Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

När Catwalk slänger upp huvudet så "drar" han sig själv i frambenet, de flesta hästar reagerar på detta genom att sluta slänga med huvudet. Men inte Catwalk uppenbarligen, och jag kan inte se hur han skulle ta psykisk eller fysisk skada av detta.

De flesta? Det här är alltså en metod som tillämpas så pass ofta att man kan prata om hur "de flesta" hästar reagerar på den? :confused:

Jag som har en mycket restriktiv syn på olika typer av tvingande hjälptyglar har lite svårt att se någon egentlig skillnad mellan sådana och att lägga repet om frambenet på det där sättet, men du kanske inte har något emot tvingande hjälptyglar heller?

Jag tar inte illa upp, jag har inte sett så många "traditionella" inridningar, men här på buke låter det alltsom oftast som att det är "normalt" att unghästar bockar av sadeln, bockar av ryttaren, skenar och har sig. Man vill inte skaffa en "bra" sadel till inridningen, just pga risken att den går sönder.

Jag tycker ju personligen att det är fel på tränaren om det blir så.

Att jag skrev något om det var för att det lät som att (Axel tror jag?) menade att unghästen skulle bli förvirrad och förstörd om man red in den enligt PNH eller liknande. Då ville jag bara påpeka att så inte alls är fallet, jag vill heller inte påstå att detta skulle vara den enda rätta vägen till inridning, bara den jag har valt, och den fungerar utmärkt.

Okej, jag tolkade dig som att du tidigare haft problem med hästar hanteringsmässigt rent allmänt, samt skenande och bockande unghästar, men att med PNH så fanns inte det problemet.

jag måste vara blind för jag har inte läst en enda tråd om detta problem på unghäst på buke? :confused:

Jag har aldrig varit så mycket mig själv, och så tydlig, som sedan jag började med PNH.
Innan dess hade jag problem med min välutbildade "läromästare", sedan vi började med PNH har jag med mycket lyckat resultat utbildat från grunden och ridit in en häst, samt utbildat från grunden och påbörjat inridningen av en annan. Utan bockningar, avramlingar och skenturer, och i enbart repgrimma.

Senast ändrad:

Jag tycker att dina inlägg nästan är otäcka. Du är ju beredd att förklara bort snart sagt vad som helst, men hänvisning till vad Parellis NH är egentligen. Nämligen något annat än det han själv visar upp. :confused:

Jag ursäktar inte det han gör mot Catwalk på demon, jag har skrivit flera gånger att jag tycker han gör ett dumt val som försöker snabbfixa på det där viset. Han stressar hästen mer än nödvändigt och det blir en obehaglig upplevelse, även om Catwalk verkar ganska nöjd dagen efter.
Jag vill bara lyfta fram att detta beteende är INTE något som man lär sig när man studerar PNH.

Så han är därmed ursäktad? När han gör något dumt, finns det alltid en godtagbar förklaring?

Nej, precis som när vem som helst gör något dumt får man stå för vad man gjort. Men ofta finns det en förklaring som kanske gör att man förstår varför det blev som det blev.

Om jag såg den filmen utan några förklaringar eller presentationer, skulle jag tro att filmen visade en person som är helt okunnig om hästar och dessutom rädd för dem. Han hade aldrig fått hantera min häst så länge som filmen pågår. Jag hade verkligen önskat att hästar inte är så snälla, när jag ser den här filmen. Jag hoppas att min häst hade försvarat sig mer - men då hade han väl tagit i ännu mer för att skrämma henne till underkastelse, så det är kanske en dumt förhoppning.

Vad jag vet är Catwalk inte en snäll liten ridskolehäst som är lite skygg om öronen. Han är en stark hingst som vet vad han vill, och som har tränsats med FULA metoder under en längre tid. Såklart är han INTE intresserad av att låta någon "klia honom snäll", de har garanterat försökt det mesta innan man går så långt att man tar till så fula metoder att man inte ens vill visa dem offentligt. Detta var en extrem situation, på alla sätt och vis.

Enbart repgrimma inklusive ett aggressivt viftande med rep mot hästens huvud, då? Precis som Parelli? Då föredrar jag tyglar i mjuka händer.
Detta var ett så fånigt inlägg att jag inte ens tänker bemöta det.

Jag vet inte vad du tror om inridning i allmänhet, men min erfarenhet är att det mera sällan sker under skenturer och avramlingar. Jag beklagar att du tydligen började rida in hästar innan du var kunnig nog att undvika sådant,
ursäkta? det var ju just det jag undvek? hur läser du? :confused: samt att tydligen de flesta i din omgivning är så okunniga att du tror att skenturer hör till det normala. Själv har jag aldrig upplevt sken i verkligheten.
Som jag skrev tidigare baserar jag mitt uttalande på det jag läst på buke, det är kanske inte representativt?

Och därför är han ursäktad? Ser du vad du själv skriver? När skulle en tvångstygel av det slaget kunna vara acceptabel?? Varför testar han inte att klappa hästen lite, så den kan koppla av? Bara som ett litet tips.

Eftersom vi inte sett hela händelseförloppet vet vi inte vad han börjat med, ellerhur?

Ja, de här filmerna med gurusarna är ju väldigt grabbiga i den negativa meningen, ja. Det är djupt tragiskt att hästvärlden tar till sig sådana förebilder.

Jag blir så jävla ledsen av filmer som den där och diskussioner som den här. Om det är så här man är beredd att hantera djur man tycker om. Djur man intresserar sig för.

Jag tycker att det ser ut som och låter som att det enda man är intresserad av är att själv ha makten över hästen, till vilket pris som helst. Det gör mig så beklämd. Det är så fruktansvärt sorgligt. Djurvälfärden brister fortfarande i så skrämmande många sammanhang.

Pat har stor respekt för djur, om du sett honom jobba med hästar live hade du vetat det. Jag har sett honom jobba med en "problemhäst"(dock inte lika svår som Catwalk) live, dvs sett allt och hört Pat förklara vad han gör och varför. Bitvis blev han tvungen att vara ganska tuff mot hästen, men när man sett hur han börjat, och hur nöjd hästen blev när den kom över sina problem, så förstår man att ibland behövs lite tough love.

Har man sett helheten på det här sättet förstår man vad som händer och varför, det var kanske det någon här tidigare menade med att man inte ska döma innan man vet vad som hänt. Allt som hänt.

Angående hur "unikt" PNH är, så tror jag inte någonstans att Parellis menar att de uppfunnit några övningar osv, tvärtom pratar Pat ofta om sina mentorer och vad de lärt honom.

Det som är unikt är utbildningsprogrammet, som är utformat för att underlätta inlärningen och för att man ska få rätt grund innan man går vidare mot svårare saker. Till sin hjälp har de bland annat en kvinna som doktorerat inom vuxen inlärning(vuxna lär annorlunda än barn) och Lindas bidrag har varit att sätta och och förklaringar på det Pat gör "från ryggmärgen".
Det är tydligt och lätt att förstå, det är otroligt mycket material, både skrivet och på film, för att man ska kunna få se olika exempel, olika hästar, olika situationer.

Innan jag hittade PNH läste jag en del Hempfling, men det var helt enkelt för luddigt och "andligt" för mig personligen. Av vad jag sett har PNH ett helt oöverträffat utbildningsprogram, det man lär sig är dock inga nyheter, till och med är mycket så enkelt och självklart att man skäms för att man inte kom på/fattade det själv. Men så är det, alla har det inte naturligt i sig som vissa har.

Det, var ungefär allt jag tänker skriva i den här diskussionen.

Det bästa skulle vara att anamma lite av det pedagogiska upplägget i nh-tänket, för att lära ut hästhantering på ridskolor m.m. Det går ju inte att bara säga "var bestämd och bara gör". Jamen hur, säger folk då. :) Det finns helt klart, en brist i utbildning av hantering av häst inom svensk ridsport.

:bow::bow:
Det saknas, helt klart, möjlighet att utbilda sig i hästhantering inom den "traditionella" ridningen.
Alla kan inte bara "göra".. been there..done that..got the t-shirt... :p

De flesta? Det här är alltså en metod som tillämpas så pass ofta att man kan prata om hur "de flesta" hästar reagerar på den? :confused:

Jag som har en mycket restriktiv syn på olika typer av tvingande hjälptyglar har lite svårt att se någon egentlig skillnad mellan sådana och att lägga repet om frambenet på det där sättet, men du kanske inte har något emot tvingande hjälptyglar heller?

Nja, jag jämförde väl med hur det tex blir när en häst trampar på grimskaftet eller råkar kliva över tex en längre lina så att repet hamnar bakom ena frambenet. Då avbryter den, och ger efter för trycket.

Det är skillnad på vad man kan behöva använda vid enstaka, extrema tillfällen, jämfört med vad man använder mer regelbundet. Jag tycker att tvingande hjälptyglar är förkastliga, bättre att lära hästen vad den förväntas göra istället.

Okej, jag tolkade dig som att du tidigare haft problem med hästar hanteringsmässigt rent allmänt, samt skenande och bockande unghästar, men att med PNH så fanns inte det problemet.

jag måste vara blind för jag har inte läst en enda tråd om detta problem på unghäst på buke? :confused:

Nja, det var väl en del problem med läromästaren. Inga stora, men en hel del bök som jag inte lyckades lösa, ens med ett par olika "vanliga" tränare.
Unghästar har jag inte ridit in förrän jag kände mig mogen inom PNH.

Jag orkar inte leta rätt på några exempeltrådar, får PM:a dig nästa gång jag stöter på en ;) tycker jag ofta läser om märkliga problem med unghästar...

Jag tycker inte att man kan basera sina antaganden om vad som är det naturliga och standard i samband med inridning av häst, till trådar man läst i ngt forum. Det krävs att man har lite egen erfarenhet och isåfall har bevittnat alternativt upplevt x antal såna scenarion för att ett sånt antagande skall ha ngn tyngd tycker jag. Jag vågar påstå det jag redan gjort, att sånt händer en på hundra i samband med inridning av unghäst, och när det händer är det pga inkompetenta inridare/hanterare uteslutande.

Precis som att du anser att det är förkastligt att sitta och döma Pat och Linda Parelli utifrån händelser som faktiskt finns på film, för att man inte har hela bilden, så är det ännu mer förkastligt att göra antaganden eller påståenden om hur normal unghäst hantering och inridning går till, utifrån några trådar du förmodas ha hittat på ett internet forum.

Jag blir lite fascinerad över din åsikt att eftersom vi inte har hela bilden så förstår vi inte vad som pågår. Tror du att bara för att man inte nyttjar sig av NH så förstår man inte vad som görs på filmerna, eller vad syftet med övningarna/agerandet är? Isåfall tycker jag du har missat en viktig pusselbit i vanlig sund hästhantering, och det är att en sådan kan se vad som pågår och vad som eftersträvas, även om man inte själv praktiserar det sättet. Jag är väl insatt i NH metoderna, genom folk i branschen som jag känner, varav dessutom högt och etablerat namn. Det är fortfarande inte en metod som kreti och pleti ska använda som en quick fix works for all metod, för fattar man inte varför man gör saker blir det både destruktivt och rentav farligt, både för en själv, och djuret. I den aspekten tycker jag det verkligen är SKÄMS på de namn i branschen som säljer snabbkurser, böcker, material och allt annat till allmänheten till höger och vänster för egen försörjnings skull. Å andra sidan är det ju som alla andra branscher - konsumenten har ett egenansvar i att ifrågasätta och inte köpa allt med hull och hår, samt även ett egenansvar i fråga om försäljnings framgångarna. För det är ju kunden som styr efterfrågan.

KL
Jag tyckte den här var lite rolig.

http://thesecondsight.blogspot.com/2007/02/worshipping-at-temple-of-mammon.html

Senast ändrad:

Innan jag hittade PNH läste jag en del Hempfling, men det var helt enkelt för luddigt och "andligt" för mig personligen. Av vad jag sett har PNH ett helt oöverträffat utbildningsprogram, det man lär sig är dock inga nyheter, till och med är mycket så enkelt och självklart att man skäms för att man inte kom på/fattade det själv. Men så är det, alla har det inte naturligt i sig som vissa har.

Jag känner inte igen de där trådarna om skenturer. Jag antog att du hämtade dina egna erfarenheter. Personligen tror jag inte att jag någonsin har upplevt sken.

Jag gick på ridskola på 70-talet, och jag fick lära mig vad jag uppfattar som "vanlig hantering". Hur det ser ut idag vet jag egentligen inte, men kanske får man inte lära sig sådant längre? Det är ju synd i så fall.

Så illa som du verkar uppfatta att det är, uppfattar dock inte jag det. Många "problemtrådar" på buke verkar komma från mycket unga personer, som säkert hinner lära sig med tiden om de fortsätter. Barn och tonåringar har aldrig varit rutinerade, varken förr eller nu.

Av vad jag ser, så sprids det mängder av filmer där gurusar och gurusarnas mer eller mindre talangfulla efterföljare påfallande ofta hanterar hästar påfallande hårt.

Och så ser jag på buke hur folk säger sig "leva NH" och säga att NH inte är de där tricken, knepen och hårdheten "egentligen". Och så försvarar man ändå just det i diskussioner som den här. :confused:

Jag förstår att det kanske är så att mycket av den här NH-trenden är ett slags svar på en brist i ridskolornas undervisning, men det är mycket oroande ur ett hästvälfärdsperspektiv att så hårda metoder blir normaliserade och försvarade. Det är sorgligt om man förleds att tro att frånvaron av pisk gör en metod mjuk, när det samtidigt visas metoder som är så hårda att jag blir beklämd av att se dem.

Jag fick lära mig enkel vardagshantering, och det är inte vad jag ser diskuteras i trådar om NH här på buke.

Det är ju heller inte meningsfullt att som i filmerna visa upp sig tillsammans med extraordinärt svåra hingstar ur ett undervisningssyfte, eftersom de allra flesta av oss som håller på med hästar inte drabbas av så svåra individer. Hästar är enligt min uppfattning och erfarenhet väldigt snälla/lättarbetade djur av naturen. Jag tycker helt enkelt att det här grabbiga cowboyaktiga showandet med svåra hingstar - om det nu var en sådan det var fråga om - är extremt opedagogiskt.

Nja, jag jämförde väl med hur det tex blir när en häst trampar på grimskaftet eller råkar kliva över tex en längre lina så att repet hamnar bakom ena frambenet. Då avbryter den, och ger efter för trycket.

Jag undviker av säkerhetsskäl att det händer, så jag vet faktiskt inte hur hästen brukar reagera på det. Jag tycker att man ska hålla ordning på sin utrustning. Du kanske har rätt, jag vet inte.

Det är skillnad på vad man kan behöva använda vid enstaka, extrema tillfällen, jämfört med vad man använder mer regelbundet. Jag tycker att tvingande hjälptyglar är förkastliga, bättre att lära hästen vad den förväntas göra istället.

Okej, det där om enstaka tillfällen skulle ju även kunna gälla för de tvingande hjälptyglarna, till vilka jag tycker att vi rakt av kan räkna metoden att lägga repet om benet på hästen för att få ner dess huvud? Om inte det är en tvingande åtgärd, så har jag aldrig sett någon. Att vi inte kallar det tvingande hjälptygel beror som jag ser det enbart på att vi inte säger så om ett rep. Principen är ju densamma. Och då är det här repet väldigt tvingande, jämförelsevis.

Jag tycker inte att man kan basera sina antaganden om vad som är det naturliga och standard
(det har jag verkligen inte gjort! Någon menade som sagt, att det skulle bli tok om man red in hästar enligt PNH, och jag ville påpeka att det inte alls (behöver) bli. Jag hoppas verkligen att det inte är standard, men jag har sett tillräckligt många trådar där folk har problem, för att kunna säga att det iaf förekommer i någon utsträckning. Och det beror såklart på tränaren, precis som alltid.)
i samband med inridning av häst, till trådar man läst i ngt forum. Det krävs att man har lite egen erfarenhet och isåfall har bevittnat alternativt upplevt x antal såna scenarion för att ett sånt antagande skall ha ngn tyngd tycker jag. Jag vågar påstå det jag redan gjort, att sånt händer en på hundra i samband med inridning av unghäst, och när det händer är det pga inkompetenta inridare/hanterare uteslutande.

Precis som att du anser att det är förkastligt att sitta och döma Pat och Linda Parelli utifrån händelser som faktiskt finns på film, för att man inte har hela bilden, så är det ännu mer förkastligt att göra antaganden eller påståenden om hur normal unghäst hantering och inridning går till, utifrån några trådar du förmodas ha hittat på ett internet forum.
Jag har inte gjort antaganden som sagt, bara berättat om mina erfarenheter. Vad du hakar upp dig på detta?

Jag blir lite fascinerad över din åsikt att eftersom vi inte har hela bilden så förstår vi inte vad som pågår. Tror du att bara för att man inte nyttjar sig av NH så förstår man inte vad som görs på filmerna, eller vad syftet med övningarna/agerandet är?
Nej, jag menar att man inte har hela bilden om man inte sett hela händelseförloppet samt hört vad Pat själv förklarar om situationen.

Isåfall tycker jag du har missat en viktig pusselbit i vanlig sund hästhantering, och det är att en sådan kan se vad som pågår och vad som eftersträvas, även om man inte själv praktiserar det sättet. Jag är väl insatt i NH metoderna, genom folk i branschen som jag känner, varav dessutom högt och etablerat namn. Det är fortfarande inte en metod som kreti och pleti ska använda som en quick fix works for all metod, för fattar man inte varför man gör saker blir det både destruktivt och rentav farligt, både för en själv, och djuret. I den aspekten tycker jag det verkligen är SKÄMS på de namn i branschen som säljer snabbkurser, böcker, material och allt annat till allmänheten till höger och vänster för egen försörjnings skull. Å andra sidan är det ju som alla andra branscher - konsumenten har ett egenansvar i att ifrågasätta och inte köpa allt med hull och hår, samt även ett egenansvar i fråga om försäljnings framgångarna. För det är ju kunden som styr efterfrågan.

KL
Jag tyckte den här var lite rolig.

http://thesecondsight.blogspot.com/2007/02/worshipping-at-temple-of-mammon.html

Av ditt inlägg får jag känslan av att du tycker att jag dissar den traditionella ridningen rakt av, och då vill jag vara tydlig och säga att det gör jag verkligen inte. Jag ser ofta mycket trevlig ridning och hantering inom "det traditionella".

Men för mig, passar PNH bättre. Hade de lärt ut hästhantering på ridskolan, hade man fått lära sig hur man kan träna, gymnastisera och mentalt utveckla sin häst både från marken såväl som från ryggen så hade jag antagligen aldrig haft anledning att se mig om efter något annat.

Det är ju heller inte meningsfullt att som i filmerna visa upp sig tillsammans med extraordinärt svåra hingstar ur ett undervisningssyfte, eftersom de allra flesta av oss som håller på med hästar inte drabbas av så svåra individer. Hästar är enligt min uppfattning och erfarenhet väldigt snälla/lättarbetade djur av naturen. Jag tycker helt enkelt att det här grabbiga cowboyaktiga showandet med svåra hingstar - om det nu var en sådan det var fråga om - är extremt opedagogiskt.

Jag håller absolut med till 100%, jag undrar om det kan vara en USA-grej som liksom inte funkar för oss här hemma speciellt väl. Är ju lite annorlunda kultur.

Jag undviker av säkerhetsskäl att det händer, så jag vet faktiskt inte hur hästen brukar reagera på det. Jag tycker att man ska hålla ordning på sin utrustning. Du kanske har rätt, jag vet inte.
Av säkerhetsskäl har jag sett till att utbilda mina hästar att ge efter för tryck, så att de inte får panik OM de skulle trassla in sig, en olycka händer så lätt.

Okej, det där om enstaka tillfällen skulle ju även kunna gälla för de tvingande hjälptyglarna, till vilka jag tycker att vi rakt av kan räkna metoden att lägga repet om benet på hästen för att få ner dess huvud? Om inte det är en tvingande åtgärd, så har jag aldrig sett någon. Att vi inte kallar det tvingande hjälptygel beror som jag ser det enbart på att vi inte säger så om ett rep. Principen är ju densamma. Och då är det här repet väldigt tvingande, jämförelsevis.

Ja, detta var ett extremt och enstaka tillfälle skulle jag vilja påstå. Dock hade man ju enkelt kunna undvika att tillfället blev så extremt, genom att INTE släpa häststackarn inför publik och försöka fixa det på 2,5 timmar. Och då hade man antagligen inte behövt lägga något rep bakom benet.

Men för mig, passar PNH bättre. Hade de lärt ut hästhantering på ridskolan, hade man fått lära sig hur man kan träna, gymnastisera och mentalt utveckla sin häst både från marken såväl som från ryggen så hade jag antagligen aldrig haft anledning att se mig om efter något annat.

Nej det kan jag köpa och som flera redan varit inne på i tråden så är ju detta ytterst beklagligt, att inte mer tid spenderas att lära oerfarna människor sunt hästvett och hästhantering. Tyvärr är det ju återigen två-falt, dvs det är även konsumenten som styrt denna trend, dvs det finns mindre intresse. på 70 och 80 talet på ridskolorna ingick ALLTID pass med teori,vissa veckor ersattes ridpassen enbart av teori runt hästskötsel och hästhantering. sånt är borta nu, pga ointresset och köparens förväntningar på marknaden. Färre och färre går dessutom på ridskola utan man köper häst rakt av.

Det viktiga i debatten rent allmänt för mig, är att NH i nutidens tappning, säljs på marknaden som en hästvänlig metod som funkar för alla, som ALLA, - särskilt de gröna, bör anamma, för då kan det inte gå snett. Det är försäljnings argumenten, och det är förödande som jag ser det.

Ju mindre rutin som hästägare/ryttare: desto färre frågor har man och ju mer benägen är man att falla för försäljning rakt av. För hur ska man kunna ställa frågor om man inte vet att de finns att ställa? Gäller inte bara NH utan det mesta runt häst förstås - anlitande av alternativare, hästpratare, naturliga preparat osv. Utan baskunskap och en förmåga att själv kunna ställa kritiska frågor och ställningstaganden, blir konsumenten lätt en envägs tratt - den bara tar emot och in. då är det lätt att bli utnyttjad eller få saker om bakfoten.

Fast det där stämmer ju med allt, även ridskolan.
När jag var ung och grön trodde jag ju att jag på ridskolan fick lära mig "hela sanningen", det föresvävade inte mig att något saknades.
Vi hade teori, hästskötsel, minns inte om vi hade tömkörning eller om det var en egen kurs jag gick..
Hursom fick vi lära oss att sitta och hänga hästen i munnen, använda spö och sporrar om hästen var "bråkig" eller "lat". Aldrig funderade man på om hästen kanske var ovillig för att sadeln satt som fan, eller för att ryttaren gjorde fel.
Jag var skötare i mååååånga år, gjorde allt som skötare får, mockade, tog till och från hagen, sadlade, skötte om sår, red igång efter skador.

Och ändå fick jag problem, för vi hade inte fått lära oss att läsa och förstå hästen. Bråkade den var det bara för att den jävlades, däng till lite så lyder den :crazy:

Tyvärr tror jag du har rätt att marknaden styr, jag har bekanta som kör lite "ridskola á la NH" med traktens ungar, och de tycker det är triiiiist att lära sig om hästen, de vill bara RIDA, och det FORT och MYCKET.
:(:(

Jag ser inte problemet att oerfarna hästägare börjar med NH, om de faktiskt vill förstå hästen och få bättre kommunikation. Då läser man allt man hittar, går flertalet kurser, tränar så mycket man kan och tittar på när andra gör det.

Tyvärr är det ofta så att oerfarna hästägare vill ha en lösning NU på ett specifikt litet problem, tex lastning.
Då vill de max ägna en helg åt att få det löst, för några andra problem har de ju inte. De förstår inte att det är relationen som är trasig, om hästen inte vill lasta, och det tänket undrar jag om det inte grundlades på ridskolan?
Eller så är det bara så många människor funkar?

Det största problemet är väl isf alla de tränare som går med på att köra "quick-fixes" åt dessa hästägare, för det är nog dem som gör att folk tror att NH handlar om snabba lösningar och att vifta med rep.

Ja, detta var ett extremt och enstaka tillfälle skulle jag vilja påstå. Dock hade man ju enkelt kunna undvika att tillfället blev så extremt, genom att INTE släpa häststackarn inför publik och försöka fixa det på 2,5 timmar. Och då hade man antagligen inte behövt lägga något rep bakom benet.
Fast det visar på hur han går till väga annars för att VÄNJA en häst i vanliga fall- övergrepp.

Glöm inte att den satt fast i munnen via benen!.
Den var även helt hobblad o gick ner på knä.

Fattar inte hur du kan försvara ngt dylikt. "Det man inte själv har sett- finns inte". Ja gissa hur många av hans fans upplevde det:eek:

Fast det visar på hur han går till väga annars för att VÄNJA en häst i vanliga fall- övergrepp.

Glöm inte att den satt fast i munnen via benen!.
Den var även helt hobblad o gick ner på knä.

Fattar inte hur du kan försvara ngt dylikt. "Det man inte själv har sett- finns inte". Ja gissa hur många av hans fans upplevde det:eek:

Jag har inte sett några bevis för att den satt fast i munnen via benen, och det har jag mycket svårt att tro att det ska ha gjort också.
Hobblad har jag inte heller sett den vara, däremot kan den ha gått ner på knä om den kämpade emot med linan bakom frambenet.

Och nej, detta visar inte hur Pat i vanliga fall jobbar.

Och jag försvarar fortfarande inte det han faktiskt gjorde.
Jag säger bara att jag ser inga bevis på att han gjorde det vissa anklagar honom för.
Jag skulle önska att de gjorde hela filmsekvensen tillgänglig, så man kunde få fakta om vad som hände.

Jag läste referaten o såg att den hade ett rep i munnen. Titta o läs noga!!!! Eller förresten. "Gum line" är vad?

Det står även vad Vet. hittade- skada i munnen o fick inte "tränas" dagen därpå- vilket de gjorde ändå i flera timmar o lyckades knäcka stackaren.

Du såg väl även hur Linda gjorde. Det ser ut som hon inte alls lever upp till metoden. Noll känsla.

Senast ändrad:

Jag tycker inte det är likt ridskolan alls. Ridskolan marknadsför inte sig själv som att erbjuda magiska recept och lösningar på hästhantering.

jag har inte din erfarenhet alls av såna ridskolor. har gått på många i min ungdom genom åren.

däremot har som sagt intresset från folket minskat, vilket skapar en ond cirkel,för mindre och mindre baskunskap lärs därmed ut.

Nej, man får ingen huvudskygg häst fixad genom att rycka i den eller låsa fast dess huvud.
Jag kan fortfarande inte uttala mig om vad han gjort och hur då jag inte sett hela händelseförloppet.

Det jag ser är att han försöker lägga handen på Catwalks panna, och att Catwalk då upprepade gånger kastar huvudet uppåt/framåt för att få Pat ur vägen. Att Pat då lägger linan bakom ett framben är antagligen för att ha en chans att hinna visa Catwalk att han inte dör om man tar honom i ansiktet. När Catwalk slänger upp huvudet så "drar" han sig själv i frambenet, de flesta hästar reagerar på detta genom att sluta slänga med huvudet. Men inte Catwalk uppenbarligen, och jag kan inte se hur han skulle ta psykisk eller fysisk skada av detta.

Om Pat fått hem denna häst för träning, eller om han kommit till hästen i dess hemmiljö är jag ganska säker på att han inte skulle gjort som han gjorde på demon, han har mycket trevligare och mjukare sätt att fixa Catwalks problem. Tyvärr bestämde han sig för att försöka fixa detta under en demo, vilket var mycket dumt på många sätt, framförallt för hästens del.

Men det visar ju oavsett, det jag ser som bortförklarningar, att Pat är väl förtrogen med sådana här "övningar" och iom. detta så, som jag tidigare skrivit, lever han inte som han lär. Det spelar ingen roll anser jag om hästen tar psykisk skada eller inte, en sådan här "övning" är ju i teorin inte förenlig med "Pats lära".

Kicki :laugh:

Jag tycker inte att man kan basera sina antaganden om vad som är det naturliga och standard i samband med inridning av häst, till trådar man läst i ngt forum. Det krävs att man har lite egen erfarenhet och isåfall har bevittnat alternativt upplevt x antal såna scenarion för att ett sånt antagande skall ha ngn tyngd tycker jag. Jag vågar påstå det jag redan gjort, att sånt händer en på hundra i samband med inridning av unghäst, och när det händer är det pga inkompetenta inridare/hanterare uteslutande.

Jag blir lite fascinerad över din åsikt att eftersom vi inte har hela bilden så förstår vi inte vad som pågår. Tror du att bara för att man inte nyttjar sig av NH så förstår man inte vad som görs på filmerna, eller vad syftet med övningarna/agerandet är? Isåfall tycker jag du har missat en viktig pusselbit i vanlig sund hästhantering, och det är att en sådan kan se vad som pågår och vad som eftersträvas, även om man inte själv praktiserar det sättet. Jag är väl insatt i NH metoderna, genom folk i branschen som jag känner, varav dessutom högt och etablerat namn. Det är fortfarande inte en metod som kreti och pleti ska använda som en quick fix works for all metod, för fattar man inte varför man gör saker blir det både destruktivt och rentav farligt, både för en själv, och djuret. I den aspekten tycker jag det verkligen är SKÄMS på de namn i branschen som säljer snabbkurser, böcker, material och allt annat till allmänheten till höger och vänster för egen försörjnings skull. Å andra sidan är det ju som alla andra branscher - konsumenten har ett egenansvar i att ifrågasätta och inte köpa allt med hull och hår, samt även ett egenansvar i fråga om försäljnings framgångarna. För det är ju kunden som styr efterfrågan.

Kan bara..... :bow: :bow:

Och nej, detta visar inte hur Pat i vanliga fall jobbar.

.

Jo det anser jag, för frångår man sin egen ideologi på ett event så här, så är det ju rätt uppenbart att det sker även när han är ensam. Det vore ju otroligt märkligt att detta skulle vara en engångsföreteelse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Mål 2025
  • Äta rätt saker, vad då?