Ovtjarka på rymmen. Skäl till oro?

Det är ju det. Ingen vet hur eller ens om den här hunden är fostrad bland människor eller om hen har varit ensam med sin hjord hela livet eller har levt ett helt annat liv. En lös labrador hade inte bekommit mig. De har en helt annan rasstandard än vad ovtjarkas har. Man får ändå utgå ifrån att en avelshund är enligt rasstandarden.

Nej, det är klart. Svårt att veta hundens bakgrund. Tycker bara det är tråkigt att bara för det är en ovtjarka så ska man låsa in djur och barn. Det är en hund, inte en varg. Den är säkert rädd.

Men jag håller med om att det är obehagligt att det kan vara skrämmande att ha en lös okänd hund i krokarna, det hade jag också gjort - oavsett ras. :)

Då gör hon ungefär som min, som gör allt för att undvika andra hundar (dock skäller hon bara som en sista utväg om de nonchalerar hennes kroppsspråk och kommer fram ändå)
Men kommer de fram efter alla hennes stoppsignaler, ja då blir de inte roligt för någon tyvärr. Därför känns det alltid osäkert oavsett hund på vift. Tyvärr är många hundar urkassa på att läsa av andra hundar :(

Ja visst känns det osäkert! Det är ju trots allt djur och jag blir alltid lite nervös när jag får möte med andra hundar, oavsett hur snälla mina är så spelar det ingen roll om hunden man möter inte är det. Tyvärr hänger det ju oftast på ägaren..
Kan tillägga att jag även blir nervös av att möta lösa hundar när jag är ute och rider också :down:

Är det så konstigt då? Läser man rasbeskrivningen och hur typen av hund används så är det en helt naturlig reaktion. Jag frågar ju här för att få veta mer!

Det är väl det här jag ser som ett problem. Folk uppmanas att hålla utkik efter hunden och ingenstans står det att man inte ska försöka fånga hunden själv. Det hänvisas inte ens till polisen utan enbart till ägaren vilken inte var anträffbar då hunden hade blivit sedd eftersom hen hade stängt av telefonen. Det kan man ju också fundera på varför man gör det när ens hund är på rymmen? Vad händer om en vilt främmande människa faktiskt försöker fånga in hunden?

Det var inte någonstans i världen utan här i närheten. Annars hade jag inte kommit ihåg det. Vad som låg bakom vet jag självklart inte.

Katastroftänket hittar du på för något sådant har jag inte men jag vill veta fakta och inte tyckande så att jag kan vidta de ev. åtgärderna som behövs. Det är ingen som vinner på att en skarp hund ses som en snäll nallebjörn.
Om man inte kan ett dyft om hundar och googlar fram bilder och filmer på helt rabiata ovtjarkas som tuggar fradga och kastar sig mot kameran som hungriga lejon, ja då förstår jag att man direkt tänker att man ska hålla sig inomhus när en sån kommer på vifft. Dock trorjag inte du tillhör den kategorin.

Att man inte uppmanas kontakta polis om man ser hunden och inte får fatt i ägaren kan man bara klandra skribenten för. Man ska -aldrig- försöka fånga in en förrymd okänd hund själv om man inte är mycket hundvan och vet vad man håller på med, så vida hunden inte är uppenbart snäll och lätthanterad. Även den snällaste hunden kan gå i försvarsställning om en okänd människa försöker fånga in den på ett olämpligt sätt. Har man tur får man bara ett litet nyp, i värsta fall kan den tugga en rätt ordentligt.

Mannen i västra götaland anträffades död i sitt hem efter att ha varit död ett bra tag. Enligt de artiklar som jag kunnat hitta så framgår det aldrig att det var hundarna som dödade honom utan att de bara ätit på honom, vilket är helt naturligt om det är så att mannen dött och hundarna inte fått någon mat på en vecka eller så. Lukten av liket har garanterat triggat deras hunger ännu mera. Han kan lika gärna ha dött av en hjärtinfarkt eller vad som helst och blivit liggande.

Det är ingen som ser hunden som en snäll nallebjörn. Hade vi gjort det hade vi uppmanat att vem som helst som ser den ska försöka fånga den, men det är det inte någon som har gjort vad jag kan se. Det är en stor stark hund som kan orsaka mycket skada om den blir trängd och hotad, men att man ska behöva låsa in sina djur och sina barn och inte kunna röra sig ensam i området pga risk att bli anfallen av den är helt klart överdrivet. Om man ser den, försök inte fånga den, ring ägare och polis, träng den inte, men i övrigt kan man promenera och rasta sina hundar som vanligt, bara man håller ett extra öga om man släpper sina hundar lösa.

Så om rovdjuret inte äter blommor och morgondagg så äter den människor och artfränder? Det lär finnas ett skapligt glapp där, typ sork och as tex...
@Monstermom - jag har aldrig sagt att den äter artfränder. Djur är en term som omfattar väldigt många olika organismer och är inte nödvändigtvis en synonym till hundar.

Här har vi en hund som är större än en varg och som ger ett jakttryck jämförbart med en varg eftersom den äter ungefär samma mat och behöver ungefär lika många kalorier. Den är lös i ett land där 300 vargar ses som en akut fara för landsbygden och näringar som jordbruk och jakt. Jag ser personligen hellre att det utrymmet ges till en varg än till någons lösa hund helt oavsett rasen.

(Nu är jag för egen del inte rädd för varg och knappast för en ensam lös hund heller)

@Monstermom - jag har aldrig sagt att den äter artfränder. Djur är en term som omfattar väldigt många olika organismer och är inte nödvändigtvis en synonym till hundar.

Här har vi en hund som är större än en varg och som ger ett jakttryck jämförbart med en varg eftersom den äter ungefär samma mat och behöver ungefär lika många kalorier. Den är lös i ett land där 300 vargar ses som en akut fara för landsbygden och näringar som jordbruk och jakt. Jag ser personligen hellre att det utrymmet ges till en varg än till någons lösa hund helt oavsett rasen.

(Nu är jag för egen del inte rädd för varg och knappast för en ensam lös hund heller)

Vargar jagar tillsammans, definitivt om de ska nedlägga större byten. De är också bättre jägare än de flesta hundar (den här hunden har också vuxit upp tam och har sannolikt inte någon anmärkningsvärd erfarenhet av att föda sig själv alls). I tråden har uttryckts oro för människors och andra hundars säkerhet, jag menar helt enkelt att det är extremt osannolikt att en förrymd hund skulle börja se på någondera som mat.

Om vi istället pratar om eventuell påverkan på lokala byten och konkurrens med andra rovdjur så är jag rätt övertygad om att den är en klart sämre jägare än sina konkurrenter. Jag tvivlar starkt på att den överlever vintern ensam.

Om man inte kan ett dyft om hundar och googlar fram bilder och filmer på helt rabiata ovtjarkas som tuggar fradga och kastar sig mot kameran som hungriga lejon, ja då förstår jag att man direkt tänker att man ska hålla sig inomhus när en sån kommer på vifft. Dock trorjag inte du tillhör den kategorin.

Att man inte uppmanas kontakta polis om man ser hunden och inte får fatt i ägaren kan man bara klandra skribenten för. Man ska -aldrig- försöka fånga in en förrymd okänd hund själv om man inte är mycket hundvan och vet vad man håller på med, så vida hunden inte är uppenbart snäll och lätthanterad. Även den snällaste hunden kan gå i försvarsställning om en okänd människa försöker fånga in den på ett olämpligt sätt. Har man tur får man bara ett litet nyp, i värsta fall kan den tugga en rätt ordentligt.

Mannen i västra götaland anträffades död i sitt hem efter att ha varit död ett bra tag. Enligt de artiklar som jag kunnat hitta så framgår det aldrig att det var hundarna som dödade honom utan att de bara ätit på honom, vilket är helt naturligt om det är så att mannen dött och hundarna inte fått någon mat på en vecka eller så. Lukten av liket har garanterat triggat deras hunger ännu mera. Han kan lika gärna ha dött av en hjärtinfarkt eller vad som helst och blivit liggande.

Det är ingen som ser hunden som en snäll nallebjörn. Hade vi gjort det hade vi uppmanat att vem som helst som ser den ska försöka fånga den, men det är det inte någon som har gjort vad jag kan se. Det är en stor stark hund som kan orsaka mycket skada om den blir trängd och hotad, men att man ska behöva låsa in sina djur och sina barn och inte kunna röra sig ensam i området pga risk att bli anfallen av den är helt klart överdrivet. Om man ser den, försök inte fånga den, ring ägare och polis, träng den inte, men i övrigt kan man promenera och rasta sina hundar som vanligt, bara man håller ett extra öga om man släpper sina hundar lösa.

Nej den kategorin tillhör jag tack och lov inte.

Ja absolut! Jag tycker att det är viktigt vid alla av rymningar (av hund alltså) att uppmana folk att gärna hålla koll men inte försöka fånga hunden själv utan ringa ägaren eller polisen. Självklart kan man ta hand om hunden om hen kommer fram till en självmant men inte så att läget blir att hunden känner sig trängd.

Ja det gjorde han. Jag skrev inte att hundarna hade dödat honom utan att de hade ätit av honom.

Det är ju det jag reagerar på, att folk faktiskt åker omkring och letar aktivt efter hunden och tänker försöka fånga henom om det ser henom.

Jag låter inte min hund vara lös nu. Han tycker att det är dötrist eftersom han älskar att hänga med och springa runt men så får det vara när det är som det är.

Men en hund är ett rovdjur. Vad äter den nu när den är fritt springande? Blommor och morgondagg? Antingen äter den andra djur (=fara för djur) eller så måste den söka sig till människor för att äta ur soptunnor/komposter (=potentiell fara för människor).

(I Australien utrotade man pungvargen för att man sa att den åt får - när pungvargen var borta visade det sig att det var vallhundar som åt upp fåren. De jagade inte de flockar de var satta att vakta, men när de var hungriga så försåg de sig ur andra besättningar)

Återigen - det är viktigt att skilja på begreppen. En vallhund är nått helt annat än en herdehund. Vallhundar vaktar inte flockar, det gör herdehundar. Herdehundar vallar inte får.

Ja det gjorde han. Jag skrev inte att hundarna hade dödat honom utan att de hade ätit av honom.

Eftersom du skrev att du trodde en dvärgpudel inte skulle göra så så antog jag också att du menade att de dödat mannen. Att hundar, oavsett ras och storlek, äter på döda människor efter ett tag är inte på något sätt anmärkningsvärt eller unikt. Snarare fullständigt normalt. :)

Släpper du ut din katt så är det väl klart att den riskerar att bli tagen, oavsett om det är av en bortsprungen ovtjarka eller grannens buskavlade labbekorsning.

Uppenbarligen så påstås det att den kommer from en seriös kennel, och då får man någonstans också utgå ifrån att den inte föddes i en grotta någonstans uppe i bergen och växte upp som en vildhund.
Fast seriös kennel i utlandet vs. seriös kennel sverige är ofta STOR skillnad så jag hade inte känt mig trygg bara för att den kom från en seriös kennel. Seriös kan bara menas att de vet vem mamman och pappan är men levnadsförhållandena har varit riktigt dåliga med svenska mått. Jag har själv en importerad hund från ett EU-land som kommer från en riktigt fin kennel ( enligt det landet och länder omkring) men kenneln hade nog inte ens varit godkänd i Sverige i princip.
Sen behöver den inte vara farlig för det, men jag skulle som blåbäret iaktta försiktighet, speciellt om jag som Voff har en löpande tik och den förrymda hunden är en hane då de "normala" hundlagarna inte gäller då.

Jag tror att allmänheten behöver vara lika orolig som vid möten med varg, vildsvin, större hund, räv etc. Alltså är risken låg att hunden kommer skada någon, den är sannolikt skygg och vilsen.

Jag blir mest arg över att hunden lyckats rymma, för hundens skull. Jag har träffat flera ovtjarkor, det är ingen hund jag rekommenderar till någon, men de är ju inte blödtörstande monster. Men ägare som brister i sitt hundägaransvar stör mig, jag hoppas att denna hundägaren ses över av tillsynsmyndigheten.

Jag tror att allmänheten behöver vara lika orolig som vid möten med varg, vildsvin, större hund, räv etc. Alltså är risken låg att hunden kommer skada någon, den är sannolikt skygg och vilsen.

Jag blir mest arg över att hunden lyckats rymma, för hundens skull. Jag har träffat flera ovtjarkor, det är ingen hund jag rekommenderar till någon, men de är ju inte blödtörstande monster. Men ägare som brister i sitt hundägaransvar stör mig, jag hoppas att denna hundägaren ses över av tillsynsmyndigheten.

Det var min första reaktion också. Hur kan man hantera en hund så nonchalant att hen lyckas rymma efter en dag eller två i sitt nya hem? Det borde man väl förstå att man måste vara jättenoga med att hunden inte kan smita när hen inte ens har någon relation till det nya hemmet och de nya människorna än. Jag tycker också att det är märkligt att ägaren inte hänvisar till polisen utöver sitt eget telefonnummer. Det brukar man väl göra? Hen svarar inte heller på kommentar/fråga om hen har ringt till övriga polisdistrikt runt omkring så frågan är om hunden ens är anmäld saknad hos polisen överhuvudtaget? Alla som har haft ett djur som sprungit bort/har hittat ett bortsprunget djur vet ju att polisen inte prioriterar sådana ärenden och att man därför bör ringa till de polisdistrikten som är runt om för att öka sina chanser att djuret kommer hem igen. En hund i den storleken kan ju gå ganska långt på en dag och lätt komma in i nästa distrikt. Kanske är ägaren rädd för att hen faktiskt kommer kontrolleras och därför inte har anmält hunden saknad?

Dock i nuläget är jag mer orolig för en Bukefalist lilla 4 månaders valp som blev skrämd och sprang till skogs i söndags. Den lille kraken är av liten ras och väger bara 3 kg och har redan tillbringat flera nätter i skogen. Trots insattser med ID-hundar och hjälpsamma människor är den lille parveln ännu vilse :cry:

Men lille då. I vilken del av landet? Om någon vill hjälpa till att söka.

Men lille då. I vilken del av landet? Om någon vill hjälpa till att söka.
Han hittades i kväll :banana:
Han hade blivit skrämd och sprungit i väg från tomten ut i skogen. Lilla kraken. 4 mån liten och ynka 3 kg. Jag hade dött hjärtdöden om det ens varit en av våra stora, vuxna hundar. Flera nätter i kalla, mörka skogen:(
Nu dök han upp 3 km hemifrån utanför en dörr. Ett mirakel :heart

Hoppas Ovtjarkan också kommer hem i kväll.

Åh så skönt! En sån liten en som kommer bort, man blir helt förtvivlad.

Jag hade en som var borta 7 timmar. Vuxen hund. Jag var döende av skräck. Tönten hade dock gått in och satt sig på gårdsplanen hos en kvinna som är med i missing dogs. Som en rånare som fikar på polishuset. Där satt han och såg vilsen ut när hon kom hem från jobb.

Åh så skönt! En sån liten en som kommer bort, man blir helt förtvivlad.

Jag hade en som var borta 7 timmar. Vuxen hund. Jag var döende av skräck. Tönten hade dock gått in och satt sig på gårdsplanen hos en kvinna som är med i missing dogs. Som en rånare som fikar på polishuset. Där satt han och såg vilsen ut när hon kom hem från jobb.
Min dvärg försvann från tomten på morgonkissen för ett tag sen. Innan frukost, lämnade övriga flocken. Och kom inte tillbaka. Urskumt. Var övertygad om att han var svårt skadad eftersom han inte kom hem för frukost.
Han var bara 200 m bort på grusvägen. Där hade nya grannarna sett honom. "Oj...en bortsprungen hund"....och tagit med honom hem!!!
Han kom till rätta när jag fick höra ryktesvägen att de lagt ut en bild av honom på fb. Vem som helst hade ju kunnat gjort anspråk på honom :eek:
Inte konstigt att han inte kom hem:idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: chimichanga
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka