Pappa/partner kvar efter förlossning

http://www.aftonbladet.se/wendela/article19631014.ab

På vissa ställen får inte pappan (eller annan partner) vara kvar över natten efter en förlossning. Hur ser ni på det, både ni som fått barn och ni som ska få?
Ni som fått, hur var det för er? Kände ni att ni behövde stöd av partnern efter förlossningen, innan hemresa?

Jag känner rent spontant, även om jag inte är gravid än, att bli "lämnad" på bb som nybliven mamma och pappan blir utschasad på kvällen skulle kännas hemskt jobbigt, rent psykiskt.

Jag har varit med om att de försökte få MIG att åka hem utan min bebis - bebin var inskriven men jag var frisk - för att pappor skulle få sova över. Jag kan ju säga att jag typ gick i spinn över det.

Jag har aldrig haft någon partner som sovit kvar. Första var jag redan separerad ifrån och andra tog hand om de stora barnen (som den första är pappa till)

Jag har alltid fått jättebra stöd av folk på BB. Så nej, personligen så tycker jag inte att det är särskilt viktigt

Men så kan det gå till på andra sätt också... Min syster fick sitt andra barn för några veckor sedan (bor inte i samma stad som mig). Barnet är fött mitt i natten. Så fort förlossningen var över i princip ombads pappan vänligt men bestämt att åka hem, han var inte längre välkommen. Så drygt en timme efter förlossningen fick han åka hem, min syster var då kvar på förlossningen. Sedan fick hon själv packa ihop sina saker, ta med sig väska och nyfött barn och ta sig till andra sidan sjukhusområdet till en annan byggnad (man måste dessutom gå utomhus för att komma dit) för att checka in på patienthotellet kl 02.30 på natten:eek:. Det är alltså ett gemensamt patienthotell med alla möjliga patienter med olika sjukdomar, inte en BB-avdelning. Hon tyckte inte att det kändes så jätteroligt att ta med sin nyfödda bebis dit. Ingen personal följde med för att hjälpa henne bära eller se till att hon kom fram ordentligt och att inget hände på vägen dit.

I det läget hade jag ringt min man och sagt att han skulle hämta mig och bebis, sen hade vi akt hem.

Jag har tre barn, varav ett är fött i Sverige och tva i Österrike

Första barnet föddes i Sverige (Linköping) för 5,5 ar sen. Där/Da var det sa att pappan fick stanna om det fanns plats, kostade 250kr för honom har jag för mig. För oss kändes det viktigt att han stannade, första barnet och han bodde inte ens i den staden sa skicka hem honom till min lägenhet ensam hade känts helt fel. Dottern föddes mitt pa dagen och vi stannade kvar en natt, vi hade tur sa det fanns plats för honom att stanna kvar.

Dom tva andra är födda i Österrike och här stannar inte pappor. Föder man pa privat sjukhus kan han fa stanna kvar men privat är dyrt om man inte har rätt typ av försäkring. Det finns även familjerum pa ett fatal sjukhus men även da gäller det att ha en tilläggsförsäkring eller betala. Andra barnet föddes kl 2 pa natten och vi stannade kvar i förlossningsrummet under natten och akte sen hem pa morgonen. Tredje barnet föddes kl 8 pa morgonen och vi akte hem pa eftermiddagen.
Med andra barnet hade det varit jobbigt om jag varit tvugen att stanna kvar, jag kunde spraket väldigt daligt och kände mig inte trygg pa det sjukhuset. Med tredje barnet hade jag kunnat stanna, där kändes allt sa mkt bättre fast hemma är alltid skönast (för mig iaf)

Är det någon som vet hur man går till väga ifall man ev. Kommer att vilja föda på sjukhus i ett annat landsting? Är det något som måste ansökas om innan, eller går det bra att bara dyka upp?
Vi har BF mitt i påsken och om bebis inte har kommit så firar vi troligen påsken nere i Varberg hos min sambos föräldrar. = Vill bebis ut så vill jag föda i Varberg.
Det är väldigt sällan som Varberg nekar någon men det har hänt i somras. Då var det folk från andra län än Halland som då blev hänvisade till Halmstad eller Mölndal. Då skall man dock ha i bakhuvudet att Varberg är extremt populärt att föda på. Folk från hela Sverige söker sig dit för att föda. Trots det så blir man alltså extremt sällan nekad plats.

Vad du skall ha med dig är din journal och din blodtypning (om du inte är hallänning alltså). Men din BM borde veta.

Vi fick vid 23 på kvällen, sonen var helt blå och kom till neonatalavdelningen, så klockan var väl 02 när vi till slut fick gå och lägga oss, fortfarande i förlossningsrummet då allt annat var upptaget.

Vid 05 blev vi väckta och utkörda därifrån, rullades in i en annat rum där en annan mamma låg och sov, sådär kul.. Sambon fick ingen säng här.

Nästa kväll var sonen fortfarande på neonatal, mamman jag delade rum med hade en bebis som skrek 23 timmar om dygnet, och så kommer de och säger att sambon inte fick stanna. Då bröt jag ihop fullständigt. :cry:

Till slut fick sambon ett rum på en annan avdelning, men den natten var hemsk. Helt själv utan varken bebis eller sambo. Och då hade vi fått tio olika besked innan, någon sköterska lovade att han fick stanna, nästa sa att han fick åka hem, någon ville flytta oss till annan avdelning.

Helt galet var det! :(

Exakt som Arwen beskriver det var det för mig också (samma sjukhus kanske?) och jag hade nog brutit ihop om inte min sambo hade fått vara med. Hade fruktansvärt ont, blödde som bara den och svårigheter att resa mig och lyfta.

Här får partnern stanna om det inte är tvärfullt. Hade verkligen inte kunnat tänka mig något annat, hade nog brutit ihop om han behövt åka!

Jag snittades akut och sonen fick åka direkt till neo i kuvös. Blev kvar på förlossningen till kvällen och fick sova en natt på BB innan vi flyttade över till sonen på neo. Alla rum är familjerum så tanken är att pappan får stanna.

Jag födde på SÖS, sambon tror jag stannade första två nätterna, jag blev kvar fem-sex dagar. Alla var rara, men de missade helt att amningen inte funkade alls och att jag var helt borta mentalt. Jag kunde inte förmedla, och sambon var i chock efter förlossningen. Himla kul grej det där;)

Med första barnet stannade pappan över natten. Hade det skickat hem honom hade vi båda blivit oerhört kränkta. Vi båda va ju nyblivna föräldrar och vi båda behövde få lukta, hålla om och älska vårt barn.
Andra gången fick han inte stanna. Bebis kom ut kl ca 20:00. Jag ville bråka om det hela men både sambon och jag hade feber så han åkte hem för att sova några timmar. Kändes kasst att de körde ut honom. Till saken hör att förlossningen va svår och jag hamnade i en lätt chock efteråt. Sambon och personalen missade helt mitt tillstånd och jag hade en riktigt tuff första natt följt av en hel del tuffa månader efteråt. Tycker att båda nyblivna föräldrarna ska ha rätt att stanna.
Sen inser jag att pga plats så funkar det inte så.

Första barnet föddes på morgonen och pappan stannade till kvällen, sen åkte han hem och sov. Jag låg ensam och övergiven och hade ingen aning om hur man skulle ta hand om en bebis... Ingen personal brydde sig heller, så dagen efter åkte jag hem - mot alla protester (hur nu personalen kunde veta att inget fungerade - de hade ju inte sett mig ens!) Barnläkaren hade dock inga synpunkter på hur bebisen mådde.

Andra barnet föddes sent på kvällen och då åkte vi hem allihopa på morgonen efter och struntade totalt i BB efter en läkarundersökning.

Efter mina förlossningar har jag varit trött och behövt min mans hjälp med bebisen för att kunna vila ut. Han var också nybliven pappa och ville vara med mig och sitt nya barn lika mkt som jag. Att separera på nyblivna föräldrar är idioti tycker jag, ffa som man inte FÅR åka hem med bebisen direkt. Jag behövde min man för att få stöd och hjälp, och han ville också vara där för att se så allt var bra.

g avskydde tiden på bb och kände mig som en fånge som inte fick åka hem med mitt eget barn och övervakades av människors vars åsikter inte var desamma som mina. Jag var rädd att de skulle tvinga mig till saker och ifrågasätta mig. Ska man tvingas vara kvar där så ska man få vara där tillsammans.

Jag måste säga att det är tråkigt att läsa att så många inte trivs på BB och inte får någon hjälp där.

Jag har varit på BB fyra gånger och personalen har alltid varit lika underbar.

Vid kejsarsnittet fick jag jättemycket hjälp och de kollade ofta om jag behövde hjälp.

Vid dom andra barnen har dom varit noga med att jag skall ringa efter hjälp vid minsta lilla.

De har frågat om de skall passa barnet när jag skulle äta och jag var själv.

Jag har ju alltid stannat tre dagar och 2-3 dagar är genomsnittet i Varberg.

Visst kan det vara lite småtråkigt men jag har alltid känt mig uppassad och mycket väl omhändertagen.

Jag måste säga att det är tråkigt att läsa att så många inte trivs på BB och inte får någon hjälp där.

Jag har varit på BB fyra gånger och personalen har alltid varit lika underbar.

Vid kejsarsnittet fick jag jättemycket hjälp och de kollade ofta om jag behövde hjälp.

Vid dom andra barnen har dom varit noga med att jag skall ringa efter hjälp vid minsta lilla.

De har frågat om de skall passa barnet när jag skulle äta och jag var själv.

Jag har ju alltid stannat tre dagar och 2-3 dagar är genomsnittet i Varberg.

Visst kan det vara lite småtråkigt men jag har alltid känt mig uppassad och mycket väl omhändertagen.
Synd att Varberg är så långt bort. Annars hade jag siktat på det vid eventuell kommande förlossning.

Efter mina förlossningar har jag varit trött och behövt min mans hjälp med bebisen för att kunna vila ut. Han var också nybliven pappa och ville vara med mig och sitt nya barn lika mkt som jag. Att separera på nyblivna föräldrar är idioti tycker jag, ffa som man inte FÅR åka hem med bebisen direkt. Jag behövde min man för att få stöd och hjälp, och han ville också vara där för att se så allt var bra.

g avskydde tiden på bb och kände mig som en fånge som inte fick åka hem med mitt eget barn och övervakades av människors vars åsikter inte var desamma som mina. Jag var rädd att de skulle tvinga mig till saker och ifrågasätta mig. Ska man tvingas vara kvar där så ska man få vara där tillsammans.

Vadå "inte FÅR åka hem"? Man behöver ju inte ens åka in för förlossningen om man inte vill. Vård är frivillig i det här landet och så länge man inte utsätter barnet för någon fara kan man ställa sig upp och gå när man vill.

Vadå "inte FÅR åka hem"? Man behöver ju inte ens åka in för förlossningen om man inte vill. Vård är frivillig i det här landet och så länge man inte utsätter barnet för någon fara kan man ställa sig upp och gå när man vill.
Vad de får göra och inte verkar de inte bry sig om. Vi var tvugna att vänta på läkarkontroll innan de skrev ut oss. Har man väl valt sjukvården så har de rutiner som de har en skyldighet att följa. Jag fick kämpa för att de inte skulle tvinga mig till ingrepp då min moderkaka inte kommiy ut efter 20 min. Trots att de inte får tvinga någon fysiskt känner man sig ganska utsatt när man ligger naken med ett nyyfött barn och de tar in kollegor i rummet för att disskuteta/övertala en. De uttryckte sig inte som att jag hade nåt val, de sa att de måste följa sina instruktioner och var inte trevliga i tonen.

Med dottern höll de oss kvar i ett dygn genom att inte skriva ut oss. Jag vet inte vad som händer om man går utan att barnet blivit utskrivet men man är inte redo att ta ngn risk i den situationen.

Jag överväger starkt att föda hemma om det blir en tredje pga detta.

Vad de får göra och inte verkar de inte bry sig om. Vi var tvugna att vänta på läkarkontroll innan de skrev ut oss. Har man väl valt sjukvården så har de rutiner som de har en skyldighet att följa. Jag fick kämpa för att de inte skulle tvinga mig till ingrepp då min moderkaka inte kommiy ut efter 20 min. Trots att de inte får tvinga någon fysiskt känner man sig ganska utsatt när man ligger naken med ett nyyfött barn och de tar in kollegor i rummet för att disskuteta/övertala en. De uttryckte sig inte som att jag hade nåt val, de sa att de måste följa sina instruktioner och var inte trevliga i tonen.

Med dottern höll de oss kvar i ett dygn genom att inte skriva ut oss. Jag vet inte vad som händer om man går utan att barnet blivit utskrivet men man är inte redo att ta ngn risk i den situationen.

Jag överväger starkt att föda hemma om det blir en tredje pga detta.

Ett visst handlingsutrymme har vården i och med att de kan agera utan någons samtycke om det föreligger nöd, vet inte om problem med moderkakan hör dit. Enkelt sagt: om någon uttryckligen motsätter sig vård och denne inte är helt väck så får de rent juridiskt inte göra något, även om det inte är riktigt så enkelt i praktiken. All vård är som sagt frivillig, man äger sin kropp och bestämmer vad som ska göras med den redan innan man blir myndig.

Vad gäller att lämna avdelningen: om mor och barn mår bra så kan de inte hindra en att lämna avdelningen utan att de själva bryter mot lagen, oavsett vilka rutiner de har. Att hålla kvar någon mot sin vilja (alltså mer än att bara övertala) kan utgöra t.ex. olaga frihetsberövande. Eftersom jag läser juridik är jag mycket nyfiken på hur det kommer bli för mig den dagen det är dags.

Visst får man åka hem men då får man skriva på papper att man gör det på eget ansvar och det kan ju kännas lite läskigt faktiskt.

När dottern föddes för drygt 22 år sedan skulle man ligga still i minst 7 dagar efter ett akut kejsarsnitt. Helst skulle man bara gå upp snabbt på toa och man fick in maten på rummet. Man skulle stanna på bb i minst 10 dagar, helst 14 dagar och man blev sjukskriven i minst en månad efter att man hade åkt hem.
Jag hade sonen då 22 månader gammal hemma och dottern låg på neontalen och då var det så att man bara fick vara hos sitt barn på neontalen mellan 8 på morgonen och 20 på kvällen. (När sonen låg på neontalen två år tidigare fick man bara vara hos sitt barn en halvtimme var fjärde timme så det hade ändrats mycket och på "vårt" sjukhus får man idag vara hos sitt barn hela tiden på neontalen.) Resten av tiden skulle jag alltså ligga ensam på mitt rum medans sonen och sambon var hemma och dottern var på neontalen. Vi var alla ledsna över att jag inte fick vara hos något av mina barn. Mest ledsen var sonen förstås som inte kunde förstå varför mamma helt plötsligt var borta.
Dottern föddes natten till måndagen och på tisdag förmiddag ville jag åka hem. Det blev ett rejält rabalder och till slut skyllde de på att de inte hade någon läkare som kunde skriva ut mig och de menade att jag borde ligga still istället för att springa till neontalen och sitta där hela dagarna. Jag sa att då skriver jag ut mig själv i morgon förmiddag och det gjorde jag. Eftersom dottern föddes i vecka 33+4 så visste ju ingen hur länge hon skulle behöva stanna.
Jag var sedan hos dottern på dagarna mellan 8 och 20 och hemma hos sonen på nätterna och alla var glada och nöjda. Jag mådde jättebra efter kejsarsnittet och tog tåg och buss de fem milen mellan hemmet och sjukhuset och en promenad den biten mellan hemmet och tåget morgon och kväll utan problem.
När dottern kunde börja suga la jag in mig på neontalen och ammade i ett dygn så att de skulle se så att hon orkade suga i sig tillräckligt med mjölk och när hon var 11 dagar åkte vi hem på permission. Detta var på skärtorsdagen och på tisdagen efter åkte vi tillbaka för kontroll och vägning och läkaren var nöjd och skrev ut henne.

Man är ganska liten gentemot sjukvården och speciellt när man har fått sitt första barn och är osäker på allting. Hade det varit med mitt första barn så hade jag absolut inte vågat stå på mig som jag gjorde med att de skulle skriva ut mig när jag hade fått dottern och jag hade också blivit väldigt osäker på om jag skulle klara av att amma ett förtidigt fött barn efter de domedagsprofetiorna som vissa sjuksköterskor förutspådde på neontalen. Man har alla känslor utanpå efter en förlossning och man behöver stöd och stöttning istället för att behöva kämpa för sin rätt. Jag verkligen avskydde att ligga på bb. Det var oätlig mat (jag är vegetarian och de kunde verkligen inte laga vegetarisk mat) och personalen var snorkig och otrevlig. Långt ifrån det som @Tora berättar om. Kanske berodde det på att jag var väldigt ung men då borde de istället stöttat mig mer istället för mindre kan jag tycka såhär i efterhand.

Mitt och exets första hamnade ju på neonatalen i kuvös då han inte syresatte sig som han skulle -vilket personalen missade och jag yrvaken från narkos tjoade ganska argt om, men visade ju sig att jag hade rätt. Sedan var han född med sepsis dvs blodinfektion/förgiftning, varför vet ingen samt att ductus var öppen. På det så lyckades de felbehandla honom då han var ett dygn gammal så han likväl kunnat dö. Vi fick ha enkelrum på BB under 7 dagar, sedan skrevs vi över till neonatalen och tältsäng i fem dagar och sedan hemgångspermission..

Med följande ungar har pappan inte stannat över natten;
Med tvåan fick jag ett dubbelrum där den mamman gick hem efter nån timme,
Jag hade dessutom fått min axel pajjad under operationen och kunde inte använda vänsterarmen på ett bra tag och hade rejält ont. -lugnt och skönt tills mitt i natten då de rullade in en nyförlöst kvinna som hade sin man med sig som filmat hela förlossningen och den var de tvungna att titta på med ljud mitt i natten. Trots att det var besöksförbud för alla utom pappor + ev syskon så trillade hela släkten in, antar det är så i deras kultur, men jag var totalt knäckt och vid tredje barnet krävde jag enkelrum -vilket snittade ska ha enligt policyn...

Fick således ett enkelrum och det mesta var bra, förutom att jag hade rejält ont i kroppen och otroligt trött från narkosen. Med fjärde barnet så började moderkakan släppa sisådär några veckor innan, så jag blev inlagd på BB med beredskap för urakut snitt och fick inte ens sitta upp och kissa de första dygnen. Blev planerat akutsnittad en vecka före planerat snitt och fick då ett annat enkelrum då jag kom upp på BB igen samma dag.

Nu med sladdis och ny man så får vi se hur vi gör. Som det ser ut nu så blir det troligtvis inte fler barn för oss pga min fysik. Så jag vill ha honom så delaktig som möjligt, annars så ser jag inga bekymmer över att vara själv och nysnittad.

Ett visst hm det föreligger nöd, vet inte om problem med moderkakan hör dit. Enkelt sagt: om någon uttryckligen motsätter sig vård och denne inte är helt väck så får de rent juridiskt inte göra något, även om det inte är riktigt så enkelt i praktiken. All vård är som sagt frivillig, man äger sin kropp och bestämmer vad som ska göras med den redan innan man blir myndig.

Vad gäller att lämna avdelningen: om mor och barn mår bra så kan de inte hindra en att lämna avdelningen utan att de själva bryter mot lagen, oavsett vilka rutiner de har. Att hålla kvar någon mot sin vilja (alltså mer än att bara övertala) kan utgöra t.ex. olaga frihetsberövande. Eftersom jag läser juridik är jag mycket nyfiken på hur det kommer bli för mig den dagen det är dags.
Jag visste redan innan att de inte fysiskt kan tvinga mig. Men de hävdade att de var skyldiga att följa sina riktlinjer. De släpade in kollegor och ringde efter läkare, för dom kunde inte acceptera mitt nekande. Sen stod de där ett stort antal sjukvårdspersonal och tittade bestämt medan läkaren talade om för mig vad de måste göra. Då låg jag naken och blodig med ett nyfött barn i famnen, fortfarande med navelsträngen intakt. Jag kunde inte fysiskt hindra dom, och jag är så glad att min man var där.

Det förelåg ingen som helst risk för min del, förutom stressen de skapade vilket också troligen förlängde processen att krysta ut moderkakan. Deras rutin är att om den inte är ute inpom 20 min så trycker de och pressar för att skapa en utdrivning. Detta är skadligt och kan innebära risk. I mitt fall var navelsträngen intakt och pulserade fortfarande vilket gör att moderkakan av naturliga själ inte är redo att lossna. Den lossnar först när barnet fått allt blod och den gjort sitt jobb. Det kan ta upp till en timme vid naturliga födslar, det är helt normalt. Deras rutiner är anpassade efter att navelsträngen klampas strax efter födsel och dessutom vill de undvika situationer som kräver ingrepp varpå de i förebyggande syfte tar tag i det innan det finns risk för att de behöver göra ett större eller mer akut ingrepp, men tyvärr skälper det ibland mer än det hjälper. De vill också göra plats för nya patienter och spar tid på att ha en rutin som påskyndarförloppet.

Jag skulle inte heller vara förvånad om de faktiskt ibland inte ens vet hur en naturlig förlossning går till.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 837
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar