R
Raderad medlem 94602
Apropå förrymda hundar. Någon som vet om man någonsin hittade de två Leonbergers Lotus och Mingla som försvann för några år sen och tydligen levde rätt länge på luffen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, men det var en förrymd jycke som överlevde en vinter i Mellansverige någonstans. Fenomenet verkar främst drabba vuxna, importerade hundar, ofta sk adopterade gatuhundar.Apropå förrymda hundar. Någon som vet om man någonsin hittade de två Leonbergers Lotus och Mingla som försvann för några år sen och tydligen levde rätt länge på luffen?
Jättetråkigt, men nog bra mycket bättre än att den rädd och ensam fått frysa och svälta ihjäl i vinter. Det här gick väl förhoppningsvis fort i alla fall.
Nej, men det var en förrymd jycke som överlevde en vinter i Mellansverige någonstans. Fenomenet verkar främst drabba vuxna, importerade hundar, ofta sk adopterade gatuhundar.
Den som rymde direkt på Landvetter sköts då den utgjorde fara för allmänheten o inte lät sig fångats in, trots att flygfältet var inhägnat.
Nej, det är klart. Svårt att veta hundens bakgrund. Tycker bara det är tråkigt att bara för det är en ovtjarka så ska man låsa in djur och barn. Det är en hund, inte en varg. Den är säkert rädd.
Herdehund som inte befinner sig i sitt revir utgör ingen som helst fara för sin omgivning. Det vore en fördel om folk skaffade sig kunskap om hur olika hundtyper fungerar.Jag möter 100 ggr heller en varg än en ovtjarka eller annan hundras som avlats fram på aggressivitet och anfall!!
Fattar inte varför folk ska ha såna raser. Tycker kanske det är häftigt med en hund som hela byn är rädda för... Finns flera andra herdehundar som är bra på att vakta boskap utan att vara en fara för andra husdjur och människor.
Synd om denna individ som gick ett så hemskt öde till mötes men det var nog trots allt det bästa som kunde hända...
Otur när han tänkte och otur i hanteringen.Tur i oturen. Tänk om den fått sprida sitt genetiska arv vidare till Svenska hundar. Både dåliga leder och skeva nerver. Hur man kan tappa bort en hund på två dagar är bortom mitt förstånd. Om ägaren inte släppte ut hunden själv...
Verkar väl vara otur redan när uppfödaren bestämde sig för att sälja ofriska djur till avel?Otur när han tänkte och otur i hanteringen.
Är det vad jag skrev om leder tidigare som du syftar på? Isåfall var det inte den hunden, utan två tidigare importer som samma uppfödare fått avliva pga dåliga leder.Tur i oturen. Tänk om den fått sprida sitt genetiska arv vidare till Svenska hundar. Både dåliga leder och skeva nerver. Hur man kan tappa bort en hund på två dagar är bortom mitt förstånd. Om ägaren inte släppte ut hunden själv...
Hur kan du säga med säkerhet att en nervös, rädd och tillsynolatande halvvild ovtjarka inte är farlig?
En olycka kommer sällan ensam.Är det vad jag skrev om leder tidigare som du syftar på? Isåfall var det inte den hunden, utan två tidigare importer som samma uppfödare fått avliva pga dåliga leder.
Den som jag träffade för 10 år sen var en mes dåJag övervägde att importera en Anatolian Karabach för ca 25 år sedan som skydd mot varg o lo för mina får o mjölkkor. Insåg snart att sådan djurhållning inte var möjlig enligt svensk lagstiftning.
Rasen användes/tränades till krigshundar av antikens Assyrier, de rev ut tarmarna på fiendernas hästar.
Nu hänger jag inte med. Hade uppfödaren skrivit att den nu påkörda hunden hade dåliga leder? Hon planerade parning med den till våren.En olycka kommer sällan ensam.
Verkar som om uppfödaren tagit bort sin text, eller ändrat den.
Därför att en herdehund som inte befinner sig i sitt revir (i synnerhet en som är helt obekant med sina omgivningar) inte har något att skydda. Folk som äger herdehundar går faktiskt till veterinären de också. Och herdehundar ställs ut utan att äta upp varken folk eller fä.Hur kan du säga med säkerhet att en nervös, rädd och tillsynolatande halvvild ovtjarka inte är farlig?
Därför att en herdehund som inte befinner sig i sitt revir (i synnerhet en som är helt obekant med sina omgivningar) inte har något att skydda. Folk som äger herdehundar går faktiskt till veterinären de också. Och herdehundar ställs ut utan att äta upp varken folk eller fä.
Det råder någon hysteri runt i synnerhet ovtjarkor ivrigt påhejat av media.
Grunden till sådant är okunskap.
Herdehundar fyller sin funktion som tex stakethundar eller som vakthund för djur där det finns varg. Det finns också sådana arbetande hundar i Sverige som har dispens för detta.
Själv hade vi maremma när vi hade får och andra djur.