Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var inte protester mot själva hemmet. Protesterna var mot att barnen skulle gå i bygdens skola.
Men det var inte poängen med det jag skrev.

Rasism och pissiga reaktioner på nyanlända (hur de än tar sig uttryck) tror jag du ser lite överallt. Jag bor i stockholmsförort och vi är inte alls förskonade från det.
 
Javisst.

Men det är ju värt att ÄVEN betänka vad skyddet kostar. Om skyddet leder till allmän misstänksamhet, otrivsel för tex personer som TS, generell social kontroll - ja, tycker man att det är värt det och i vilken omfattning?

Hur många inbrott räknar man annars med om dagen, liksom?

VAD är det man skyddar sig emot, och till vilken kostnad?

Tex nyfikna frågor drån grannar om vems bil som stått hos tex mig eller dig över natten, vill man utsättas för det? Osv.
Frågor kostar ingenting. Vad kostar? Att vissa individer är lättkränkta?
 
Och min mamma som sov precis framför balkongdörren! Brottslingen måste ha klivit över henne!
Obehagligt verkligen.
Det ÄR obehagligt. När man pratar med personer som fått sina saker stulna och förstörda, som haft folk i huset medan de sovit eller som kommit hem och kommit på inbrottstjuvarna så säger alla samma sak: att deras känsla av trygghet fått sig en ordentlig törn och att det tar tid att känna sig trygg i hemmet igen. Det är helt naturligt.

Jag hade inbrott i mitt förråd väldigt nyligen och bara det sög hårt. Jag har inget dyrbart där eftersom det är stor inbrottsrisk pga att ingen har nån koll på vilka som kommer och går där nere. Men ändå. Nån jävel har gått igenom mina saker och förstört en del av det. Hur kul är det?
 
Men det var inte poängen med det jag skrev.

Rasism och pissiga reaktioner på nyanlända (hur de än tar sig uttryck) tror jag du ser lite överallt. Jag bor i stockholmsförort och vi är inte alls förskonade från det.

Visst är det så! Men jag tror att det blir mer påtagligt här ute än vad jag själv har upplevt de år jag bodde i stad. Man är redan misstänksam mot allt okänt, speciellt utländska bilar och utländska människor. Mig veterligen har ingen rektor i staden tagit emot hot för att det går utländska barn på skolan. Men rektorn på bygden fick det när flyktingbarnen skulle börja. Folk höll till och med barnen hemma, för att de "inte skulle bli gruppvåldtagna på toaletterna".
 
Låter mer som att du ser byn som ett undantag - vilket det inte är.

Vad sägs om att läsa vad jag skriver istället för att gissa sig till vad jag tror?

Att det inte är så "överallt" betyder mig veterligen inte att man per automatik påstår att det är ett undantag. Bara att det helt enkelt inte är så överallt. Jättesimpelt.
 
Vad sägs om att läsa vad jag skriver istället för att gissa sig till vad jag tror?

Att det inte är så "överallt" betyder mig veterligen inte att man per automatik påstår att det är ett undantag. Bara att det helt enkelt inte är så överallt. Jättesimpelt.
Då är jag nöjd. Efter alla påhopp om lynchmobbar och rasister etc pga att några får frågor pga. nyfikenhet, brott och nedskräpning så ville jag få ett klart svar.
 
Det ÄR obehagligt. När man pratar med personer som fått sina saker stulna och förstörda, som haft folk i huset medan de sovit eller som kommit hem och kommit på inbrottstjuvarna så säger alla samma sak: att deras känsla av trygghet fått sig en ordentlig törn och att det tar tid att känna sig trygg i hemmet igen. Det är helt naturligt.

Jag hade inbrott i mitt förråd väldigt nyligen och bara det sög hårt. Jag har inget dyrbart där eftersom det är stor inbrottsrisk pga att ingen har nån koll på vilka som kommer och går där nere. Men ändå. Nån jävel har gått igenom mina saker och förstört en del av det. Hur kul är det?

Även om det "bara" är saker är det fruktansvärt att bli utsatt. Någon har brutit sig in, förstört och tagit saker. Någon har gått igenom dina personliga tillhörigheter med avsikt att ta det av värde.
Jo man blir otrygg. Och förbannad!
Man vet att det kan hända. Ändå kan man omöjligen förbereda sig mentalt när det väl sker.

Jag har nyligen installerat nya lås till alla fönster på nedervåningen. Det är ingen garanti att inbrott aldrig kommer att ske men det försvårar vid ett inbrott.

Larm blir vanligare. Detta är något jag funderar på. Har hund men han är av liten sort och dessutom både blind och nästan döv. Så i det syftet vet jag inte om han hjälper så mycket.
Har lås till övriga byggnader.
Ett tips är att satsa på ett riktigt starkt lås som inte går att bryta upp. Tex klass 4 visserligen är de dyrare i inköp. Men bara ett riktigt starkt lås har en avskräckande effekt.
Dessa lås som hår att köpa överallt och är vanliga på badhus och liknande är ju mer en markering än något direkt skydd. Tar bara nån sekund att bryta upp.

Så tycker att ALLA ska se över era lås till att börja med! Det är den allra billigaste försäkringen!
 
Frågor kostar ingenting. Vad kostar? Att vissa individer är lättkränkta?

Lättkränkta?
För att jag inte vill bli kontrollerad av människor som har noll och inget med mitt liv att göra?

Själv är jag dessutom generellt mitt uppe i något som blir rejält stört om nosiga människor ska fram och undersöka vem jag är. Dessa typer av utfrågningar sker dessutom allt som oftast i allt annat än vänlig ton.
 
Då är jag nöjd. Efter alla påhopp om lynchmobbar och rasister etc pga att några får frågor pga. nyfikenhet, brott och nedskräpning så ville jag få ett klart svar.

"Påhopp"? Men snälla nån. Om du tycker att någon ägnat sig åt personliga påhopp i tråden så föreslår jag att du anmäler dessa till moderator.
 
Visst är det så! Men jag tror att det blir mer påtagligt här ute än vad jag själv har upplevt de år jag bodde i stad. Man är redan misstänksam mot allt okänt, speciellt utländska bilar och utländska människor. Mig veterligen har ingen rektor i staden tagit emot hot för att det går utländska barn på skolan. Men rektorn på bygden fick det när flyktingbarnen skulle börja. Folk höll till och med barnen hemma, för att de "inte skulle bli gruppvåldtagna på toaletterna".
Du skojar?
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/planer-på-flyktingboende-möter-oro-i-fiskebäck-1.22606
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/här-klagas-det-mest-på-flyktingboenden-1.23572
https://www.hd.se/2016-01-12/grannar-protesterar-mot-flyktingboende
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/protester-i-saltsjo-boo-mot-flyktingboenden
http://www.bt.se/boras/kraftiga-protester-mot-flyktingboende-i-sandared/
 
Men det är ju värt att ÄVEN betänka vad skyddet kostar. Om skyddet leder till allmän misstänksamhet, otrivsel för tex personer som TS, generell social kontroll - ja, tycker man att det är värt det och i vilken omfattning?

Det är inte SKYDDET som leder till allmän misstänksamhet. Det är BROTTET som leder till allmän misstänksamhet och en vilja att skydda sig och omgivningen från det (brott).

Hur många inbrott räknar man annars med om dagen, liksom?

VAD är det man skyddar sig emot, och till vilken kostnad?

Tex nyfikna frågor drån grannar om vems bil som stått hos tex mig eller dig över natten, vill man utsättas för det? Osv.

Här i byn har vi ett par rekanden/vecka och när det sedan följs av inbrott är det oftast 4-5 som drabbas (firmabilar, de som har farmartankar, verktyg etc). Vi har regelbundet folk som är inne och rekognoserar (forcerar staket och grind och kontrollerar vad som finns lättillgänglig att stjäla -inget).

Jag ser gärna att grannarna reagerar och visar att de uppmärksammat att folk rör sig i närheten som inte har något naturligt ärende.
 
Lättkränkta?
För att jag inte vill bli kontrollerad av människor som har noll och inget med mitt liv att göra?

Själv är jag dessutom generellt mitt uppe i något som blir rejält stört om nosiga människor ska fram och undersöka vem jag är. Dessa typer av utfrågningar sker dessutom allt som oftast i allt annat än vänlig ton.
Ja. Du behöver inte svara.
Om du inte även håller dig ifrån Facebook, instagram etc så förstår jag inte problemet.
 
Det är inte SKYDDET som leder till allmän misstänksamhet. Det är BROTTET som leder till allmän misstänksamhet och en vilja att skydda sig och omgivningen från det (brott).



Här i byn har vi ett par rekanden/vecka och när det sedan följs av inbrott är det oftast 4-5 som drabbas (firmabilar, de som har farmartankar, verktyg etc). Vi har regelbundet folk som är inne och rekognoserar (forcerar staket och grind och kontrollerar vad som finns lättillgänglig att stjäla -inget).

Jag ser gärna att grannarna reagerar och visar att de uppmärksammat att folk rör sig i närheten som inte har något naturligt ärende.
Vad är ett "naturligt ärende"? Att njuta av naturen tillsammans med sin hund hör inte dit då? Folk får GÄRNA uppmärksamma mig/se mig/kolla på mig/"hejja" på mig osv osv osv. Räcker inte det?
 

Men snälla. Var i inlägget hittar du något form av påstående att det absolut inte sker på andra ställen? Jag beskrev vad som skedde i min bygd - utan någon form av insinuation att det bara var där det skedde. Och återigen, det var inte mot själva hemmet. Läs gärna vad jag skriver.

Att man inte lärt sig detta efter alla år på Buke; disclaimer i slutet av varje inlägg så att bajsnödiga googlingar inte behöver uppstå.
 
"Påhopp"? Men snälla nån. Om du tycker att någon ägnat sig åt personliga påhopp i tråden så föreslår jag att du anmäler dessa till moderator.
Har jag redan gjort i den här tråden ;)

Men dessa andra påhopp är inte personligen mot någon särskild i tråden som jag uppfattat det, utan ett påhopp på anonyma individer boendes på landsbygd och hela byar.
 
Har jag redan gjort i den här tråden ;)

Men dessa andra påhopp är inte personligen mot någon särskild i tråden som jag uppfattat det, utan ett påhopp på anonyma individer boendes på landsbygd och hela byar.

Vad menar du att du har anmält till moderator? "Hets mot folk på landet"? O_o Jeez.
 
Ja. Du behöver inte svara.
Om du inte även håller dig ifrån Facebook, instagram etc så förstår jag inte problemet.

Problemet är att bli störd av överdrivet kontrollerande människor. Det är inte ett pris jag är villig att betala för människors paranoia. Att vänligt säga hej och växla ett par ord om tillfället är lämpligt är en sak. Att nosigt tränga sig på och korsförhöra en annan. Hur kan man ens anse att sådant beteende är ok?!

Jag är inte mycket aktiv på sociala medier heller. Det handlar mest om träning det som läggs ut
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 554
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp