Om man inte kan ett dyft om hundar och googlar fram bilder och filmer på helt rabiata ovtjarkas som tuggar fradga och kastar sig mot kameran som hungriga lejon, ja då förstår jag att man direkt tänker att man ska hålla sig inomhus när en sån kommer på vifft. Dock trorjag inte du tillhör den kategorin.
Att man inte uppmanas kontakta polis om man ser hunden och inte får fatt i ägaren kan man bara klandra skribenten för. Man ska -aldrig- försöka fånga in en förrymd okänd hund själv om man inte är mycket hundvan och vet vad man håller på med, så vida hunden inte är uppenbart snäll och lätthanterad. Även den snällaste hunden kan gå i försvarsställning om en okänd människa försöker fånga in den på ett olämpligt sätt. Har man tur får man bara ett litet nyp, i värsta fall kan den tugga en rätt ordentligt.
Mannen i västra götaland anträffades död i sitt hem efter att ha varit död ett bra tag. Enligt de artiklar som jag kunnat hitta så framgår det aldrig att det var hundarna som dödade honom utan att de bara ätit på honom, vilket är helt naturligt om det är så att mannen dött och hundarna inte fått någon mat på en vecka eller så. Lukten av liket har garanterat triggat deras hunger ännu mera. Han kan lika gärna ha dött av en hjärtinfarkt eller vad som helst och blivit liggande.
Det är ingen som ser hunden som en snäll nallebjörn. Hade vi gjort det hade vi uppmanat att vem som helst som ser den ska försöka fånga den, men det är det inte någon som har gjort vad jag kan se. Det är en stor stark hund som kan orsaka mycket skada om den blir trängd och hotad, men att man ska behöva låsa in sina djur och sina barn och inte kunna röra sig ensam i området pga risk att bli anfallen av den är helt klart överdrivet. Om man ser den, försök inte fånga den, ring ägare och polis, träng den inte, men i övrigt kan man promenera och rasta sina hundar som vanligt, bara man håller ett extra öga om man släpper sina hundar lösa.