Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En ovtjarka, fem år gammal import som varit i Sverige i två dagar är på rymmen. Hen har varit stressad sedan hen kom till Sverige. Finns det anledning till oro? För andra hundar? Katter? För människor? Hästar och andra lantbruksdjur?
Jag är inte sugen på att möta den i allafall.
Njae, tror inte den är till någon fara. Då den är på rymmen har den ingen fast punkt och med det inget revir att försvara och vakta. Den kommer nog istället fly om någon närmar sig.
Nej inte jag heller Jag är faktiskt orolig och vågar inte släppa hunden ur sikte ens i våran inhägnade trädgård. Vem vet vad hen gör om hen känner sig trängd?
Det finns de med bättre minne här inne, men har inte detta hänt innan? Kanske inte exakt samma ras, men liknande..?
Vet du var i landet kraken befinner sig?
Vet du var i landet kraken befinner sig?
Har också läst Falköpings-trakten...
KL
En stilla undran från en som inte är speciellt hundkunnig... Går det ens att "domesticera" en fem år gammal ovtjarka? Nu vet jag inte om tanken är att den ska gå och vakta boskap hemma på nån avlägsen gård nånstans, men av det lilla jag vet om rasen känns själva projektet att ta sig an en sån hund närmast oöverstigligt?
Ok, jag såg bara efterlysningen på Facebook och höjde på ögonbrynen. Tog för givet att det var någon form av räddningsverksamhet á rumänsk gatuhund det handlade om, eller det var så det inlägget jag läste var utformat iaf. Då förstår jag lite mer.Hunden kommer enligt ägaren ifrån en seriös kennel så den bör väl redan vara domesticerad då? Den ska användas till avel enligt ägaren. Det handlar inte om någon avlägsen gård utan en gård/ett ställe i en by. Om de har boskap vet jag inte.
Jag vet att det inte är ovanligt att sk rescuehundar smiter och de brukar vara svåra att fånga in. I de fallen tycker jag mer synd om hundarna. Med en ovtjarka känns det annorlunda.
Men vad händer när den är lös och träffar andra hundar? För det är som sagt en sak med en hund tillsammans med förare/instängd än med en lös hund.Inte så förtjust i andra hundar men har aldrig gjort något värre än att dra i kopplet och skälla.
Ja vad händer om den är ensam ute och möter tex mig och min kopplade tik? Kommer den fram till oss?Fast en ovtjarka behöver ju inte vara värre än någon annan hundras beroende på hur den blivit fostrad.
Vår ena hund är schäfer/ovtjarka och det är den goaste hunden man kan tänka sig. ÄLSKAR människor, framförallt barn. Inte så förtjust i andra hundar men har aldrig gjort något värre än att dra i kopplet och skälla.
Så jag hade vart lika orolig om det så varit en lös labrador jag mött, man vet inte hur en hund beter sig.