Paint + fullblod = ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Vad blir det av paint + fullblod egentligen? Verkar som vissa (många?) tycker det blir för stora/höga/ädla hästar för att eg kunna kallas paint, men de registreras ju som rasrena.

Vem är intresserad av en paint + xx avkomma? Finns det köpare till dessa? Används de som westernhästar (dvs likställs med rena paintar) eller mer som ridhästar rent allmänt?

Sv: Paint + fullblod = ?

De blir ju appendix och kan således bli "äkta" paint om de tävlar och får ihop en viss poäng. Eller är det bara quarter det gäller.. hmm, inte säker. Mitt xx-sto fick en paint-avkomma, urläcker!

Apendix är väl bara quarter har jag för mig?

Har du nåt foto på din avkomma? Vad andvänds den till? "Vanlig" ridhäst eller western?

Finns det fler som kan informera?!

Varför tyvärr? Blev det inte bra? Söt fölis i alla fall!

Tyvärr pga skicket stoet kom hem i. Men det är en annan historia.

Magdalena skrev:
De blir ju appendix och kan således bli "äkta" paint om de tävlar och får ihop en viss poäng. Eller är det bara quarter det gäller.. hmm, inte säker. Mitt xx-sto fick en paint-avkomma, urläcker!
Nej, dom blir *äkta* paint. Vi har betäckt fullblodston med painthingst flera gånger och avkomman kan registreras som Paint. Våra avkommor blev av en lite lättare typ och mer av huntertyp än ranchhäst.

Ja, ajaj, vad hon hade fallit ur!
Det kan ju vara knepigt att hålla xx stona i gott hull, men jag tyckte inte fölisen såg överdrivet stor ut?
Ger de allt till fölet, kan de ju rasa...
Hade nog gråtit blod om jag hade fått en så tunn märr tillbaka.
Min står över i år, då jag tycker att de två sista har sugit ur henne väl mycket.
Jag veet att de reglerar de själva, men jag gillar att ha hästar som är runda i linjerna, framför kantiga.
Men fölet var tufft!
mvh

Har du några foton på avkommorna? Gärna som vuxna! Har ni behållt dem själva eller sålt? Vilka är intresserade av paint-xx-avkommor, vad används de till? Finns det rena westernryttare som köper dessa eller är det mest allround? Vilka grenar?

Vi har sålt alla avkommor som haft fullblodsmor, vad jag kommer ihåg just nu så hamnade 3 hos westernryttare, en såldes till en westernryttare men han rider numera dressyr på sin valack (brunvit e Suspicious Mischief-Roman WayXX-CalibanXX) en fux/vit valack *Kalle Cowboy*(efter en dansk hingst som jag glömt namnet på u sto e AbsalomXX-No MercyXX) hamnade på en ridskola och är uppskattad lektionshäst där. Ett sto betäckte jag med vår arabhingst och avkomman blev under ponnymått och hon är nu *svensk Ridponny* och avelsto hos oss.

Tycker western ryttarna i första hand satsar på painthästar med "ren" paintstam så att säga....åtminstone de som är lite inbitna, medans de mindre inbitna rider på vad som helst i princip.

Vet en som haft sådana avkommor...Fölen tror jag såldes som först som 2 åringar för samma pris som var begärt som föl och det var ändå inte speciellt dyrt från början.Rent försäljningsmässigt inbringar inte en paint/fbl samma pengar som en ren paint...även fast den är reggad som paint.

Har hört talas om att en del haft problem att regga sina paint/fbl hästar - varför vet jag dock inte?Någon annan kanske vet mer om detta?

I stallet där jag har min häst finns en paint/fullblod avkomma, hon är nästan 3 år nu.
Hon har kapacitet för att bli westernhäst men hon skulle nog passa som annan inriktning med.
Hon är väldigt kompakt, lite långbenad och inte så fin, men lugnare, stabilare och socialare häst kan man nog inte hitta.
Man får ett intryck av hon att hon inte bryr sig så mkt utan bara hänger på för att det ska vara så.

Det är inga problem att regga paint/fbl under förutsättning att stoet är DNA typat hos APHA samt att hingstägaren sköter sina papper med APHA.

Annars kan det bli problem och DYRT.

Det är billigt att regga i APHA om man gör det i rätt.

En paint/fbl måste reggas i USA/APHA för att bli gdk paint annars är det enbart en korsning och kan enbart reggas så.

Okej. Synd att du inte har några bilder... Intressant att höra från personer med egen erfarenhet!

Tack för jättebra info! Som alltid gäller det ju att veta vad man sysslar med... Kan man kolla upp på något sätt om hingstägaren skött sin bit gentemot APHA?

Ja du borde ju veta som fött upp och sålt en skäckig travkorsning som westernhäst ;-)

Ja de började ju som amatörer och köpte min bäbis...nu när de tänkt avancera uppåt så blev det köp av ytterligare ett par hästar - två rena quarters med bra stam.

De har väl haft funderingar på att sälja "Kidden" (min uppfödning) om rätt person dyker upp - men som han sa "bara om det är någon som vill fortsätta att ge honom samma omvårdnad och omsorg som han själv gett honom....annars blir han kvar här"

"Kidden" har ju varit oerhört duktig...men här handlar det om att äg är intresserad av "reining"...och "Kidden" är väl bäst i "western riding" och "trail"...så som jag förstått det.

De borde ju kunna svara på om han har lämnat in sin stallion report. Det är ett papper på vilka ston som är betäckta, tex dom ston som är betäckta i år ska anmälas innan sista november (till APHA). Efter sista november borde dom kunna svara på om han anmält något.

Tack för tipset! Går allt som rör quarter o paint i Sverige via moderföreningen i USA? Skriver inte de svenska avelsföreningarna ut svenska registreringspapper? Lite allmänt nyfiken!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 240
Senast: lizzie
·
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
5 273
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden