Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Men varför ska du kalla det någonting över huvud taget?

Vad är det för fel på ordet hantering/hästhållning? Varför ska man baka in ett begrepp som betyder så olika beroende på vem man frågar?
Jag har sett så många som är sk. NH-tränare (av ren slump faktiskt), men jag har inte lyckas se ett tydligt mönster, förutom att alla har långa rep. NH är ju ingen vetenskap.
Istället för att säga "Jag håller på med NH/pnh".. så kan man säga "såhär gör jag" sen kan man lägga till vart man har hittat inspiration ifrån.

Jag som tränar dressyr och jobbar för min tränare kopierar ju inte allt hon gör rakt av. Jag utvecklar min egen filosofi om hur man ska hantera hästar, med hjälp av att se och pröva hur hon gör - bra som mindre bra.

nää.. fattar bara inte varför det skall knyckas å ryckas på samma gång skall man slå med repänden mot hästens bakdel/ben. http://www.youtube.com/watch?v=zgoYPVBY7AU

Det är ologiskt - och som ofta i dessa sammanhang (även de sessioner som ser trevligare och mjukare ut) så fattar jag inte vad som är poängen med träningen. Varför ska den springa runt på pyttevolt med huvudet inåt för att snabbt kastas runt i andra varvet och springa lite där, kastas tillbaka, osv? Vad är det man vill uppnå med det? Det sliter bara på benen.

jag ser inte heller att man får ut något av det, möjligen tränar man hästen att reagera snabbt och kaotiskt på rörelse.. och ja, träna på att få en häst som böjer o ställer rätt HELT av sig själv..ehh :cool:

Det är ologiskt - och som ofta i dessa sammanhang (även de sessioner som ser trevligare och mjukare ut) så fattar jag inte vad som är poängen med träningen. Varför ska den springa runt på pyttevolt med huvudet inåt för att snabbt kastas runt i andra varvet och springa lite där, kastas tillbaka, osv? Vad är det man vill uppnå med det? Det sliter bara på benen.

Jag har sett sån träning i annat sammanhang och fått svaret att man vill ha en känslig häst som svarar blixtsnabbt på hjälperna.

Fast det kan man väl få med en vettigare typ av träning, uppsuttet - för det är under ridning som man vill ha de snabba reaktionerna eller? Jag vet inte om jag tycker att det är "blixtsnabbt och känsligt" när människan står och viftar med hela armen för att hästen ska reagera och den då spänt kastar om åt andra hållet med näsan i vädret. Finns mycket enklare och trevligare metoder att få en lydig och känslig häst.

Tack för ditt svar!

jag ser inte heller att man får ut något av det, möjligen tränar man hästen att reagera snabbt och kaotiskt på rörelse.. och ja, träna på att få en häst som böjer o ställer rätt HELT av sig själv..ehh :cool:

:rofl:

Jag föredrar att hästarna inte kastar sig åt sidan för att jag tar på mig jackan eller vinkar åt en kompis... :D

Men varför ska du kalla det någonting över huvud taget?

Vad är det för fel på ordet hantering/hästhållning? Varför ska man baka in ett begrepp som betyder så olika beroende på vem man frågar?
Jag har sett så många som är sk. NH-tränare (av ren slump faktiskt), men jag har inte lyckas se ett tydligt mönster, förutom att alla har långa rep. NH är ju ingen vetenskap.
Istället för att säga "Jag håller på med NH/pnh".. så kan man säga "såhär gör jag" sen kan man lägga till vart man har hittat inspiration ifrån.

Jag som tränar dressyr och jobbar för min tränare kopierar ju inte allt hon gör rakt av. Jag utvecklar min egen filosofi om hur man ska hantera hästar, med hjälp av att se och pröva hur hon gör - bra som mindre bra.

Håller med.
Fick kommentaren i en annan tråd när jag svarade på hur jag lastar en häst, att "jaha du NH lastar den". Vad är det för floskler? :crazy: Jag lastar hästen på ett sätt den förstår och känner sig trygg med, utifrån det djur den är och de reaktioner, impulser och hjärn kapacitet den besitter att förstå vad jag vill. Det är mitt jobb att göra mig förstådd, och gör jag det, så funkar det och hästen blir okomplicerad. Tycker det är märkligt att jag blir nämd att jag då lastar på NH vis. NH är en nymodighet, jag lastar på sunt förnuft så som jag alltid gjort.

Va inte? :eek:

Korven

En häst svara ju på betydligt mindre signaler (hästen i videon skulle säkerligen göra det!)s varför göra hästen stissig och nervös? dessutom först köra runt den, sen stanna med en pisksnärtsknyck och genast hästen stannar schasa ivägen den med ett rapp?
Hästen lär sig absolut inget, visst blir den snabb att reagera, men på rätt sätt?
Måste de nvara rädd?

Du, jag håller helt med dig o Lager, men kommer "stora kända tränaren" och säger att så ska man göra så gör nästan alla det. Utom jag.

Inte jag heller. Jag kan tänka själv och går aldrig i flock.

Och trots det har jag en lyhörd och vaken häst som är mycket lydig på röstkommandon, men som också tack och lov kan tänka själv!

Håller med.
Fick kommentaren i en annan tråd när jag svarade på hur jag lastar en häst, att "jaha du NH lastar den". Vad är det för floskler? :crazy: Jag lastar hästen på ett sätt den förstår och känner sig trygg med, utifrån det djur den är och de reaktioner, impulser och hjärn kapacitet den besitter att förstå vad jag vill. Det är mitt jobb att göra mig förstådd, och gör jag det, så funkar det och hästen blir okomplicerad. Tycker det är märkligt att jag blir nämd att jag då lastar på NH vis. NH är en nymodighet, jag lastar på sunt förnuft så som jag alltid gjort.

Sunt förnuft och hästvett kommer man långt med. :bow:
Man behöver inte kalla det nånting, men jag kan förstå om vissa kallar det nh-tänk eftersom nh grundar sig i kommunikation på ett sätt hästen förstår. :idea: Men det är klart, vill man inte kalla det för nånting så behöver man inte göra det, på samma sätt som man inte är "nh-utövare" bara för att man äger en repgrimma och ledrep... ;)

Det där är ju ganksa vidrig behandling av en häst tycker jag, båda videorna. Tyvärr är jag inte helt förvånad av det.

Jag är hård på hästar om dom försöker vara agressiva elelr gå på/ över mig, absolut inte att dom får det! Då blir det vad som krävs för att den ska backa och visa att den förstår, MEN man måste ju ha lite tajming och även belöna med ett helt passivt rep eller grimskaft etc. och även lite positiv förstärkning för att hästkraken ska veta att den faktiskt gjort rätt då. vilket Linda (?) inte verkar ha.
Dessutom hade hon kasst kroppsspråk då hon inte visade att hon ville att hästen skullef lytta på sig flertalet gånger utan visade tvärt om med kroppen och sen snärtade till den rejält på benen. Kasst tycekr jag.
Dock förstår jag helt poängen med att hästen inte ska hålla på o tramsa med att hålla koll på allt annat än henne (jag har en sån häst själv och jobbar massa på att hans ka ha fokus på mig) MEN det finns mycekt mycket bättre sätt att göra det på, och framförallt med super mcyket bättre tajming och..känsla kankse man kan kalla det. Man behöver inte gå till den extremen hon gör, och dessutom göra det så fel. Man blir ju bara ledsen av det och hästen lär sig inget (mer än att hon inte är någon som går att lita på, inte kan kommunicera och är läskig) efterom hon bara förvirrar den.

Ang, Catwalk så tycekr jag det var lika kasst, finns tusen olika bättre sätt att få en huvudskygg häst att acceptera beröring och träns, utan att för den delen låta den bestämma.

Som vanligt finns det bra, och dåligt.
Vad jag tycker är problemet lite (som med allt) är när folk bara blint tappar förståndet och tror blint på sån här bullshit behandling. Synd.

Man behöver ju inte bli en agressiv misshandlade extrimist för att hästar ska ha respekt liksom, det finns ju mittemellan man kan vara i liksom.

Senast ändrad av en moderator:

Kl*

Snacka om att göra svårt för sig själv.

Vad är det för fel på en prima hink havre och att börja röra vid hästens huvud samtidigt som den får havre eller något annat gott?

Fungerat på alla unghästar och skygga hästar som jag träffat på.

*kl*

Först är det väl bäst att göra klart att jag inte tycker den videon som diskuteras ser trevlig ut. Jag vill heller inte försvara Pat Parelli. Jag fattar inte hur han kan göra nåt så dumt.

Men jag har läst parelli och andra böcker av hästtränare/hästmänniskor och haft jättestor nytta av det. Och världen är inte svart eller vit. Om man inte växt upp med hästar så är det väldigt mycket man faktiskt behöver lära sig. Dessutom har jag under mina relativt få år som vuxen "hästaktiv" hunnit se ganska många människor som "alltid hållt på med hästar" bära sig väldigt dumt åt, så det är verkligen ingen garanti.

Det viktiga tror jag är att man tänker själv. Jag har haft jättestor nytta av en svensk bok om hästhantering som beskriver enkla övningar för att lära sig kommunikation och att vara medveten om sitt kroppsspråk, sin position och allt annat som är bra att veta när man ska hantera hästar.

Sedan har jag övat och funderat och är långt ifrån superduktig och rutinerad, men det har gjort hästlivet mycket enklare och roligare! Även för hästen vågar jag påstå.

Vad vill jag ha sagt? Tja, att det som kan kallas "horsemanship/NH/vettig hästhantering faktiskt är något i grunden positivt, som är till stor hjälp för ovana men som även "vana" och många i kategorin "jag har alltid hållt på med hästar och det där är bara trams" också skulle behöva ta till sig.

Jag som kommit in i hästvärlden som en tänkande vuxen uppfattar den rent generellt som fortfarande ganska brutal, jämfört med till exempel träning av hundar.

Ja verkligen göra svårt för sig!
Liksom, ledarskap är ju något man måste förtjäna ocskå och en bra ledare oavsett om det är häst elller människa så är ledaren någon hästen har tillit för, vilket men inte får genom sån behandling i en sån situation. Det visades ju klockrent genom att han itne ens efter två timmar fick på ett träns, jag har haft felra ritkigt huvudskgga hästar och så jäkla svårt är det inte om man tar det lite lugnt och får hästen att förstå att det inte är SÅ farlig.
I den här sitautionen så förknippade dom ju stress och obehag med att röra huvudet= ännu mer huvudskygg häst :/
Lagom smart.

:bow:
När en VÄRLDSGURU!!! uppför sig så så......

Världsguru??
Han är en djurplågare så det räcker och blir över. Detta var ungefär det jag såg när jag var på "NH" kurs. Dessa personer är det NH folket förlitar sig på hela tiden.

Vad skulle det sägas om en "vanlig Svensson" hade gjort ens hälften av det här?
Det hade pratats om djurplågeri djurförbud osv osv.
Helt otroligt att inte fler reagerade på detta FB gruppen växer och växer iaf vilket är en bra sak iaf. Fruktansvärt att se det.

Förstår inte hur man kan anse att Parelli är en jättebra metod, det framgår ju MYCKET tydligt vad Pat Parelli gör när han förlorar tålamodet! :grin:

Ingen förespråkar väl våld och att binda benen på en häst?

Nu har väl ingen av oss sett hela sessionen, men jag har sett Pat live jobba i två dagar med en svår häst, och han tappar INTE tålamodet en enda gång.
Och det var knappast tålamodet som brast här heller, av någon anledning försökte han göra något under en demo som han nog innerst inne visste inte skulle fungera. Orsaken till varför han inte avbröt och meddelade att den hästen behöver mer tid, vet jag inte, kan bara beklaga att han inte gjorde det.

Och han binder INTE hästens ben.
Han låter ledrepet gå ner mellan frambenen och sedan bakom det ena tillbaka till handen. Skulle gissa att han gör så för att hästen ska sänka huvudet och sluta slå ifrån sig med det, som man ser att han gör vid flera tillfällen.

På någon av alla länkarna kunde man se en filmsnutt som Parelli lagt upp där man visar när Pat hanterar och tränsar hästen dagen efter, och även när Robert gör det. Jag tycker inte det ser ut som att hästen tappat förtroendet för människor efter händelsen iaf, även om jag tycker att det var fel att forcera som han gjorde på demon.

Och just av den anledningen anser jag att Parelli, Monty Roberts o.s.v. uppfinner hjulet en gång till! De lägger in lite nya "moves", några benämmningar och trala.....en "ny" metod! :crazy:

Det axel beskriver är något som finns i min värld åxå och det är så vettig hästhantering alltid varit, men utan repviftningar, lekar och frontfigurer! ;)

Det fanns ju faktiskt en tid före dessa "utövare", något som man faktiskt ska komma ihåg. Det Parelli och Roberts gör kanske var en ny metod för dem när de "kom på den", om man tänker på hur de red in hästar förr "in the wild west"! :angel:

Kicki :laugh:

Precis! Det är ju precis det jag skriver ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 371
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar