Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Rättssamhället" är numera en myt, det fungerar inte som det gjort tidigare så du får nog finna dig i att bli iakttagen och ev. utfrågad vad du gör där om folk inte känner igen dig.

Nejdå, det tänker jag inte alls finna mig i! Som jag sagt är det helt okej om någon kommer fram och vänligt undrar om jag behöver hjälp, om jag letar efter något osv. Men ingående frågor om vem jag är, var jag bor etc från främmande människor i skogen tänker jag faktiskt inte svara på!
 
Och all nedskräpning... Hur kan det vara jobbigare att åka till en återvinning än ut i skogen om man ändå lastat in det i bilen?

Det har jag funderat på många gånger. Men så är jag uppvuxen i sann Skogsmulle-anda där man inte slänger skräp omkring sig. Alltså finner jag det mycket tillfredställande att bli av med skiten, gratis, på återvinningen och samtidigt göra rätt.
 
Fast det kan ju legat bebyggelse i närheten även om TS inte såg den?

Fast då tycker inte jag att det är i närheten om man inte kan se den.

Som sagt, dieselstöld och tjuvjakt. Dieselstölder slår extremt hårt mot många små företagare och är väldigt vanliga.

Inte märkligt alls, patrask som är ute för att reka flyktvägar, omgivning, ev. gömställen för folk och grejer kan se ut som vem som helst med eller utan hund.

Mycket möjligt, men någonstans måste väl ändå gränsen gå för när människor ska misstänkliggöras? Alla som rör sig i skogen kan ju inte vara potentiella tjuvar eller andra kriminella. Jag tycker inte det är ok att börja fråga ut människor förrän de gjort något underligt/misstänksamt eller uppehållit sig onormalt länge någonstans. Jag skulle då inte känna mig välkommen att gå/cykla i något område om jag råkade ut för något sådant och jag skulle troligen inte fara dit något mer.
 
Nej, förstås inte! Men det finns en princip om att betrakta människor som oskyldiga tills motsatsen bevisats - en grundläggande princip i rättssamhället faktiskt! Och jag tror att ett "hej, kan jag hjälpa dig med något?" faktiskt är fullt tillräckligt för att avskräcka en potentiell tjuv!
Mitt ute i skogen? Hjälpa med vad? plocka svamp/bär? Rasta hunden?:confused:
 
Nej, förstås inte! Men det finns en princip om att betrakta människor som oskyldiga tills motsatsen bevisats - en grundläggande princip i rättssamhället faktiskt! Och jag tror att ett "hej, kan jag hjälpa dig med något?" faktiskt är fullt tillräckligt för att avskräcka en potentiell tjuv!
Ser inte problemet i att närboende vill ha ett hum på om personen ifråga är hederlig eller inte. Det har inget med reglerna i rättssalen att göra.

Sedan ett vanligt sätt att småprata, lära känna nykomlingar på bygden är just att få ett hum på vilka de är.
 
Sedan ett vanligt sätt att småprata, lära känna nykomlingar på bygden är just att få ett hum på vilka de är.

Det också. Hur ska man kunna veta om detta paret just flyttat in i närskapet om man inte frågar?

Jag tycker folk i allmänhet är väldigt rädda för att prata med varandra, mig inkluderat jag skulle gärna prata med någon på tåget i 30 minuter men pga socialångest vågar jag inte börja pratet.
Man drar på sig skygglapparna och låtsas som om folk inte finns.

Folk är ju egentligen väldigt trevliga:)
 
Fast då tycker inte jag att det är i närheten om man inte kan se den.





Mycket möjligt, men någonstans måste väl ändå gränsen gå för när människor ska misstänkliggöras? Alla som rör sig i skogen kan ju inte vara potentiella tjuvar eller andra kriminella. Jag tycker inte det är ok att börja fråga ut människor förrän de gjort något underligt/misstänksamt eller uppehållit sig onormalt länge någonstans. Jag skulle då inte känna mig välkommen att gå/cykla i något område om jag råkade ut för något sådant och jag skulle troligen inte fara dit något mer.
Det skulle jag glädjeligen göra. Förhoppningsvis är det någon som då observerat mig när jag för 1000:e gången inte tagit med mobilen och ramlar och bryter benet.
 
Det också. Hur ska man kunna veta om detta paret just flyttat in i närskapet om man inte frågar?

Jag tycker folk i allmänhet är väldigt rädda för att prata med varandra, mig inkluderat jag skulle gärna prata med någon på tåget i 30 minuter men pga socialångest vågar jag inte börja pratet.
Man drar på sig skygglapparna och låtsas som om folk inte finns.

Folk är ju egentligen väldigt trevliga:)
Ja, det uppfattas ju snarare otrevligt om man inte välkomnar nya till bygden genom att förhöra sig lite :D.

Ja, jag förstår inte varför egentligen. Eller jsg gör ju det nu efter att ha läst den här tråden.
 
Fast....om nu någon är så misstänksam att han/hon prompt vill veta vem jag är, vad jag gör, var jag bor osv, VARFÖR ska det då kännas okej för mig att svara en komplett främling på det. Vem vet, främlingen som frågar kanske är den som är oärlig? De kanske ser något hos mig som de vill kika närmare på, och därför frågar ut mig för att sedan kunna leta upp var jag bor. Jag är - som nämnt tidigare - en hyfsat privat person. Hittills har jag upplevt trakten som vi flyttat till för snart ett år sedan som mycket generös och trevlig. De närmsta grannarna, förutom en, har jag haft kontakt med. Andra personer "hejjar" jag bara glatt på, ÄVEN om jag inte känner igen dem. Jag blev väldigt, väldigt överrumplad av utfrågningen. Självklart har grannarna "frågat ut mig", men det har ju varit på ett naturligt och trevligt nyfiket vis. Inte som en "random" människa som man bara stöter på.... Som sagt, vad är det som säger att han är ute i ärliga avsikter??
 
Fast då tycker inte jag att det är i närheten om man inte kan se den.





Mycket möjligt, men någonstans måste väl ändå gränsen gå för när människor ska misstänkliggöras? Alla som rör sig i skogen kan ju inte vara potentiella tjuvar eller andra kriminella. Jag tycker inte det är ok att börja fråga ut människor förrän de gjort något underligt/misstänksamt eller uppehållit sig onormalt länge någonstans. Jag skulle då inte känna mig välkommen att gå/cykla i något område om jag råkade ut för något sådant och jag skulle troligen inte fara dit något mer.
Nej, herre gud.... Vi kommer ALDRIG att åka dit och gå med hunden någon mer gång :crazy:! Så han lyckades ju rätt bra, om det är skrämma iväg människor som kommer dit han önskar göra.
 
Fast....om nu någon är så misstänksam att han/hon prompt vill veta vem jag är, vad jag gör, var jag bor osv, VARFÖR ska det då kännas okej för mig att svara en komplett främling på det. Vem vet, främlingen som frågar kanske är den som är oärlig? De kanske ser något hos mig som de vill kika närmare på, och därför frågar ut mig för att sedan kunna leta upp var jag bor. Jag är - som nämnt tidigare - en hyfsat privat person. Hittills har jag upplevt trakten som vi flyttat till för snart ett år sedan som mycket generös och trevlig. De närmsta grannarna, förutom en, har jag haft kontakt med. Andra personer "hejjar" jag bara glatt på, ÄVEN om jag inte känner igen dem. Jag blev väldigt, väldigt överrumplad av utfrågningen. Självklart har grannarna "frågat ut mig", men det har ju varit på ett naturligt och trevligt nyfiket vis. Inte som en "random" människa som man bara stöter på.... Som sagt, vad är det som säger att han är ute i ärliga avsikter??
Situationen.
 
Vilken situation? Vad är det i situationen som säger att han till 100% är en ärlig person? Om han inte litar på att jag bara är en del av ett par som promenerar med vår hund i skogen, varför ska jag då lita på att han bara är en stackars lokalbo som har utsatts för inbrott? Han bodde ju inte så nära att han kunde peka på sitt hus och säga, "jag bor där".
 
Fast....om nu någon är så misstänksam att han/hon prompt vill veta vem jag är, vad jag gör, var jag bor osv, VARFÖR ska det då kännas okej för mig att svara en komplett främling på det. Vem vet, främlingen som frågar kanske är den som är oärlig? De kanske ser något hos mig som de vill kika närmare på, och därför frågar ut mig för att sedan kunna leta upp var jag bor. Jag är - som nämnt tidigare - en hyfsat privat person. Hittills har jag upplevt trakten som vi flyttat till för snart ett år sedan som mycket generös och trevlig. De närmsta grannarna, förutom en, har jag haft kontakt med. Andra personer "hejjar" jag bara glatt på, ÄVEN om jag inte känner igen dem. Jag blev väldigt, väldigt överrumplad av utfrågningen. Självklart har grannarna "frågat ut mig", men det har ju varit på ett naturligt och trevligt nyfiket vis. Inte som en "random" människa som man bara stöter på.... Som sagt, vad är det som säger att han är ute i ärliga avsikter??
Du måste inte svara, det är inget polis förhör.

Släpp det nu, alla funkar inte som dig. Glöm det och gå vidare, sitt inte och gnäll över det.
 
Fast nu kan ni åka dit,ni är redan kollade och ok:ade :idea:
Hur vet du det? Jag är inte alls säker på att han är nöjd med mina svar egentligen. Jag vägrade ju att ange EXAKT var jag bodde. Kände inte att han var helt nöjd med att bara få ett svar på ett ungefär.
 
Fast då tycker inte jag att det är i närheten om man inte kan se den.
Fast det håller ju inte? "Jag ser det inte alltså finns det inte!" ? Jag kan bli väldigt trött på folk som tycker att grusvägen som vi använder flera gånger om dagen är en utmärkt plats att slå upp sitt fikabord på, de ser ju inget hus ?
Många gårdar här omkring har skog inpå huset, det är inte självklart att huset/gården syns men det kan vara väldigt nära ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 903
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 551
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp