Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Petruska om du är paranoid eller inte låter jag vara osagt men om det nu skulle vara så, så är väl den ena paranoian inte bättre än den andra. (Alltså om man är paranoid mot tjuvar eller folk i hus)
Nejvars. Förutom att folk i hus är många fler och alltså erbjuder fler tillfällen för paranoian att blomma ut. Inbrottstjuvar är ju jämförelsevis sällsynta.
 
Min fasta övertygelse, baserad på erfarenhet, är att det finns ett brett spann mellan grannkoll och lynchmobb.

Jag är dessutom glad och tacksam för att det finns de som har en mer fatalistisk inställning till brott och brottsprevention än min egen, eftersom det betyder att det finns andra hushåll som är smidigare att stjäla ur än mitt eget. ;)
Jag står så gärna till tjänst, så!
 
Ta inte det där på allvar ...

Jag förstår inte vad jag inte ska ta på allvar? Jag växte upp med paranoia hos anhörig så vad folk kan inbilla sig har jag slutat bli förvånad över. Menar inte att Petruska skulle vara paranoid på riktigt då. :) Men det kanske bara var ett skämtinlägg från dig?
 
Jag lutar ju att det är vad alla de där som "håller koll" gör. Agerar på sin paranoia alltså. På bekostnad av tex TS och min trivsel.
Där mina föräldrar bor har vissa grannar haft mängder med inbrott. Alltså SÅ många. Och det inte bara stjäls saker, de förstör också. Att folk då skulle vara paranoida för att de har lite span köper inte jag. Det är ju baserat på ett reellt problem.

Om nån som promenerar där känner att deras trivsel blir sabbad för att nån granne frågar vad de gör där får det väl vara hänt kan jag känna. Vi blir alltid utfrågade när vi är i min makes mormors by (vilka är ni? vilka är ni släkt med? hur länge är ni här? etc etc) och jag fattar ju att de inte kommer lynchmobba oss till döds utan bara försöker ha lite span.
 
Där mina föräldrar bor har vissa grannar haft mängder med inbrott. Alltså SÅ många. Och det inte bara stjäls saker, de förstör också. Att folk då skulle vara paranoida för att de har lite span köper inte jag. Det är ju baserat på ett reellt problem.

Om nån som promenerar där känner att deras trivsel blir sabbad för att nån granne frågar vad de gör där får det väl vara hänt kan jag känna. Vi blir alltid utfrågade när vi är i min makes mormors by (vilka är ni? vilka är ni släkt med? hur länge är ni här? etc etc) och jag fattar ju att de inte kommer lynchmobba oss till döds utan bara försöker ha lite span.
Och jag upplever det obehagligt. Helt enkelt. Mer obehagligt än tex de gånger jag råkat ut för att bli bestulen. Att bli bestulen är opraktiskt förvisso, men i övrigt inte ångestladdat på det vis som jag tycker att det är när andra "håller koll" på mig. Givetvis känner inte alla likadant i sådana här frågor. Men det finns alltså inte enbart trygghetsproblem på grund av brott, även brottsbekämpning kan ge upphov till trygghetsproblem. Det är inte så att jag är unik på den här punkten.
 
Och jag upplever det obehagligt. Helt enkelt. Mer obehagligt än tex de gånger jag råkat ut för att bli bestulen.
Men fixar du alls att röra dig i länder och på platser där detta är vanligt? Jag är så van från såväl Sydeuropa som Öst- och Västafrika att säkerheten är hög och att folk har jädra mycket koll. Svenska villaområden är ingenting emot en normalschysst förort till Madrid eller en finare stadsdel i Dakar. Skulle jag tycka att det var så jobbigt att bli övervakad som du gör skulle jag nog inte kunna resa nånstans tror jag.

Hur pass allvarligt har du blivit bestulen? Har du nånsin haft inbrott exempelvis och fått många saker stulna och förstörda? Eller pratar vi pickpocket eller liknande? Är bara nyfiken.
 
Men fixar du alls att röra dig i länder och på platser där detta är vanligt? Jag är så van från såväl Sydeuropa som Öst- och Västafrika att säkerheten är hög och att folk har jädra mycket koll. Svenska villaområden är ingenting emot en normalschysst förort till Madrid eller en finare stadsdel i Dakar. Skulle jag tycka att det var så jobbigt att bli övervakad som du gör skulle jag nog inte kunna resa nånstans tror jag.

Hur pass allvarligt har du blivit bestulen? Har du nånsin haft inbrott exempelvis och fått många saker stulna och förstörda? Eller pratar vi pickpocket eller liknande? Är bara nyfiken.
Bara typ ficktjuvar och så blev kontokortet skimmat i Berlin häromveckan.

På resande fot rör nog de där sociala kontrollbeteendena mig mindre, tror jag. Jag brukar inte känna mig berörd av dem och har aldrig blivit utfrågad om mitt kommande och gående utanför Sverige, vad jag kan minnas.
 
Bara typ ficktjuvar och så blev kontokortet skimmat i Berlin häromveckan.
Jaha. Ja, det är ju en helt annan nivå än mina föräldrars grannar. De har alltså haft inbrott upprepade gånger där man stulit massvis med saker samt helt enkelt bara förstört.

Jag tänker mer att det på andra håll är långt vanligare att ha högre säkerhet. I Dakar har alla jag känner beväpnad vakt och eller vakthund samt högt staket. Normalschysst förort till Madrid (eller typ vilken stad som helst) med sina höga staket, larm, områdesbevakning, eller till och med urbanizaciones cerradas etc. Vi blir som sagt alltid utfrågade i el pueblo och det är väl för att man där inte har nån annan sorts säkerhet utan kör på "fråga ut och hålla koll"-metoden. I storstäder blir man ju inte det, men det sker ju inte i Sverige heller.
 
Ja, jag förstår så klart poängen med att göra så. Och jag kan absolut se situationer då jag skulle göra så.

Men så är det de andra situationerna. Som grannarna på landet som vill ha med mig i samtal om vem som sett något "skumt" och var. Samtal som jag tycker blivit mycket mer frekventa saden ett litet flyktingboende öppnade alldeles i närheten. Och hur grannar uppenbarligen håller koll på tex mina gäster. Och på mig - om jag dyker upp i en obekant bil.

Eller vänners grannar i ett av kommunens burgnare villaområden, som ohöljt glor genom fönstret när jag går förbi.

Det är något skrämmande med så misstänksamma människor. De oroar mig mycket mer än risken för brott utförda av främlingar.
Dina grannar är troligen varken blinda eller dementa. Tror du på riktigt att människors största nöje är att spionera på nån random sommarstugeägare? Man ser och vet ändå och syns något som skiljer sig från det normala så reagerar man, inte av ständig misstänksamhet utan helt naturligt. Du drar för höga växlar på ingenting.
 
Jaha. Ja, det är ju en helt annan nivå än mina föräldrars grannar. De har alltså haft inbrott upprepade gånger där man stulit massvis med saker samt helt enkelt bara förstört.

Jag tänker mer att det på andra håll är långt vanligare att ha högre säkerhet. I Dakar har alla jag känner beväpnad vakt och eller vakthund samt högt staket. Normalschysst förort till Madrid (eller typ vilken stad som helst) med sina höga staket, larm, områdesbevakning, eller till och med urbanizaciones cerradas etc. Vi blir som sagt alltid utfrågade i el pueblo och det är väl för att man där inte har nån annan sorts säkerhet utan kör på "fråga ut och hålla koll"-metoden. I storstäder blir man ju inte det, men det sker ju inte i Sverige heller.
Min sambo växte upp i ett sådant område i Madrid, men jag har inte haft anledning att besöka något sådant. Förutom att jag sett det så jag vet hur det ser ut. Det känns ju inte alls som.min grej, om man säger så. De tex spanjorer jag besöker bor i lägenheter i Madrid och Barcelona.

Överlag har jag nog varit inne i relativt få villor i mitt liv, tror jag.
 
Jag menar ju att man kan göra detta på väldigt olika sätt. Som jag redan sagt några gånger: Ett "hej, kan jag hjälpa till?", eller "hej, jag har inte sett dig förut, bor du i närheten?" känns ju som lämplig inledning när man försöker pejla vem det är man har framför sig - oavsett om man vill lära känna en ny granne eller tala om för en potentiell tjuv att man har ögonen på dem. Jag skulle också acceptera ett: "Hej, ursäkta om jag verkar påflugen, men vi har haft mycket inbrott här på sistone, så jag ville kolla vilka som rör sig i grannskapet". Det jag liksom inte tycker är okej är regelrätta förhör eller hotfullt uppträdande mot människor man faktiskt inte har en aning om vilka de är eller varför...
Ingen människa fungerar likadant och tycker likadant. Jag skulle bli mer fundersam varför någon frågar om jag behöver hjälp än vem jag är.
 
@Petruska Ja, det var ett exempel bara alltså. Som sagt, åker du nånstans i Afrika är det i princip samma sak, även i städer. Men håller man sig till europeiska länders stadskärnor (inklusive svenska sådana) så slipper man ju givetvis sådant. Där är ju även inbrottsrisken långt mindre än där människor bor i hus.

Om du i princip aldrig satt din fot i en villa och inte heller rör dig i villaområden förstår jag att det känns ovanligt med någon form av säkerhetstänk. Vi har noll och inget där jag bor, i lägenhet då alltså, för det behövs knappast. Men har man hus ökar också risken för inbrott vilket ju även ökar människors behov av att skydda sig. Jag förstår att du inte har det behovet, i och med att du mest rör dig i stadskärnor. Men så ser det ju inte ut för alla.

Jag är fortfarande nyfiken på hur det kommer sig att du och din utländska partner väljer att behålla ett hus där alla är galna rasister som ni är oroliga för ska lyncha er? Måste ju vara jätteobehagligt att vistas där?
 
Det är uppenbarligen så att fördomar finns på fler ställen än i facebookgrupper.
@Petruska människor som är med i Grannsamverkan är inte lynchmobbar även om det finns knäppgökar med baseballträn.
Folk som tittar på en när du går förbi deras tomt kanske bara tittar på dig likväl som dom tittar på en katt som går förbi - eller så har dom haft sin beskärda del av skumma spanare på gatan.
Och alla med utländsk härkomst är inte kriminella även om det är så att det existerar kriminella ligor med utländsk bas.
 
Det är väl klart att jag inte åker dit igen. Varför göra det? Det finns andra trevligare ställen att vara på. Ja, det VAR otrevligt, och det hade varit väldigt otrevligt om jag hade stött på honom alldeles själv i skogen.
Jag hade åkt dit igen bara för att reta gubben :devil: :D

Som svar på hans frågor så hade jag bara kontrat med "Varför undrar du det?". Vänligt men bestämt. Hade han verkat trevlig så hade jag mycket väl kunnat småprata en stund om sådant som jag tycker är trevligt :)
 
Ä
Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig liten väg/plats och ta ut hunden på promenad. För att se lite nytt i stället för att harva runt samma runda varje dag. Kul både oss och hunden, tycker vi. Häromdagen gjorde vi så. Körde på en grusväg och stannade till på en lämplig plats. Gick in på en skogsväg, som blev en mindre stig bredvid en sjö. Inte ett hus i sikte. På tillbakavägen möter vi en äldre man. Vi hejjar på varandra. När vi kommer ut till bilen ser vi ytterligare en skogsväg som vi vill prova innan vi kör hem igen. När vi kommer tillbaka ut står mannen där med sin cykel och väntar på oss. Förhöret börjar. "Är ni härifrån?" "Hyr ni en stuga, eller bor ni permanent?" Osv, osv, osv. Jag svarar så gott det går på alla hans frågor, utan att typ uppge min exakta hemadress. När gubben tydligen är nöjd börjar han vända och gå, då ställer jag motfrågan "Varför undrar du detta, om jag får fråga?" (tänker väl att ska han intervjua mig så är det väl ändå inte mer än rätt att jag får veta varför?). Jo, han bodde ju en bit bort på vägen, och de hade haft 5-6 inbrott på senaste tiden. Därför försöker han prata med alla som kommer till området.

Jag förstår desperationen och problemet, men inte är det väl rätt och riktigt att förhöra folk som kommer och går med sin hund i skog och mark?? Vi gjorde ju verkligen INGENTING som kunde uppfattas som misstänkt. Parkerade bilen helt öppet. Gick en runda i skogen på en stig där det inte fanns ett enda hus, eller en enda sak att stjäla. Det begås en hel del inbrott och stölder ute på landet tyvärr och, som sagt, jag förstår att folk blir hysteriska till slut. Men man kan väl inte misstänka varenda kotte som motionerar, flanerar, plockar svamp och bär, etc. Notera bilnumret om du vill, men att förhöra folk :crazy:???

Hade varit mycket glad om mina grannar hade kollat lite på vad för fordon o folk som rör sig på vägen här. Det finns mer eller mindre smidiga sätt;)
 
Jag förstår inte vad jag inte ska ta på allvar? Jag växte upp med paranoia hos anhörig så vad folk kan inbilla sig har jag slutat bli förvånad över. Menar inte att Petruska skulle vara paranoid på riktigt då. :) Men det kanske bara var ett skämtinlägg från dig?
Js, det var skrivet utan något större allvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 551
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp