Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Genom att upprepade gånger rycka i hästens huvud och sedan låsa fast huvudet via rep runt frambenen, så ska man alltså få hästen mindre huvudskygg. Är det det du menar är syftet med det han gör?

/V

HAr nästan läst allt och kollat på filmerna. Mycket bra kommer fram i disskutionerna. JAg förstår inte heller detta med 7 lekarna och ser inte något sammband med detta till att de skulle vara deras häst språk eller något.

VERKAR som Pat själv tror att han är gud nu och klarar alla hästar, vilket inte han gör och även visar att han inte gör. Det han tar på sej att göra redde han inte ut och jag mår illa av att se det..

Jag förstår inte det Linda gör eller den andra tjejen. Det de gör är att få upp hästen huvud med rep vift så hästen knappt ser vart han går och hästen ser ut att bli helt förstörd.
Hade jag också blivit av den behandlingen.
Hästrana ser inte ut att förstår vad de förväntas av de och jag annser att det är något som kräver några gånger för att hästen ska fatta.
För rep vift är de inte uppväxta med i en flock..
Aldrig sett faktiskt..
Rep vift framför ansiktet är så LÅG respekt mot hästen. Skulle aldrig göra det. Me dtanke på att de ser bättre åt sidorna och dåligt fram åt så blir det världigt skummt i deras ögon. Varför inte bara säga back och lära de ett kommando i stället..

SKa säga att NH har ballat ut helt och hållet och totalt..

Folk blir hel skumma och som i sekter efter det börjat med de och sen fördömmer det alla andra gör som fel..

Men som nämnts här flera gånger så undrar man hur Pat gör hemma med sina hästar?
En häst som är rädd för tränset skulle jag aldrig binda fast så..

Det tar tid att få den att lita på än. Kanske månader, men det PAt gör är att mer förstöra förtroendet för människan..

Man måste få hästen att lita på än först och sen få hästen att lita så pass på än att de tar tränset för att han kan lita på mej att det inte händer något farligt...

Men som även många lägger fram så är denna metod ut åldrig och något jag trodde var borta för många år sedan, men den har bara klvit in i NH och gjort att NH är mycket äldre behandling av hästar än det jag lärt mej i olika vanliga häst sammanhang.

Det är som många skriver att det är en ner psykande metod.

Sen finns det folk som gör det bra och jag drar inte 100% över sträcket...

Men illa mår jag....

Senast ändrad:

Jag skulle sälja min häst och det kom 2 personer o titta, varpå den ena va utbildad nh/parelli människa(hon va med som stöd till hon som skulle köpa hästen). Hon frågade mig om hon fick ha repgrimma o lång lina och se vad han kunde på volten innan hon skulle rida. Jag tänkte att det kan ju inte vara så farligt.. Men herregud säger jag. Hon börja rycka hårt i hästens huvud med linan o sprang fram o tillbaka. Hon slog med linan framför hans huvud o sen va det dags för flera ryck. Så höll hon på en lång stund sen skulle hon provrida som skulle ha hästen, hon red bara en kort stund sen skulle nh/parelli tanten rida.. Jag hade fel bett o en det ena o en det andra va fel.. Hon höll på i flera timmar. Sa sen att dom skulle fundera och höra av sig..Nu köpte hon inte hästen och jag hade alldrig sålt till henne/dom. Men jag blev helt stum. Gör man så när man ska provrida en häst? Det va det värsta jag varit med om........Så behandlar man inte hästar...

Helt OT men.
I Karlstad finns också Färjestad Rid och Trav ute på travbanan och de har ett hyfsat sortiment.
I Grums finns Mauds Sadelmakeri men där har jag inte varit på flera år så jag har inte koll på sorteringen där. Sist jag var där, fanns rätt mycket att välja på.

Fast utan att du tar illa upp måste jag nog säga att det du illustrerar ang. tidigare scenarion inte existerar bland folk som har hästvett och rutin. Varken bockningar, avramlingar eller skenturer - grimma, träns eller vad det vara må, är normalt för en unghäst under inridning. då har ngt gått rejält snett.

Behövs ingen Parelli för att undvika sånt. snarare tvärtom.

:bow::bow::bow:

precis min åsikt med!

Bara en fråga VARFÖR stoppade du inte dom direkt????:confused::confused::confused:

Jag hade gått rakt fram och ryckt linan ur händerna på personen i fråga och bett dem dra dit pepparn växer :devil:

Jag tror att hon blev chockad o handlingsförlamad.

Min enda erfarenhet av NH på mina hästar var en som skulle hälsa på dem o antagligen tyckte hon att de var för närgångna- sociala varsamma hästar o började knäppa med fingrarna vid pannan.

Som tur var reagerade inte hästen- tur för henne menar jag.
Hennes egen var misstänksam mot folk, men inte mot mig. Vad kunde det bero på? Jag kliar lite på dem- såsom vänliga hästar gör med varandra- Det är NH.

Skulle aldrig vara spekulant på häst som i annonsen beskrivits som "NH-tränad" eller stalla upp där hästarna hanteras enligt NH-metoden. Har sett för mkt sådant där folk försöker skola om snälla välhanterade hästar utan lov.

.

På filmen ser jag att han har ledrepet från grimman ner mellan frambenen och fram igen bakom det ena frambenet. Detta för att kunna begränsa hästens möjligheter att kasta upp huvudet. Jag har sett värre utrustning dagligen användas på vanliga snälla ridhästar.

Det kallar jag inte att surra benen.

Jag ser heller ingen fastbunden mun?

Linan löper runt benen, ingen tvekan. Och du tycker att det är ok att göra detta för att begränsa hästens möjligheter att kasta upp huvudet!? Så för att begränsa är det ok att göra så, i övrigt "kramar" man fram resultat? Har han inte "uppfunnit" något bättre för att undvika detta!? Det visar ju bara hur ihåligt allt är och vilken skitsnackare Parreli är i grunden. Är väl ingen sak att proklamera "peace and understandig" så länge det inte uppstår större uppförsbackar. :grin:

Och det spelar ingen roll om du sett värre saker på snälla ridhästar, det handlar inte om det! Att det finns idioter kan vi alla vara överens om, men återigen, han ska väl företräda sitt "egen lära" som bär hans namn!? :confused: Det är ju stor skillnad om Kalle Svensson som rider dressyr "härjar" inför öppen eller stängd ridå! Han har ju inte gett dressyren ett namn, fungerar som frontfigur, lägger upp olika direktiv o.s.v. Han är ju en "vanlig" som alla andra. Varför ska det vara så svåer att se skillnaden!

Och folk som vara på denna clinic hade uppenbarligen sett en lina från munnen.

Kicki :laugh:

Munnen eller inte. Lika illa det. Jag bloggade om något "liknande": Vad skulle folk säga om jag skulle ta på en hund en grimma (för hundar) och sedan spänna fast grimman med en rem mellan benen i svansen så hårt att den tvingades gå böjd?
Eller om jag drog ihop en graman på en ko?

Folk skulle få rycket. Varför skulle det vara ok för en person som säger sig ha en mall för hästar som han UPPENBARLIGEN inte följer!!?

Jamen visst är det så, håller helt med!

Jag hade också tagit hästen från de och sagt till de att de har inte här att göra, men jag förstår att du blev handlingsförlamad...

JAg ahde en tjej som provred min gammla häst en gång.. Hon började såga han i munnen och jag sa åt henne att hoppa av med en gång.. Det var för hennes skull, hästen var känd för att sticka med folk som gjorde så och var väldigt kännslig.. Det hade slutat med att han hade kastat av henne,

Hade det gjort så med mitt sto hade det blirvit riktigt farligt, hon hade i stort sätt anfallit de.. Stå och vifta så..
Många NH folk tycker att bett är hemskt men att stå och vifta så med rep i en grimma i ansiktet är mycket värre än att ha en vanlig kontakt i munnen...

Lika lite som amn sågar och drar hästen i munnen så står man och viftra på det viset. Annser jag är samma sak och djurplågeri i mina ögon...

Och det spelar ingen roll om du sett värre saker på snälla ridhästar, det handlar inte om det! Att det finns idioter kan vi alla vara överens om, men återigen, han ska väl företräda sitt "egen lära" som bär hans namn!? :confused: Det är ju stor skillnad om Kalle Svensson som rider dressyr "härjar" inför öppen eller stängd ridå! Han har ju inte gett dressyren ett namn, fungerar som frontfigur, lägger upp olika direktiv o.s.v. Han är ju en "vanlig" som alla andra. Varför ska det vara så svåer att se skillnaden!

:bow::bow:

Tack för detta. Såklart finns det saker som är lika illa därute i hästvärlden. *tänker på den våldsgalna tyska dressyrryttarinnan som fick djurförbud i Danmark förra året*

Men det är inte poängen. Är jag representant för en hel träningsgren med ett eget namn och har konstruerat en (mycket säljande) image som enligt upphovsmannen bygger på icke-våld och "naturligt" beteende/bemötande - så blir denna video och L. Parellis ganska skrattretande. Helt uppenbart är inte träningen (i dessa fall) fri från våld, både fysiskt och psykiskt. Vad "naturligt" beträffar så är det kanske en tolkningsfråga?

Det betyder dock inte att alla parelliutövare är tokiga människor rycker i sina hästar.

Jag håller helt med och jag tror mkt av det du säger dessutom är pudelns kärna till varför folk söker sig till såna här marknads metoder. Om människan är rädd i sig själv finns inga trix i världen som ändrar på det, då behöver man snarare träna upp sig själv. Hästen läser en som en öppen bok och då spelar det ingen roll vilken metod man försöker använda sig av.

:bow::bow::bow:

Japp håller med....
Så börjar de med NH och så får de självkänslan och sen är de frälsta totalt!!

Det är det enda rätta, resten är djurplågeri.

Sånt här ha börjat göra mej riktigt arg..

Jag har aldirg innan satt de under en kategori som att det de gör är fel utan haft en öppen känsla mot det..

Där i mot utan att blanda två trådar. Så känslan jag får av många NH hästar är inte bra.

DET är något som inte stämmer med det, men har inte helt satt fingret på det, vet bara att jag inte ska göra det med mina hästar...

sen kan jag ha sett hästar då som blivit fel behandlade med NH, vad vet jag??

Jag har studerat det lite själv och var inställd på det, emn en låsning säger mej att jag inte ska göra det pga av känslan att det är helt fel ute..

Jag håller med dig.

Vi red in en frieserhingst i våras. Inga problem, inget NH, PNH eller något annat påhittat trams och efter första gången jag satt upp så var det bara att trava med det samma.

Jag håller med dig.

Vi red in en frieserhingst i våras. Inga problem, inget NH, PNH eller något annat påhittat trams och efter första gången jag satt upp så var det bara att trava med det samma.

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Och jag kan nog säga att det brukar vara så och det "ska" vara så med ;)

Håller med, fast jag själv är mycket inne på att läsa signaler och kommunicera på hästens villkor. Det är väl det som i grunden är NH, och jag har lärt mig mycket och fått många bra influenser och tips därifrån.

Men, som i allt annat som människor håller på med, plötsligt blir en metod ansedd som rena frälsningen och den som är frontfigur blir betraktad som närmast en gud. Man måste följa reglerna till punkt och pricka, man måste följa en manual i hästhanteringen som man kanske inte riktigt förstår eller som inte passar. Man blir helt enkelt renlärig och allt annat är fel. Och det guden gör och säger kan förstås inte vara fel.

Tror att det finns mycket bra hästmänniskor inom alla discipliner, människor som instinktivt vet hur man läser av och kommunicerar med en häst, människor som sällan har problem med att lasta eller leda eller hantera hästar på olika sätt.

Sen finns det motsatsen inom alla discipliner också, och det farliga är när de får hand om svåra hästar och snabbt ska få fram ett resultat...

Jag trodde nog att Parellis i grunden tillhörde de genuina hästmänniskorna, men man kan onekligen undra ...

Och där har vi väl nästa springande punkt dvs att människor som har väldigt liten erfarenhet köper unghäst för att det är billigare än att köpa en läromästare. Då kan det lätt bli problem om man inte har erfarna och kunniga människor i sin närhet.

Håller med, fast jag själv är mycket inne på att läsa signaler och kommunicera på hästens villkor. Det är väl det som i grunden är NH, och jag har lärt mig mycket och fått många bra influenser och tips därifrån.

Men, som i allt annat som människor håller på med, plötsligt blir en metod ansedd som rena frälsningen och den som är frontfigur blir betraktad som närmast en gud. Man måste följa reglerna till punkt och pricka, man måste följa en manual i hästhanteringen som man kanske inte riktigt förstår eller som inte passar. Man blir helt enkelt renlärig och allt annat är fel. Och det guden gör och säger kan förstås inte vara fel.

Tror att det finns mycket bra hästmänniskor inom alla discipliner, människor som instinktivt vet hur man läser av och kommunicerar med en häst, människor som sällan har problem med att lasta eller leda eller hantera hästar på olika sätt.

Sen finns det motsatsen inom alla discipliner också, och det farliga är när de får hand om svåra hästar och snabbt ska få fram ett resultat...

Jag trodde nog att Parellis i grunden tillhörde de genuina hästmänniskorna, men man kan onekligen undra ...

Håller med allt..
Har också haft en öppenhet mot Pnh, NH mm även om jag inte gör det själv. Men när fok helt plötsligt blir så frälsta blir det jobbigt. Men det jobbigaste är att de dömmer att det alla andra gör är djurplågeri...

JAg kompicear inte till något med mina hästar så.. Jag annvänder bara sunt förnuft läser signaler mm och jobbar på det viset..

Jag vet att man kan lyssna på vad alla vill lära ut och sen sållar man det som passar än själv och kör på det.. Men jag kör aldrig 100% på vad någon tycker utan omvärderar allt jag lär mej och ser om det är något jag kan ta lärdom av...

Du har en bra poäng med att det finns dåliga och bra i allt..

Men här tog Pat sej vatten över huvudet och som någon skriver en bra hästmännsika hade gett upp och sagt jag reder inte ut det.
Han har stor press på sej, men han är bara männsika...

Att ta sej ann problem hästar är svårt och det jag lärt mej när jag jobbat med dessa är att man måste ge de tid och lära känna än och bygga ett förtroende, specillt om de är rädda för något och speciellt människor...

En häst som man inte har något förtroende med är svårt att få de att lyssna genom ett vanligt sätt. De lyssna inte som vanliga hästar som har ett förtroende för människor utan stänger av..
Då blir det lätt att de får ta till sånna här metoder..
MEN DET ÄR HELT FEL och gör allt bara värre.

Inte bygger man förtroende till en själv eller människor på det viset..

Senast ändrad:

Jag måste faktiskt sticka ut hakan lite och hålla med Pat: De flesta här förstår inte vad som visas på de här filmsnuttarna. Flertalet av alla dessa Parelli-hatare här på bf kanske skulle ta reda på lite mer om ämnet de uttalar sig om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 371
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar