Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Jag tycker du bör överväga en viss nyansering i din åsikt och den ställningspunkt du deklararar att du via denna tråden är på G att ta.

det finns även sund hästhantering inom NH, och återigen så vill jag peka på det som diskuterats tidigare, nämligen att den stora ansvaret faktiskt ligger på HÄSTÄGAREN som konsument av såna här tjänster och försäljnings kampanjer som förekommer starkt inom NH branschen. Det är efterfrågan som stryr i första hand, parat med smart marknadsföring från säljaren som kan pin-pointa vilka kunder som är mest mottagliga.

Men precis som runt all annan hästhälsa, vård, och hantering, så är det HÄSTÄGAREN som blir ansvarig i slutänden.

De kristna fundamentalisterna i USA brukar använda sig av begreppet "tough love" för att försvara barnaga.

Därför köper jag inte begreppet i det här sammanhanget - heller.

/V

Begreppet "tough love" är ett fruktansvärt begrepp. Det kan gömma både misshandel och övergrepp i alla sammanhang det används.

Norrland

Hon/han ska vara duktig ohyllad. Nej jag betackar mig denna "träning".
Men en person som jag tycker är fantastisk duktig är Monty Roberts.

Men kanske det är många som inte heller tycker om honom.

Jag tycker du bör överväga en viss nyansering i din åsikt och den ställningspunkt du deklararar att du via denna tråden är på G att ta.

det finns även sund hästhantering inom NH, och återigen så vill jag peka på det som diskuterats tidigare, nämligen att den stora ansvaret faktiskt ligger på HÄSTÄGAREN som konsument av såna här tjänster och försäljnings kampanjer som förekommer starkt inom NH branschen. Det är efterfrågan som stryr i första hand, parat med smart marknadsföring från säljaren som kan pin-pointa vilka kunder som är mest mottagliga.

Men precis som runt all annan hästhälsa, vård, och hantering, så är det HÄSTÄGAREN som blir ansvarig i slutänden.

DU har rätt..
Bara för att en del sågar sina hästar i munnen så gör inte jag det..
Men jag tycker att rep vift på det obehagliga sättet är samma sak.
Men för det behöver det inte betyda att alla gör det.. Självklart!

Ang Monty Roberts så har jag hört (behöver inte vara sant) att han skulle visa en unghäst som var ohanterad hemma hos honom, men han fick inte hästen att göra som han ville.
DÅ skickade han i väg de som tittade i väg på middag.
Sen säger en anställd att han körde skiten ur hästen totalt...

Men det kan vara snack. Han har jag sett live.. Men kanske är det mycket att käna pengar och många kanske annvänder sej av snällt våld (tough Love) som kankse är väldigt osynligt för åskådarna.
Vi förstår kanske inte den ner brytande punkten i det hela..
Alltså den är gömd. Det kanske det som är språket i det hela och då är det självklart att människan tycker att det fungerar..

MAn måste fundera igenom allt vad som är logiskt och hur hästen uppfattar det. Det gör jag med allt. Det finns bra och dåliga tränare i allt..

MEN MINA HÄSTAR ska få vara hästar och ha sin gnistra kvar. Det tar jag aldrig i från de..

Menar du att folk betalar pengar för en pinne som man kan plocka gratis i naturen:eek:

Jag tycker du ska vara försiktig i dina antaganden som du baserar på ren hörsägen också.
du känner väl personligen inte Monty Roberts amerikanske anställde? eller någon nära bekant till honom? eller?

vad DU tycker, eller hur DU skulle reagera, eller hur DU antar att hästen känner sig som, har väldigt lite med hästen att göra såvida du inte är insatt i hur djuret verkligen fungerar,och inser faktumet att den inte är du.

gäller för din och min skola såväl som NH - eller hur : ) Detär ju samma argument som du använder dig av nu, som NH-fått-det-om-bakfoten fantaster, argumenterar i det att de tror att de fattar hur hästen fungerar och därmed inte behöver ens fatta vad metoden de använder sig av, egentligen gör, eftersom den funkar : )

Senast ändrad:

Kom på en annan "rolig" sak, VARFÖR(?!?!?!) behöver man en pinne när man sitter på ryggen?
Kan förstå det från marken och bakom men på? :confused::confused:

Kom på en annan "rolig" sak, VARFÖR(?!?!?!) behöver man en pinne när man sitter på ryggen?
Kan förstå det från marken och bakom men på? :confused::confused:

Av precis samma anledning som du kan använda ett spö på korrekt sätt. En förlängning av dig själv. Med enda skillnaden att den inte snärtar om du behöver en kraftigare dutt. Kraftigare dutt hellre än kraftigare skänkel.
/Annika

Jag tycker inte det är likt ridskolan alls. Ridskolan marknadsför inte sig själv som att erbjuda magiska recept och lösningar på hästhantering.

Jag menar att även på ridskolan accepterar många utan att ifrågasätta, man gör liksom det när man är mindre rutinerad. Oavsett var man hamnar.

Jag har inte erfarenheten av att NH marknadsförs som något magiskt alls, däremot vet jag att många upplever det som magiskt i början. Och det är kanske DE personerna som framställer NH som "magiskt". Men så snart man fattar vad det handlar om blir det så pinsamt enkelt att man tycker man borde fattat det själv...

Men det där beror ju inte på något annat än dåligt engagemang från ridskolan. Inget som du kan göra till en generell praxis! Det beror ju helt på vem som håller i "rodret". Och vi har ju redan ett antal gånger att dålig hästhantering finns överallt! Men i detta fall är det ju faktiskt eljest!

Att du har upplevet bristfällig kunskap i fullgod hästhantering, det är ju inget som ska ligga almenheten till last som norm bara för att de inte utövar NH! Man måste skilja på äpplen och päron anse jag.

