Snurrfian
Moderator
Jag vet att vi har diskuterat din sommarstuga tidigare och jag blir ständigt lika förvånad över att du upplever det så otrevligt men ändå väljer att vara kvar?Den tesen är jag mer än villig att pröva i verkligheten!
Jag är mycket mer rädd för en halvrasistisk halvtomhalvt lynchmobb än för ett inbrott. Mycket.
Samtidigt förstår jag inte heller likhetstecken mellan grannsamverkan och rasistisk lynchmobb? Byn där vi/mamma har sommarstuga är grannsamverkan stor, polisen tar sig dit någon gång om året, det vanligaste svaret är att det är för långt att åka, de gånger det har inträffat något. Alltså har byn gått ihop och har numera stenkoll på trafiken genom byn, jag har tillbringat alla mina somrar där sen jag föddes och alla "känner" mig. Ändå kollas det lite extra när vi har bytt bil, inget illvilligt utan enbart för att ha koll.
Samma by som alltså har koll på allas bilar har även samlat in och sett till att flyktingboendet har allt de kan tänkas behöva, de har språkcaféer och försöker ordna fram jobb åt så många som möjligt. Hus är billiga i trakten och många flyktingar har valt att stanna kvar till byns glädje.