än gärna sätta in en bild eller två på hästar du tycker har "gnista och glädje".

Oh vilka fina bilder, som Slice la ut. Och även dom som Sweet la ut. Ha, då fick man se hur Linda Parelli ser ut antar jag.
Hästarna där är ju mycket glada och lyssnande. Och hästarna på Sweets bilder ser också glada ut. Tänk som det kan bli! Glada hästar hela vägen!

:) tror att dom ser så glada ut för all extrautrustning dom har på sig

Var Malte tränad av Parelli?

Det var ju Parellis hästar tråden handlade om. Nej, jag tycker inte att Malte ser avstängd ut. Möjligen avslappnad men han har öronen framåt och ser inte olycklig ut.

Eller så ser de glada ut för att de tillåts se glada ut och tillåts ha en personlighet. :smirk:

Men han var till mångt och mycket hanterad enligt Parellis filosofier.

Fast rent allmänt kan jag väl tycka att man inte kan bedöma så mycket utifrån en bild. Jag tycker att hopphästar ser irriterade ut mest hela tiden när man ser på TV, men vad vet jag om hur det egentligen är?

Men vad Parelli säger och vad Parelli gör kan ju skilja sig en hel del. Och tränades han enligt principerna tränades han (väl?) av dig och inte av Parelli. Hade han tränats av Parelli i stället för av dig hade han kanske sett avstängd och olycklig ut.

slice skrev:
Men vad Parelli säger och vad Parelli gör kan ju skilja sig en hel del. Och tränades han enligt principerna tränades han (väl?) av dig och inte av Parelli. Hade han tränats av Parelli i stället för av dig hade han kanske sett avstängd och olycklig ut.

Jag har sett Parelli träna på video, och inte tycker jag att hans hästar ser uttråkade ut? De ser jävligt alerta ut och reagerar ruskigt fort på givna kommandon, men när de inte har något att göra så passar de på att ta det lugnt.

Men som sagt... Hur mycket kan man utläsa av en bild?

188024719IGBNyL_ph.jpg

188024662ykKTAO_ph.jpg

188024642XecGfa_ph.jpg

Den sista bilden har jag fått kommentarer om som lydit allt från "Åh, så sööööta ni är, vad lycklig han ser ut" till "Herregud, hästen ser ju förbannad ut!".

Han ser ju faktiskt arg ut på sista bilden :crazy: ;) men arga hästar har öronen bakåtstrukna och inte bara bakåtvridna. Slutsats = han är inte arg.

Men hästar som inte har öronen spikrakt framåt i alla lägen är ju avtängda och olyckliga enligt dig...

Här är några hästar med öronen spikrakt framåt och glimt i ögat, är de också lyckliga?

KFox2b.jpg

princeren.png

ash5gt.jpg

Svårt att säga om en häst är lycklig eller inte bara genom en bild, eller hur?

Och de flesta hopphästar man ser på tv ser ju minst sagt ganska olyckliga och irriterade ut. De har ofta öronen bakåt och slår med svansarna.

Men om det är lyckliga hästar i dina ögon så...

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka