Ovtjarka på rymmen. Skäl till oro?

Jag läste på uppfödarens web: We have imported 5 centralasians from different lines and different countries (Lithuania, Romania and Poland), one is rehomed since he did not fit our breeding requiements, two was put down at early ages because of very poor joints. We are expecting or centralasian number 6 soon.

Vad betyder joints i det här sammanhanget?

Jag läste på uppfödarens web: We have imported 5 centralasians from different lines and different countries (Lithuania, Romania and Poland), one is rehomed since he did not fit our breeding requiements, two was put down at early ages because of very poor joints. We are expecting or centralasian number 6 soon.

Hoppas det inte betyder att hundarna har rökt på..

Leder antar jag?

:D

De kanske blir riktigt medgörliga då.
Låter det inte konstigt om de importerar ett helt gäng hundar och sedan måste skicka tillbaka en och avliva två?

Beror väl på ålder etc. Ställer man krav på avelsdjuren kan det inte vara så ovanligt att de inte håller måttet? Även om det såklart är trist.

:D

De kanske blir riktigt medgörliga då.
Låter det inte konstigt om de importerar ett helt gäng hundar och sedan måste skicka tillbaka en och avliva två?
Jo. Men jag är inte förvånad. En del lägger inte ribban högt i aveln.

Såg på fb att något som heter id-hund letar, kollade upp vad det var. Det verkar vara ett privat initiativ som utbildar hundar för sånt här.

Vad säger ni, är det bra? Vet ni om de hittar några hundar?

Såg på fb att något som heter id-hund letar, kollade upp vad det var. Det verkar vara ett privat initiativ som utbildar hundar för sånt här.

Vad säger ni, är det bra? Vet ni om de hittar några hundar?
Jag funderar starkt på att utbilda min kommande hund till ID-Hund. Sök och spår ligger mig redan varmt om hjärtat och jag ser det som att ta intresset ett steg längre och kunna göra nått bra och spännande med det :)

Jag funderar starkt på att utbilda min kommande hund till ID-Hund. Sök och spår ligger mig redan varmt om hjärtat och jag ser det som att ta intresset ett steg längre och kunna göra nått bra och spännande med det :)
Jag o Fähunden utbildade oss till det, långt innan begreppet var känt.
dog_welcome.gif

Jag o Fähunden utbildade oss till det, långt innan begreppet var känt.
dog_welcome.gif
Fick ni gå några sök?
Ser det skulle kunna vara en kul utmaning och ett kompliment till att traska runt på vallar och vanliga spår och samtidigt kunna göra en tacksam insatts.
Hoppas bara hunden kommer ha egenskaper till det.

Hunden har setts i området den försvann i men är så skygg att hen stack direkt när ägaren gick närmare :( De har lagt ut mat och doftspår hem och skulle gå ut med en löptik igårkväll. Ingen uppdatering om hur det gick.
Gissar att den får fångas med fälla.

Vilket får mig att tänka på när jag fångade en av våra halvvilda katter i en grävlingsfälla inför kastration. Katten var väl iofs ganska vild, så den fick åka fälla till veterinären. Ganska bökigt med en fälla som är 1,5 meter lång i ett väntrum... Ovtjarkan ska väl iofs inte kastreras:angel:

Gissar att den får fångas med fälla.

Vilket får mig att tänka på när jag fångade en av våra halvvilda katter i en grävlingsfälla inför kastration. Katten var väl iofs ganska vild, så den fick åka fälla till veterinären. Ganska bökigt med en fälla som är 1,5 meter lång i ett väntrum... Ovtjarkan ska väl iofs inte kastreras:angel:

Ja jag tror det med. Eller med hjälp av en bedövningspil. Hunden hade varit framme och nosat på maten men inte ätit så hen verkar ganska skeptisk. Frågan är om hen går att lura i en fälla?

Det är alltid spännande med halvvilda djur :cautious: Jag har haft/har min beskärda del av dem också.

Skulle gissa att den fortfarande är så rädd och osäker i den nya miljön att hungern inte riktigt tagit över från rädslan ännu och den inte vågar slappna av och äta. Får man den bara att äta skulle man ju kunna preppa köttet med lite sömnmedel så den dåsar av.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: chimichanga
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka