Visst får man åka hem men då får man skriva på papper att man gör det på eget ansvar och det kan ju kännas lite läskigt faktiskt.
När dottern föddes för drygt 22 år sedan skulle man ligga still i minst 7 dagar efter ett akut kejsarsnitt. Helst skulle man bara gå upp snabbt på toa och man fick in maten på rummet. Man skulle stanna på bb i minst 10 dagar, helst 14 dagar och man blev sjukskriven i minst en månad efter att man hade åkt hem.
Jag hade sonen då 22 månader gammal hemma och dottern låg på neontalen och då var det så att man bara fick vara hos sitt barn på neontalen mellan 8 på morgonen och 20 på kvällen. (När sonen låg på neontalen två år tidigare fick man bara vara hos sitt barn en halvtimme var fjärde timme så det hade ändrats mycket och på "vårt" sjukhus får man idag vara hos sitt barn hela tiden på neontalen.) Resten av tiden skulle jag alltså ligga ensam på mitt rum medans sonen och sambon var hemma och dottern var på neontalen. Vi var alla ledsna över att jag inte fick vara hos något av mina barn. Mest ledsen var sonen förstås som inte kunde förstå varför mamma helt plötsligt var borta.
Dottern föddes natten till måndagen och på tisdag förmiddag ville jag åka hem. Det blev ett rejält rabalder och till slut skyllde de på att de inte hade någon läkare som kunde skriva ut mig och de menade att jag borde ligga still istället för att springa till neontalen och sitta där hela dagarna. Jag sa att då skriver jag ut mig själv i morgon förmiddag och det gjorde jag. Eftersom dottern föddes i vecka 33+4 så visste ju ingen hur länge hon skulle behöva stanna.
Jag var sedan hos dottern på dagarna mellan 8 och 20 och hemma hos sonen på nätterna och alla var glada och nöjda. Jag mådde jättebra efter kejsarsnittet och tog tåg och buss de fem milen mellan hemmet och sjukhuset och en promenad den biten mellan hemmet och tåget morgon och kväll utan problem.
När dottern kunde börja suga la jag in mig på neontalen och ammade i ett dygn så att de skulle se så att hon orkade suga i sig tillräckligt med mjölk och när hon var 11 dagar åkte vi hem på permission. Detta var på skärtorsdagen och på tisdagen efter åkte vi tillbaka för kontroll och vägning och läkaren var nöjd och skrev ut henne.
Man är ganska liten gentemot sjukvården och speciellt när man har fått sitt första barn och är osäker på allting. Hade det varit med mitt första barn så hade jag absolut inte vågat stå på mig som jag gjorde med att de skulle skriva ut mig när jag hade fått dottern och jag hade också blivit väldigt osäker på om jag skulle klara av att amma ett förtidigt fött barn efter de domedagsprofetiorna som vissa sjuksköterskor förutspådde på neontalen. Man har alla känslor utanpå efter en förlossning och man behöver stöd och stöttning istället för att behöva kämpa för sin rätt. Jag verkligen avskydde att ligga på bb. Det var oätlig mat (jag är vegetarian och de kunde verkligen inte laga vegetarisk mat) och personalen var snorkig och otrevlig. Långt ifrån det som @Tora berättar om. Kanske berodde det på att jag var väldigt ung men då borde de istället stöttat mig mer istället för mindre kan jag tycka såhär i efterhand.
Fast det där "på eget ansvar" betyder inte så mycket. Åker man hem mot läkarens inrådan finns det inget som hindrar att man åker tillbaka om något händer. Det är inte som att man får stå sitt kast och ta konsekvenserna, man har lika stor rätt till ytterligare vård ändå.