Jag tycker att dina inlägg nästan är otäcka. Du är ju beredd att förklara bort snart sagt vad som helst, men hänvisning till vad Parellis NH är
egentligen. Nämligen något annat än det han själv visar upp.
Jag ursäktar inte det han gör mot Catwalk på demon, jag har skrivit flera gånger att jag tycker han gör ett dumt val som försöker snabbfixa på det där viset. Han stressar hästen mer än nödvändigt och det blir en obehaglig upplevelse, även om Catwalk verkar ganska nöjd dagen efter.
Jag vill bara lyfta fram att detta beteende är INTE något som man lär sig när man studerar PNH.
Så han är därmed ursäktad? När han gör något dumt, finns det alltid en godtagbar förklaring?
Nej, precis som när vem som helst gör något dumt får man stå för vad man gjort. Men ofta finns det en förklaring som kanske gör att man förstår varför det blev som det blev.
Om jag såg den filmen utan några förklaringar eller presentationer, skulle jag tro att filmen visade en person som är helt okunnig om hästar och dessutom rädd för dem. Han hade aldrig fått hantera min häst så länge som filmen pågår. Jag hade verkligen önskat att hästar inte är så snälla, när jag ser den här filmen. Jag hoppas att min häst hade försvarat sig mer - men då hade han väl tagit i ännu mer för att skrämma henne till underkastelse, så det är kanske en dumt förhoppning.
Vad jag vet är Catwalk inte en snäll liten ridskolehäst som är lite skygg om öronen. Han är en stark hingst som vet vad han vill, och som har tränsats med FULA metoder under en längre tid. Såklart är han INTE intresserad av att låta någon "klia honom snäll", de har garanterat försökt det mesta innan man går så långt att man tar till så fula metoder att man inte ens vill visa dem offentligt. Detta var en extrem situation, på alla sätt och vis.
Enbart repgrimma inklusive ett aggressivt viftande med rep mot hästens huvud, då? Precis som Parelli? Då föredrar jag tyglar i mjuka händer.
Detta var ett så fånigt inlägg att jag inte ens tänker bemöta det.
Jag vet inte vad du tror om inridning i allmänhet, men min erfarenhet är att det mera sällan sker under skenturer och avramlingar. Jag beklagar att du tydligen började rida in hästar innan du var kunnig nog att undvika sådant,
ursäkta? det var ju just det jag undvek? hur läser du? samt att tydligen de flesta i din omgivning är så okunniga att du tror att skenturer hör till det normala. Själv har jag aldrig upplevt sken i verkligheten.
Som jag skrev tidigare baserar jag mitt uttalande på det jag läst på buke, det är kanske inte representativt?
Och därför är han ursäktad? Ser du vad du själv skriver? När skulle en tvångstygel av det slaget kunna vara acceptabel?? Varför testar han inte att klappa hästen lite, så den kan koppla av? Bara som ett litet tips.
Eftersom vi inte sett hela händelseförloppet vet vi inte vad han börjat med, ellerhur?
Ja, de här filmerna med gurusarna är ju väldigt grabbiga i den negativa meningen, ja. Det är djupt tragiskt att hästvärlden tar till sig sådana förebilder.
Jag blir så jävla ledsen av filmer som den där och diskussioner som den här. Om det är så här man är beredd att hantera djur man tycker om. Djur man intresserar sig för.
Jag tycker att det ser ut som och låter som att det enda man är intresserad av är att själv ha
makten över hästen, till vilket pris som helst. Det gör mig så beklämd. Det är så fruktansvärt sorgligt. Djurvälfärden brister fortfarande i så skrämmande många sammanhang.