Toppen om de trivs med det. Förminskar det absolut inte. Det jag vänder mig emot är din tanke att det så självklart är ett bra alternativ för andra. Jag tycker du förminskar de som inte flaskmatar när du föreslår att vården ska informera om pumpning för att du tror att dessa familjer inte insett att det går att flaskmata.
Fast det var verkligen inte så jag menade.
Vad jag menade var att det ändå verkar finnas en tydlig preferens i samhället där amning antas vara förstahandsvalet och det bästa. Man märker det ju tex genom de kvinnor som inte får amningen att funka - de beskriver ju tydligt hur de känner sig dåliga eftersom de inte kan amma.
Jag menade heller inte att föräldrar inte vet att man kan pumpa, så konkret var jag inte i mina tankegångar. Jag syftade på inställningen till att amning är det bästa och pump/flaska är något som främst används när amningen inte funkar eller för att lösa det praktiskt.
Och även om många vet att man kan pumpa så träffar iaf jag mammor som inte lämnat bebisen typ någonsin och amning anges ofta som orsak.
Amningens självklarhet märks också genom de män som liksom beskriver att de inte är så viktiga för barnet i början, för det är ju kvinnan och hennes bröst som är prio.
Senast häromdagen hörde jag dessutom det där med att det är amning via bröstet som är viktigast för anknytningen, och total oförstående när jag förklarade att det är
närheten och inte bröstet som spelar roll. Den felaktiga uppfattningen är ju väldigt spridd i samhället. Vem vågar ens överväga flaska i någon större utsträckning om man felaktigt tror att anknytningen kommer försämras när barnet inte ammas vid bröstet?
Jag har aldrig påstått att någon ska tvingas till varken det ena eller det andra, men jag tror att det skulle gå att balansera upp det här lite. Information kommer ju inte tvinga någon. Jag tycker dock information verkar behövas för att balansera upp bland annat felaktiga uppfattningar.
Sen får folk göra som de vill i slutändan.