Ovtjarka på rymmen. Skäl till oro?

TinyWiny

Trådstartare
En ovtjarka, fem år gammal import som varit i Sverige i två dagar är på rymmen. Hen har varit stressad sedan hen kom till Sverige. Finns det anledning till oro? För andra hundar? Katter? För människor? Hästar och andra lantbruksdjur?

En ovtjarka, fem år gammal import som varit i Sverige i två dagar är på rymmen. Hen har varit stressad sedan hen kom till Sverige. Finns det anledning till oro? För andra hundar? Katter? För människor? Hästar och andra lantbruksdjur?

Njae, tror inte den är till någon fara. Då den är på rymmen har den ingen fast punkt och med det inget revir att försvara och vakta. Den kommer nog istället fly om någon närmar sig.

Det finns de med bättre minne här inne, men har inte detta hänt innan? Kanske inte exakt samma ras, men liknande..?

Njae, tror inte den är till någon fara. Då den är på rymmen har den ingen fast punkt och med det inget revir att försvara och vakta. Den kommer nog istället fly om någon närmar sig.

Fast det är en sak om hen drar om hen ser en människa, vad gör hen om hen ser hästar i en hage? En katt ute på musjakt? En hund i en inhägnad trädgård?

Det finns de med bättre minne här inne, men har inte detta hänt innan? Kanske inte exakt samma ras, men liknande..?

Jag vet att det inte är ovanligt att sk rescuehundar smiter och de brukar vara svåra att fånga in. I de fallen tycker jag mer synd om hundarna. Med en ovtjarka känns det annorlunda.

Har också läst Falköpings-trakten...
KL
En stilla undran från en som inte är speciellt hundkunnig... Går det ens att "domesticera" en fem år gammal ovtjarka? Nu vet jag inte om tanken är att den ska gå och vakta boskap hemma på nån avlägsen gård nånstans, men av det lilla jag vet om rasen känns själva projektet att ta sig an en sån hund närmast oöverstigligt?

Har också läst Falköpings-trakten...
KL
En stilla undran från en som inte är speciellt hundkunnig... Går det ens att "domesticera" en fem år gammal ovtjarka? Nu vet jag inte om tanken är att den ska gå och vakta boskap hemma på nån avlägsen gård nånstans, men av det lilla jag vet om rasen känns själva projektet att ta sig an en sån hund närmast oöverstigligt?

Hunden kommer enligt ägaren ifrån en seriös kennel så den bör väl redan vara domesticerad då? Den ska användas till avel enligt ägaren. Det handlar inte om någon avlägsen gård utan en gård/ett ställe i en by. Om de har boskap vet jag inte.

Hunden kommer enligt ägaren ifrån en seriös kennel så den bör väl redan vara domesticerad då? Den ska användas till avel enligt ägaren. Det handlar inte om någon avlägsen gård utan en gård/ett ställe i en by. Om de har boskap vet jag inte.
Ok, jag såg bara efterlysningen på Facebook och höjde på ögonbrynen. Tog för givet att det var någon form av räddningsverksamhet á rumänsk gatuhund det handlade om, eller det var så det inlägget jag läste var utformat iaf. Då förstår jag lite mer.

Inget att oroa sig för som människa. Man kanske bör undvika att släppa hunden lös i skogen och låta den rusa iväg bortom synhåll, men ovtjarkas är hundar, inte monster, så det är tämligen osannolikt att den skulle ge sig på första bästa kotte den ser. Att den skulle riva boskapsdjur är också osannolikt. Den enda gången jag kan tänka mig att den kan bli farlig är om man försöker tränga den för att fånga in den, men i ett sånt läge kan även den minsta dvärgpudel bli farlig. Så ni kan lungt fortsätta rasta era hundar, det lär inte komma något monster farande och riva er i småbitar...

Det beror på. Om den kommer fram till andra hundar för att hälsa så skulle det absolut leda till oro för mig som har en hund som INTE vill hälsa. På så vis finns det ju alltid skäl till att vara orolig oavsett hund på rymmen. Sen hur utgången skulle bli beror ju på ras. Jag vill ju lika lite att min hund ska skada en hund som att jag vill ha min hund skadad.
Nu verkar ju den här skygg. Men min surtik är i höglöp. Vi bor i samma län. Det är bara ett par veckor sedan vi blev attackerade av en jakthund i skogen och det sitter i. Så ja. Jag skulle bli väldigt rädd i nuläget om vi träffade på den här hunden.

Dock i nuläget är jag mer orolig för en Bukefalist lilla 4 månaders valp som blev skrämd och sprang till skogs i söndags. Den lille kraken är av liten ras och väger bara 3 kg och har redan tillbringat flera nätter i skogen. Trots insattser med ID-hundar och hjälpsamma människor är den lille parveln ännu vilse :cry:

En Ovtjarka har iaf en del odds på sin sida (menar inte att den skulle ha ätit upp den lille, de är i olika delar av landet)

Jag vet att det inte är ovanligt att sk rescuehundar smiter och de brukar vara svåra att fånga in. I de fallen tycker jag mer synd om hundarna. Med en ovtjarka känns det annorlunda.

Fast en ovtjarka behöver ju inte vara värre än någon annan hundras beroende på hur den blivit fostrad.
Vår ena hund är schäfer/ovtjarka och det är den goaste hunden man kan tänka sig. ÄLSKAR människor, framförallt barn. Inte så förtjust i andra hundar men har aldrig gjort något värre än att dra i kopplet och skälla.

Så jag hade vart lika orolig om det så varit en lös labrador jag mött, man vet inte hur en hund beter sig. :)

Fast en ovtjarka behöver ju inte vara värre än någon annan hundras beroende på hur den blivit fostrad.
Vår ena hund är schäfer/ovtjarka och det är den goaste hunden man kan tänka sig. ÄLSKAR människor, framförallt barn. Inte så förtjust i andra hundar men har aldrig gjort något värre än att dra i kopplet och skälla.

Så jag hade vart lika orolig om det så varit en lös labrador jag mött, man vet inte hur en hund beter sig. :)
Ja vad händer om den är ensam ute och möter tex mig och min kopplade tik? Kommer den fram till oss?

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: chimichanga
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka