Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

KL: Få se nu om jag fattat rätt.

* Riktig Parelli-NH bygger på respekt och förtroende

* Hårda metoder är inte Parelli-NH

* När Parelli använder hårda metoder på sina clinics använder han inte ParelliNH

Det verkar så...

Ovasett om han får mycket pengar eller inte för den clinicen så hade han aldrig smutskastat om han avbrutit och sagt att jag rår inte på denna hästen här och nu. Folk vet att han bara är männsika och man klarar inte alla hästar med samma metoder, en del behöver mer tid än andra. Jag hade aldrig klarat stå och göra något sånt med en okänd häst. För jag tycker inte de lyssnar 100 % bra om man inte känner de. JAg tar det alltid lugnt några månader och lär känna hästen innan jag kräver en massa.

MAN behandlar aldrig en häst HÅRT om han inte testar. Förstår inte en häst så tar man det med beröm och tålamod..

Men det klart när han har clinicks och får fram en häst så måste han ta det hårt för att få hästen att förstå han kan bara inte låta det gå några dagar så hästen får fundera och smälta det som man ska normalt göra.

Bojkottar Clinicksar!!

VArför ska det vara så bråttom??? Fast jag har bara målet att ha kul med mina hästar i första hand och ta det i deras takt. Aldrig kommer jag ha så brått att jag kommer annvända tuffa metoder för att få hästen att förstå..
Mer tid och i deras tempo det har jag lärt med med praktik hos Elit ryttare i dressyr... Samma som hon jag var häst skötare hos, hon skickade alltid in sina hästar lösa i transporten när vi skulle på tävling/träning. Inte heller något som NH har patent på utan något helt man gör till vardags..

Summan av hela den här kardemumman borde vara att NH är mycket bra när det utövas på rätt sätt, precis som all hästhantering/ridning i alla de olika former som finns. När det utövas på rätt sätt, med respekt för hästen och ett kommunicerande med den.

Sedan finns det avarter inom den klassiska dressyren, inom hoppningen, inom travet, galoppen, PNH osv osv. Saker som sker både öppet och bakom kulisserna och som inte borde få ske.

Det behövs större kunskapsspridning om hur man läser av hästar i vardagliga situationer, och där tror jag att NH kan göra stor nytta. Även om man inte köper rep- och spöviftet som koncept så finns det många tankar bakom som man kan ta till sig och använda i sin vardagliga hästhantering.

Vare sig man rider dressyr, tävlingskör, hoppar, rider distans eller western så bygger all hantering och ridning på tryck och eftergift. I alla situationer. Något som alla genuina hästmänniskor förstår och utövar.

JAg har aldrig läs ett enda inlägg där en NH människa inte drar alla vanliga människor över samma kamm. Ni har bestämmt er för att allt utom NH är djurplågeri..

Då har du inte läst ett enda av mina inlägg antar jag :cool:

Det är DU som drar alla över en kam när du tex skriver att ALLA NH-hanterade hästar är avstängda i hjärnan. Är inte DET att dra alla över en kam??

Senast ändrad:

Summan av hela den här kardemumman borde vara att NH är mycket bra när det utövas på rätt sätt, precis som all hästhantering/ridning i alla de olika former som finns. När det utövas på rätt sätt, med respekt för hästen och ett kommunicerande med den.

Sedan finns det avarter inom den klassiska dressyren, inom hoppningen, inom travet, galoppen, PNH osv osv. Saker som sker både öppet och bakom kulisserna och som inte borde få ske.

Det behövs större kunskapsspridning om hur man läser av hästar i vardagliga situationer, och där tror jag att NH kan göra stor nytta. Även om man inte köper rep- och spöviftet som koncept så finns det många tankar bakom som man kan ta till sig och använda i sin vardagliga hästhantering.

Vare sig man rider dressyr, tävlingskör, hoppar, rider distans eller western så bygger all hantering och ridning på tryck och eftergift. I alla situationer. Något som alla genuina hästmänniskor förstår och utövar.

:bow:

Håller med men, man kan lära sej vanligt häst vett hos vanliga männiksor som rider. Har jag gjort exakt samma som NH lär ut runt om NH.
Dte är ingen patent på bra hästvett.. För det lär man sej lika mycket hos andra folk..

Hur tror du alla andra som här inne har kommit till samma insikter har gjort när de inte hållt på med NH??

JAG tror att det finns kankse 20% icke bra häst människor inom allt.. Men att 80% är bra inom allt.. Vanlig som NH träning..

Om det bara inte är sant att man lär ut att hårda metoder får hästar att förstå för det har jag aldrig fått höra i min vanliga värld... Endast tålamod och berömm, inga hårda metoder...
LOVE är bästa läran....

Men att säga till sin häst som försöker köra över, det ska man göra, men det är inte samma sak som att lära hästen nya saker..

Bra skrivet! :bow: :bow: :bow:

Tillägg: Bara för någon kallar sig NH-tränare så garanterar inte detta någonting.

TÄNK KRITISKT - oavsett om det handlar om hantering, veterinärvård, träning, tävling etc.

JAg har aldrig läs ett enda inlägg där en NH människa inte drar alla vanliga människor över samma kamm. Ni har bestämmt er för att allt utom NH är djurplågeri..

Sanio, någonstans kan du väl vara snäll och börja fundera på att dra gränsen för vad du skriver. Vi sitter inte i ditt vardagsrum med tio personer inblandade, utan på ett diskussionsforum med massor av läsare i olika åldrar och med olika kunskapsnivå.
När jag skrev mina första inlägg i vintras var du en av dem som var väldigt intresserad av att lära dig mer om PNH. Hur gick det med det egentligen? Det är nämligen så, att om jag hade protesterat mot varenda sakfel, grova som enklare, så hade du ju inte haft så många inlägg kvar. Gång på gång tillskriver du NH och PNH i sig helt felaktiga företeelser. Du blandar ihop olika tränare och deras träning och förhållningssätt. Du lägger ut hörsägen och rykten som fakta. Du lägger ut filmklipp och bestämmer dig för vad syftet är med det som visas, och presenterar det som fakta. Hur många gånger har jag inte läst i dina inlägg att NH är och gör si och så, och PNH lär ut det och det, medan jag och säkert många med mig skakar på huvudet framför datorn och tänker 'men lilla Sanio, det är ju precis tvärtom...'
Jag har inte brytt mig om att tjafsa om det, för de flesta vet nog redan att dina fakta ska tas med en nypa salt, dessutom är du bitvis ganska charmig i dina höga skrik för hästens väl.:laugh: Men idag ser jag dig direkt dra mig genom din lilla luskam.
Jag skyr blotta benämningen NH nuförtiden. Jag vill inte sätta folk i fack, inte heller hamna i ett. Men eftersom jag antar att jag tillhör NH/ni för dig, så måste jag ändå för en gångs skull be dig förklara. Du måste ha läst ganska många av mina inlägg vid det här laget.
Själv är jag så lättad att jag med åren lärt mig se gråskalan och uppskattar den enormt! Det finns ju flera inläggare här som vid första anblick inte resonerar, har häst eller uttrycker mig som jag, men ta mig tusan glimtar det till ibland och så kan det även där ges uttrymme för en liten varm tanke eller en nick i medhåll framför skärmen...Jag kan inte tänka mig att jag gett sken av något annat heller. Jag sitter ju här och tror att jag har blivit en ganska ödmjuk person;), som både accepterar och tycker att det är roligt i många fall med lite nyans...:)

Så, på vilket sätt tycker du att jag drar alla över en kam? På vilket sätt uppfattar du att jag bestämt mig för att allt utom NH är djurplågeri? Vilka är 'alla vanliga människor'? Precis alla som inte tagit till sig en enda NH-tanke? De som aldrig skulle vilja befatta sig med det? De som aldrig hört talas om det eller ens vet vad det är? Vad är jag? Ovanlig? Djävulen själv? Okunnig? Sektmedlem? Kanske den rätte djurplågaren? Jag är uppriktigt intresserad av vad som ligger till grund för det som tillskrevs mig.

//Annika

De senaste 5 åren har gett mig mer motivation och glädje i hästarna än jag någonsin tidigare kännt. Min tränare är utbildad av Pat Parelli på 80-talet och vad Pat lär ut idag är jag ganska oinsatt i och kan därför inte svara för detta.
Jag lär mig av min tränare och mentor ett språk att kommunicra på, genom kroppen. Visst, jag har ett rep och sticken ibland(för övrigt går det lika bra med en träpinne i rätt längdoch tjocklek, behöver inte vara en dyr en från USA), men dessa är bara en förlängning av min kropp. Inte står jag och rycker eller svingar med repet hela tiden....Om jag skulle behöva svinga med repet har jag gjort flera mindre signaler innan och svingen är endast en förstärkning. Detta ser man inte när man kommit längre i utbildningen.

Jag kan med en kvalificerad gissning ana vem din mentor är. Har jag rätt så lyder ett av många kloka ordspråk på hans hemsida;

'Det finns inte vi och dom. Bara vi.'

Kanske något att anamma i NH/Anti-NH trådarna. Samt att var och en, som så klokt påpekats i tråden ett par gånger, har ansvar för sin egen tankeverksamhet och urskillningsförmåga.

Så i det här fallet visade Parelli inte ParelliNH? Vi pratar om upphovsmannen till en viss metod, en man som säljer utbildningspaket och håller clinics om just den metoden. Jag utgår från att de som satt som åskådare ville få just hans omtalade metod, och dessutom att de var a) positivt inställda och b) i många fall hästkunniga som ville lära sig något nytt.

Så, antingen visade Parelli inte ParelliNH eller så förstod inte publiken vad han gjorde. Trots att de betalt för att se och få förklarat hur ParelliNH såg ut när upphovsmannen demonstrerade.

Jag tänker inte diskutera mer med dig. Det gör mig bara irriterad. Du upprepar dig ideligen och mycket av det det du påstår saknar grund.

Men uppenbarligen du förväxlar mig med någon. Jag har inte varit på någon tävling och diskuterat bett o sporrar... Sorry, fel person.

Det stämmer nog, har inte lusläst hans hemsida men du gissar säkert rätt:)

Tror nog jag hoppar av diskussionen här, kan nog inte låta bli att läsa och följa någorlunda ändå men att skriva något verkar förkastligt och slöseri med tiden.

Jag vet inte om "ingen" känner till Catwalks personlighet, men att döma av vad vissa skriver så är det iaf många som inte har koll på vad det är för häst Pat fått tag i. Och det anser jag har relevans för hur man sedan behandlar hästen/hur den beter sig och vilka metoder man tar till.
Om hästen var normalt rädd hade man med största sannolikhet löst detta innan problemet blev så extremt, Catwalk är offensiv och visar inga tecken på att vara rädd för människors hantering.

Ja, jag har tittat på filmerna, även den som Parelli sedan lade ut som visar dagen efter.

Anledningen till att det blir extrem hantering är att det är en extrem häst.
Oavsett detta tycker jag att det är fel att han försöker lösa detta inför publik inom en begränsad tid. Han blir då tvingad att forcera mer än nödvändigt annars, och det blir en obehaglig upplevelse för alla inblandade.

.

Ursäkta mig men det här tycker jag är skitsnack! Så fruktansvärt "extrem" tycker jag inte att hästen är faktiskt! Om man anser att den här hästen är extrem då har man inte upplevt mycket!

Och oavsett hur "extrem" hästen är så borde väl Pat följa sin egen stensäkra filosofi!? Och han är inte "tvingad" till någonting anser jag, han kan rätt och slätt säga att det inte funkar med den hästen och den tidsbegrännsningen.

Om han är den han utger sig för att vara så borde han ha gjort så och detta av flera skäl. För det första så är hästens välbefinnande viktigare än hans eget ego. För det andra så bör man, för att upprätthålla trovärdighet, hålla sig till det givna konceptet. För det tredje så borde känslan av att lyckas på "rätt vis" vara större än att bara lyckas till varje pris!

Kicki :laugh:

Jag lär mig av min tränare och mentor ett språk att kommunicra på, genom kroppen. Visst, jag har ett rep och sticken ibland(för övrigt går det lika bra med en träpinne i rätt längdoch tjocklek, behöver inte vara en dyr en från USA), men dessa är bara en förlängning av min kropp. Inte står jag och rycker eller svingar med repet hela tiden....Om jag skulle behöva svinga med repet har jag gjort flera mindre signaler innan och svingen är endast en förstärkning. Detta ser man inte när man kommit längre i utbildningen.
SANIO: Du undrar varför jag inte bara kan lära min häst kommandon... visst kan jag det men det har inget med ledarskap att göra, hästen kanske lär sig att backa när du säger back, inget fel med det men den har ingen egentlig förståelse för varför han gör det.

Ja, detta var mina tankar. Jag är inte bra på att förklara mig i skrift men jag tänkte att något måste jag skriva. Det är beklämmande när folk sitter och dömer ut andra och deras sätt att hantera hästar, efter att i detta fallet sett en video med en massa klipp i, med PP. Varför inte sätta sig o söka på rollkur t.ex, som jag tycker är fruktansvärt och sen döma ut alla som rider dressyr...
Nu försvarar jag inte heller PP, men vad jag menar är att man kan inte dra alla över en kam.

Mvh.

Att komunicera med kroppen gentemot hästen är ju inget som PP har danat, så det är ju inget unikt. Som jag tidigare skrivit, man uppfinner hjulet en gång till.

Beträffande att lära en häst kommandon, så vet de mycket väl varför de gör och varför. Kommandon föregås ju av en vägledning med kropp, hand o.s.v. Kommandot blir ju bara en "förkortning" på den tidigare rörelsen. Ìngen häst lär sig att backa p.g.a. att jag står och tjatar back! Att använda sin kropp och rörelsemönster för att träna/utbilda hästar har ju folk gjort sedan 60-talet då jag började min hästbana. Inget som på något vis är unikt och nyskapat!

Och återigen, det du och fler med dig missar, och som skrivits i tråden otaliga gånger är ju, PP är en frontfigur och "upphovsperson". Detsamma kan inte sägas och andra dicipliner och utövare. Och mot bakgrund av detta så ifrågasätts saker och ting. För om "the master" inte har bättre kunnande hur ihåligt är det inte då!

Sedan så är ju faktiskt NH-utövare i väldigt många trådar ohyggligt snabba på att dömma ut den enligt dem trad. hanteringen. Och NH framställs som ett totalt nytänkande, något som jag hävdar att det inte är. Det är bara lanseringen, frontfigurerna, hjälpmedlen och bebämmningarna/lekarna som är nya.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Först vill jag säga dig Skuggi, att jag håller med dig i allt du skriver.

SANIO: Du verkar se rött i alla lägen, bara du hör/ser ordet "Nh". Jag förstår över huvud taget inte hur du kan skriva som du gör, du gör egna antaganden hela tiden och vet inte vad du pratar om!
Det finns avarter inom varje disciplin inom ridsporten, det är väl ingen nyhet direkt. Se på rollkur/hyperflektion, barrering, travhästar som strömmas, allt detta förekommer, vissa mer dolt men det andra men det finns och det är fakta! Givetvis finns det de som utövar Nh på ett felaktigt sätt, men för det kan man inte döma alla som har hittat ett fantastiskt förhållningsätt till sin häst genom detta. Lika många finns det som rider dressyr fel, hoppar eller kör sin häst fel eller på ett ofördelaktigt eller rent av elakt vis.
Vill man leta på internet finns det ett oändligt antal videosnuttar och klipp på "dåliga" exempel på Nh men om du vänder på det kan du leta upp lika många bra filmer/klipp på harmoniska hästar som lyssnar på minsta signal-utan att för den delen vara det minsta avtrubbade/uttråkade eller kuvade, som många verkar ha en felaktig uppfattning att hästarna blir av denna "träning".

Jag kan bara tala för min egen del och jag har hållit på med klassisk ridning, travträning och även tävlingskörning i lagserien i ca 20 år. De senaste 5 åren har jag kommit mer o mer in i Pnh:s förhållniongsätt och utbilding av både häst och framför allt mig själv. SANIO,du srev någonstans att Nh är till för de rädda o introverta människorna...detta säger så mycket mer om dig själv än om oss som håller på med det. en mer arrogant och högfärdig persom än dig får man nog leta efter!!!

Vi behöver alla jobba med oss själva och vårt förhållningsätt och kroppsspråk gentemot hästen. Den som tror att den är fullärd är den som har mest kvar att jobba med. Då har man inte ens insikten om vad man har kvar att lära.

De senaste 5 åren har gett mig mer motivation och glädje i hästarna än jag någonsin tidigare kännt. Min tränare är utbildad av Pat Parelli på 80-talet och vad Pat lär ut idag är jag ganska oinsatt i och kan därför inte svara för detta.
SANIO: Du undrar varför jag inte bara kan lära min häst kommandon... visst kan jag det men det har inget med ledarskap att göra, hästen kanske lär sig att backa när du säger back, inget fel med det men den har ingen egentlig förståelse för varför han gör det.

Ja, detta var mina tankar. Jag är inte bra på att förklara mig i skrift men jag tänkte att något måste jag skriva. Det är beklämmande när folk sitter och dömer ut andra och deras sätt att hantera hästar, efter att i detta fallet sett en video med en massa klipp i, med PP. Varför inte sätta sig o söka på rollkur t.ex, som jag tycker är fruktansvärt och sen döma ut alla som rider dressyr...
Nu försvarar jag inte heller PP, men vad jag menar är att man kan inte dra alla över en kam.

Mvh.

Så i det här fallet visade Parelli inte ParelliNH? Vi pratar om upphovsmannen till en viss metod, en man som säljer utbildningspaket och håller clinics om just den metoden. Jag utgår från att de som satt som åskådare ville få just hans omtalade metod, och dessutom att de var a) positivt inställda och b) i många fall hästkunniga som ville lära sig något nytt.

Så, antingen visade Parelli inte ParelliNH eller så förstod inte publiken vad han gjorde. Trots att de betalt för att se och få förklarat hur ParelliNH såg ut när upphovsmannen demonstrerade.

Under de åren som jag utvecklat mig och mina hästar med Parellis material-förhållningssätt som övningar- så genomsyras detta av att vi INTE använder tvång eller skapar rädsla hos hästen.

Så, om PP använder lina i munnen på hästen, eller har bundit fast benen, så skulle jag kalla det rejält avkall på kvaliteten i den egna filosofin.

Om han, som det nu börjar kommenteras både i England och här, INTE har bundit fast benen utan har lagt linan runt så att den egna hästkraften hjälper honom att bibehålla påbörjat tryck då hästen är stark och ytterst motvillig att ge efter för trycket, då är det ett sätt att orsaka hästen att ge efter för tryck. Så länge det kommer en omedelbar eftergift så kan en inlärning ske. Negativ förstärkning. En del gillar inte denna inlärningsmetod, en del använder den gärna. Jag använder den hela tiden, för jag tycker personligen att eftergiften är den motivation som passar flest hästtyper och flest inlärningssituationer. Väljer jag bort mat/godis som motivator behöver jag aldrig fundera över huruvida jag fixar det med bibehållen pondus varje gång. Väljer jag bort rösten tycker jag att jag blir duktigare med kroppsspråket och att förmedla min inre känsla. Detta är helt personliga reflektioner som har fungerat bra för mig.
Hur somhelst, vill du lära hästen att ge efter för tryck genom negativ förstärkning, då får du inte misslyckas att behålla trycket, för då kommer naturligtvis hästen att få eftergift för att den la sig emot det. Även med en psykiskt och fysiskt stark hingst blir du tvungen att lägga upp det så att trycket inte släpper förrän det är dags för eftergift. I det här fallet behövde han orsakas att sänka huvudet. Jag vet också hur stark en vanligt viljestark hingst är. Hur du ska lyckas med en med dåliga erfarenheter och extrem motvilja kan jag bara försöka gissa mig till. Jag kan tror personligen inte att en hink havre hade löst grundproblemet ens efter veckor, med den här hingsten.

Det är möjligt att jag själv varit lite snabb att döma de utvalda klipp som visats. Inte heller jag har sett hela händelseförloppet. Jag var lite naiv och förväntade mig att uttalandena om hobbling och fastbundna ben hade substans.

Jag anser fortfarande att PP forcerade hela händelseförloppet. En häst som tar som minst dagar att komma dit vi kan se i det klipp som filmats x dagar senare behöver inte vara med på en horse-event. Det finns inte en chans att publiken får en uppfattning om vare sig vardagshantering eller hästpsykologi, eller hur det sett ut innan eller efter timmarna på arenan.
Nää, relation, tillit och förtroende före målet, och ta den tid det tar, det har han själv lärt mig och det frångår inte jag.

Det är också vanskligt att världens seriösa Parelli-instruktörer och ända ner till någon som jag själv på olika sätt får riktiga bekymmer med att motivera vår hantering av hästar.

Jag är ganska övertygad (jag är ju tydligen sektmedlem:laugh:)att ingen häst någonsin behöver känna sig plågad av Pat Parelli.

Någon kommenterade någon form av försvar som lagts ut av Pat Parelli någonstans. Jag hittade ett i skriftlig form på YouTube. Det finns ju de som kommer att skrika sekt och djurplågare oavsett, men själv tycker jag nog att förklaringen är ganska rimlig och förklarar situationen på ett sätt som man kan förvänta sig om man försöker se inte mellan raderna men före-mellan-efter klippen. Klippet som gjorts senare visar en häst som inte ser speciellt sur eller nedbruten ut, utan som ganska väl accepterar beröring med halvkaxig min. Det är väl ett lyckat resultat om man ska tro det framlagda utgångsläget, även om den här 'demon' inte blev vad någon inblandad hade förväntat sig kan jag tro.

//Annika

Jag har också läst talet från PP på youtube, där han vill förklara sig. Jag ser några problem med det talet.

1). Han gör det till att det är publiken som helt enkelt missuppfattat, och lägger ansvaret på dem för detta.

2) han ber om ursäkt, men i samma andetag är ursäkten grundad i att han är starkt medveten om vilket han också säger, att detta har skadat Parellis namn och varumärke. Detta stämmer ju,men ursäkten blir mer kommerciell i det avseendet - klart man är ledsen om man skadat sitt varumärke,vem skulle inte vara det, på den fundamentala nivå som skett här. som han själv säger, han har ju orsakat massreaktioner på internet och internetforum värden över.

3) jag kan ge honom att han beklagar att mikrofonen föll av under clinicen så han kunde inte kommunicera med publiken. Kanske hade denne fått en annan uppfattning om kommunikation varit möjlig under tiden. sen kan jag i.o.f inte se hur man kan missa vikten av detta och köra vidare på uppvisningen utan att kunna kommunicera med sin publik.

4) slutfokuset är att hästen nu "funkar". Hingsten går att tränsa.

Jag skulle kanske, särskilt från en sk. hästmänniska, i den siutationen, välja att isåfall belysa att hästen på ett väldigt harmoniskt sätt fungerar och mår väl och har funnit förtroende för människan och hantering av människan, inte att bara det faktiska målet har uppnåtts i sig. Men det är väl jag antar jag.

Bitingboxfish:
negativ förstärkning är ju inte direkt unikt när det gäller hästhantering, utan vanligen frekvent. Men här ser man det yttersta, dvs att man hobblar ett flyktdjur, att det handlar om tryck och eftergift stämmer, men det är draget till sin extrem, och jag håller fortsatt med de som anser att kräver djuret så pass drastiska metoder så klämmer man inte in det på en publik visning med en given tidsram att visa upp sig.

Senast ändrad:

Det stämmer nog, har inte lusläst hans hemsida men du gissar säkert rätt:)

Tror nog jag hoppar av diskussionen här, kan nog inte låta bli att läsa och följa någorlunda ändå men att skriva något verkar förkastligt och slöseri med tiden.

tycker jag är synd då du skriver bra saker!

Jag har också läst talet från PP på youtube, där han vill förklara sig. Jag ser några problem med det talet.

1). Han gör det till att det är publiken som helt enkelt missuppfattat, och lägger ansvaret på dem för detta.

2) han ber om ursäkt, men i samma andetag är ursäkten grundad i att han är starkt medveten om vilket han också säger, att detta har skadat Parellis namn och varumärke. Detta stämmer ju,men ursäkten blir mer kommerciell i det avseendet - klart man är ledsen om man skadat sitt varumärke,vem skulle inte vara det, på den fundamentala nivå som skett här. som han själv säger, han har ju orsakat massreaktioner på internet och internetforum värden över.

3) jag kan ge honom att han beklagar att mikrofonen föll av under clinicen så han kunde inte kommunicera med publiken. Kanske hade denne fått en annan uppfattning om kommunikation varit möjlig under tiden. sen kan jag i.o.f inte se hur man kan missa vikten av detta och köra vidare på uppvisningen utan att kunna kommunicera med sin publik.

4) slutfokuset är att hästen nu "funkar". Hingsten går att tränsa.

Jag skulle kanske, särskilt från en sk. hästmänniska, i den siutationen, välja att isåfall belysa att hästen på ett väldigt harmoniskt sätt fungerar och mår väl och har funnit förtroende för människan och hantering av människan, inte att bara det faktiska målet har uppnåtts i sig. Men det är väl jag antar jag.

Bitingboxfish:
negativ förstärkning är ju inte direkt unikt när det gäller hästhantering, utan vanligen frekvent. Men här ser man det yttersta, dvs att man hobblar ett flyktdjur, att det handlar om tryck och eftergift stämmer, men det är draget till sin extrem, och jag håller fortsatt med de som anser att kräver djuret så pass drastiska metoder så klämmer man inte in det på en publik visning med en given tidsram att visa upp sig.

Jag är trött och klickar fel, inte heller är jag något snille med datorn, så nu förvarnar jag er, jag har klickat på alla alternativ som finns så kommer tio sidor inlägg så snälla...såga mig inte...av den anledningen i alla fall!!!

Jag håller med dig, och det finns säkert fler problem efter det inträffade.

Vad gäller punkten angående fastbundna ben och hobbling så menade jag att när du hobblar eller binder fast så kan du inte ge någon eftergift eftersom hästen sitter fast. Detta är tvång för mig. Också för PP vad jag vet.

PP är fiffig på att mecka med repet på många sätt. Jag vet att han har gjort ögla med quick-release vid något tillfälle, där eftergiften blir omedelbar vid ett lätt ryck i repänden.
Om detta är fallet och inte det som skrivits om fastbindning, så kan jag inte anklaga honom för rutten behandling. Andra kanske gör det ändå, men inte jag.
//Annika

Att komunicera med kroppen gentemot hästen är ju inget som PP har danat, så det är ju inget unikt. Som jag tidigare skrivit, man uppfinner hjulet en gång till.

Så kan man se det. Ett annat sätt att se det är att kunskapen (uppfinningen) görs förklarlig för fler. Varken PP eller någon nu levande har 'uppfunnit' god hästhantering. Och detta är ju PP i alla fall väldigt noga med att poängtera. (Ursäkta upprepningen, men den känns befogad.)
God hästhantering uppfann nog hästen själv, i samma ögonblick som den blev tvungen utsättas för antingen det eller dålig hästhantering. Skönt att det finns åtminstone en del människor som tar lärdom av den.:)

Det är bara lanseringen, frontfigurerna, hjälpmedlen och bebämmningarna/lekarna som är nya.

Det sistnämnda håller jag absolut med om!
/Annika

Under de åren som jag utvecklat mig och mina hästar med Parellis material-förhållningssätt som övningar- så genomsyras detta av att vi INTE använder tvång eller skapar rädsla hos hästen.

Så, om PP använder lina i munnen på hästen, eller har bundit fast benen, så skulle jag kalla det rejält avkall på kvaliteten i den egna filosofin.

[---]

Det är möjligt att jag själv varit lite snabb att döma de utvalda klipp som visats. Inte heller jag har sett hela händelseförloppet. Jag var lite naiv och förväntade mig att uttalandena om hobbling och fastbundna ben hade substans.

Jag anser fortfarande att PP forcerade hela händelseförloppet. En häst som tar som minst dagar att komma dit vi kan se i det klipp som filmats x dagar senare behöver inte vara med på en horse-event. Det finns inte en chans att publiken får en uppfattning om vare sig vardagshantering eller hästpsykologi, eller hur det sett ut innan eller efter timmarna på arenan.
Nää, relation, tillit och förtroende före målet, och ta den tid det tar, det har han själv lärt mig och det frångår inte jag.

Det är också vanskligt att världens seriösa Parelli-instruktörer och ända ner till någon som jag själv på olika sätt får riktiga bekymmer med att motivera vår hantering av hästar.

Jag är ganska övertygad (jag är ju tydligen sektmedlem:laugh:)att ingen häst någonsin behöver känna sig plågad av Pat Parelli.

Någon kommenterade någon form av försvar som lagts ut av Pat Parelli någonstans. Jag hittade ett i skriftlig form på YouTube. Det finns ju de som kommer att skrika sekt och djurplågare oavsett, men själv tycker jag nog att förklaringen är ganska rimlig och förklarar situationen på ett sätt som man kan förvänta sig om man försöker se inte mellan raderna men före-mellan-efter klippen. Klippet som gjorts senare visar en häst som inte ser speciellt sur eller nedbruten ut, utan som ganska väl accepterar beröring med halvkaxig min. Det är väl ett lyckat resultat om man ska tro det framlagda utgångsläget, även om den här 'demon' inte blev vad någon inblandad hade förväntat sig kan jag tro.

//Annika

:confused:

Med andra ord ska man inte gå på en Parelliclinic om man vill se Parelli-metoden demonstrerad och förklarad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar