papillons.

attempt

Trådstartare
Jag har blivit helt galen i papillons! :love:
Min högsta dröm är att köpa en, när jag har råd och känner att jag har mer tid.

Ni som äger en liten vovve av denna underbart söta rasen, kan inte ni slänga in lite bilder så man kan få något att smälta in i? :D

Ni får också gärna berätta hur det är att ha en papillon, hur dom är i psyket, tempramentet, mm mm mm . :)
jag vill veta allt. :smirk:
 
Sv: papillons.

Även rasen Prazsky Krysavik och dvärgtaxar är bland mina favoriter, så fram med bilder och fakta om dem också :)
 
Sv: papillons.

Underbara!!!! Jag hade en extremt liten på 2-3- kilo (räven tog henne när hon var 6 år) men hon hängde med på allt, i stallet och i hagarna och sådant.
Men sen tyckte hon själv att hon var världens vackraste och var ruggigt fåfäng men det var det som var charmen :D
 
Sv: papillons.

Jag har blivit helt galen i papillons! :love:
Min högsta dröm är att köpa en, när jag har råd och känner att jag har mer tid.

Ni som äger en liten vovve av denna underbart söta rasen, kan inte ni slänga in lite bilder så man kan få något att smälta in i? :D

Ni får också gärna berätta hur det är att ha en papillon, hur dom är i psyket, tempramentet, mm mm mm . :)
jag vill veta allt. :smirk:

Min dotter har en Papillonhane på 2 år, ett riktigt litet energiknippe som hänger med på allt, dock lite skällig vilket inte alltid uppskattas, men ack så underbar.:p


Edvin:
http://i26.photobucket.com/albums/c144/Fernstrom77/100_0220.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c144/Fernstrom77/Bild007.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c144/Fernstrom77/edvinspke.jpg
 
Sv: papillons.

Men Guuuuuud! :love: Jag vill lägga en klick grädde på honom och äta upp honom, ;)

Jag vill ha en NU!

Är dom dyra?
 
Sv: papillons.

Jag har en kompis som hade en pappishanse, han var så underbart Go :love: och den hunden fick mig att omvärdera rasen....han var med på ALLT och överallt, en riktig tuffing som inte blivit "kärringbehandlad"
Dessutom så klippte hon honom så han såg ut som ett riktigt busfrö :D för han var ju med i skogen på ridturerna och pinnar o skräp fastnade överallt på honom....

Tycker att han var finare klippt faktiskt
 
Sv: papillons.

Du vet om att det finns Phaléner med? Papillioner med hängande öron :)
Har själv en Phaléne tik. En helt fantastisk liten tjej på 3 år. Världens bästa livskamrat. Hon är pigg och alert. Vill alltid vara med där det händer. Älskar fart och fläkt, medans hon andra stunder (som nu :)) kan ligga helt avslappnad och inte bry sej om något.
Man ska inte luras av storleken..trots att det är en liten hund så behöver den motion och aktivering (det är en stor hund i liten förpackning helt enkelt). Vi tränar agility, lydnad och eftersök. Och det älskar hon verkligen. Hon behöver få använda huvudet för att må som bäst. Utan träning i en period och jag har ett tjurigt troll i andra ändan av kopplet..
Ett enormt plus är pälsen. Väldans lättskött. Borstar igenom den en gång i veckan. Badar henne två gånger om året (om hon nu inte grisat ner sej totalt..då bjuds det på en avspolning i badkaret). Visst trasslar det ihop sej och fastnar grejor i den, men det är inga problem att bli av med :)
Kan inte säga annat än att jag är helnöjd med mitt bus :)

Bifogar några bilder på henne:

Tjorven
bildO5_4916.jpg


Tjorven igen :)
bildP3_2093.JPG


Tjorven's lillebror Lillebror. Tjorven's mamma Skymningens Adina. Och Tjorvet själv :)
bildP1_7167.JPG
 
Sv: papillons.

Vi har en papillonflicka som nu är 4 år och har i dagarna bokat en valp som ska hämtas tretton helgen.
Har alltid haft hund och av olika anledningar(bla jakt) och raser, men den som gjort mest intryck är papillonen. I den hunden har jag allt jag fått från de andra raserna(ja kanske inte jakt på det sättet då, för småfåglar och ekorrar räknas nog inte va´).
Våran tjej är med oss överallt, på semester, till stallet, åker släde och rider, på skotertur och skulle vi inte ta med henne, fy vad sur hon blir.
Just nu längtar man jättemycket tills nya hunden kommer. Tyvärr har ju dessa småhundar blivit jättepoppis, och priset är därefter. För en hund med papper ligger "lappen" på ca 10 000-12 000:-
Inte så roligt att lägga ut, men det är värt varenda krona!
 
Sv: papillons.

*knapplån*
Är det någon skillnad mellan papillon och phaléne förutom öronen - mentalitet t ex?
 
Sv: papillons.

Ingen papillon men en Phaléne här med. Min underbara Ella, nu 6,5 månad gammal. :love:

5 månader
10 veckor
Hos uppfödaren
Sötnos
Mamman, inte i full päls samt kasst kort

Vad jag fick höra från uppfödaren som föder upp både Papillon & Phaléne så ska det inte vara någon skillnad i mentalitet. Varför jag valde en Phaléne framför Papillon var för att de är så vacka med sina långa hängande öron. :love: Och jag har inte ångrat det en sekund, härligare hund får man leta efter!
 
Sv: papillons.

*knapplån*
Är det någon skillnad mellan papillon och phaléne förutom öronen - mentalitet t ex?

Det är absolut ingen skillnad mellan raserna. Dom är identiska bortsett från öronen. En papillion kan tex få en valp med hängande öron (likväl som en phaléne kan få en valp med stående öron) och då kan man registrera den valpen som phaléne. Man kan även registrera om dom som den andra rasen ifall dom senare i livet ändrar hållningen av öronen.

Provar sätta in bilder igen :)

Tjorven
{0955A3F1-EAB5-4EB1-A40C-14B6F67F390A}.jpg


Letar gömda godisar i barken (dålig bild..)
2006_10_01_1159721875.jpg


Familjen Knas. Tjorven, Adina och Bango
2006_10_01_1159721939.jpg


Tjorven
2006_02_28_tjorven_1154456256.jpg


Tjorven igen (är man liten och inte riktigt ser får man helt enkelt använda alla hjälpmedel som finns för att få lite mer utsikt ;) )
2006_07_26_tjorven_1154455962.jpg


Familjen Knas igen. Bango, Adina och min Tjorv
2006_05_06_1146946815.jpg


Hoppas det funkar bättre med bilder den här gången...
 
Sv: papillons.

Bra skrivet..:) Sen får man ju heller inte para en papillon med en phalene // Jessica

Har du någon källa till det?
Jag har för mej att det är fritt fram att tex. plocka in en papillion hane till en phaléne tik. Det är ju som sagt var samma ras och enbart öronen som skiljer.. Vet dessutom att man använta papillioner i avel med phaléner för att föra in nytt blod i rasen, eftersom det är väldigt liten.
Men kom gärna med en källa till det du skrev :)
 
Sv: papillons.

Din Tjorv hade ett sånt gott uttryck i ansiktet. Och det där med att sitta i blomlådan har Ella också testat. "Man tager vad man haver"
 
Sv: papillons.

Din Tjorv hade ett sånt gott uttryck i ansiktet. Och det där med att sitta i blomlådan har Ella också testat. "Man tager vad man haver"

I dom lugnast vatten du vet ;) Hon är en riktig liten ögontjänare..
Din lilla var helt enormt söt hon med. Vilken uppfödare är hon från?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 925
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 791
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 665
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp