Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

kl

man blir verkligen upprörd av att se och läsa om dessa händelser..
har aldrig fastnat för Parelli och nu vet jag varför.
Förstår mig inte alls på allt repviftas, och allt knyckande i repgrimma, har sett det utövas med egna ögon, hästarna verkar endast bli förvirrade och uppjagade.
Kanhända att det skulle funka om personen vore lite snabbare, och lite bättre på att läsa hästar, men en sån person skulle heller inte behöva vifta och knycka..
Sorgligt.. men bra att folk reagerat på det skedda, även de som sett upp till Parelli.

Det känns ofta så ja, saker som kan lösas med enklare medel uppförstoras väldigt. Sedan finns det säkert duktiga PNH-människor därute, men jag har ännu inte riktigt kopplat varför det har givits så mycket positiv uppmärksamhet.

Bra hantering är bra hantering, man behöver inte en massa extragrejor för det. Liksom dålig hantering är dålig hantering - skillnaden mellan Parelli som mobbar och jävlas med en stackars häst i England och en ridlärare som för fjärde gången samma vecka piskar ridskoleponnyn, är att Parelli är ett stort känt namn som många ser upp till. Gör han något sådant så "bevisar det" för många av hans fans att det är rätt metod.

Tror det har stigit dem åt huvudet, dom har tappat vad det är dom ska syssla med..Money money money i guess..suck.

Bara så att du vet så är det inte dom som har hand om ekonomin så priserna och allt annat folk gillar att klaga på har inte dom satt upp utan en annan gubbe. :cool:
Hästbranchen är inte alltid så vacker så varför kan man inte glädjas för deras skull? dom har tjänat dom pengarna välförtjänt enligt min åsikt som inte alla behöver dela :idea:
Kurserna är så klart väldigt vädligt dyra ochd det är ju synd men efterfrågan är så stor så priset måste höjas tyvär men så är det med allt.
Att parelli blivigt så stort är på gott och ont som ni ser på filmen:( Riktigt tråkigt att se att fel människor håller på men en metod som kan vara så bra om den används på rätt sätt!!
Parelli är samma sak som hoppning eller dressyr, en stor sport som det finns väldigt vackra underbara filmer på som ser så underbart ut MEN det finns dom som helt enkelt inte ska hålla på med det. Det finns vackra och negativa sidor varedig vilken metod man än använder.
Dressyr är en vacker sport eller hur? men det finns fortfarande måånga hästar som har farit illa ut i den sporten också. Någon som hänger på? :)
Jag smutskastar inte någon sport här och det tycker jag inte någon borde göra, endel människors gör så att fina metoder får dåligt rykte och det känns inte så rättvist men så är det.
Parelli är en jätte bra metod om den används på rätt sätt. Dressyr är en underbar träningmetod om den används på rätt sätt, det är inte fel på någon sport som används rätt. Och parelli såg inte ut att användas rätt på klippet. :)

Men ändå, hoppning o dressyr håller man inte på med hela tiden. Horsemanship är allt du gör när du umgås med hästen, och det kräver mycket av människan. Så det gäller att man har "koll" på det.

Nu är det så att det är upphovsmannen själv till metoden om uppfostran som visar vad han kan när det inte funkar så lätt.
Grenen dressyr handlar om ridning o inte bara kadaverdisciplin.

Dessutom har Parelli gjort att hästarna rids mindre o hanteras mer- på gott o ont.

hästarna måste tuktas från marken ibland i flera år innan man törs börja skritta på hästarna.

Så ser inte vår tradition ut. Här är hästarna förtroendefulla iom att de har hanterats sen föltiden- lagom mkt o det brukar inte vara några bekymmer att ens trava på hästen första gången. Om de får springa lite blir det inte samma laddning som när en spänd ryttare sitter på o ska börja ratta o svänga - vilket den inte förstår.
Rid bara rakt fram o ha gärna en äldre häst framför.
hästarna förstår att läsa av en annan häst plättlätt- tydlig.

Man gör i PNH precis som om det vore vildhästar.:mad:

Gör snälla okomplicerade hästar otrygga o förvirrade.

Ursprungligen kommer NH-filosofin från vaqueros i Spanien och Portugal som tog med sig sina kunskaper om hästar (hade studerat de mkt i det fria) och boskapsridning till USA. Exakt årtal går inte att säga, duktiga "hästkarlar" har ju funnits länge.
ParelliNH grundades 1981. Att det började bli populärt på 90-talet är en annan sak.

I övrigt håller jag med dig i det mesta. ;)

Nu menar jag när det kom hit.

Vi behöver inte NH iom att vi inte föder upp hästarna utan mänsklig påverkan.

Det är väl mer för att folk skaffar fel häst o helst unghäst utan nästan ngn hästvana alls.
NH är korrigering- för mig.

Vill man bara leka med sin häst går det utan NH om hästen följer dig annars, men se till att ge den motion som en häst kräver!.

Allt handlar om förtroende o ömsesidig respekt o det förtjänar man. Tar tid.

Det enklaste sättet är att umgås o framför allt rida eller på annat sätt ge sin häst motion, så slipper man stallmodiga felhanterade hästar.

Grönt kort för att få skaffa häst borde helt klart lagstadgas:cool:

Fast vem som sätter priserna är inte så relevant utan i vems ficka pengarna hamnar.

Jag tror inte du riktigt fattar vad NH är. Det är inte att leka med hästen eller att korrigera den, utan handlar mer om att behandla hästen med respekt, vinna dess förtroende och att kommunicera med den på hästens villkor - vad man än gör med den. En NH-utövare använder sig av NH-filosofin när han lastar hästen i en transport, när han hämtar den i hagen, när han rider den eller när han utfodrar den. NH handlar dessutom just om att det ska vara enkelt, inte traggla några övningar eller använda sig av hjälptyglar och allehanda hjälpmedel. Det många i dagligt tal kallar "träna NH" (att göra olika markövningar med hästen) är egentligen inte NH, utan övningar man kan hitta i böcker skrivna av olika hästtränare (som visserligen ofta kallar sig NH-utövare just för att begreppet blivit populärt senaste 20-30-åren och de inser att det finns pengar att tjäna :D )

PNH är sedan en helt annan sak, det är Parellis egen "vidareutveckling" där han använder olika metoder/lekar för att få ledarskapet över hästen (vilket uppenbarligen varken funkar särskilt bra eller ser trevligt ut i filmerna i denna tråd)

Senast ändrad:

Men jisses!

Jag tycker det är skitsamma om han gör det hemma eller inte, men att han väljer att göra såhär i ett offentligt sammanhang får mig att fundera på om han helt har tappat fattningen? :eek: Att helt frångå sina tidigare principer är som att göra ett karriärsmässigt självmord. Att dessutom sedan inte förklara hur sjutton detta går ihop med allt han har sagt tidigare eller be om ursäkt frångår mitt förstånd.

Det jag tycker är lite perverst i detta är att P verkligen riskerar att lamslå verksamheter runt om i världen som byggar på hans namn. Dvs. de som erbjuder sig tjänster inom sk "pnh". DET är bara idiotiskt. För nu måste folk, som byggt en verksamhet på hans namn, ta avstånd från hans metoder - eftersom de uppenbart inte längre är desamma som förut.

Jag tycker iof att man är lite naiv när man namnsätter sina metoder - eftersom historien upprepar sig och namn smutskastas oavsett om det är befogat eller inte. Det finns ingen mall för NH. Pat anser sig använde NH, andra anser att detta inte har något med det att göra öht.

Jag själv anser att man ska inse att man inte kan vinna tillit genom att surra fast dem med rep. Det funkar inte med människor och kommer definitivt aldrig funka med hästar.

Å vad är då jag?

Jag vill visa hästen genom att vara en förebild- det ser jag som en ledare!
Den lär sig då att jag inte skulle utsätta den för faror eller rena dumheter.

Vid lastning följer jag med hästen in tills den känner sig Ok, SEN LÄR jag den att gå in/ ut själv.
Jag tömkör den unga hästen för att den ska våga gå före, men att jag ändå är med. Det gör även att det funkar sen på lika sätt uppsuttet.
Lär den så den får bra självförtroende o blir modig. Inte att den är så rädd för dig.
Är hästen som på filmen väldigt huvudskygg o rädd om både mun o öron fattar väl vem som helst att man inte kan tvinga in bettet o sen stoppa in ett rep som gör illa den.

Jag vill att de ska lita på mig gällande allt. Inte för att jag tvingar den eller har tränat den för allt. Det handlar om ens energi- andas ut ibland.
Även om den är osäker eller skiträdd så går den- för att jag säger att det är OK o då med hela min avslappnade varelse.

Lektra- bra skrivet.

Nu är det så att det är upphovsmannen själv till metoden om uppfostran som visar vad han kan när det inte funkar så lätt.
Grenen dressyr handlar om ridning o inte bara kadaverdisciplin.

Dessutom har Parelli gjort att hästarna rids mindre o hanteras mer- på gott o ont.

hästarna måste tuktas från marken ibland i flera år innan man törs börja skritta på hästarna.

Så ser inte vår tradition ut. Här är hästarna förtroendefulla iom att de har hanterats sen föltiden- lagom mkt o det brukar inte vara några bekymmer att ens trava på hästen första gången. Om de får springa lite blir det inte samma laddning som när en spänd ryttare sitter på o ska börja ratta o svänga - vilket den inte förstår.
Rid bara rakt fram o ha gärna en äldre häst framför.
hästarna förstår att läsa av en annan häst plättlätt- tydlig.

Man gör i PNH precis som om det vore vildhästar.:mad:

Gör snälla okomplicerade hästar otrygga o förvirrade.

Fast det jag har fått lära mig och använder i min egen KISS-filosofi ("keep it simple stupid" för er som inte vet) är just detta. Jag lär mig och hästen ett gemensamt språk. hur lång tid detta tar varierar mellan individer. Min kuse fattade inom 20 minuter men han är signalkänslig och responsiv. Sen tar jag rollen av den mer erfarne hästen som minhäst kan sätta sin tillit till. Om jag "talar om" att den där bussen/brevlådan/puman/elden inte är farlig så litar hästen på det iochmed att han har gett mig det förtroendet. Det förtroendet kan man inte tvinga eller dominera sig till, det förtjänar man.

Lär hästen språket gör man lättast från marken sen tar man med sig exakt samma signaler upp på ryggen. Det du pratar om är vad min tränare kallar "repviftare" och behöver inte nödvändigtvis ha något alls med "nh" att göra. Han ifrågasätter tillochmed varför dessa så kallade "nh-utövare" aldrig rider. Till sist och syvendes handlar det om hur man vill umgås med sin häst och hur man hanterar den. Jag kallar inte det jag gör för "nh", jag har bara ett sätt att kommunicera med min häst och det funkar. Det du beskriver i ditt inlägg är dåliga hästmänniskor och det finns i alla discipliner (jag har gått igenom några stycken vid det här laget) och är inget jag någonsin har lärt mig på en träning i ridning/hantering.

Å vad är då jag?

Jag vill visa hästen genom att vara en förebild- det ser jag som en ledare!
Den lär sig då att jag inte skulle utsätta den för faror eller rena dumheter.

Vid lastning följer jag med hästen in tills den känner sig Ok, SEN LÄR jag den att gå in/ ut själv.
Jag tömkör den unga hästen för att den ska våga gå före, men att jag ändå är med. Det gör även att det funkar sen på lika sätt uppsuttet.
Lär den så den får bra självförtroende o blir modig. Inte att den är så rädd för dig.
Är hästen som på filmen väldigt huvudskygg o rädd om både mun o öron fattar väl vem som helst att man inte kan tvinga in bettet o sen stoppa in ett rep som gör illa den.

Jag vill att de ska lita på mig gällande allt. Inte för att jag tvingar den eller har tränat den för allt. Det handlar om ens energi- andas ut ibland.
Även om den är osäker eller skiträdd så går den- för att jag säger att det är OK o då med hela min avslappnade varelse.

Lektra- bra skrivet.

Många skulle nog kalla dig NH-utövare faktiskt :o Jag känner även igen Hempfling i din beskrivning (har du läst hans böcker?)

Ärligt talat verkar du faktiskt tänka väääldigt mycket som jag vad gäller hästhantering. Jag vill också att hästen ska lita på mig i alla lägen, respektera mig men aldrig någonsin vara rädd för mig och den ska ha självförtroende och vara modig (det är då en häst är vacker att se på enligt mig! :) ) Jag kallar mig själv dock inte för NH-utövare just eftersom folk idag förknippar NH med snubbar som Parelli och det är inget jag kan stå för.

Senast ändrad:

Jag tycker iof att man är lite naiv när man namnsätter sina metoder - eftersom historien upprepar sig och namn smutskastas oavsett om det är befogat eller inte. Det finns ingen mall för NH. Pat anser sig använde NH, andra anser att detta inte har något med det att göra öht.

Ja du har för tusan rätt. Jag vill inte kalla min hästhanteringsfilosofi NH, just för att folk tror att jag litar blint på någon hästguru jag läst en bok av, leker med min häst, snurrar med rep dagarna i ända och aldrig rider :D Men vad tusan ska man kalla det nu då? Ska mynta ett eget begrepp tror jag, Horsemanship by Sussie (HS) ska det heta. Jag kommer bli stenrik! :banana:

Det är alltid farligt med fanatism, som du säger. Folk tar efter, för HAN gör ju det. Men så funkar trender så att det som sticker ut samlar intresse. Att göra något enkelt komplicerat, att ha en "metod". dessutom tror jag folk gillar grejen med att ha en "metod" istället för att bara hålla på med hästar. De får ha gemenskap tillsammans med andra frälsta, de har något speciellt.

Själv jag aldrig hört till nån "grupp", jag tror det lönar sig att vara skeptisk, istället samlar jag lite från alla håll o kanter, för tillfället läser jag om Hempfling och finner det intressant, men jag låter inte honom stå i vägen för andra bara för det.

nää.. fattar bara inte varför det skall knyckas å ryckas på samma gång skall man slå med repänden mot hästens bakdel/ben. http://www.youtube.com/watch?v=zgoYPVBY7AU

var är detta NH? Ryckiga röresler, svängande rep och hästen är märkbart stressad..Nätack..

Jag skulle vilja se den alfan i vildflocken som beter sig på detta sättet, som en spasmamaskin..undra om dom andra får förtroende för den då:grin:

Bara så att du vet så är det inte dom som har hand om ekonomin så priserna och allt annat folk gillar att klaga på har inte dom satt upp utan en annan gubbe. :cool:
Hästbranchen är inte alltid så vacker så varför kan man inte glädjas för deras skull? dom har tjänat dom pengarna välförtjänt enligt min åsikt som inte alla behöver dela :idea:
Kurserna är så klart väldigt vädligt dyra ochd det är ju synd men efterfrågan är så stor så priset måste höjas tyvär men så är det med allt.
Att parelli blivigt så stort är på gott och ont som ni ser på filmen:( Riktigt tråkigt att se att fel människor håller på men en metod som kan vara så bra om den används på rätt sätt!!
Parelli är samma sak som hoppning eller dressyr, en stor sport som det finns väldigt vackra underbara filmer på som ser så underbart ut MEN det finns dom som helt enkelt inte ska hålla på med det. Det finns vackra och negativa sidor varedig vilken metod man än använder.
Dressyr är en vacker sport eller hur? men det finns fortfarande måånga hästar som har farit illa ut i den sporten också. Någon som hänger på? :)
Jag smutskastar inte någon sport här och det tycker jag inte någon borde göra, endel människors gör så att fina metoder får dåligt rykte och det känns inte så rättvist men så är det.
Parelli är en jätte bra metod om den används på rätt sätt. Dressyr är en underbar träningmetod om den används på rätt sätt, det är inte fel på någon sport som används rätt. Och parelli såg inte ut att användas rätt på klippet. :)

Fel människor!? Det är ju "upphovspersonerna" själva som figurerar här, det sätter ju saken i ett annat ljus anser jag än om någon "vem-som-helst" tolkar efter eget huvud en "lära".

Och det handlar inte om att det är fult att tjäna pengar på en framgång eller ett koncept/vara, utan att det är ett huvudsyfte utan annan substans.

Parelli är i mina ögon inte detsamma som hoppning och dressyr, Parelli är ju fontfiguren och den som gett "läran" dess namn! Stor skillnad anser jag, och om han själv inte lever upp till sina "lekar", ja då är det ju något falskt och skumt! Förstår inte hur man kan anse att Parelli är en jättebra metod, det framgår ju MYCKET tydligt vad Pat Parelli gör när han förlorar tålamodet! :grin:

Och som sagt, att förespråka mjukhet och sundhet är väl något som man vet kommer att gå hem!? Ingen förespråkar väl våld och att binda benen på en häst? Det vinner man inga anhängare på! Sånt pysslar man bara med när ingen ser och när sinnet rinner över så att man glömmer var man är, samt inbillar sig att man nu är så stor att det faller igenom! :grin:

Kicki :laugh:

Många skulle nog kalla dig NH-utövare faktiskt :o Jag känner även igen Hempfling i din beskrivning (har du läst hans böcker?)

Ärligt talat verkar du faktiskt tänka väääldigt mycket som jag vad gäller hästhantering. Jag vill också att hästen ska lita på mig i alla lägen, respektera mig men aldrig någonsin vara rädd för mig och den ska ha självförtroende och vara modig (det är då en häst är vacker att se på enligt mig! :) ) Jag kallar mig själv dock inte för NH-utövare just eftersom folk idag förknippar NH med snubbar som Parelli och det är inget jag kan stå för.

Och just av den anledningen anser jag att Parelli, Monty Roberts o.s.v. uppfinner hjulet en gång till! De lägger in lite nya "moves", några benämmningar och trala.....en "ny" metod! :crazy:

Det axel beskriver är något som finns i min värld åxå och det är så vettig hästhantering alltid varit, men utan repviftningar, lekar och frontfigurer! ;)

Det fanns ju faktiskt en tid före dessa "utövare", något som man faktiskt ska komma ihåg. Det Parelli och Roberts gör kanske var en ny metod för dem när de "kom på den", om man tänker på hur de red in hästar förr "in the wild west"! :angel:

Kicki :laugh:

Det är alltid farligt med fanatism, som du säger. Folk tar efter, för HAN gör ju det. Men så funkar trender så att det som sticker ut samlar intresse
Ja hobbling förekommer t. ex i en värld- FAST det är förbjudet av en anledning.

Vi har ett helt annat synsätt på hästen o ett större djurskydd som även tänker på dess psykiska välmående.

hah, ja precis! en flockledare som inte kan kontrollera sin egen kropp ens. ben o kropp flyger åt alla håll. antagligen skulle resten av flocken lämna sprattelhästen åt vargarna, eftersom de antagligen skulle uppfatta honom som smått vriden. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 371
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar