Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag förstår så klart poängen med att göra så. Och jag kan absolut se situationer då jag skulle göra så.

Men så är det de andra situationerna. Som grannarna på landet som vill ha med mig i samtal om vem som sett något "skumt" och var. Samtal som jag tycker blivit mycket mer frekventa saden ett litet flyktingboende öppnade alldeles i närheten. Och hur grannar uppenbarligen håller koll på tex mina gäster. Och på mig - om jag dyker upp i en obekant bil.

Eller vänners grannar i ett av kommunens burgnare villaområden, som ohöljt glor genom fönstret när jag går förbi.

Det är något skrämmande med så misstänksamma människor. De oroar mig mycket mer än risken för brott utförda av främlingar.
Får jag fråga en sak? Hur många gånger har ni haft inbrott i stugan?
 
Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig liten väg/plats och ta ut hunden på promenad. För att se lite nytt i stället för att harva runt samma runda varje dag. Kul både oss och hunden, tycker vi. Häromdagen gjorde vi så. Körde på en grusväg och stannade till på en lämplig plats. Gick in på en skogsväg, som blev en mindre stig bredvid en sjö. Inte ett hus i sikte. På tillbakavägen möter vi en äldre man. Vi hejjar på varandra. När vi kommer ut till bilen ser vi ytterligare en skogsväg som vi vill prova innan vi kör hem igen. När vi kommer tillbaka ut står mannen där med sin cykel och väntar på oss. Förhöret börjar. "Är ni härifrån?" "Hyr ni en stuga, eller bor ni permanent?" Osv, osv, osv. Jag svarar så gott det går på alla hans frågor, utan att typ uppge min exakta hemadress. När gubben tydligen är nöjd börjar han vända och gå, då ställer jag motfrågan "Varför undrar du detta, om jag får fråga?" (tänker väl att ska han intervjua mig så är det väl ändå inte mer än rätt att jag får veta varför?). Jo, han bodde ju en bit bort på vägen, och de hade haft 5-6 inbrott på senaste tiden. Därför försöker han prata med alla som kommer till området.

Jag förstår desperationen och problemet, men inte är det väl rätt och riktigt att förhöra folk som kommer och går med sin hund i skog och mark?? Vi gjorde ju verkligen INGENTING som kunde uppfattas som misstänkt. Parkerade bilen helt öppet. Gick en runda i skogen på en stig där det inte fanns ett enda hus, eller en enda sak att stjäla. Det begås en hel del inbrott och stölder ute på landet tyvärr och, som sagt, jag förstår att folk blir hysteriska till slut. Men man kan väl inte misstänka varenda kotte som motionerar, flanerar, plockar svamp och bär, etc. Notera bilnumret om du vill, men att förhöra folk :crazy:???
Folk håller mycket koll nu. Speciellt när det vankas kräftfiske.
 
Får jag fråga en sak? Hur många gånger har ni haft inbrott i stugan?
Aldrig. Förutom att grannens ungar snodde läsk som stod på ett utrymme som saknar lås. Jag förvarade en hel del sprit där, så jag tog in den i huset för att slippa bli skyldig till att ungarna blir alkoholförgiftade.

I förrådet i stan har det så klart varit inbrott ett par gånger, men jag mår betydligt mindre illa av det än vad jag skulle ha gjort om den sociala kontrollen såg ut som diskuteras här.
 
Aldrig. Förutom att grannens ungar snodde läsk som stod på ett utrymme som saknar lås. Jag förvarade en hel del sprit där, så jag tog in den i huset för att slippa bli skyldig till att ungarna blir alkoholförgiftade.

I förrådet i stan har det så klart varit inbrott ett par gånger, men jag mår betydligt mindre illa av det än vad jag skulle ha gjort om den sociala kontrollen såg ut som diskuteras här.
Precis! Just för att det känns övervakat o grannarna håller koll på nya bilar mm.
 
Det är ganska naturligt att man har koll på sina grannar på landet. Man hälsar tex alltid. Bor man lite ensligt kan man tycka det är obehagligt när främlingar dyker upp. Alla har ju inte goda avsikter. Här i länet har vi tex haft problem med återkommande traktorstölder. Även åkgräsklippare och andra maskiner är begärligt. Sedan har vi kategorin som dumpar skräp tex gamla bildäck och McDonaldskartonger på åkrarna.
Jag tycker det känns tryggt att folk har koll på vad som händer. Tex har grannar ringt mig när mina hästar varit på rymmen.
 
Alltså jag är född och uppvuxen på landet (och nu snackar vi landet alltså), har sedan bott i städer, bla storstad och bor sedan en del år på landet igen fast inte där jag är uppväxt utan ett annat ställe. Efter flera år här är vi fortfarande utbölingar. Jag måste säga att grannsamverkan i all ära men folk är ju för fasen H Y S T E R I S K A ! Det är inte okej att hålla förhör med förbipasserande, det är inte okej att fotografera folk och bilar/regskyltar, det är inte okej att skriva hysteriska varningar på Facebook så fort en bil man inte känner igen passerar byn osv. Det är många som borde skaffa sig ett liv i stället alltså. Så ja, jag förstår att TS inte har lust att rasta hunden där igen. Säger hon som nästan blivit polisanmäld för 1. letat hus i ett visst område efter dålig vägbeskrivning av mäklare och 2. När hon spelat Pokemon go. Flera gånger.
:eek: :eek: :eek:
Herregud!

Har det samlats en drös konstiga människor i flock i dina trakter?
 
Jag vet inte om du missförstår med avsikt?

Nej, iakttagen på det viset att någon frågar vad jag har för ärende och håller koll på mina gäster osv är jag vid mitt sommarhus och i några villaområden som jag ibland besöker. Men oftast inte. De allra flesta människor passerar i princip mig obemärkta och vice versa. Folk, liksom. Ungefär som husen i staden eller träden i skogen. Man KAN relatera till dem, men de flesta passerar man bara. Och får vara ifred. Slipper redogöra för sina förehavanden för någon annan, mer eller mindre främmande, för att den tycker sig ha behov av att veta.

Självklart handlar inte min.motvilja om att jag "är kriminell". Det kan du väl för fan inte tro?
Eller så missförstår DU med avsikt.

Människan är av sin natur nyfiken. Vill man inte svara så svarar man inte.

jag hade betraktat det som helt vanlig nyfikenhet av en person som inte har så mycket annat att engagera sig i - ifall man undrar om någons besökare eller nya bil.

Jag betraktar detta att hålla sig uppdaterad om grannarna ungefär som samma fenomen som att läsa tidningen noga. Att hålla sig informerad om vad som händer i kommunen, länet, nationellt och internationellt. Det är bara ett sätt att förstå sin omvärld.

Jag kan liksom inte förstå hur det kan oroa eller irritera.
Men vi är alla olika.
 
Jag bor så jag ser trafiken till 7-8 andra hushåll. Man känner igen bilar och hör var dom tar vägen.
Jag skvallrar inte om några grannar eller "iakttar" dom.
Konstaterar kanske någonstans i periferin att nu är det barnkalas eller veterantraktorträff.
Hör ibland genom skogen när grannen kommer hem sent, vaknar till, lyssnar så jag hör hans husdörr, somnar om. Bil där nattetid utan dörrsmäll = obehöriga.
Äldre grannars hus har man mer koll på och även husen som ligger ensligt där man vet det finns saker att stjäla.
Vår grannsamverkan har gripit tjuvar från en liga som faktiskt blev fällda tack vare bevis som säkrades tack vare ingripandet.
 
:eek: :eek: :eek:
Herregud!

Har det samlats en drös konstiga människor i flock i dina trakter?
Det beror nog på vem man är också. En kollega finns numera registrerad hos polisen sedan han var ute och tittade på ett bostadsområde en annan kollega ritat. Han är av icke svenskt ursprung tydligen räckte det för att man skulle göra en anmälan till polisen om att han betedde sig misstänkt.
 
Titta ut genom fönstret = ohöljt glo :D:D

Jag måste fråga: hur upptäcker du det? När jag går i villaområden är jag jättenoga med att inte titta i fönstren, jag vill inte verka nyfiken.
Jag vet inte? Jag är inte medvetet jättenoga med att inte titta i fönster, men inte heller särskilt angelägen om att göra det. Jag får syn på det, helt enkelt. Tror jag.
 
Eller så missförstår DU med avsikt.

Människan är av sin natur nyfiken. Vill man inte svara så svarar man inte.

jag hade betraktat det som helt vanlig nyfikenhet av en person som inte har så mycket annat att engagera sig i - ifall man undrar om någons besökare eller nya bil.

Jag betraktar detta att hålla sig uppdaterad om grannarna ungefär som samma fenomen som att läsa tidningen noga. Att hålla sig informerad om vad som händer i kommunen, länet, nationellt och internationellt. Det är bara ett sätt att förstå sin omvärld.

Jag kan liksom inte förstå hur det kan oroa eller irritera.
Men vi är alla olika.
Jag tycker att sådana frågor stör som attan.
 
Jag vet inte? Jag är inte medvetet jättenoga med att inte titta i fönster, men inte heller särskilt angelägen om att göra det. Jag får syn på det, helt enkelt. Tror jag.
Fast då borde det också vara svårt att avgöra om någon ohöljt glor, eller om hen bara råkar titta ut genom fönstret för att något rör sig därute?
 
Fast då borde det också vara svårt att avgöra om någon ohöljt glor, eller om hen bara råkar titta ut genom fönstret för att något rör sig därute?
Det är naturligtvis möjligt att det är jag som är paranoid. Jag är fullt öppen för det, faktiskt. Och då gäller alltså min paranoia snarare personer som vaktar mot brottslingar, än brottslingarna själva. En fördel med att istället vara rädd för inbrott hade väl varit att inbrottstjuvarna är mycket färre än de grannsamverkande grannarna.
 
@Petruska om du är paranoid eller inte låter jag vara osagt men om det nu skulle vara så, så är väl den ena paranoian inte bättre än den andra. (Alltså om man är paranoid mot tjuvar eller folk i hus)
 
Jag är mycket mer rädd för en halvrasistisk halvtomhalvt lynchmobb än för ett inbrott. Mycket.
Min fasta övertygelse, baserad på erfarenhet, är att det finns ett brett spann mellan grannkoll och lynchmobb.

Jag är dessutom glad och tacksam för att det finns de som har en mer fatalistisk inställning till brott och brottsprevention än min egen, eftersom det betyder att det finns andra hushåll som är smidigare att stjäla ur än mitt eget. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 551
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp