Ovtjarka på rymmen. Skäl till oro?

Har också läst Falköpings-trakten...
KL
En stilla undran från en som inte är speciellt hundkunnig... Går det ens att "domesticera" en fem år gammal ovtjarka? Nu vet jag inte om tanken är att den ska gå och vakta boskap hemma på nån avlägsen gård nånstans, men av det lilla jag vet om rasen känns själva projektet att ta sig an en sån hund närmast oöverstigligt?
Fast domesticerad är den ju, det är en hund. Däremot kanske den inte har riktigt samma instinkter som en annan hund däremot.

Fast domesticerad är den ju, det är en hund. Däremot kanske den inte har riktigt samma instinkter som en annan hund däremot.
Visste inte riktigt vilket ord jag skulle använda, därav citationstecknen. Tänker som du nämner i ditt inlägg att den lär skilja sig en del från vanliga jyckar i stil med labradorer, med tanke på sitt användningsområde.

Det tror jag knappast. En förrymd hund är oftast skygg och rädd och håller sig borta från folk och många gånger även från främmande hundar.
Beror det inte lite på situationen? Tex om grannens hund drar i väg några timmar eller som i fallet som tråden handlar om?
Fallet i tråden...den hunden tror jag inte heller skulle komma fram. Den verkar förvirrad och skygg. Men när vanliga "snälla" svenssonvovven som vill hälsa har tagit sig en tur olovandes, då är jag orolig.

Inget att oroa sig för som människa. Man kanske bör undvika att släppa hunden lös i skogen och låta den rusa iväg bortom synhåll, men ovtjarkas är hundar, inte monster, så det är tämligen osannolikt att den skulle ge sig på första bästa kotte den ser. Att den skulle riva boskapsdjur är också osannolikt. Den enda gången jag kan tänka mig att den kan bli farlig är om man försöker tränga den för att fånga in den, men i ett sånt läge kan även den minsta dvärgpudel bli farlig. Så ni kan lungt fortsätta rasta era hundar, det lär inte komma något monster farande och riva er i småbitar...

Jag har aldrig skrivit eller påstått att det är ett monster. Jag vill veta hur jag och många andra med barn som är ute och leker själva, djur av olika slag och gamla som är ute och cyklar och går längs vägarna ska bete sig. Om man ens behöver vara orolig. Det som gjorde mig mest orolig är det faktum att ägaren beskriver hunden som stressad av flytten och det faktum att hen har varit i sitt nya hem endast ett par dagar och då är inte chansen så stor att hen varken hittar hem igen eller ens vill dit igen eftersom hen inte har någon relation till dem än. Ingen vet heller om den här hunden har levt i hundgård hela sitt liv eller om hen har varit en familjehund. Hen kan lika gärna ha haft en karriär som skydds/vakthund. Hur mår en sådan individ när hen irrar omkring i för henom helt okänd miljö? Vad finns det för risker? Det är det jag vill veta så att jag kan förhålla mig till det.

Jag träffar bra mycket hellre på en trängd dvärgpudel än en trängd ovtjarka. En trängd ovtjarka kan göra väldigt mycket större skada än en dvärgpudel. Det är inte så längesedan en man blev uppäten av sina egna ovtjarkas. Jag tror faktiskt inte att en dvärgpudel hade gjort så.

Dock i nuläget är jag mer orolig för en Bukefalist lilla 4 månaders valp som blev skrämd och sprang till skogs i söndags. Den lille kraken är av liten ras och väger bara 3 kg och har redan tillbringat flera nätter i skogen. Trots insattser med ID-hundar och hjälpsamma människor är den lille parveln ännu vilse :cry:

En Ovtjarka har iaf en del odds på sin sida (menar inte att den skulle ha ätit upp den lille, de är i olika delar av landet)

Stackars liten :( Hoppas hen hittas omgående!

Fast en ovtjarka behöver ju inte vara värre än någon annan hundras beroende på hur den blivit fostrad.
Vår ena hund är schäfer/ovtjarka och det är den goaste hunden man kan tänka sig. ÄLSKAR människor, framförallt barn. Inte så förtjust i andra hundar men har aldrig gjort något värre än att dra i kopplet och skälla.

Så jag hade vart lika orolig om det så varit en lös labrador jag mött, man vet inte hur en hund beter sig. :)

Det är ju det. Ingen vet hur eller ens om den här hunden är fostrad bland människor eller om hen har varit ensam med sin hjord hela livet eller har levt ett helt annat liv. En lös labrador hade inte bekommit mig. De har en helt annan rasstandard än vad ovtjarkas har. Man får ändå utgå ifrån att en avelshund är enligt rasstandarden.

Jag har aldrig skrivit eller påstått att det är ett monster. Jag vill veta hur jag och många andra med barn som är ute och leker själva, djur av olika slag och gamla som är ute och cyklar och går längs vägarna ska bete sig. Om man ens behöver vara orolig. Det som gjorde mig mest orolig är det faktum att ägaren beskriver hunden som stressad av flytten och det faktum att hen har varit i sitt nya hem endast ett par dagar och då är inte chansen så stor att hen varken hittar hem igen eller ens vill dit igen eftersom hen inte har någon relation till dem än. Ingen vet heller om den här hunden har levt i hundgård hela sitt liv eller om hen har varit en familjehund. Hen kan lika gärna ha haft en karriär som skydds/vakthund. Hur mår en sådan individ när hen irrar omkring i för henom helt okänd miljö? Vad finns det för risker? Det är det jag vill veta så att jag kan förhålla mig till det.

Jag träffar bra mycket hellre på en trängd dvärgpudel än en trängd ovtjarka. En trängd ovtjarka kan göra väldigt mycket större skada än en dvärgpudel. Det är inte så längesedan en man blev uppäten av sina egna ovtjarkas. Jag tror faktiskt inte att en dvärgpudel hade gjort så.
Du påstår inte att det är ett monster i klartext nej, men samtidigt funderar du på om det är säkert för barn och gamla att röra sig i området. Om personerna i fråga är fullständigt tappade bakom en vagn och tänker att de ska försöka fånga in den, ja, då har man en risksituation, precis som med vilken annan hund som helst som man inte känner.

Ovtjarkas är hundar, skarpa hundar, men inte nödvändigtvis farligare än någon annan. Ser man hunden, men håller sig på avstånd utan att verken uppträda hotfullt eller påträngande så lär ingenting hända. Ser man hunden ska man inte försöka fång den utan man ska stanna där man är och ringa polisen. Så vida hunden inte har något fel på hjärnan så lär den inte anfalla en person som kommer cyklandes på vägen ett tiotal meter bort. Hunden har inga djur/människor att försvara, den har inget revir att försvara, den är helt ensam och det enda den lär försöka försvara är sig själv om den känner behov av det.

Att en man någonstans i världen blivit uppäten av sina ovtjarkas är helt irrelevant i sammanhanget eftersom denna hunden inte är en av dem som anföll honom. Om en hund anfaller sin egen ägare så är det antingen fel på hunden, eller på ägaren. Ett gäng hundar, oavsett ras, attackerar och dödar inte en människa helt oprovocerat, speciellt inte en människa de känner väl. Så antingen är det hjärnfel på samtliga av hans hundar, eller så var hans hundhållning så bristfällig att hundarna till slut fick nog och knep honom när de hade chansen. De dödade honom inte pga att de är ovtjarkas.

Man ser tyvärr samma våg av katastrof-tänk i USA där man drar likhetstecken mellan pitbulls och Godzilla som om det är mördarhundar som vill döda alla den ser. Vet inte hur många gånger jag läst propaganda där man skriver att man inte ska ha pitbull om man har barn eftersom hunden förr eller senare kommer försöka döda barnet... :meh:

Beror det inte lite på situationen? Tex om grannens hund drar i väg några timmar eller som i fallet som tråden handlar om?
Fallet i tråden...den hunden tror jag inte heller skulle komma fram. Den verkar förvirrad och skygg. Men när vanliga "snälla" svenssonvovven som vill hälsa har tagit sig en tur olovandes, då är jag orolig.
Jo det sistnämnda är ju en helt annan sak och ofta en hund som vill ut och ha kul på egen hand ;) men en nyimporterad jycke, skygg mm håller sig nog borta.

Ja vad händer om den är ensam ute och möter tex mig och min kopplade tik? Kommer den fram till oss?

Nej, det gör hon inte. Hon tycker andra hundar är jobbiga så på sin höjd skäller hon på dom. Men tror inte hon är den enda hunden som skäller på andra hundar?
Skulle däremot en hund gå till attack mot henne tror jag definitivt att hon skulle försvara sig som vilken hund som helst.

Nej, det gör hon inte. Hon tycker andra hundar är jobbiga så på sin höjd skäller hon på dom. Men tror inte hon är den enda hunden som skäller på andra hundar?
Skulle däremot en hund gå till attack mot henne tror jag definitivt att hon skulle försvara sig som vilken hund som helst.
Då gör hon ungefär som min, som gör allt för att undvika andra hundar (dock skäller hon bara som en sista utväg om de nonchalerar hennes kroppsspråk och kommer fram ändå)
Men kommer de fram efter alla hennes stoppsignaler, ja då blir de inte roligt för någon tyvärr. Därför känns det alltid osäkert oavsett hund på vift. Tyvärr är många hundar urkassa på att läsa av andra hundar :(

Du påstår inte att det är ett monster i klartext nej, men samtidigt funderar du på om det är säkert för barn och gamla att röra sig i området. Om personerna i fråga är fullständigt tappade bakom en vagn och tänker att de ska försöka fånga in den, ja, då har man en risksituation, precis som med vilken annan hund som helst som man inte känner.

Ovtjarkas är hundar, skarpa hundar, men inte nödvändigtvis farligare än någon annan. Ser man hunden, men håller sig på avstånd utan att verken uppträda hotfullt eller påträngande så lär ingenting hända. Ser man hunden ska man inte försöka fång den utan man ska stanna där man är och ringa polisen. Så vida hunden inte har något fel på hjärnan så lär den inte anfalla en person som kommer cyklandes på vägen ett tiotal meter bort. Hunden har inga djur/människor att försvara, den har inget revir att försvara, den är helt ensam och det enda den lär försöka försvara är sig själv om den känner behov av det.

Att en man någonstans i världen blivit uppäten av sina ovtjarkas är helt irrelevant i sammanhanget eftersom denna hunden inte är en av dem som anföll honom. Om en hund anfaller sin egen ägare så är det antingen fel på hunden, eller på ägaren. Ett gäng hundar, oavsett ras, attackerar och dödar inte en människa helt oprovocerat, speciellt inte en människa de känner väl. Så antingen är det hjärnfel på samtliga av hans hundar, eller så var hans hundhållning så bristfällig att hundarna till slut fick nog och knep honom när de hade chansen. De dödade honom inte pga att de är ovtjarkas.

Man ser tyvärr samma våg av katastrof-tänk i USA där man drar likhetstecken mellan pitbulls och Godzilla som om det är mördarhundar som vill döda alla den ser. Vet inte hur många gånger jag läst propaganda där man skriver att man inte ska ha pitbull om man har barn eftersom hunden förr eller senare kommer försöka döda barnet... :meh:
Men en hund är ett rovdjur. Vad äter den nu när den är fritt springande? Blommor och morgondagg? Antingen äter den andra djur (=fara för djur) eller så måste den söka sig till människor för att äta ur soptunnor/komposter (=potentiell fara för människor).

(I Australien utrotade man pungvargen för att man sa att den åt får - när pungvargen var borta visade det sig att det var vallhundar som åt upp fåren. De jagade inte de flockar de var satta att vakta, men när de var hungriga så försåg de sig ur andra besättningar)

Men en hund är ett rovdjur. Vad äter den nu när den är fritt springande? Blommor och morgondagg? Antingen äter den andra djur (=fara för djur) eller så måste den söka sig till människor för att äta ur soptunnor/komposter (=potentiell fara för människor).

(I Australien utrotade man pungvargen för att man sa att den åt får - när pungvargen var borta visade det sig att det var vallhundar som åt upp fåren. De jagade inte de flockar de var satta att vakta, men när de var hungriga så försåg de sig ur andra besättningar)
Släpper du ut din katt så är det väl klart att den riskerar att bli tagen, oavsett om det är av en bortsprungen ovtjarka eller grannens buskavlade labbekorsning.

Uppenbarligen så påstås det att den kommer from en seriös kennel, och då får man någonstans också utgå ifrån att den inte föddes i en grotta någonstans uppe i bergen och växte upp som en vildhund.

Så om rovdjuret inte äter blommor och morgondagg så äter den människor och artfränder? Det lär finnas ett skapligt glapp där, typ sork och as tex...

Herdehundar som befinner sig utanför sitt revir (vilket den här hunden gör som nyimporterad) utgör ingen större fara än vilken hund som helst. Men många gillar att måla fan på väggen märker jag, utan att ha någon som helst kunskap om hur sådana hundar fungerar.
För information kan jag meddela att dessa hundar också tas till veterinären. De ställs också ut på utställning utan att någon blir uppäten.

Jag hade iakttagit försiktighet.

För några år sedan rymde/kom det lös en i grannkommunen. Den gick inte att fånga in, utan fick till slut skjutas efter några dagar och hann ställa till med både skrämsel och skador innan dess.

Är det så konstigt då? Läser man rasbeskrivningen och hur typen av hund används så är det en helt naturlig reaktion. Jag frågar ju här för att få veta mer!

Det är väl det här jag ser som ett problem. Folk uppmanas att hålla utkik efter hunden och ingenstans står det att man inte ska försöka fånga hunden själv. Det hänvisas inte ens till polisen utan enbart till ägaren vilken inte var anträffbar då hunden hade blivit sedd eftersom hen hade stängt av telefonen. Det kan man ju också fundera på varför man gör det när ens hund är på rymmen? Vad händer om en vilt främmande människa faktiskt försöker fånga in hunden?

Det var inte någonstans i världen utan här i närheten. Annars hade jag inte kommit ihåg det. Vad som låg bakom vet jag självklart inte.

Katastroftänket hittar du på för något sådant har jag inte men jag vill veta fakta och inte tyckande så att jag kan vidta de ev. åtgärderna som behövs. Det är ingen som vinner på att en skarp hund ses som en snäll nallebjörn.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 974
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 722
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30