Kicki :laugh:

Jag blir lite less på att ni läser inlägg som djävulen läser bibeln... :crazy:

Det som jag menar är "generell praxis" är att orutinerade människor ofta tar till sig något som hela sanningen utan att ifrågasätta.
Oavsett om det är på ridskolan eller på NH-kursen de befinner sig. Och det kan bli lika fel i båda fallen menar jag.

Och VAR har jag skrivit att jag klandrar allmänheten för att de inte utövar NH??? :confused::cool:

Nu är jag less på era onyanserade inlägg, ni har bestämt er för att hata all NH samt att allt NH-människor säger betyder att de hatar traditionell ridning, så.. "knock yourselves out"

Det är lätt hänt att man blir skeptisk till traditionell ridning när man läser sådana här trådar :mad:

Men att kalla att det är rörande kärlek. låter helt sjukt...

Tänk om du inte förstod och försökte fly för du annser männsikan som fara och får då benen fast knutna..

För det första betyder inte tough love "rörande kärlek", det betyder typ "tuff/hårdhänt kärlek" eftersom det görs för att hjälpa, även om det känns jobbigt att genomleva till en början.

Och Catwalk är INTE rädd för människor, och han försöker inte fly pga det. Och han får dessutom inte benen "fastbundna".

JAG blir rädd över hur folk här kan köpa en massa text på internet som den absoluta sanningen, vad hände med det där kritiska tänkandet? :devil:

Det är uppenbart att det inte är många här som känner till Catwalks bakgrund, börja med att ta reda på den tycker jag.

Som sista inlägg i debatten vill jag återigen påpeka, att jag tycker INTE att det Pat gjorde var ok. Det är INTE så han lärt oss att hantera hästar.

Snacka om att vara helt förblindad!
Titta du o läs vad folk inte har stått ut med att se.
Allt fanns inte med på mobilsnutten utan i referat.

Ja det kritiska tänkandet är helt o hållet obefintligt:crazy:

För det första betyder inte tough love "rörande kärlek", det betyder typ "tuff/hårdhänt kärlek" eftersom det görs för att hjälpa, även om det känns jobbigt att genomleva till en början.

MEN HERREGUD!!!!

Tough love
The use of strict disciplinary measures and limitations on freedoms or privileges, as by a parent or guardian, as a means of fostering responsibility and expressing care or concern.

Översatt.
Användandet av strikt disciplinära metoder som limiterar frihet eller privilegier, som en förälder eller förmyndare (hästägare) som ett hjälpmedel för att fostra och utrycka omtanke eller oro.

Strikt disciplin ingen "rörande kärlek".
Jag har svårt att tro att en häst fattar att man är orolig eller ha omtanke för den när du viftar ett rep i ansiktet på den eller låser frambenen för att få på ett träns...

Och Catwalk är INTE rädd för människor, och han försöker inte fly pga det. Och han får dessutom inte benen "fastbundna".

Han är nog det nu efter att ha fått frambenen ihopbunda med huvudet och på tvingad ett träns...

JAG blir rädd över hur folk här kan köpa en massa text på internet som den absoluta sanningen, vad hände med det där kritiska tänkandet? :devil:

En massa text?
Har du sett hans så kallade "försvars tal" på youtube, han förlitar sig på att alla är så korkade att vi inte begriper vad som händer, alltså djurplågeri och inget annat.

Det är uppenbart att det inte är många här som känner till Catwalks bakgrund, börja med att ta reda på den tycker jag.

Det jag behöver veta är att han inte var möjlig att tränsa och Pat "guru all mighty" säger att detta fixar jag lätt. Dock så gjorde det ju inte det denna gången + att han visade sitt riktiga jag. Funkar inte min vanliga rutin så sätter vi igång med "tough love".

Som sista inlägg i debatten vill jag återigen påpeka, att jag tycker INTE att det Pat gjorde var ok. Det är INTE så han lärt oss att hantera hästar.

Det är inte så han har marknads fört sig att ni ska hantera era hästar menar du?
Ingen skulle väll skriva "om ni inte får på tränset så sätt ett rep som håller ihop frambenen och fäst det i repgrimman så inte hästen kan få upp huvudet, sen är det bara att börja tränsa. Fungerar det inte direkt så kan ni hålla på ett par timmar det är ju faktiskt tough love vi använder oss av".
Nej jag tror inte någon skulle köpa en DVD eller någon annan form av utbildning med det budskapet dock det "snälla" repviftandet går hem riktigt bra.

Jag är säker (nästan iaf) på att du inte hanterar dina hästar ens inärheten av detta sättet men jag förstår inte varför du försvarar det.

Vill bara påpeka att det var jag som valde uttrycket "tough love" vad jag vet är det inget som används inom Parelli, jag försökte bara uttrycka vad jag menade.
Och min definition av tough love stämmer inte överrens med den citerade ovan, så bortse från mitt val av uttrycket "tough love", det representerar tydligen annat än det jag avsåg.

Och hur svårt ska det vara att förstå att jag INTE försvarar det Pat gjorde med Catwalk?? :confused::confused: Jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva för att ni ska fatta det?

Det jag vänder mig emot är att folk drar stora växlar på uppgifter som är hörsägen och som skrivits anonymt på internet angående vad Pat faktiskt gjorde.

Ja jag har läst hans öppna brev och det tycker jag var skrämande då det ända han ville få fram var att han lyckades och hur svår hästen var.

Malin som hadde som avsikt att inte skriva i tråden men är mycket glad för att kritiken mot NH ökar.

Kram

Men det finns ju fortfarande filmat vad som pågick under "uppvisningen".

Det räcker liksom :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar