Det är i de banorna jag också tänker. Jämlikhet, jämställdhet, valfrihet, allas lika möjligheter från grunden etc tycker jag liksom är så viktiga delar alltihop att det inte känns rätt att prioritera bort t ex all flexibilitet i föräldraförsäkringen för att få ett jämnt uttag av dagar. Det är helt enkelt inga enkla frågor och därför finns heller inga enkla svar. Jag är så för jämställdhet och allas lika värde man bara kan vara, men tänker ändå att föräldraförsäkringen i första hand faktiskt är till för barnen och då är det olyckligt om man från samhällets sida lagstiftar bort all flexibilitet så att många enskilda familjer faktiskt inte anser sig kunna utnyttja den fullt (för att mamma behöver börja plugga heltid när barnet är 5 månader för att inte hamna ett helt år efter på sin utbildning eller att den långtidsarbetslöse pappan faktiskt får en oväntad jobbchans eller what so ever) och kontentan blir att fler barn behöver börja fsk tidigare och färre familjer kan utnyttja föräldraförsäkringen fullt ut.Jo, jag tycker visst att man kan säga att man vill ha jämställdhet även om man är beredd att acceptera en nivå som inte är exakt 50/50! Jag är för jämställdhet, och jag är också för människors rätt att själva bestämma över sina liv. Dessa två står ibland i konflikt med varandra - det individen vill och till och med det som är bäst för individen stämmer inte alltid överens med vad samhället vill eller vad som är det bästa för samhället. I de fallen brukar vi inskränka individens frihet att agera, t.ex. genom att stifta lagar. Och då är ju frågan hur långt vi är beredda att gå för att driva igenom jämställdhet - skall vi på samhällsnivå bestämma hur det skall vara utan individuella avsteg, eller skall vi tillåta en viss frihet och därmed möjliggöra för individer att välja "fel"?
Sedan tycker jag ju som sagt att det ska finnas öronmärkta dagar (jag tycker 1/3 *3 är rimligt) också, jag tänker väl precis som @Roheryn någon slags gyllene medelväg i dessa frågor. Jag tänker också att faktiskt människor själva måste ta ansvar för sina och sina närståendes liv, och att den trend vårt samhälle trots allt är inne på också ska få folk att fatta själva att man faktiskt är två lika viktiga föräldrar med samma ansvar helt enkelt.