Ovtjarka på rymmen. Skäl till oro?

Det finns andra herdehundar som är lämpliga för svenska förhållanden, man måste inte ha en ovtjarka. Tex en pyreneer voktar och försvarar djuren utan att ha det sylvassa temperament som en ovtjarka har. De är egensinniga och självständiga men har inte den oberäkneligheten och aggressiviteten, tvärtom är de rätt trevliga familjehundar om de får utföra ett jobb.

Maremma har jag aldrig träffat men har aldrig hört om att de ska vara i klass med ovtjarka?

Klart de inte är monster, men det är en hund som avlats fram för ett mycket specifikt syfte, att vakta och attackera på egen hand, det är inte som en vanlig brukshund tex en dobermann eller schäfer som är under hundförarens kontroll. Hela poängen med rasen är ju att de inte ska vara träningsbara enkla hundar, de SKA vara tuffa, aggressiva och självständiga.
Jag tycker det är ganska talande när personen som från början tog in ovtjarka till Sverige säger att han ångrar det...

Alla hundar kan teoretiskt sett bli farliga men för vissa raser är den risken 1%, för andra 99%.

Nu hänger jag inte med. Hade uppfödaren skrivit att den nu påkörda hunden hade dåliga leder? Hon planerade parning med den till våren.
Med tanke på den här hundens psyke (det är inte normalt att en hund är SÅ skygg och stressad) så är det bra att den inte är i avel längre.
Sen hade den inte behövt dö för det.
Jag kan inte låta bli att undra hur hunden varit om den haft kanske hälften av styrkan i sina rädslor. Dvs en hund som har problem med rädslor men är modig nog för kontakt.
Merparten av otrevliga situationer/olyckor beror på rädslor i hop med brist på kontroll.

Jag möter 100 ggr heller en varg än en ovtjarka eller annan hundras som avlats fram på aggressivitet och anfall!!

Fattar inte varför folk ska ha såna raser. Tycker kanske det är häftigt med en hund som hela byn är rädda för... Finns flera andra herdehundar som är bra på att vakta boskap utan att vara en fara för andra husdjur och människor.

Synd om denna individ som gick ett så hemskt öde till mötes men det var nog trots allt det bästa som kunde hända... :(

I vårt fall visste vi inget om den rasen då, den var relativt okänd i Sverige då(12 år sedan). Men vi ångrar inte en sekund att vi köpte henne. Hon är underbar!

Fast helt säkert kan man ju inte säga att man slipper närkontakt med en herdehund på rymmen bara för att den är utanför sitt revir lika lite som man inte kan vara säker på att man slipper kontakt med andra lösspringande hundar.
Det är ju när en hund kommer fram som vilken situation som helst kan uppstå och det kan gå åt helvete. Och det är ju ganska logiskt att uppstår en sådan situation är det jäkligt mycket jobbigare om det är stor ras med mycket allvar och försvarslust i sig, typ Ovtjarka, mot många andra raser.
Jag kan ju själv se att det är ett betydligt större problem om en av våra schäfrar kommer på rymmen än Dvärgschnauzern. De skulle inte heller anfalla någon, varken djur eller människa. Men skulle de hamna i en situation som havirerar vet jag ju att de kan ställa till med tråkiga skador. Risken är otroligt liten. Men den finns.

Nu var just denna hunden extremt skygg. Men jag skulle inte lita ett skit på att nästa var det om jag mötte den lös. Jag skulle bli rädd. Jag blev rädd när jag mötte jämthunden som gick till attack för några veckor sen. Men jag skulle bli mycket räddare om de var en Ovtjarka i samma situation.
Det är inte storleken som är av betydelse utan hundens egenskaper. Att jämföra schäfer och dvärgschnauzer var för övrigt en väldigt haltande dito.
En lös hund som inte har något att försvara har ingen anledning att göra annat än fly. Det är ingen skillnad för att det råkar vara en ovtjarka även om många verkar tro så. Det är en hund, det också.

Det är inte storleken som är av betydelse utan hundens egenskaper. Att jämföra schäfer och dvärgschnauzer var för övrigt en väldigt haltande dito.
En lös hund som inte har något att försvara har ingen anledning att göra annat än fly. Det är ingen skillnad för att det råkar vara en ovtjarka även om många verkar tro så. Det är en hund, det också.
Men det är väl ändå inte sant att en hund som inte har något att försvara alltid flyr? Hur skulle det förklara alla de gånger hundar på okänt territorium faktiskt ställer till med något? Vad är det då de försvarar?
Jämförelsen med Dvärgen och schäfer är ju lika talande som att möta en Ovtjarka eller en Cocker spaniel i fel situation. Det är väl en herrans skillnad i vilken typ av hund det är OM något händer?

Då måste det ha varit konstiga hundar häromkring. Hit har det många gånger kommit jakthundar på villospår och inte flyr de! De står vid grinden och vill komma in!

När min gammelman rymde så flydde han inte heller när han såg människor. Han gick fram till en man som grejade i sin trädgård.

Jag tycker absolut att storleken har betydelse. Det blir bra mycket värre skador av en ovtjarka än av en dvärgpudel om de skulle attackera någon oavsett vilken anledningen skulle vara till att de svarar upp.

Men det är väl ändå inte sant att en hund som inte har något att försvara alltid flyr? Hur skulle det förklara alla de gånger hundar på okänt territorium faktiskt ställer till med något? Vad är det då de försvarar?
Jämförelsen med Dvärgen och schäfer är ju lika talande som att möta en Ovtjarka eller en Cocker spaniel i fel situation. Det är väl en herrans skillnad i vilken typ av hund det är OM något händer?
En herdehund är avlad för att försvara sin flock och sitt revir. Olika hundar har olika egenskaper, som bekant. Har du erfarenhet av herdehundar? HAr du träffat många som befinner sig hemma respektive utanför hemmet eller reviret?

Då måste det ha varit konstiga hundar häromkring. Hit har det många gånger kommit jakthundar på villospår och inte flyr de! De står vid grinden och vill komma in!

När min gammelman rymde så flydde han inte heller när han såg människor. Han gick fram till en man som grejade i sin trädgård.

Jag tycker absolut att storleken har betydelse. Det blir bra mycket värre skador av en ovtjarka än av en dvärgpudel om de skulle attackera någon oavsett vilken anledningen skulle vara till att de svarar upp.
Som precis nämnts så har hundar avlats för olika egenskaper. Det borde vara rätt självklart för hundmänniskor att så är fallet.

En herdehund är avlad för att försvara sin flock och sitt revir. Olika hundar har olika egenskaper, som bekant. Har du erfarenhet av herdehundar? HAr du träffat många som befinner sig hemma respektive utanför hemmet eller reviret?
Jag vet vad den är avlad för. Jag kan läsa. Nej Jag har inte träffad den typen av herdehund utan bara mindre skarpa, mer vanliga herdehundsraser. Men precis som du säger så är de vanliga hundar. De är väl inte helt emuna mot att balla ur precis som vilken annan ras som helst kan göra i fel situation?
Alla hundar funkar inte alltid som det är tänkt iom sin ras och avelssyfte. Det är en STOR hund med skärpa. Är det konstigt att man skulle bli mer rädd för den lös utan ägare än vad man kanske hade blivit för många andra raser?
Alla är inte experter på stora herdehundar och vet inte vad de har att vänta sig när de står öga mot öga med en helt okänd 80 kg hund.
Jag skulle iaf tycka det var en väldigt obehaglig situation. Ogillar alla okända, lösa hundar.

Ja? Du skrev att alla hundar flyr och det är inte alls min erfarenhet.
Inte min heller.
Har blivit påhoppad av en Tollare hemma på tomten. Har blivit påhoppad i skogen av en Jämthund. Har blivit påhoppad ute på gatan av två bordecollimixer som var nära en mil hemifrån.
Vid alla tillfällerna hade jag hund i koppel. En TYST hund. Ingen gång visade någon av dessa hundar att de ville fly eller att de hade något att försvara. Ingen gång var de trängda eller liknande.
Hundar flyger på andra hundar ibland. Så är det bara.
Och ingen av de hundarna var avlade för att bete sig så. Men ibland slår det slint iaf.

Jag vet vad den är avlad för. Jag kan läsa. Nej Jag har inte träffad den typen av herdehund utan bara mindre skarpa, mer vanliga herdehundsraser. Men precis som du säger så är de vanliga hundar. De är väl inte helt emuna mot att balla ur precis som vilken annan ras som helst kan göra i fel situation?
Alla hundar funkar inte alltid som det är tänkt iom sin ras och avelssyfte. Det är en STOR hund med skärpa. Är det konstigt att man skulle bli mer rädd för den lös utan ägare än vad man kanske hade blivit för många andra raser?
Alla är inte experter på stora herdehundar och vet inte vad de har att vänta sig när de står öga mot öga med en helt okänd 80 kg hund.
Jag skulle iaf tycka det var en väldigt obehaglig situation. Ogillar alla okända, lösa hundar.
Då är det kanske bättre att konstatera att du ogillar stora lösa hundar överlag och inte göra en rasfråga av det hela?

Inte min heller.
Har blivit påhoppad av en Tollare hemma på tomten. Har blivit påhoppad i skogen av en Jämthund. Har blivit påhoppad ute på gatan av två bordecollimixer som var nära en mil hemifrån.
Vid alla tillfällerna hade jag hund i koppel. En TYST hund. Ingen gång visade någon av dessa hundar att de ville fly eller att de hade något att försvara. Ingen gång var de trängda eller liknande.
Hundar flyger på andra hundar ibland. Så är det bara.
Och ingen av de hundarna var avlade för att bete sig så. Men ibland slår det slint iaf.
JAg tror knappast att man ska dra slutsatsen att det slår slint för alla hundar som är ute på vift. Folk verkar önska dra enormt stora växlar på en hund som rymt bara för att det är en herdehund.
Herdehundar (jag har mött många och ägt en) är fredliga utanför sitt revir. Det är inga monster även om man lätt kan få den uppfattningen av de resonemang som förs här.

Då är det kanske bättre att konstatera att du ogillar stora lösa hundar överlag och inte göra en rasfråga av det hela?
Jag ogillar absolut hundar utan förarkontroll. Har varit med om ett par olyckor för mycket för att vara oberörd i den sitiuationen ja. Och ju större hund ju större skada. Absolut mer ogillande. Ju skarpare ras ju mer obehag. Absolut.
Tror det är en ganska normal reaktion. Jag litar inte på okända hundar.
Och jag har aldrig sagt något om ras. Allt jag har sagt är att en hund av en Ovtjarkas storlek och kraft KAN ställa till med större skada än rätt många andra raser när det slår slint. Jag har yppat ett ord om att de skulle vara mer benägna att attackera eller nått sånt trams.

JAg tror knappast att man ska dra slutsatsen att det slår slint för alla hundar som är ute på vift. Folk verkar önska dra enormt stora växlar på en hund som rymt bara för att det är en herdehund.
Herdehundar (jag har mött många och ägt en) är fredliga utanför sitt revir. Det är inga monster även om man lätt kan få den uppfattningen av de resonemang som förs här.
Jag har aldrig påstått att det slår slint för alla hundar på vift.
Jag tog bara upp ett par exempel. Tror även du förstår att jag mött många trevliga lösa hundar också.

Jag ogillar absolut hundar utan förarkontroll. Har varit med om ett par olyckor för mycket för att vara oberörd i den sitiuationen ja. Och ju större hund ju större skada. Absolut mer ogillande. Ju skarpare ras ju mer obehag. Absolut.
Tror det är en ganska normal reaktion. Jag litar inte på okända hundar.
Och jag har aldrig sagt något om ras. Allt jag har sagt är att en hund av en Ovtjarkas storlek och kraft KAN ställa till med större skada än rätt många andra raser när det slår slint. Jag har yppat ett ord om att de skulle vara mer benägna att attackera eller nått sånt trams.
Ja jag har också mött otrevliga hundar. Företrädesvis av blandras av brukshundstyp samt amstaffblandisar. Aldrig någon herdehund. Herdehundar fungerar dessutom generellt väl med andra hundar (om de inte vaktar på sitt revir) då de ofta vaktar i grupp och inte ensamma.
Vill man nära någon sorts oro så är man såklart fri att göra det.
För egen del har jag skaffat mig kunskap om herdehundar i allmänhet och maremma i synnerhet. Kunskap brukar vara enklaste sättet att mota rädsla.

Ja jag har också mött otrevliga hundar. Företrädesvis av blandras av brukshundstyp samt amstaffblandisar. Aldrig någon herdehund. Herdehundar fungerar dessutom generellt väl med andra hundar (om de inte vaktar på sitt revir) då de ofta vaktar i grupp och inte ensamma.
Vill man nära någon sorts oro så är man såklart fri att göra det.
För egen del har jag skaffat mig kunskap om herdehundar i allmänhet och maremma i synnerhet. Kunskap brukar vara enklaste sättet att mota rädsla.

Nu har jag ingen rädsla. Och jag förstår inte var du får ifrån det här med att nära oro. Det är ju inte så att jag undviker att gå ut i skogen för att jag ska bli attackerad av en herdehund ;)

Jag har hela tiden framhållit att jag ogillar alla hundar utan kontroll. Jag tror inte Herdehundarna är bättre eller sämre och har aldrig påstått det i tråden.
Men jag tror inte att de här så fantastiska så det aldrig kan gå snett med dom heller som med vilken annan hund som helst.
Det läses in en väldans massa mellan raderna.

Om jag har skrämt upp någon med att nämna att jag som person inte vill möta en herrelös hund storlek stor, så ber jag om ursäkt.
Jag tycker även att det är obehagligt att åka båt eftersom jag simmar dåligt. Jag hoppas inte att jag med det smittar er med vattenskräck så nu slutar bada :grin: Ni ska också veta att bara för att jag talar utifrån hur jag som person uppfattar saker så behöver inte ni tycka och känna som jag :up:

Min kompis pojkvän har en ovtjarkakorsning. Han är betydligt värre i sällskap med husse/husses dotter än vad han är när han kommit lös någon gång - då har vem som helst kunnat fånga och klappa honom. När husse är med försvarar han honom mot allt, på alla växlar.

Det finns de med bättre minne här inne, men har inte detta hänt innan? Kanske inte exakt samma ras, men liknande..?

För ett antal år sen var det en Ovtjarka som höll till i ett industriområde i Kil utanför Karlstad. Tyvärr är det en så pass gammal nyhet att jag inte hittar länkar till några tidningar, men någon på vovve.net hade citerat en artikel som jag känner igen att jag läste då det hände. Jag vet att många var oroliga då men ingen blev attackerad vad jag kan minnas.

"Kil. I sju månader jagade myndigheterna en förrymd ovtjarka. Hunden hade på eget bevåg bestämt sig för att vakta ett industriområde. Innan den sköts hade ovtjarkan bland annat lyckats bita sönder och slippa ur en rovdjursfälla."

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: chimichanga
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2