Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu var vi ju inte där så vi vet inte hur det lät, det händer ju rätt ofta att två personer har helt olika uppfattning om en och samma händelse trots att båda närvarat. Vi ser ju om inte annat hur olika folk här i tråden ser på olika scenarier?

Med tanke på TS så låter det inte som att han var så trevlig utan mer tog fråga på fråga utan att vara nöjd med svaret. Han hade kunnat fråga mycket men som jag uppfattar det av trådstarten att det var ganska otrevlig frågeteknik. Jag har full förståelse för att man hör sig för med folk man inte sett tidigare. Ser det enbart som positivt för hela området. Men TS har uppenbarligen känt sig påhoppad och då är det hans smidighet, alltså HUR han har agerat (alltså inte att han agerade) som har brustit.
 
Tycker absolut det är relevant att förhöra sig lite neutralt om människors ärende när de dyker upp på ett ställe som du beskriver ni gjort.

Jag hade direkt satt det i samband med grannsamverkan
 
Tonläge och inställning?
Jag antar det. Om nu gubben gick där och tänkte att de var potentiella inbrottstjuvar så kanske hans tonläge och inställning inte var den trevligaste. Det är en sak att vara vaksam, en annan att misstänkliggöra oskyldiga människor, som känner att de måste bevisa sin oskuld när de inte gjort något fel. Jag drog en parallell till romer som går och handlar i lugn och ro när butiksinnehavaren börjar följa efter dem och ifrågasätta om de tänker handla osv, för att hen drar alla över en kam. Det gäller ju att hålla sig på rätt sida om vad som är acceptabelt beteende.
 
Tycker absolut det är relevant att förhöra sig lite neutralt om människors ärende när de dyker upp på ett ställe som du beskriver ni gjort.

Jag hade direkt satt det i samband med grannsamverkan
Fast tycker du verkligen att det är neutralt att vilja veta var folk bor, och om man hyr eller bor permanent?
Jag tror att jag ska börja bära på en bärplockare, eller en plastpåse med kantareller, så behöver ju inte folk undra....
 
Jag skulle också tyckt det var märkligt och/eller obehagligt i samma situation. TS beskrev ju att det här hände i skogen, inte i närheten av bebyggelse, och jag kan inte se varför det är misstänkt att röra sig i skogen? Det hade varit en annan sak om personerna rörde sig nära bebyggelse, men även om så vore fallet beter man väl sig inte som "utfrågaren" i TS inlägg. Jag tycker att det är på sin plats att istället försöka fråga lite trevligt och förklara varför man frågar.
 
Med tanke på TS så låter det inte som att han var så trevlig utan mer tog fråga på fråga utan att vara nöjd med svaret. Han hade kunnat fråga mycket men som jag uppfattar det av trådstarten att det var ganska otrevlig frågeteknik. Jag har full förståelse för att man hör sig för med folk man inte sett tidigare. Ser det enbart som positivt för hela området. Men TS har uppenbarligen känt sig påhoppad och då är det hans smidighet, alltså HUR han har agerat (alltså inte att han agerade) som har brustit.
Fast det en inte tar illa upp av kan en annan ta åt sig väldigt mycket, det beror ju på hur man är som person.

I mitt eget exempel där jag och min kompis blev förhörda av en grupp personer på en parkering var inget som störde mig och då var de ändå ganska på, jag fattade ju varför de undrade varför vi var där och vad vi höll på med när bilen inte startade i mörkret på parkeringen.
 
Jag skulle också tyckt det var märkligt och/eller obehagligt i samma situation. TS beskrev ju att det här hände i skogen, inte i närheten av bebyggelse, och jag kan inte se varför det är misstänkt att röra sig i skogen? Det hade varit en annan sak om personerna rörde sig nära bebyggelse, men även om så vore fallet beter man väl sig inte som "utfrågaren" i TS inlägg. Jag tycker att det är på sin plats att istället försöka fråga lite trevligt och förklara varför man frågar.
Fast det kan ju legat bebyggelse i närheten även om TS inte såg den?
 
Jag skulle också tyckt det var märkligt och/eller obehagligt i samma situation. TS beskrev ju att det här hände i skogen, inte i närheten av bebyggelse, och jag kan inte se varför det är misstänkt att röra sig i skogen? Det hade varit en annan sak om personerna rörde sig nära bebyggelse, men även om så vore fallet beter man väl sig inte som "utfrågaren" i TS inlägg. Jag tycker att det är på sin plats att istället försöka fråga lite trevligt och förklara varför man frågar.

Som sagt, dieselstöld och tjuvjakt. Dieselstölder slår extremt hårt mot många små företagare och är väldigt vanliga.
 
Men inte väntar man väl ut folk som är ute och går med sin hund och börjar fråga vad de gör där, var de kommer ifrån (jag märkte att han inte var supernöjd med mitt lite vaga svar angående by), om de hyr stuga eller äger ett hus, osv....:crazy: ? Ni tycker alltså på fullt allvar att det är okej att göra så? Det fanns ju inte ens något att se där, om man var ute efter att stjäla något. Inget hus, inga värdesaker, osv. Men vi vet ju i alla fall ett ställe som vi INTE kommer att köra till igen, så på det viset lyckades ju gubben...

Jag är VÄL medveten om att det förekommer stölder och inbrott något kopiöst, men någonstans måste man väl dra en gräns för vad som är okej angående hur man tacklar det? Jag förstår, som jag tidigare sa, om man noterar bilnummer på "mystiska" bilar och liknande. Men att börja ställa frågor där man i princip vill veta vederbörandes hemadress??? För mig är detta hyfsat kränkande, eftersom jag i grund och botten är en person som vill hålla vissa saker privata. Jag är också hänsynsfull nog att inte gå över någons tomt, eller stanna min bil väldigt nära någons hus.
Jag förstår ärligt talat inte vad du är upprörd över om mannen inte var otrevlig.
Som det redan har nämnts så håller människor på landet koll, det är inte ett nytt fenomen.
 
Letat efter ett ställe vi skulle göra ett jobb på, när vi hittat fram visste tomtägaren det för där hade lagts ut foto på bilen i någon sådan där grupp!
Obehagligt men fördelen var att kaffet var färdigt.

Det där händer titt som tätt i vår FB-grupp. Foton och/eller regnr läggs ut med förmaningar som "håll utkik!!!!" och så visar det sig att det är någons bekanta som ska hälsa på.

Verkligen en typ av obehaglig misstänksamhet.
 
Jag hade tyckt att det var jätteotäckt att bli konfronterad på det sättet av en hel grupp människor!! Även om man kan ha full förståelse för att människor vill göra vad de kan för att förhindra inbrott och stölder, så finns det väl också en gräns för vad som är okej att utsätta sina medmänniskor för...?
Hur ska de veta att just du inte är tjuv? Finns det något särskilt i utseendet som säger det?
 
Jag skulle också tyckt det var märkligt och/eller obehagligt i samma situation. TS beskrev ju att det här hände i skogen, inte i närheten av bebyggelse, och jag kan inte se varför det är misstänkt att röra sig i skogen?
Inte märkligt alls, patrask som är ute för att reka flyktvägar, omgivning, ev. gömställen för folk och grejer kan se ut som vem som helst med eller utan hund.
 
Det där händer titt som tätt i vår FB-grupp. Foton och/eller regnr läggs ut med förmaningar som "håll utkik!!!!" och så visar det sig att det är någons bekanta som ska hälsa på.

Verkligen en typ av obehaglig misstänksamhet.
Jag har såna i min FB-bekantskapskrets som även varnar för saker och länkar till flera år gamla incidenter utan att ens bemöda sig med att kolla datum. Det viktigaste verkar vara att dela-dela-dela tills ögonen blöder. Vissa har alldeles för mycket fritid. :meh:
 
Hur ska de veta att just du inte är tjuv? Finns det något särskilt i utseendet som säger det?
Nej, förstås inte! Men det finns en princip om att betrakta människor som oskyldiga tills motsatsen bevisats - en grundläggande princip i rättssamhället faktiskt! Och jag tror att ett "hej, kan jag hjälpa dig med något?" faktiskt är fullt tillräckligt för att avskräcka en potentiell tjuv!
 
Det är naivt att tycka att det är överdriven misstänksamhet.
Här stjäls till och med glasverandor som bryts loss från hus.
Ställ en skogsmaskin på en väg så är den "undersökt" på några dagar.
En bonde i trakten tyckte en bil och förare som dök upp inne i skogen var lite väl tjusig för svampplockare. Det visade sig vara knarkkurir som skulle hämta varor som släpptes från flygplan på låg höjd inne på en vändplan i skogen. Polisen tackade för tipset och sen upphörde det.
Lantbruken är så utsatta så det är tokigt. Djur stjäls, bränsle, verktyg, traktorer - inget är för litet eller stort.
Och där man tror att man går på en ödeväg som inte leder någonstans, just där kan vara bakvägen till en gård och precis där slår dom till.
Så att möta engelsktalande personer ute i skogen. Njo det är misstänkt.
 
De där fb grupperna är hysteriska. När bommarna inte gick upp här i trakten så landade hela diskussionen i att det stod utlandsfödda personer och väntade på tåget. Vad det hade för relevans i att bommarna var trasiga vet jag inte.
Jag gick ur gruppen sen.
Några av de värsta busarna här är svenskar men det vågar ingen prata om.
Jag själv har vuxit upp på landet och visst hade man koll men de stölder som begicks hos oss visade sig vara släkten.
jag trivdes på mammas och pappas gård dock för alla grannar hjälptes åt och vi hade alltid hjälp när pappa blev dålig osv.
Men just en del människors paranoia mot utlandsfödda är helt obegriplig.
Rörigt inlägg och kanske inte helt i linje med trådstarten men ja :)
Jag kan dra massor med exempel på grannsämja som helt inriktar sig på att trakassera utlandsfödda
 
Nej, förstås inte! Men det finns en princip om att betrakta människor som oskyldiga tills motsatsen bevisats - en grundläggande princip i rättssamhället faktiskt! Och jag tror att ett "hej, kan jag hjälpa dig med något?" faktiskt är fullt tillräckligt för att avskräcka en potentiell tjuv!
"Rättssamhället" är numera en myt, det fungerar inte som det gjort tidigare så du får nog finna dig i att bli iakttagen och ev. utfrågad vad du gör där om folk inte känner igen dig.

Jag har ju fått ha mina saker ifred hittills, om det beror på larm och kameraövervakningen eller myten om att jag skjutit på folk låter jag vara osagt, vilket som så verkar det vara effektivt. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 903
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 551
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp