Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Jag måste faktiskt sticka ut hakan lite och hålla med Pat: De flesta här förstår inte vad som visas på de här filmsnuttarna. Flertalet av alla dessa Parelli-hatare här på bf kanske skulle ta reda på lite mer om ämnet de uttalar sig om.

Så otroligt drygt skrivet!
Och vad exakt är det inte att förstå!? Tror du att vi sitter här med i princip ingen erfarenhet alls, eller hur menar du!?

Parelli-hatare.....löjligt! Man behöver inte hata för att vara kritiskt, och här om något finns det väl skäl att vara kritisk! Eller är du så indoktrinerad att du inte har förmåga att se saker objektivt och se fel där det uppstår!? Isf. beklagar jag. Men å andra sidan är jag inte heller förvånad eftersom det tenderar att vara så bland "rättrogna".

Kicki

Jag måste faktiskt sticka ut hakan lite och hålla med Pat: De flesta här förstår inte vad som visas på de här filmsnuttarna. Flertalet av alla dessa Parelli-hatare här på bf kanske skulle ta reda på lite mer om ämnet de uttalar sig om.

Hej och välkommen till buke.

Nej det han gjorde är oförlåtligt och rent djurplågeri.
Jag tror ingen som har en vettig hjärna kan hålla med om att det han gjorde var i någon som helst form nödvändigt eller på kan på något sätt kan förklaras.

Som jag skrev tidigare undrar jag vad som hade hänt om det varit en vanlig Svensson som gjorde samma sak, då är jag 100% säker på att alla skulle skrika DJURPLÅGARE!! och total dömma ut personen.

Jag hade redan dömt Pat innan jag såg detta. Men detta gör att jag med gott samvete kan säga att han faktiskt inte har något "natural" i det han gör.

Och du får väldigt gärna, i detalj och steg för steg, förklara för oss som enligt dig inte har en susning om vanlig sund fungerande hästhantering, vad det är vi inte förstår och missar på filmerna, som gör att det finns en helt human och sund och vettig hästhantering där.
Det är ju högst intressant, om metoderna han använder sig av och "NH" som metod, är så bortom vanliga människors förståelse och uppfattning, att man missar vad som sker helt och hållet när man bevittnar det. Ännu intressantare är det då hur stora mängder folk som går en helgkurs i ämet eller köper böckerna i affären och går hem och praktiserar, - med stor framgång enligt de själva.

KL
Jösses. Jag blir så himla beklämd.

Och där har vi väl nästa springande punkt dvs att människor som har väldigt liten erfarenhet köper unghäst för att det är billigare än att köpa en läromästare. Då kan det lätt bli problem om man inte har erfarna och kunniga människor i sin närhet.

Jamen går du bara och köper 7 games boken eller tar en helgkurs så blir du som pånytt född - då kan du rida in unghästar utan problem. :cool:

Då tycker jag att du ska förklara för oss ofrälsta vad det är vi egentligen sett.

Håller med, vad missar vi som är så bra att binda ihop benen på en häst som är träns rädd?

Vad är det vi missar??

Eller hysteriskt rep vift. Inte konstigt hästen försöker gå över henne, hade jag också gjort om någon vifta och slog mej med repet på det viset..

Men som de säger här. Köper jag böckerna så blir jag väll också frälst och kan binda benen på mina hästar sen..
Helt rätt sätt att rida in en häst på..

Hej, och tack för välkomnandet!
Verkar som jag rörde om lite i grytan iallafall! Men jag anser att:
1: Filmklippet på catwalk är av så usel kvalité att det inte ens går att se vad som eg. händer. Jag skulle aldrig utala mig så tvärsäkert som vissa här gjort med bara den som utgångspunkt. Filmklippet på linda förstår inte jag heller så mkt av, inte alls ngt jag kan stå för.

2: Det finns självklart massvis med människor som inte förstår PNH som är jätteduktiga med hästar.

3: Det jag reagerar mest på bland alla uttalanden i den här tråden är att väldigt många ser rött bara någon använder sig av rep i hästhanteringen utan att ens reflektera över att det finns jättemånga duktiga tränare/horsemen runt om i världen som når fantastiska resultat med för oss kanske okonventionella metoder.

Jag är INTE PNH-fanatiker, men jag har studerat hans metoder och utbildningsprogram till viss del.
Ingen som känner mig kan hävda att jag behandlar mina hästar illa, och att misshandla dom psykiskt (eller fysiskt) skulle aldrig falla mig in.

Väl mött

Det var ju ett mer nyanserat inlägg men jag är fortfarande vansinnigt intresserad av vad som föranledde ditt första uttalande och vad det är vi inte förstår på filmerna, förklara gärna! ;)

1: Filmklippet på catwalk är av så usel kvalité att det inte ens går att se vad som eg. händer. Jag skulle aldrig utala mig så tvärsäkert som vissa här gjort med bara den som utgångspunkt. Filmklippet på linda förstår inte jag heller så mkt av, inte alls ngt jag kan stå för.

2: Det finns självklart massvis med människor som inte förstår PNH som är jätteduktiga med hästar.

3: Det jag reagerar mest på bland alla uttalanden i den här tråden är att väldigt många ser rött bara någon använder sig av rep i hästhanteringen utan att ens reflektera över att det finns jättemånga duktiga tränare/horsemen runt om i världen som når fantastiska resultat med för oss kanske okonventionella metoder.

Jag är INTE PNH-fanatiker, men jag har studerat hans metoder och utbildningsprogram till viss del.
Ingen som känner mig kan hävda att jag behandlar mina hästar illa, och att misshandla dom psykiskt (eller fysiskt) skulle aldrig falla mig in.

Väl mött

Usel kvalité!? Nog måste man ha dålig syn om man inte ser vad som utspelar sig där! Blir ju bara löjligt att sitta och bortförklara en händelse som är så uppenbar!

Och "röra om i grytan" kan nog vara bra, men lite allmänt hyfs är aldrig fel. Att mer eller mindre anse folk som okunniga här i tråden och på Buke tycker jag ohyfsat. Och var någonstans har någon förnekat att det finns många jätteduktiga personer som använder sig av okonventionella metoder!? Det är ju inte det att de är okonventionella som upprör, vilket du bör märka om du läser inläggen noga och inte drar så många förhastade slutsatser.

Och var har någon påstått att alla som använder sig av PHN behandlar sina hästar illa!? Visa gärna ett sådant inlägg! Tycker mest att det verkar som du tar åt dig personligen av den kritik som ges här! :grin:

Kicki :)

Det var ju ett mer nyanserat inlägg men jag är fortfarande vansinnigt intresserad av vad som föranledde ditt första uttalande och vad det är vi inte förstår på filmerna, förklara gärna! ;)
Hej mackan,
Varför jag skrev det första inlägget förklaras under punkt 3.
"Linda-filmen" förstår ju inte jag heller, Catwalk-filmen anser jag inte innehåller någonting. Så tyvärr kan jag inte bringa klarhet i det åt dig.

Däremot är det som många skriker "djurplågare!" så snart de ser ett rep & en häst på samma bild, och detta utan att förstå varken de metoder som används eller anledningen därtill, och definitift inte hur det faktiskt inverkar på hästen samt vilkna resultaten blir.
För det FINNS duktiga sk. "repviftare", huruvida P hör till dem eller inte bryr jag mig inte så mkt om.

Hej mackan,
Varför jag skrev det första inlägget förklaras under punkt 3.
"Linda-filmen" förstår ju inte jag heller, Catwalk-filmen anser jag inte innehåller någonting. Så tyvärr kan jag inte bringa klarhet i det åt dig.

Däremot är det som många skriker "djurplågare!" så snart de ser ett rep & en häst på samma bild, och detta utan att förstå varken de metoder som används eller anledningen därtill, och definitift inte hur det faktiskt inverkar på hästen samt vilkna resultaten blir.
För det FINNS duktiga sk. "repviftare", huruvida P hör till dem eller inte bryr jag mig inte så mkt om.

Jag tycker inte ditt första inlägg motiveras alls av din punkt tre.
Om du inte kan bringa klarhet så kanske du ska tänka över din formulering i ditt första inlägg - läs det igen.

ang. rep metoden, så förklara gärna för de okunniga exakt vad de åstadkommer på filmen och vad som eftersträvas.

själv är jag tillräckligt insatt för att veta precis vad det handlar om. Dessvärre kan jag inte säga samma sak om de som går en helgkurs i repviftande, och kommer hem och inte förstår ett dyft annat än att repet viftas. dessa personer kan ofta ses på tävlingsplatser vid dagens slut, då de ska få in hästen i transporten : ) Blir mkt svårt när man inte fattar vad det är man håller på med riktigt.

Jag tycker inte ditt första inlägg motiveras alls av din punkt tre.
Om du inte kan bringa klarhet så kanske du ska tänka över din formulering i ditt första inlägg - läs det igen.

ang. rep metoden, så förklara gärna för de okunniga exakt vad de åstadkommer på filmen och vad som eftersträvas.

själv är jag tillräckligt insatt för att veta precis vad det handlar om. Dessvärre kan jag inte säga samma sak om de som går en helgkurs i repviftande, och kommer hem och inte förstår ett dyft annat än att repet viftas. dessa personer kan ofta ses på tävlingsplatser vid dagens slut, då de ska få in hästen i transporten : ) Blir mkt svårt när man inte fattar vad det är man håller på med riktigt.

Kan bara instämma.... :bow: :bow:

Kicki :laugh:

"Linda-filmen" förstår ju inte jag heller, Catwalk-filmen anser jag inte innehåller någonting.

Kan bara undra om du sett samma filmer som vi andra! Vad är det du inte förstår i filmen med Linda!? Och vad menar du med att filmen på Catwalk inte visar någonting!? Tycker att du efter ditt första utspel faktiskt bör vara tydligare i dina åsikter!

Sedan så tar jag gärna ett bemötande av mina svar till dig! Känns som att du undviker detta!

KL
Ni skulle inte kunna tänka er att ha en något mer nyanserad samtalston...
Från båda sidor. Det är urtråkigt att läsa fördömande uttalanden mot personerna här inne när tråden handlar om hanteringen från Parellis sida. Vilket skulle kunna bli en intressant diskussion om bara känslorna och den egna förträffligheten tonas ner en aning...
från båda sidor..

Jag tycker att dina inlägg nästan är otäcka. Du är ju beredd att förklara bort snart sagt vad som helst, men hänvisning till vad Parellis NH är egentligen. Nämligen något annat än det han själv visar upp. :confused:

Jag vill inte spekulera i orsaken till att man gör ett så dumt val som de gjorde i England, men efter att ha träffat Pat i höstas (om än väldigt kort) så kan jag iaf tänka mig några.

Så han är därmed ursäktad? När han gör något dumt, finns det alltid en godtagbar förklaring?

Av det jag ser på filmen ser jag inget anmärkningsvärt egentligen,

Om jag såg den filmen utan några förklaringar eller presentationer, skulle jag tro att filmen visade en person som är helt okunnig om hästar och dessutom rädd för dem. Han hade aldrig fått hantera min häst så länge som filmen pågår. Jag hade verkligen önskat att hästar inte är så snälla, när jag ser den här filmen. Jag hoppas att min häst hade försvarat sig mer - men då hade han väl tagit i ännu mer för att skrämma henne till underkastelse, så det är kanske en dumt förhoppning.

sedan vi började med PNH har jag med mycket lyckat resultat utbildat från grunden och ridit in en häst, samt utbildat från grunden och påbörjat inridningen av en annan. Utan bockningar, avramlingar och skenturer, och i enbart repgrimma.

Enbart repgrimma inklusive ett aggressivt viftande med rep mot hästens huvud, då? Precis som Parelli? Då föredrar jag tyglar i mjuka händer.

Jag vet inte vad du tror om inridning i allmänhet, men min erfarenhet är att det mera sällan sker under skenturer och avramlingar. Jag beklagar att du tydligen började rida in hästar innan du var kunnig nog att undvika sådant, samt att tydligen de flesta i din omgivning är så okunniga att du tror att skenturer hör till det normala. Själv har jag aldrig upplevt sken i verkligheten.

På filmen ser jag att han har ledrepet från grimman ner mellan frambenen och fram igen bakom det ena frambenet. Detta för att kunna begränsa hästens möjligheter att kasta upp huvudet. Jag har sett värre utrustning dagligen användas på vanliga snälla ridhästar.

Och därför är han ursäktad? Ser du vad du själv skriver? När skulle en tvångstygel av det slaget kunna vara acceptabel?? Varför testar han inte att klappa hästen lite, så den kan koppla av? Bara som ett litet tips.

Tanken med att fixa hästar inför publik är kanske en sån där gammal sak som blivit kvar sedan cowboysarna fixade mustanger på löpande band till publikens nöje? :crazy:

Ja, de här filmerna med gurusarna är ju väldigt grabbiga i den negativa meningen, ja. Det är djupt tragiskt att hästvärlden tar till sig sådana förebilder.

Jag blir så jävla ledsen av filmer som den där och diskussioner som den här. Om det är så här man är beredd att hantera djur man tycker om. Djur man intresserar sig för.

Jag tycker att det ser ut som och låter som att det enda man är intresserad av är att själv ha makten över hästen, till vilket pris som helst. Det gör mig så beklämd. Det är så fruktansvärt sorgligt. Djurvälfärden brister fortfarande i så skrämmande många sammanhang.

Väl mött

1. Nej, man ser inte detaljer - men man kan se att pat drar repet mellan frambenen för att få fast hästens huvud/hindra den från att fly. Det är tillräckligt för att jag ska anse att han frångår sina metoder. Jag förstår inte heller klippet med Linda, inte heller hennes förklaringar

2. Håller med.

3. Fast det är väl just det som vi HAR uppmärksammat. Men det vi har fokuserat på är de som har affärsidén NH. Vi är helt överrens över att det finns jätteduktiga människor som kallar sig NH-tränare likväl sådana som inte har den titeln. Just Pat verkar ju helt frångå sina grundpelare här - vilket fick mig att reagera. Han tjänar pengar på något som han inte står upp för.

Även jag har studerat hans metoder utan att kalla mig pnh-fan. Folk som inte känner mig KAN hävda att jag misshandlar min häst men då är det upp till dem att konfrontera mig med det så jag kan förklara. Det är ingen som har anklagat mig med det ännu dock, förhoppningsvis har de ingen anledning eftersom det inte är något jag strävar efter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 371
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar