Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Om man börjar med att inte skaffa häst för tidigt , är medryttare på några hästar eller åtminstoner köper en vuxen väluppfostrad häst som passar ens ambition o kynne.
En som man sen ser till att rida, så lär man sig massor. Även senare av andra hästar.Det kallas för att skaffa sig erfarenheter.

Man ställer inte den unga hästen hemma på den nyinköpta gården där hjälp inte finns att tillgå.
Tyvärr är det numera väldigt vanligt. För att man KAN skaffa häst.

jag är inte uppvuxen med hästar, men har haft stort intresse o tillbringat mkt tid med dem- hästen- läromästaren

*kl*

Ja så sött att alla är överens. Men jag blir ändå lite trött på alla er som menar att det bara är sunt förnuft och vettig hästhantering som gäller och därmed helt dissar alla övningar och alla tränare som håller på med så kallad NH. Ni utesluter många. Om man inte redan kan allt så är man körd liksom, eller?

Alla ni som redan kan: var glada för det!

Flera av böckerna/tränarna/övningarna inom sk NH är faktiskt bra. Där finns något att hämta. Om man inte har turen att vara uppväxt med hästar så är det en mycket bra hjälp!

Just att få enkla övningar som hjälper en att förstå hur hästen funkar och allt detta med kroppsspråk, snabbhet, eftergift, position mm är ju ovärderligt.
Sedan måste det inte heta "7 games" utan kan från början handla om till exempel enkla ledövningar. Det handlar också om ett förhållningssätt till hästen. Jag upprepar att jag tycker mycket, inte allt, av det jag hittills hunnit se av hästvärlden känns primitivt och tämligen brutalt.

Och som sagt, jag har stött på människor som hållt på hela livet med hästar, som beter sig klantigt och okänsligt och har ouppfostrade hästar som inte svarar på några signaler och vet var de ska vara.

Man blir aldrig färdig som hästmänniska. Ödmjukhet, ödmjukhet...

Jag personligen dissar inte. Och inte heller romantiserar jag om "förr i tiden" för att du har alldeles rätt, det har aldrig varit gullegull i hästvärlden. Det som jag vänder mig emot är att man "paketerar" saker och sätter namn på dom och får det att låta som om det finns någon sorts knep eller nyckel, har man gjort dom övningarna och förstått den principen, ja då är det fixat med vilken häst eller situation som helst.
Det kan leda så himla snett - jag har sett ett otal trådar här på Buke där folk kommer med otroligt farliga råd - någon som t ex har en mycket aggressiv häst så får dom rådet att stänga in sig med den hästen i en rundkorall och jaga runt den, "för att det funkade med min ponny och hon ser mig som sin ledare nu". Jag blir bara :eek::eek:

Det känns som "NH fenomenet" är ett tecken på vår tids sökande efter quick fixes.

Men jag tror inte att man tycker att alla som anser sig hålla på med NH är okunniga och inte kan hantera sina hästar. Man är snarare trött på affärsidén NH där det finns dem som säger sig hålla på med respekt, ödmjukhet, timing... bla, bla allt det där som man "tror" att all NH grundar sig i, men som sedan tar till övningar som någon visade på en film. aga runt hästen på en minivolt/dra den emot dig - då undrar man varför och hur det går ihop med NH som de förespråkar?

Det man ogillar är det faktum att folk talar om det som om det vore en vetenskap som är bevisad. I alla fall JAG förkastar att folk delar ut titeln NH-tränare till sig själva bara för de har ett rep. För mig säger titeln ingenting - just pga sådana som Pat. Säger sig göra en sak men tar sedan till en annan som de påstår är till för hästens bästa. Sedan gömmer de sig bakom ett begrepp (NH) och förklarar att deras metoder är grundade på respekt, ödmjukhet, timing... bla, bla - När allt tyder på att det är bullshit.

Jag blir sur när folk tjänar pengar på något de inte levererar.

Bara för att man förkastar begreppet NH så betyder inte det att alla som anser sig hålla på med NH är idioter. Men bara för någon sägen NH så betyder inte det att det är horsemanship så som jag ser det.

*kl*

Jag vill bara påpeka, att det oftast är "vanliga amatör-hästmänniskor" som tipsar om att en liten "NH-övning" kan få värsta agressiva hästen snäll som ett lamm.
Och då är det just folk som tex hört att någon "fixat" sin häst genom 7-games eller joinup eller så. Eller så har de själva testat något och så tycker de att det funkade kanon, fast de vet egentligen inte varför det funkade.

Jag studerar PNH och jag har aldrig hört från upphovsmännens sida, att PNH skulle vara någon snabb väg att lösa alla problem. Det marknadsförs inte så. Och vad jag ser att MR-annonser och liknande så ser det ut att vara samma där.

Jag tycker att ju mer jag lär mig om hästens beteende, signaler och hur jag som människa påverkar den med mina (medvetna och omedvetna) signaler, ju mer inser jag hur otroligt svårt (och farligt) det kan vara att börja försöka "fixa problemhästar".
Samtidigt som jag ser, att de som har koll på detta, de kan få ordning på "problemhästar" förvånansvärt fort, just eftersom att hästen oftast krånglar för att den inte tycker att den blir förstådd och behandlad på rätt sätt. Så när det kommer en som visar att den förstår hästens signaler, så blir många problem lösta av sig själva.

Jag tycker att ju mer jag lär mig om hästens beteende, signaler och hur jag som människa påverkar den med mina (medvetna och omedvetna) signaler, ju mer inser jag hur otroligt svårt (och farligt) det kan vara att börja försöka "fixa problemhästar".
Samtidigt som jag ser, att de som har koll på detta, de kan få ordning på "problemhästar" förvånansvärt fort, just eftersom att hästen oftast krånglar för att den inte tycker att den blir förstådd och behandlad på rätt sätt. Så när det kommer en som visar att den förstår hästens signaler, så blir många problem lösta av sig själva.

Nu har jag bara hållit på med hästar i 15 år men jag har aldrig träffat någon problemhäst trots att jag har jobbat i stort stall. Att hästar kan vara osäkra och testa gränser är inget ovanligt men jag tycker aldrig att jag behövt göra något annat än vara lugn, trygg, konsekvent och ha tålamod. Det funkar på 99% av alla hästar.

Det stora problemet tror jag är att många människor som hanterar hästar är rädda och osäkra och det är det som gör hästarna otrygga och svåra att hantera. Hur ska den kunna lita på en människa som inte litar på sig själv? Hur ska en övning i repviftning kunna ta bort den där inneboende rädslan hos människan?

Jag har träffat på en person som inte vågade gå in till sin häst i boxen om den stod med rumpan mot dörren. Hon tog med sig en havrehink varje gång hon skulle in. Hästen var hur snäll som helst men människan var liten och rädd.

Jag håller med Axels tidigare inlägg att man inte ska skaffa egen häst förrän man har tillräckligt med kunskap och mentalt kan stå på sina egna ben.

*kl*

Ja så sött att alla är överens. Men jag blir ändå lite trött på alla er som menar att det bara är sunt förnuft och vettig hästhantering som gäller

Man blir aldrig färdig som hästmänniska. Ödmjukhet, ödmjukhet...

Ja men så är det ju faktiskt, sunt förnuft och vettig hästhantering, svårare än så är det faktiskt inte! Och vill man hämta upp saker ur olika genrer så är det inga problem för mig! Det som är ett problem är att det i så stor utsträckning ses som ett nytänkande och att NH/Parelli/Monty R. ses som nyskapande och nytänkare för att något har namngetts/kategoriserats.

Och var någonstans anses det att man iom. "våra" åsikter ses som en färdig hästmänniska!? Tolka inte in saker som inte finns där! Ödmjukhet gäller åt flera håll.....

Kicki :laugh:

*kl*

. Jag upprepar att jag tycker mycket, inte allt, av det jag hittills hunnit se av hästvärlden känns primitivt och tämligen brutalt.

Du kanske har rört dig i fel kretsar! Så är det ju med det mesta faktiskt, saker och ting smittar.

*kl*

. Om man inte redan kan allt så är man körd liksom, eller?

Varför skulle man vara det!? Ingen har väl någonstans påstått att man måsta kunna allt för att inte ses som körd!?

Men jag tror inte att man tycker att alla som anser sig hålla på med NH är okunniga och inte kan hantera sina hästar. Man är snarare trött på affärsidén NH där det finns dem som säger sig hålla på med respekt, ödmjukhet, timing... bla, bla allt det där som man "tror" att all NH grundar sig i, men som sedan tar till övningar som någon visade på en film. aga runt hästen på en minivolt/dra den emot dig - då undrar man varför och hur det går ihop med NH som de förespråkar?

Det man ogillar är det faktum att folk talar om det som om det vore en vetenskap som är bevisad. I alla fall JAG förkastar att folk delar ut titeln NH-tränare till sig själva bara för de har ett rep. För mig säger titeln ingenting - just pga sådana som Pat. Säger sig göra en sak men tar sedan till en annan som de påstår är till för hästens bästa. Sedan gömmer de sig bakom ett begrepp (NH) och förklarar att deras metoder är grundade på respekt, ödmjukhet, timing... bla, bla - När allt tyder på att det är bullshit.

Jag blir sur när folk tjänar pengar på något de inte levererar.

Bara för att man förkastar begreppet NH så betyder inte det att alla som anser sig hålla på med NH är idioter. Men bara för någon sägen NH så betyder inte det att det är horsemanship så som jag ser det.

Kan bara..... :bow: :bow:

Nu har jag bara hållit på med hästar i 15 år men jag har aldrig träffat någon problemhäst trots att jag har jobbat i stort stall. Att hästar kan vara osäkra och testa gränser är inget ovanligt men jag tycker aldrig att jag behövt göra något annat än vara lugn, trygg, konsekvent och ha tålamod. Det funkar på 99% av alla hästar.

Det stora problemet tror jag är att många människor som hanterar hästar är rädda och osäkra och det är det som gör hästarna otrygga och svåra att hantera. Hur ska den kunna lita på en människa som inte litar på sig själv? Hur ska en övning i repviftning kunna ta bort den där inneboende rädslan hos människan?

Jag har träffat på en person som inte vågade gå in till sin häst i boxen om den stod med rumpan mot dörren. Hon tog med sig en havrehink varje gång hon skulle in. Hästen var hur snäll som helst men människan var liten och rädd.

Jag håller med Axels tidigare inlägg att man inte ska skaffa egen häst förrän man har tillräckligt med kunskap och mentalt kan stå på sina egna ben.

Jag håller helt med och jag tror mkt av det du säger dessutom är pudelns kärna till varför folk söker sig till såna här marknads metoder. Om människan är rädd i sig själv finns inga trix i världen som ändrar på det, då behöver man snarare träna upp sig själv. Hästen läser en som en öppen bok och då spelar det ingen roll vilken metod man försöker använda sig av.

Jag håller helt med och jag tror mkt av det du säger dessutom är pudelns kärna till varför folk söker sig till såna här marknads metoder. Om människan är rädd i sig själv finns inga trix i världen som ändrar på det, då behöver man snarare träna upp sig själv. Hästen läser en som en öppen bok och då spelar det ingen roll vilken metod man försöker använda sig av.

:bow::bow::bow:

Jag har varit på en hel del kurser i "NH". Varken jag eller de andra jag har stött på har varit där av rädsla. Däremot av nyfikenhet att lära sig läsa hästens signaler/lära sig sända signaler som hästen förstår.
Jag håller helt med om att det är alldeles för mycket fokus på metoder när det egentligen handlar om att utveckla sin egen kropp och mentalitet.

KL
Även om jag tycker att mycket jag ser inom "NH" är mindre lyckat så måste jag säga att det verkligen behövs alternativ till hanteringen som man kan se på många ridskolor där många får sin grund inom hästeriet idag. Barn och vuxna som leds omkring av hästarna, ryck och slit när man inte har något sätt att kommunicera på. För inte alls länge sedan var jag och tittade på en hopptävling. Jag blev väldigt förvånad över hur många som behövde någon att hålla i hästen för att överhuvudtaget komma upp på hästen.
Så var ska då människor som vill lära sig att kommunicera med sina hästar vända sig? De ryttare jag beskriver här ovan tycker med stor sannolikhet att de har en sund hantering av sina hästar. Jag vill inte gå i skola hos deras lärare i alla fall där man endast fokuserar på ridningen och helt utelämnar all annan hantering. Men jag vill inte heller gå i skola hos de som haft filmens utövare som lärare... :confused:

Så var ska då människor som vill lära sig att kommunicera med sina hästar vända sig? De ryttare jag beskriver här ovan tycker med stor sannolikhet att de har en sund hantering av sina hästar. Jag vill inte gå i skola hos deras lärare i alla fall där man endast fokuserar på ridningen och helt utelämnar all annan hantering. Men jag vill inte heller gå i skola hos de som haft filmens utövare som lärare... :confused:

BRA fråga!

Men som vi tidigare har pratat om så finns det ju ingen tränare som har ALLT man vill lära sig. De har sina brister så därför får man plocka russinen ur kakan - men då får man ta med sig att man, genom sitt kapital, stöder personens verksamhet. Där ligger ju dilemmat.

Det är helt klart en stor orsak till problem med hästar, därav jag skrev "problemhästar", för sällan är det problem med själva hästen.
Jag kan bara tala för hur det ser ut inom PNH, men där är det väldigt fokuserat på att människan ska lära sig att känna sig trygg med sin häst, vilket bland annat innebär att man lär sig att läsa och förstå signaler och beteenden. Första nivån handlar otroligt mycket om hur man kan hantera sin häst på ett säkert sätt, och så att man utvecklar en egen trygghet och medvetenhet om sig och sin häst.

Att studera PNH är inga "övningar i repviftningar" i alla fall, och de som intresserar sig tillräckligt för att sätta sig in lite i utbildningsmaterialet ser det ganska omgående.

Att sedan en del går någon lösryckt kurs eller läser om någon övning på nätet och tror att det ska lösa "allt", tja, då är det fel på eleven snarare än "metoden". Som elev måste man också ta sitt ansvar i läroprocessen, en tränare kan inte ge ALL information vid ett enda kurstillfälle, man måste läsa på lite på egen hand också.

Tja tänk om man kunde läsa sig till att bli en GP-ryttare oxå:bow: eller ngn enstaka kurs.

Tja tänk om man kunde läsa sig till att bli en GP-ryttare oxå:bow: eller ngn enstaka kurs.

Nej, det går ju inte.
Men vill man bli GP-ryttare så lär man både behöva läsa på en del själv, ta hjälp av många olika samt träna och prova själv.

Det är synd att många tror man kan gå en prova-på-kurs och sedan vara expert, var kommer det tänket ifrån egentligen? Det ser man ju inom många områden :confused:

Även om jag tycker att mycket jag ser inom "NH" är mindre lyckat så måste jag säga att det verkligen behövs alternativ till hanteringen som man kan se på många ridskolor där många får sin grund inom hästeriet idag. Barn och vuxna som leds omkring av hästarna, ryck och slit när man inte har något sätt att kommunicera på.

Ja, jag saknar också ett bra alternativ där man kan lära sig en sund hästhållning och ett vettigt sätt att hantera hästar utan en massa fix och trix. Detta säger jag trots att jag själv är "uppvuxen" på en stor ridskola. Har man inte förmågan att sålla agnarna från vetet så kan det bli precis hur tokigt som helst.

Natural horsmanship har blivit poppis, men det finns vissa som är bra och vissa som inte är bra. Nu har Parelli skämt ut sig i England.

Men jag ville starta en ny tråd så folk får reda på vad som hänt i England.

http://www.youtube.com/watch?v=CyF2QqP29DU

Jag kan inte begripa vad det är hon vill få fram till hästen!
Hon beter sig på ett obalanserat och irriterat sätt och hon borde göra ngt annat än att stå där och plåga den stackars hästen. Kanske gå och meditera i nån buske så hon lugnar ner sig. :mad:

Håller med, dock så får man komma ihåg att OM (jag vet inte men spekulerar) det inte är hela sessionen man ser, och hästen i fråga var på väg att rusa över henne eller liknande så förstår jag vad det är hon försöker åstakomma, är bara att hon gör det på ett galet sätt.

Är också viktigt att komma ihåg att inte ens Hempfling tycker det är ok att en häst hoppar/attackerar/går på eller liknande PÅ DIG, då gör han allt han har kraft till säger han själv i böcker, för att hästen ska förstå att det itne är ok.

MEN, det är stor skillnad på en snabb korrektion och sen är det över, till att hålla på sådär och ge kasst kroppsspråk och energi och ingen konsekvent eftergift eller någon form av beröm.

Men det är ju stor skillnad på det och vad hon håller på med tycker jag, även om hon kanske har samma tanke i grunden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 371
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar