Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

"kl"
Jag orkade inte läsa hela tråden. Men min reaktion är vilket jävla trams att hålla på som de "exklusiva tränarna" i denna tråd håller på med. Jag är nog för gammal för att bli impad av sånt. Det som saknas av många idag är vanlig hästkunskap. Det ger en marknad för olika sorters hästträning eller vad det nu ska kallas.

Fast det där stämmer ju med allt, även ridskolan.
När jag var ung och grön trodde jag ju att jag på ridskolan fick lära mig "hela sanningen", det föresvävade inte mig att något saknades.
Vi hade teori, hästskötsel, minns inte om vi hade tömkörning eller om det var en egen kurs jag gick..
Hursom fick vi lära oss att sitta och hänga hästen i munnen, använda spö och sporrar om hästen var "bråkig" eller "lat". Aldrig funderade man på om hästen kanske var ovillig för att sadeln satt som fan, eller för att ryttaren gjorde fel.
Jag var skötare i mååååånga år, gjorde allt som skötare får, mockade, tog till och från hagen, sadlade, skötte om sår, red igång efter skador.

Och ändå fick jag problem, för vi hade inte fått lära oss att läsa och förstå hästen. Bråkade den var det bara för att den jävlades, däng till lite så lyder den :crazy:

Tyvärr tror jag du har rätt att marknaden styr, jag har bekanta som kör lite "ridskola á la NH" med traktens ungar, och de tycker det är triiiiist att lära sig om hästen, de vill bara RIDA, och det FORT och MYCKET.
:(:(

Jag ser inte problemet att oerfarna hästägare börjar med NH, om de faktiskt vill förstå hästen och få bättre kommunikation. Då läser man allt man hittar, går flertalet kurser, tränar så mycket man kan och tittar på när andra gör det.

.

Men det där beror ju inte på något annat än dåligt engagemang från ridskolan. Inget som du kan göra till en generell praxis! Det beror ju helt på vem som håller i "rodret". Och vi har ju redan ett antal gånger att dålig hästhantering finns överallt! Men i detta fall är det ju faktiskt eljest!

Att du har upplevet bristfällig kunskap i fullgod hästhantering, det är ju inget som ska ligga almenheten till last som norm bara för att de inte utövar NH! Man måste skilja på äpplen och päron anse jag.

Kicki :laugh:

Jag anser att det är jäkligt lätt att skylla på RIDskolan.

Lite egenintresse måste man ha. Folk har inte varit villiga att betala för det. De vill rida. Punkt. Samma sak med barn. De vill inte bara vara hästskötare utan bara rida.

Sen är det vanligt att man köper en ung häst o om man är van att rida en gammal trött som går 2-3 h dag dag kan det bli en omtumlande erfarenhet o då söker man sig till NH.. på distanskurs.

På min lokala ridskola har man ngn teorilektion/ termin, men det handlar då om ridning.

På en annan ridskola var ridläraren lite upprörd då folk lärde sig rida hjälpligt förhållandevis snabbt iom mkt små grupper o eleverna ansåg då att de var redo för egen häst.

Om man inte kan rida alla hästar på ridskolan o tycker att det är läskigt att rida ut i grupp bör man nog vänta ett tag.

Och nej, detta visar inte hur Pat i vanliga fall jobbar.

Därför att i vanliga fall krävs det inte så här mycket att få hästens lydnad/underkastelse då? Troligen är det ju inte en metod han uppfinner i direktsändning.

De flesta hästar är väl lättare att komma åt än den här, vilket inte betyder att det är en styrka hos P. Parelli att han inte så ofta gör på det här sättet. Det säger ju bara något om hurdana hästar oftast är.

Eftersom hästar i allmänhet är rätt lätta att uppfostra och forma, så kan man ju säga att normalfallen säger mindre om en persons metoder än vad extremfallen gör. Först i extremfallen kan man ju se vilken skala de normala metoderna befinner sig på, normalfallen närmar sig ju aldrig den delen änden av skalan.

Om det nu är sant att just den här hästen skulle vara så extraordinärt svår, och om den är det, varför i helvete den skulle tämjas med brutala metoder inför publik. Det är möjligt att sådant "funkar" bättre i USA än här, men det framstår för mig som ytterligare ett skäl att inte ta gurusar ur en sådan kultur till sina förebilder. Macho-macho är ju tack och lov inte jättepoppis i Sverige, och att då föra in en machoattityd i hästhanteringen är väldigt sorgligt, tycker jag.

Jag skulle egentligen önska att hästar var svårare att underordna sig, inte lättare. I min drömvärld accepterar ingen häst att hanteras så som det vi ser på filmerna här, det gäller även filmen där det "bara" rycks i grimskaftet och viftas hit och dit. Av vad som visas på filmen förtjänar inte den människan att hästen ger något alls, enligt min uppfattning.

Vad klok du är!

KL
När vi är inne på just det här ämnet runt orutinerat "hästfolk" och NH clinics gällande hanterings metoder osv.... Jag tycker det är så himla synd att det blir som det blir. Har varit på flera st med granne Åman som säkert många känner till. Han är suveränt duktig, men väldigt fåordig runt vad han gör. Jag tror det dessutom är svårt att hålla låda för fulla muggar medans man tar sig an att lasta en problematik häst, man behöver fokusera. Men synd är det ändå, för det blir nästan gladiator arena på de här clinicsen, folk står och gapar med hängande munnar och oohar och aahar och är helt bortkollrade över när det lyckas. R.Å himlar med ögonen åt det här ibland och säger att "det är bara en HÄST". Med det menar han att en häst är en häst, de responderar på vårt kroppsspråk och våra signaler mkt likvärdigt allihopa egentligen, men folk förstår inte att det handlar om dem själva.

återigen, jag tycker som sagt det är synd att det i samband med såna här clinics, om man nu ska hålla dem, inte läggs mer resurser på att verkligen FÖRKLARA så att folk som inte har en susning, förstår. Samma sak ang. att det sen inte bara är att gå hem och vifta......

Jag anser att det är jäkligt lätt att skylla på RIDskolan.

Lite egenintresse måste man ha. Folk har inte varit villiga att betala för det. De vill rida. Punkt. Samma sak med barn. De vill inte bara vara hästskötare utan bara rida.

Jag tror inte heller att det här är ett problem som har med "för lite NH på ridskolorna" att göra. Snarare är väl en stor och enkel delförklaring att det handlar om ganska unga personer - barn och nedre tonåren är väl i majoritet. En stor del av bra hästhantering har sin grund i rutin, helt enkelt. Och det är ju omöjligt att vara rutinerad som trettonåring.

Det viktiga är nog helt enkelt att det finns rutinerade vuxna runt ungdomarna, det har inget med just NH att göra.

Sen är det väl också något av en mognadsfråga att ungarna vill lära sig RIDA. Teori är kanske inte så roligt och kanske inte hanteringen heller, utom för de som är väldigt intresserade, kanske.

Majoriteten av ridskoleeleverna hängde ju inte i stallet så mycket som jag gjorde på min tid heller. Min personliga minnesbild är lite att alla hängde där, men när jag tänker på saken inser jag ju att de allra flesta bara kom och red sin timme och sen åkte hem. Det skulle ju ha varit hundratals personer i stallet hela tiden annars! :D

Men visst ser man många ungar som får en ponny för tidigt. Jag tror att jag var en av dem, dessutom! Efter ett gäng avramlingar ordnade det mesta upp sig. :D

Det enda jag ser på dessa videos är psykisk och fysisk misshandel av hästar. Videon GROUND WORK/PARELLI är helt förkastlig i mina ögon. Det enda de gör är att upprepande slå hästen med rep och göra den förvirrad, likson alla andra videos. Parelli, Roberts mfl. har jag aldrig någonsin sett upp till, och kan inte förstå då människor säger att de är deras förebilder. Enda förebilderna jag har är hästarna, och det är av dem jag lär mig. Inte av någon människa som har fått för sig att "de kan och vet", sätter ett namn på saken och börjar tjäna pengar på det. En cirkus, det är vad det är, och inget annat, där de som får lida mest är hästarna i slutänden.

Det enda jag ser på dessa videos är psykisk och fysisk misshandel av hästar. Videon GROUND WORK/PARELLI är helt förkastlig i mina ögon. Det enda de gör är att upprepande slå hästen med rep och göra den förvirrad, likson alla andra videos. Parelli, Roberts mfl. har jag aldrig någonsin sett upp till, och kan inte förstå då människor säger att de är deras förebilder. Enda förebilderna jag har är hästarna, och det är av dem jag lär mig. Inte av någon människa som har fått för sig att "de kan och vet", sätter ett namn på saken och börjar tjäna pengar på det. En cirkus, det är vad det är, och inget annat, där de som får lida mest är hästarna i slutänden.

:bow::bow:
Välkommen till Buke!

Jag har sagt detta länge och fram för allt att NH tränade hästar stänger ner. Och då menar jag stänger ner hjärnan helt och hållet. Dom stänger av alla sina naturliga reflexer när du viftat dom i ansikten tillräkligt många gånger.
Un natural horsemanship is what I call this. PNH och NH över lag har inte imponerat på mig som jag sagt tidigare. Grunden i NH är det som borde läras ut, inte det här tramset (läs djurplågeri).

KL
Jag känner inte igen mig i att de som söker sig till NH är unga människor eller oerfarna människor. På de kurser jag har varit har vi till största del varit vuxna som vill lära oss mer. Som intresseras oss för hästens beteende, inte bara ridning. Jag tycker att även om barn/elever på ridskolor inte vill lära sig annat än att rida så ska de lära sig om hantering, skötsel, hästens beteenden osv. Om man inte för in någon form av förståelse för hästen på ridskolorna var sk de då få det? Eller är det så illa att ridslolelärarna inte har någon större kunskap i hästarnas beteenden?
Sedan håller jag med om kritiken till många inom NH. Det tjatas om ledarskap till absurdum men ingenting om inlärningskunskap, förtroendeövningar, ryttarens mentala egenskaper osv. Inte heller förklaras det många gånger vad man menar med ledarskap. Jag tycker nog att det är varje lärares/instruktörs ansvar att redogöra för VARFÖR man gör som man gör. I många fall verkar det som att man vill kuva hästen till att sluta ta några som helst initiativ.
Något annat som borde tas upp med alla barn/elever inom alla djurslag är den moraliska aspekten. Hur högt pris ska djuret behöva betala för att vi ska få känna oss duktiga eller plocka rosetter etc?

Något annat som borde tas upp med alla barn/elever inom alla djurslag är den moraliska aspekten. Hur högt pris ska djuret behöva betala för att vi ska få känna oss duktiga eller plocka rosetter etc?[/QUOTE]

Precis, där tycker jag att många skor klämmer! I de här exemplen som tråden tar upp handlar det om att hästen får betala ett högt pris för att tränaren inte ska behöva stå med skammen av att inte ha klarat av en häst. Helt klart handlar det om prestige här.
Och jag tror att många, både ungdomar och äldre, drivs av prestige och att få plocka rosetter och framgångar. Mycket mer diskussioner om moral och etik på ridskolorna och all hästutbildning skulle behövas. Tycker det är jättebra att det diskuteras här och att det är sansade diskussioner utan personangrepp!

Något annat som borde tas upp med alla barn/elever inom alla djurslag är den moraliska aspekten. Hur högt pris ska djuret behöva betala för att vi ska få känna oss duktiga eller plocka rosetter etc?

:bow::bow::bow:

Skulle jag också vilja veta. En person i min närhet skrev ett blogg inlägg,

Ridskole hästen vår sports hjältar!

Tycker det är mycket passande i denna tråden!

:bow::bow:
Välkommen till Buke!

Jag har sagt detta länge och fram för allt att NH tränade hästar stänger ner. Och då menar jag stänger ner hjärnan helt och hållet. Dom stänger av alla sina naturliga reflexer när du viftat dom i ansikten tillräkligt många gånger.
Un natural horsemanship is what I call this. PNH och NH över lag har inte imponerat på mig som jag sagt tidigare. Grunden i NH är det som borde läras ut, inte det här tramset (läs djurplågeri).

vetenskapligt kallas det flooding. Denna sorts träning baseras även på negativ förstärkning, dvs man lägger till något som djuret inte vill ha, ex tryck. Mycxket av hästträning överhuvudtaget hadnlar om det, men det blir väldigt tydligt i sådan här träning. Det handlar litegrand om hur man lägger trycket och vad man gör sedan tycker jag. trycket kommer vi aldrig ifrån men vi kan göra det på ett sådant sätt att hästen aldrig blir stressad och upprörd. eller vi bör sträva mot det.

andrew McLean skriver såhär om flooding.
"when animalssuch as horses are exposed to overwhelming aversive stimuli, this is known as flooding. while exposing animals to aversive stimuli characterises many forms of desensitisation procedures, flooding the animal the animal with overwheling stimuli can be counter-productive and problaby compromises welfare. desensitiation programs therefore should use only the lowest thresholds of fear. "

Jag noterade inte att någon skrev "mer NH" på ridskolorna, varför ska det specifikt in någon NH där liksom... Däremot tycker jag att ridskolor generellt kan erbjuda teorilektioner (det gör alla jag haft kontakt med) och helgclinics (det gör också alla klubbar jag haft kontakt med). Sedan om folk går eller inte är upp till den enskilde individen. Ridskolan kan inte göra mer än erbjuda utbildning. Vad jag hade önskat specifikt var att det fanns stallvärdar, alltså en ansvarig person fysiskt på plats i stallarna.

Jag har väldigt positiva erfarenheter av ridskolor generellt, har varit elev på fyra stycken själv. De ridlärare jag mött har varit engagerade och anpassat rid- och teorilektioner efter eleverna. Fulridning accepteras inte, skrik och hot i stallet accepteras inte. Sedan finns det säkert sämre ställen också... vad vet jag. MEN ganska många elever är i grunden rädda, och reagerar utifrån att de är rädda, hastigt och aggressivt. Under lektion finns ridläraren som stöd, men i stallet är eleverna ofta ensamma, och vet inte hur de ska hantera "den sura hästen" för det har ingen visat.

Såklart kan ursprungsproblemet vara det motsatta: man är van vid enormt godhjärtade, coola och generösa ridskolehästar som tar hand om sin ryttare, och klarar inte en "vanlig" häst som reagerar som en...häst. Lösningen blir då "att bli ledare" medelst NH-kurs, och vips är hästen snäll och mentalt nedkopplad. Reagerar inte på något.

Kom ifrån ämnet.

Bitvis blev han tvungen att vara ganska tuff mot hästen, men när man sett hur han börjat, och hur nöjd hästen blev när den kom över sina problem, så förstår man att ibland behövs lite tough love.

De kristna fundamentalisterna i USA brukar använda sig av begreppet "tough love" för att försvara barnaga.

Därför köper jag inte begreppet i det här sammanhanget - heller.

/V

andrew McLean skriver såhär om flooding.
"when animalssuch as horses are exposed to overwhelming aversive stimuli, this is known as flooding. while exposing animals to aversive stimuli characterises many forms of desensitisation procedures, flooding the animal the animal with overwheling stimuli can be counter-productive and problaby compromises welfare. desensitiation programs therefore should use only the lowest thresholds of fear. "

Flooding är dessutom en behandlingsteknik inom KBT, vid ångest och fobier.
Patienten ska föreställa sig/försätta sig i den ångestframkallande situationen, efter en period kommer ångesten plana ut och minska, då kroppen rent fysiskt inte orkar upprätthålla muskeltonus och de hormoner som skapar panikkänslorna. Exponering i verkliga livet är enligt förespråkarna effektivare än mentala föreställningar. Är du rädd för spindlar så hämta den fetaste/äckligaste och låt den klättra omkring på dig...

Att använda sig av det som en träningsmetod för hästar är mycket märkligt. Finns både enklare och trevligare metoder.

ja verkligen! tyvärr ser man väldigt ofta hästar som varit utsatta för flooding inom alla dicipliner. Folk fattar bara inte vad de gör, de kan för lite om inlärning och beteenden.

Fast jag tycker mig ändå se skillnad i Pats och O'Connors arbete. I filmen med Linda är det blandat med att rycka (hårt som fan) i hästens huvud och i andra stunden jaga iväg den. I filmen med O'Connor finns det ändå en typ av timing. Syftet är att hästen ska lära sig backa när de skakar på grimskaftet. Så fort hästen gör det så slutar viftandet. En till skillnad är pauserna med beröm. I filmerna med Linda och Pat finns det inget rum för lärande eftersom människorna forcerar sig på hästen.

I filmen med O'connor så har viftandet ett syfte.

Nu säger jag inte att arbetet är optimalt, men det är bättre och med pedagogiskt än det som Linda och Pat visar.

Hinner inte läsa i kapp allt. Men vill slänga in en tanke...

Varför är rep vift i grimman på det viset SNÄLLT mot hästen??

Det ser väldigt obehagligt ut för mej och jag skulle gemföra det med att såga en häst i munnen. Ansiktet och munnen är väldigt kännsligt för hästar och ha något slängandes så tycker jag ser väldit elakt ut.
Lika illa som att såga hästen.

JAg förstår mej inte alls på varför man vill orsaka hästen för obehag när man ex bara kan gå mot hästen och lära den att backa och säga back.
Men det är väll ingen som har tänkt att det är obehagligt..

Om man då ser på hästarna som Linda tar och den andra tjejen vad hon nu hette. Så fattar jag att det är första gången och man ser att hästarna tycker det är mycket obehagligt.

Nej den signalen skapar obehag och borde förbjudas eller de som har mer vett borde lägga ner den, som jag aldrig skulle såga min häst i munnen...

Usch vilken film.
Jag tränar nh men inte enligt hans regler, jag kan använda hans redskap men jag går efter en annan nh tränare där fysiskt våld aldrig förekommer!!
Det där såg ut som enbart djurplågeri

Hann läsa en del men inte allt. Något som gör mej förskräckt är att säga att hästen behöver lite tough love.. Att det som PAt gör är det.. Djurplågeri på hög nivå... Vad är det för fel på endast LOVE. Sen säger inte jag att jag aldrig säger till mina hästar. Det gör jag. Men att kalla att det är rörande kärlek. låter helt sjukt...

Att säga till en häst som testar eller säga till en häst som inte förstår (för det är det inte hästen gör i klippet) och det får den skit för genom att binda fast benen. Är två olika saker.

MAn säger inte till en häst som inte förstår eller är rädd på det viset. Det gör man endast genom LOVE.

Kommer understryka.. Att man säger till en häst genom tough Love (om du nu vill kalla det för det) som testar är en sak.
OCh att korrigera en häst som inte förstår genom samma sätt som på en häst som testar är djurplågeri..

Tänk om du inte förstod och försökte fly för du annser männsikan som fara och får då benen fast knutna..

Eller att männsikan försöker skapa ett förtroende och tar det lugnt med posetiv röst och ett väldigt lugn och tar det i din takt än att försöka TVINGA den att förstå med VÅLD!!
REN DJURPLÅGERI och jag blir mörkrädd.

MAn tvingar inte en häst att förstå med VÅLD utan man har stort TÅLAMOD och annvänder beröm.

Sjävklart uppfattar man en häst som äntligen förstår och slutar få stryk genom rep vift mm som lugn är inte konstigt. Då den äntligen kan få koppla av och slippa vara rädd för männsikan..
Människan slutar vara obehaglig.
Äntligen förstår han vad som väntas av han och han gör rätt och slutar få våld för att han inte förstår eller är rädd..

JAg börjar bli rädd för NH och det sista som jag lärt mej om det visar helt tvärt om mota vad det säger sej att vara...

Inte konstigt att när jag ser på hästar som folk gör NH på att det är en känsla som inte stämmer. Hästen känns inte lycklig elelr tycka om behandlingen..
ORSAKEN BÖRJAR FÖRKLARAS MER OCH MER FÖR MEJ..

USCH och fy säger jag om NH..
NH verkar vara hästhantering utan sunt förnuft i störrsta grad..

Ridskolorna mfl behöver inte använda sig av just nh. Men jag tror att de kan ta efter pedagogiken som nh:n har. Dvs att på ett tydligt och pedagogiskt sätt utbilda i hästhantering och hur hästen fungerar. Just den pedagogiken är nh:ns styrka.

Min fördom är att många av de riktiga nh-fanatikerna är såna som gärna drar sig till alla möjliga alternativa jox. Homeopati, auror, you name it ;) samt barfotametoder. De går någon kurs för någon nh-tränare och går en helgkurs för barfotatalibanerna och sedan är de hästexperter. Allt i det "naturligas" tecken. Faktiskt tror jag att många av hästarna hos dessa ägarna far rätt illa, påfallande ofta är de vuxna som börjat med hästar sent i livet eller återfalls hästmänniskor. Men det är min fördom, ta det för vad det är. ;)

Men jag tror faktiskt att många inom denna katergori mer okritiskt köper allt inom nh:n, och som slår ner på det mesta inom den sk "normala" hästhållningen. De saknar grundkunskaper och köper de vackra orden som används inom både nh och barfotarörelsen.

Hästmänniskor som kommit längre, som har mer kunskap och erfarenhet kanske kan se mer med kritiska ögon. De kan se vad som är bra med nh-hanteringen och de kan välja bort det som inte är lika bra.

Norrland

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar