Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
nää.. fattar bara inte varför det skall knyckas å ryckas på samma gång skall man slå med repänden mot hästens bakdel/ben. http://www.youtube.com/watch?v=zgoYPVBY7AU
Det är ologiskt - och som ofta i dessa sammanhang (även de sessioner som ser trevligare och mjukare ut) så fattar jag inte vad som är poängen med träningen. Varför ska den springa runt på pyttevolt med huvudet inåt för att snabbt kastas runt i andra varvet och springa lite där, kastas tillbaka, osv? Vad är det man vill uppnå med det? Det sliter bara på benen.
jag ser inte heller att man får ut något av det, möjligen tränar man hästen att reagera snabbt och kaotiskt på rörelse.. och ja, träna på att få en häst som böjer o ställer rätt HELT av sig själv..ehh
Men varför ska du kalla det någonting över huvud taget?
Vad är det för fel på ordet hantering/hästhållning? Varför ska man baka in ett begrepp som betyder så olika beroende på vem man frågar?
Jag har sett så många som är sk. NH-tränare (av ren slump faktiskt), men jag har inte lyckas se ett tydligt mönster, förutom att alla har långa rep. NH är ju ingen vetenskap.
Istället för att säga "Jag håller på med NH/pnh".. så kan man säga "såhär gör jag" sen kan man lägga till vart man har hittat inspiration ifrån.
Jag som tränar dressyr och jobbar för min tränare kopierar ju inte allt hon gör rakt av. Jag utvecklar min egen filosofi om hur man ska hantera hästar, med hjälp av att se och pröva hur hon gör - bra som mindre bra.
Håller med.
Fick kommentaren i en annan tråd när jag svarade på hur jag lastar en häst, att "jaha du NH lastar den". Vad är det för floskler? Jag lastar hästen på ett sätt den förstår och känner sig trygg med, utifrån det djur den är och de reaktioner, impulser och hjärn kapacitet den besitter att förstå vad jag vill. Det är mitt jobb att göra mig förstådd, och gör jag det, så funkar det och hästen blir okomplicerad. Tycker det är märkligt att jag blir nämd att jag då lastar på NH vis. NH är en nymodighet, jag lastar på sunt förnuft så som jag alltid gjort.
När en VÄRLDSGURU!!! uppför sig så så......
Förstår inte hur man kan anse att Parelli är en jättebra metod, det framgår ju MYCKET tydligt vad Pat Parelli gör när han förlorar tålamodet!
Ingen förespråkar väl våld och att binda benen på en häst?
Och just av den anledningen anser jag att Parelli, Monty Roberts o.s.v. uppfinner hjulet en gång till! De lägger in lite nya "moves", några benämmningar och trala.....en "ny" metod!
Det axel beskriver är något som finns i min värld åxå och det är så vettig hästhantering alltid varit, men utan repviftningar, lekar och frontfigurer!
Det fanns ju faktiskt en tid före dessa "utövare", något som man faktiskt ska komma ihåg. Det Parelli och Roberts gör kanske var en ny metod för dem när de "kom på den", om man tänker på hur de red in hästar förr "in the wild west"!
Kicki