Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast utan att du tar illa upp måste jag nog säga att det du illustrerar ang. tidigare scenarion inte existerar bland folk som har hästvett och rutin. Varken bockningar, avramlingar eller skenturer - grimma, träns eller vad det vara må, är normalt för en unghäst under inridning. då har ngt gått rejält snett.
Behövs ingen Parelli för att undvika sånt. snarare tvärtom.
På filmen ser jag att han har ledrepet från grimman ner mellan frambenen och fram igen bakom det ena frambenet. Detta för att kunna begränsa hästens möjligheter att kasta upp huvudet. Jag har sett värre utrustning dagligen användas på vanliga snälla ridhästar.
Det kallar jag inte att surra benen.
Jag ser heller ingen fastbunden mun?
Och det spelar ingen roll om du sett värre saker på snälla ridhästar, det handlar inte om det! Att det finns idioter kan vi alla vara överens om, men återigen, han ska väl företräda sitt "egen lära" som bär hans namn!? Det är ju stor skillnad om Kalle Svensson som rider dressyr "härjar" inför öppen eller stängd ridå! Han har ju inte gett dressyren ett namn, fungerar som frontfigur, lägger upp olika direktiv o.s.v. Han är ju en "vanlig" som alla andra. Varför ska det vara så svåer att se skillnaden!
Kicki
Jag håller helt med och jag tror mkt av det du säger dessutom är pudelns kärna till varför folk söker sig till såna här marknads metoder. Om människan är rädd i sig själv finns inga trix i världen som ändrar på det, då behöver man snarare träna upp sig själv. Hästen läser en som en öppen bok och då spelar det ingen roll vilken metod man försöker använda sig av.
Jag håller med dig.
Vi red in en frieserhingst i våras. Inga problem, inget NH, PNH eller något annat påhittat trams och efter första gången jag satt upp så var det bara att trava med det samma.
Vi red in en frieserhingst i våras. Inga problem, inget NH, PNH eller något annat påhittat trams och efter första gången jag satt upp så var det bara att trava med det samma.
Håller med, fast jag själv är mycket inne på att läsa signaler och kommunicera på hästens villkor. Det är väl det som i grunden är NH, och jag har lärt mig mycket och fått många bra influenser och tips därifrån.
Men, som i allt annat som människor håller på med, plötsligt blir en metod ansedd som rena frälsningen och den som är frontfigur blir betraktad som närmast en gud. Man måste följa reglerna till punkt och pricka, man måste följa en manual i hästhanteringen som man kanske inte riktigt förstår eller som inte passar. Man blir helt enkelt renlärig och allt annat är fel. Och det guden gör och säger kan förstås inte vara fel.
Tror att det finns mycket bra hästmänniskor inom alla discipliner, människor som instinktivt vet hur man läser av och kommunicerar med en häst, människor som sällan har problem med att lasta eller leda eller hantera hästar på olika sätt.
Sen finns det motsatsen inom alla discipliner också, och det farliga är när de får hand om svåra hästar och snabbt ska få fram ett resultat...
Jag trodde nog att Parellis i grunden tillhörde de genuina hästmänniskorna, men man kan onekligen undra ...