Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu tycker inte jag att det hade varit fruktansvärt kränkande, utan bara störande om jag uppfattat det som.en del i en pågående social kontroll (jfr lite kufisk gubbe). Men att svara uppenbart ohövligt, tycker jag är rätt jobbigt, rejält obekvämt. Det vill jag helst slippa.
Absolut. Det är jag "tyvärr" för väluppfostrad för.
 
Men då räcker det väl med att man möts på en liten stig, tittar varandra i ögonen och "hejjar" på varandra? Tycker inte du att det räcker som ett tydligt "jag har sett dig"? Inte behöver man veta någons ärende och bostadsort för att visa att man har sett någon? Då tycker jag mest att man är nyfiken och snokande...
Jo, jag håller med om att det är momentet att den besökande blir varse att den uppmärksammats som är det viktiga.
 
Så det är värt att få lite inbrott bara för att man inte får ställa lite frågor till folk?
Även om man inte haft inbrott själv har många haft grannar och anhöriga.
Nu vet vi ju inget om hur många inbrott vi annars hade haft. Jag har tex inte hört något om det i min trakt, och när jag googlade lite tyckte jag mig se att tätorter och lägenheter är mer drabbade procentuellt än landsbygden (Men jag fördjupade mig inte i det,)

Att organisera de lokala sociala mönstren utifrån en oro för inbrott, är möjligen att gå lite långt.
 
@Petruska Du är den som dragit upp galna rasister i tråden, ingen annan.

Vi är ju uppenbarligen fler som är förundrade över att ni behåller sommarstugan trots er stora otryggskänsla där. Skulle jag på fullaste allvar se risk för något rasistiskt typ av våld skulle jag inte vilja ens komma i närheten av platsen, särskilt inte som min partner aldrig kommer tas för svensk utseendemässigt. Vi har rasistiska problematiska grannar som vi måste hantera, men vi är aldrig någonsin rädda för nån typ av våld ifrån dem.

Vi kan absolut släppa utlandsspåret, det var bara att det var det första jag kom att tänka på. Typ "hur kan ett par frågor i ett svenskt villaområde ses som så allvarligt, på massa håll (där jag ofta är) är det långt mycket mer säkerhet än så". Men jag förstår att det blir irrelevant för dig som bara rör dig i europeiska stadskärnor.
 
Jo, jag håller med om att det är momentet att den besökande blir varse att den uppmärksammats som är det viktiga.
Ja, det kan ju knappast hänga till störst del på att få svar på en massa frågor, för då avskräcker man ju inte de inbrottstjuvar som man inte kan kommunicera med (pga annat språk).
 
Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig liten väg/plats och ta ut hunden på promenad. För att se lite nytt i stället för att harva runt samma runda varje dag. Kul både oss och hunden, tycker vi. Häromdagen gjorde vi så. Körde på en grusväg och stannade till på en lämplig plats. Gick in på en skogsväg, som blev en mindre stig bredvid en sjö. Inte ett hus i sikte. På tillbakavägen möter vi en äldre man. Vi hejjar på varandra. När vi kommer ut till bilen ser vi ytterligare en skogsväg som vi vill prova innan vi kör hem igen. När vi kommer tillbaka ut står mannen där med sin cykel och väntar på oss. Förhöret börjar. "Är ni härifrån?" "Hyr ni en stuga, eller bor ni permanent?" Osv, osv, osv. Jag svarar så gott det går på alla hans frågor, utan att typ uppge min exakta hemadress. När gubben tydligen är nöjd börjar han vända och gå, då ställer jag motfrågan "Varför undrar du detta, om jag får fråga?" (tänker väl att ska han intervjua mig så är det väl ändå inte mer än rätt att jag får veta varför?). Jo, han bodde ju en bit bort på vägen, och de hade haft 5-6 inbrott på senaste tiden. Därför försöker han prata med alla som kommer till området.

Jag förstår desperationen och problemet, men inte är det väl rätt och riktigt att förhöra folk som kommer och går med sin hund i skog och mark?? Vi gjorde ju verkligen INGENTING som kunde uppfattas som misstänkt. Parkerade bilen helt öppet. Gick en runda i skogen på en stig där det inte fanns ett enda hus, eller en enda sak att stjäla. Det begås en hel del inbrott och stölder ute på landet tyvärr och, som sagt, jag förstår att folk blir hysteriska till slut. Men man kan väl inte misstänka varenda kotte som motionerar, flanerar, plockar svamp och bär, etc. Notera bilnumret om du vill, men att förhöra folk :crazy:???

Min åsikt är att det är ett oförskämt samt påträngande beteende och jag upplever att det blir värre för var år som går. Jag är själv uppväxt på landet och är fjärde generation som växt upp på den gården, men inte sjutton ägnade vi oss åt att förhöra folk man mötte i skogen. Man hälsar, frågar kanske om de behöver hjälp om de ser vilsna ut och så är det inget mer med det. Visst kan grannarna vara nyfikna och hålla koll på vem som åker vart samt vilka bilar som är okända, men i helsike att de beter sig på detta vis. Det är därmed inget allenarådande lantis-beteende.

Personligen anser jag det vara både störande och obehagligt att bli utfrågad. Jag är en privat person och vill vara ganska anonym. Var jag bor, vem jag är släkt med och så vidare har folk inte med att göra. Dessutom är det jäkligt olägligt. Jag står ofta parkerad vid något fält på lite udda tider och det i sig kan väcka intresse, men låt det då stanna vid intresse för jag är ute och arbetar min hund och har varken tid eller möjlighet till något förhör. I mitt lilla samhälle kan det här med grannsamverkan dessutom gå till överdrift. Det jagas vita skåpbilar i parti och minut och det pratas om att "patrullera". Lynchmobb-stämningen är påtaglig till och från. Behöver jag nämna att jag äger en vit skåpbil.

Inbrott kan förhindras utan att ta reda på vad personens mammas flicknamn var. Man kan hålla koll utan att förhöra. Har man dessutom haft inbrott flera gånger är det kanske läge att se över hur säkra ingångsvägar man har och skapa mer insyn på tomten.
 
Min åsikt är att det är ett oförskämt samt påträngande beteende och jag upplever att det blir värre för var år som går. Jag är själv uppväxt på landet och är fjärde generation som växt upp på den gården, men inte sjutton ägnade vi oss åt att förhöra folk man mötte i skogen. Man hälsar, frågar kanske om de behöver hjälp om de ser vilsna ut och så är det inget mer med det. Visst kan grannarna vara nyfikna och hålla koll på vem som åker vart samt vilka bilar som är okända, men i helsike att de beter sig på detta vis. Det är därmed inget allenarådande lantis-beteende.

Personligen anser jag det vara både störande och obehagligt att bli utfrågad. Jag är en privat person och vill vara ganska anonym. Var jag bor, vem jag är släkt med och så vidare har folk inte med att göra. Dessutom är det jäkligt olägligt. Jag står ofta parkerad vid något fält på lite udda tider och det i sig kan väcka intresse, men låt det då stanna vid intresse för jag är ute och arbetar min hund och har varken tid eller möjlighet till något förhör. I mitt lilla samhälle kan det här med grannsamverkan dessutom gå till överdrift. Det jagas vita skåpbilar i parti och minut och det pratas om att "patrullera". Lynchmobb-stämningen är påtaglig till och från. Behöver jag nämna att jag äger en vit skåpbil.

Inbrott kan förhindras utan att ta reda på vad personens mammas flicknamn var. Man kan hålla koll utan att förhöra. Har man dessutom haft inbrott flera gånger är det kanske läge att se över hur säkra ingångsvägar man har och skapa mer insyn på tomten.

Håller helt med.
 
Nu tycker inte jag att det hade varit fruktansvärt kränkande, utan bara störande om jag uppfattat det som.en del i en pågående social kontroll (jfr lite kufisk gubbe). Men att svara uppenbart ohövligt, tycker jag är rätt jobbigt, rejält obekvämt. Det vill jag helst slippa.
Det var väl inte riktigt meningen att du skulle ta Ät min skit som ett konkret råd. Det var mer en illustration av att man inte måste svara på frågorna utan kan svara med precis vad man tycker.
 
Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig liten väg/plats och ta ut hunden på promenad. För att se lite nytt i stället för att harva runt samma runda varje dag. Kul både oss och hunden, tycker vi. Häromdagen gjorde vi så. Körde på en grusväg och stannade till på en lämplig plats. Gick in på en skogsväg, som blev en mindre stig bredvid en sjö. Inte ett hus i sikte. På tillbakavägen möter vi en äldre man. Vi hejjar på varandra. När vi kommer ut till bilen ser vi ytterligare en skogsväg som vi vill prova innan vi kör hem igen. När vi kommer tillbaka ut står mannen där med sin cykel och väntar på oss. Förhöret börjar. "Är ni härifrån?" "Hyr ni en stuga, eller bor ni permanent?" Osv, osv, osv. Jag svarar så gott det går på alla hans frågor, utan att typ uppge min exakta hemadress. När gubben tydligen är nöjd börjar han vända och gå, då ställer jag motfrågan "Varför undrar du detta, om jag får fråga?" (tänker väl att ska han intervjua mig så är det väl ändå inte mer än rätt att jag får veta varför?). Jo, han bodde ju en bit bort på vägen, och de hade haft 5-6 inbrott på senaste tiden. Därför försöker han prata med alla som kommer till området.

Jag förstår desperationen och problemet, men inte är det väl rätt och riktigt att förhöra folk som kommer och går med sin hund i skog och mark?? Vi gjorde ju verkligen INGENTING som kunde uppfattas som misstänkt. Parkerade bilen helt öppet. Gick en runda i skogen på en stig där det inte fanns ett enda hus, eller en enda sak att stjäla. Det begås en hel del inbrott och stölder ute på landet tyvärr och, som sagt, jag förstår att folk blir hysteriska till slut. Men man kan väl inte misstänka varenda kotte som motionerar, flanerar, plockar svamp och bär, etc. Notera bilnumret om du vill, men att förhöra folk :crazy:???

Jag kan delvis förstå honom. Vi är flera hus på "min" väg som inte syns för några grannar, mycket skog och åkermark runtomkring vilket gör det lätt att förhandsgranska inbrottsmöjligheter. Vi har bott här i snart 2 år och har sett 3 grannar tror jag (?), vilket gör att vi får frågan när vi möter folk i skogen om det är vi som bor på XXX. Ibland presenterar sig personen ifråga och berättar vilket hus dom bor i, men det händer att de svarar i stil med "ja då vet jag vem du är och vilka bilar du har".

För några år sen så körde vi min svarta bil till sambons svåger för att hämta lite saker, de var inte hemma vid tillfället. Efter max 10 minuter på gården så ringer svågern och undrar om vi tog min bil, för grannen på andra sidan åkern hade sett en svart bil på gårdsplan som han aldrig sett där innan.
 
Men jag fattar inte. Vad gäller tråden så har jag alltså förståelse för att TS upplevde situationen obehaglig. Samt att jag upplever ett drag av xenofobi i det där kontrollerandet. Att därifrån, på din uppmaning, förhålla mig till galna rasister, Dakar och övre medelklassområden i Madrid känns en smula långsökt.

Ja, jag ogillar att vara föremål för grannars kontroll. Ja, jag ogillar att delta i misstänksamt prat om någon som passerat förbi. Nej, det styr inte hela mitt liv.
Apropå långsökt så tycker jag nog att det där med lynchmobb också är det. Det kan inte vara jättemånga gånger i veckan som dina sommargrannar går ihop för att lyncha någon? Överdrifterna i tråden går verkligen åt alla håll.
 
Apropå långsökt så tycker jag nog att det där med lynchmobb också är det. Det kan inte vara jättemånga gånger i veckan som dina sommargrannar går ihop för att lyncha någon? Överdrifterna i tråden går verkligen åt alla håll.

"Lynchmobb" i dagligt tal refererar oftast inte längre till grupper av folk med facklor och högafflar som står utanför någons hus.

Exempel:

https://svenska.yle.fi/artikel/2013/05/20/polisen-varnar-lynchmobbar-i-sociala-medier

https://www.svd.se/lynchmobben-har-tagit-over-debatten
 
För att skillnaden mellan grannsamverkan och rasistisk lynchmobb kan vara väldigt liten.

Din/din mammas by låter jättetrevlig. Men så ser det tyvärr inte ut överallt.
Vilket faktiskt INTE betyder att det där likhetstecknet finns.

Jag blir rätt upprörd över att man kopplar ihop de två sakerna.
Att det handlar om personer som bor i samma bygd som beter sig likadant betyder inte att de två hör ihop. :meh:

Precis som @Snurrfian så är min upplevelse att det just ÄR på landet som det skett mest för nyanlända. Det är på landet man samlar in cyklar till HVB-hemmet där de unga ensamkommande bor. Det är byfolket som fixar skjutsar så barnen kan komma till aktiviteter. Det är kvinnorna i CK som samlat in barnkläder till flyktingboendet. Så ser det ut runt om i mitt län.
 
Vilket faktiskt INTE betyder att det där likhetstecknet finns.

Jag blir rätt upprörd över att man kopplar ihop de två sakerna.
Att det handlar om personer som bor i samma bygd som beter sig likadant betyder inte att de två hör ihop. :meh:

Precis som @Snurrfian så är min upplevelse att det just ÄR på landet som det skett mest för nyanlända. Det är på landet man samlar in cyklar till HVB-hemmet där de unga ensamkommande bor. Det är byfolket som fixar skjutsar så barnen kan komma till aktiviteter. Det är kvinnorna i CK som samlat in barnkläder till flyktingboendet. Så ser det ut runt om i mitt län.

Jag argumenterar liksom inte emot det faktum att det sker mycket för nyanlända ute i bygderna. Det gör det också här. Men främlingsfientligheten och rasismen blir påtaglig inte bara när en utländsk bil råkat uppenbara sig på "fel" ställe men också när flyktingbarnen först kom hit.
 
Men främlingsfientligheten och rasismen blir påtaglig inte bara när en utländsk bil råkat uppenbara sig på "fel" ställe men också när flyktingbarnen först kom hit.
Men så är det ju lite överallt..? Jag jobbade i en stockholmskommun där protesterna blev enorma när det gavs bygglov till ett nytt HVB-hem.
 
Men så är det ju lite överallt..? Jag jobbade i en stockholmskommun där protesterna blev enorma när det gavs bygglov till ett nytt HVB-hem.

Det var inte protester mot själva hemmet. Protesterna var mot att barnen skulle gå i bygdens skola.
 
En liten parentes; Detta var förvisso utomlands för många många år sedan. Men på ett hotell sov jag en natt i sovrummet med min pappa och mamma sov i vardagsrummet med öppen balkongdörr för att hon inte klarade av värmen så bra.
Jag vaknade en natt och hörde något. Tänkte att mamma var vaken och funderade på att gå upp och hämta ett glas saft. Men av någon anledning kände jag att det inte var en bra idé så jag satt där bara på sängen.

Dagen efter visade det sig att vi hade haft inbrott. Och min mamma som sov precis framför balkongdörren! Brottslingen måste ha klivit över henne!

Mamma sa att hon hade sovit hela natten. Så det var tjuven jag hade hört. Obehagligt verkligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 553
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp