Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken situation? Vad är det i situationen som säger att han till 100% är en ärlig person? Om han inte litar på att jag bara är en del av ett par som promenerar med vår hund i skogen, varför ska jag då lita på att han bara är en stackars lokalbo som har utsatts för inbrott? Han bodde ju inte så nära att han kunde peka på sitt hus och säga, "jag bor där".
Det finns enklare sätt att göra på än att vänta in en bil, cykla efter den och fråga normala lärakännafrågor.
Ex. kolla Facebook, stå nära någon som frivilligt nämner sitt fullständiga personnummer för kassörskan pga nån medlemspoäng etc.
 
@bettysmatte Men gud vad du krånglar till det! Du har verkligen gjort det till rena skräckupplevelsen :confused:

Varför skulle ni inte åka dit igen? Jag brukar försöka hålla igen på att kalla folks reaktioner för överreaktioner, men nu närmar du dig det med en farlig fart.
Det är väl klart att jag inte åker dit igen. Varför göra det? Det finns andra trevligare ställen att vara på. Ja, det VAR otrevligt, och det hade varit väldigt otrevligt om jag hade stött på honom alldeles själv i skogen.
 
Hahaha.
Så olika man kan se på saker.

Jag hade tyckt det var att snoka rejält att kolla reg.nr. Men tyckt att det var helt OK att fråga ansikte mot ansikte. :)
Jag tycker egentligen inte att någotdera är okej, men att han kollar mitt reg.nummer kan jag ju inte förhindra....
 
Det var ju det jag sa från början. Håll koll om du vill, och kolla reg.nummer om du tycker att jag är väldigt misstänkt.
Men hur menar du att det skulle förhindra inbrott?
Vem vet, främlingen som frågar kanske är den som är oärlig? De kanske ser något hos mig som de vill kika närmare på, och därför frågar ut mig för att sedan kunna leta upp var jag bor.
Själv har jag intrycket att det är vanligare med personer som passivt och diskret rekar inför tillgreppsbrott än med personer som aktivt konfronterar och frågar ett potentiellt brottsoffer om personuppgifter. Jag hör till dem som tycker att det är helt ok att tilltala främlingar, vänligt och korrekt, om man har anledning att befara brottsliga avsikter. Och den som äger det avgörandet tycker jag av naturliga skäl är den frågande och ingen annan.
 
Det finns enklare sätt att göra på än att vänta in en bil, cykla efter den och fråga normala lärakännafrågor.
Ex. kolla Facebook, stå nära någon som frivilligt nämner sitt fullständiga personnummer för kassörskan pga nån medlemspoäng etc.
Fast i mina ögon är det där bara "normala lärakännafrågor" om man faktiskt ska lära känna en person. Helt okej för en ny kollega på jobbet, till exempel, att fråga mig om. Men inte vilken främling som helst som jag stöter på i skogen.
 
Men hur menar du att det skulle förhindra inbrott?

Själv har jag intrycket att det är vanligare med personer som passivt och diskret rekar inför tillgreppsbrott än med personer som aktivt konfronterar och frågar ett potentiellt brottsoffer om personuppgifter. Jag hör till dem som tycker att det är helt ok att tilltala främlingar, vänligt och korrekt, om man har anledning att befara brottsliga avsikter. Och den som äger det avgörandet tycker jag av naturliga skäl är den frågande och ingen annan.
Men om jag inte inte vill svara på dina frågor då, är jag automatiskt en misstänkt person då, menar du?
 
Hahaha.
Så olika man kan se på saker.

Jag hade tyckt det var att snoka rejält att kolla reg.nr. Men tyckt att det var helt OK att fråga ansikte mot ansikte. :)
Man får ju åtminstone inte reda på att någon har kollat ett reg.nr.

Om jag visste att någon brukade kolla passerande bilar, skulle jag tycka att det var rätt skumt. Men om jag inte vet om det, så kan jag ju heller inte tycka något.

Att KÄNNA MIG IAKTTAGEN är bland det mest obehagliga jag vet. Och det hade jag ju känt i situationen TS beskriver.
 
Men om jag inte inte vill svara på dina frågor då, är jag automatiskt en misstänkt person då, menar du?
Kom igen nu, hur förhindrar ett noterat regnummer ett inbrott?

Om jag tilltalar en person som jag har anledning att tycka är suspekt, och den personen inte vill svara så har jag ändå redan uppnått den största brottspreventionen genom att personen har blivit medveten om att h*n observerats.
 
Jag känner mig nog inte särskilt iakttagen om någon tar kontakt och pratar med mig. Hade han stått och kikat bakom ett träd utan att vilja ge sig till känna - då hade jag känt mig iakttagen.
Just iakttagen är väl inte rätta ordet om man blir utfrågad om sin närvaro. Men han hade alltså sett mig, inte känt igen mig, och känt sig manad att fråga mig om mina förehavanden. Lite förföljelsekänslor får jag bara av att tänka på det. Jag gillar det verkligen inte.

Och jag ansluter mig nog till dem som tycker att det är betydligt mer underligt att fråga ut främmande människor, än att VARA en av de främmande människorna. De flesta människor är ju faktiskt främmande.

Hade jag märkt att han typ smög på mig, hade jag ju blivit rädd på riktigt. Men då pratar vi om en annan sorts rädsla.
 
Kom igen nu, hur förhindrar ett noterat regnummer ett inbrott?

Om jag tilltalar en person som jag har anledning att tycka är suspekt, och den personen inte vill svara så har jag ändå redan uppnått den största brottspreventionen genom att personen har blivit medveten om att h*n observerats.
Fast jag visste ju redan att jag var "iakttagen". Vi hade redan mötts en gång i skogen på en smal stig och "hejjat" på varandra. Det ska väl ändå räcka? Att fråga ut mig efteråt var väl helt onödigt då?
 
Fast i mina ögon är det där bara "normala lärakännafrågor" om man faktiskt ska lära känna en person. Helt okej för en ny kollega på jobbet, till exempel, att fråga mig om. Men inte vilken främling som helst som jag stöter på i skogen.
Vad otrevlig du måste ha verkat vara tänker jag - från mannens synvinkel.

Händer hela tiden att folk tar kontakt med folk de möter på skogen. Inte alls konstigt.
 
Jag tycker att det här resonemanget är att göra en höna av en fjäder. På landsbygden blir man utfrågad, först med misstänksamhet (när man är helt okänd för traktens äldre invånare) med, "vem är du och vad gör du här" (typ) och sedan av intresse med "var bor du, har du bott där länge, det är ju Nilssons gamla ställe bla, bla, bla, bla," Inget att bli varken stött eller upprörd för. Särskilt när vederbörande klart och tydligt berättar att det är vanligt med inbrott i trakten.

De äldre fastboende på landsbygden i min kommun känner till varenda gammal lant- och skogsbrukare i hela kommunen, alltså inte bara i närområdet. När det kommer nya förmågor vill de gärna dela med sig av sina kunskaper om hembygdens invånare och vidarebefordrar gärna nyheten om nya invånare till andra ;)
 
Vad otrevlig du måste ha verkat vara tänker jag - från mannens synvinkel.

Händer hela tiden att folk tar kontakt med folk de möter på skogen. Inte alls konstigt.
Fast "ta kontakt" med främlingar är väl att "hejja", kommentera vädret och/eller omgivningen, kommentera någons hund, osv. Jag är verkligen inte van vid att ge mer personliga uppgifter än så till en helt främmande person. Det är jag inte bekväm med. Är jag verkligen ensam om det, menar du?
 
Jag tycker att det här resonemanget är att göra en höna av en fjäder. På landsbygden blir man utfrågad, först med misstänksamhet (när man är helt okänd för traktens äldre invånare) med, "vem är du och vad gör du här" (typ) och sedan av intresse med "var bor du, har du bott där länge, det är ju Nilssons gamla ställe bla, bla, bla, bla," Inget att bli varken stött eller upprörd för. Särskilt när vederbörande klart och tydligt berättar att det är vanligt med inbrott i trakten.

De äldre fastboende på landsbygden i min kommun känner till varenda gammal lant- och skogsbrukare i hela kommunen, alltså inte bara i närområdet. När det kommer nya förmågor vill de gärna dela med sig av sina kunskaper om hembygdens invånare och vidarebefordrar gärna nyheten om nya invånare till andra ;)
Fast det var ju det han inte gjorde förrän jag frågade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 551
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp