osteochondros och ärftlighet

Sv: osteochondros och ärftlighet

Omega 6 driver på inflammation som ju leder till ökad fettcellsaktivitet ( ökad mängd Prostacyklin som aktiverar fettceller) o hjärt o kärl sjukdomar o andra saker som ledproblem mm

Man behöver ju Omega 6 i små doser o i balans till Omega 3 men 99 procent i dag äter mer Omega 6 än Omega 3. Detta ser man nu när tester utvecklats.

Jag gav Dynavena ett tag då det verkade ok men är ju majs i så numera ger jag havre, linfrölja o bra hö. De som tillverkar foder tjänar mkt pengar på våran okunskap.

Dessa nya foder är absolut anledningen till att vi i dag har mkt tarmvred o andra koliksjukdomar hos våra hästar tror jag. En del foder packas lätt i tarmarna vid minsta lilla uttorkning. Själv haft Lapalisse på opbordet pga för mkt korn som packades o i samband med tävling o att hon ej drack tillräckligt.

Myten att mättat fett är farligt och att kortkedjade omega 3 fettsyror är lika med långkedjade o att vi behöver mer Omega 6, har skapat mkt ohälsa o fetma o detta är tyvärr bara början.

Har egentligen ej gått igenom alla foder men konstaterar att det är mkt vete o andra saker som ej är bra i dem..Tyvärr.

Tex bildas benskörhet av brist av omega 3 tex. Många vegetarianer o andra som ej äter fet fisk ( 90 proc). Osteoblasterna nybildas ej o inflammation uppstår.

Ok, så även majsen är dålig, trodde det var så låg koncentration av oljan i själva majsen så att det inte spelade roll. Hur är det med korn? Fått tag i fin korn, men havren i bygden ser lite trist ut.. Lappis blev dålig av korn, var det för att det blev för mycket eller att det var korn?

Man kan ju fundera lite på att trots att man infört röntgen för att inte avla på hästar med ocd och fler och fler röntgar även stona. Så kontrollen är ju mkt större nu än tidigare, trots det så fortsätter det bara att öka. Är det kanske inte så mkt nedärvningen utan uppväxten som är problemet ? Skulle vara väldigt intressant hur andelen drabbade ser ut hos någon av våra "gamla" uppfödare och då hos någon som kör på efter gamla mönster vad gäller bla utfodring av både sto och föl, har det ökat lika mkt hos dem ?

Vem säger att det (OCD) ökar?

Att allt fler röntgar sina hästar betyder ju inte att "fynden" ökar.
Vi vet ju ingenting om hur statusen såg ut hos hästarna förr. Troligtvis vad det lika vanligt med OCD då som nu.
Att ha OCD är ju inte lika med att det behöver vara något bekymmer. Det största problemet brukar uppstå när hästen ska byta ägare....

Senast ändrad:

Majsolja o solrosolja o soja är det man ffa ska undvika. Det är mkt omega 6 i dessa o billigt för industrin att stoppa i foder. Att dessa oljor dessutom oxidera o skapar bla hjärt o kärtl genom detta då även kolesterolet oxiderar är ju inte heller bra.

Korn packar sig i tarmen lättare än havre. ( tänk att du häller vatten i korn o skapar en deg o tänk att du gör detsamma med havre med skal).

Skulle mäta Jessicas hästar då hon mätte sig när jag träffade henne i Gbg men det verkar som att hon ger mkt havre o naturligt foder så kanske just hennes hästar inte har så mkt obalans. Detta är ffa ett problem för människor som har otroliga obalanser.

Hästar kan konvertera kortkedjade omega 3 fettsyror som linfröolja o Raps vilket vi EJ kan göra ( ännu en myt).

Dessa oljor tål dock ej upphettning som sagt så hur man än gör är det svårt att ge hästar olja om det ej är råpressat i mörk flaska...men de får ju i den naturliga maten vilket vi ej fårdå vi ju ej äter så mkt naturlig föda. ( fisk, skaldjur,kött och inälvor från gräsätande djur mm).

Enligt en veterinär som håller på med mest travhästar så finns det en ganska stor studie på ocd:s uppkomst i knäleder hos travare. Enl den är det en fördel att hålla fölungarna fram till 6 v ålder på begränsad yta, inte kuperat. Då minskade uppkomsten av ocd markant. Efter 6 v ålder så gick det bra att ha dem i stora kuperade hagar. Jag hade ingen aning om att det var så, har snarare hört tvärt om i ridhästkretsar.

Hennes erfarenhet var även att föl födda tidigt på året har mindre ocd generellt sett (i alla leder) än de som fötts senare. Hennes personliga uppfattning var att det berodde på att de tidigt födda är inne mer, vilar bättre än de senare födda som ofta fölar ute eller släpps ut ganska direkt.

Ja det är lite lustigt med de där undersökningarna. Jag har läst precis det du skrev på ngt ställe men sen har jag läst precis tvärtom i flera undersökningar. Dvs att det är bättre när fölen är födda senare just för att de får vara ute mer. Detta gällde tydligen främst för OCD i kotan. Svårt att veta vad man ska lita på utan att sätta sig in mer i de olika studierna. Detta visar väl bara återigen vilket komplext ämne det här är.;)

Nu blir man ju helt nojig! Du verkar ju kunna detta så vad säger du om Irish Mash som ska vara bra för magen men samtidigt innehåller blandannat linfröolja, solrosolja, majsgroddar, korngflingor. Förhållandevis små mängder men är det illa ändå? Frågar för jag precis börjat ge detta till min häst.

jag har ej kollat detta foder men kan söka på det.

Det man ska göra är att ta ett test som kostar 750 kr ang fettsyrorna o se om det är obalans mellan Omega 3 och Omega 6...om man säkert skall veta

Detta med tarmvred o kolik är ju en annan sak men jag är helt övertygad om att dessa hästar som nu dött ( Okidoki mfl) skulle varit bättre i sina magar om man gav dem mer strå o mindre krafft...

Tror vi måste ta upp detta i Ridsporten. Har bara ej orkat..

Man borde börja med att konstatera att vete o korn lätt packas i tarmen o se över om vi verkligen behöver mkt krafftfoder...

Linfröoljan är ju egentligen ok men tål ej upphettning så är ditt foder upphettat så...( hur tänker man när man gör pellets av linfrö?)...Solrosolja ej bra ( oxiderar lätt och innehåller mkt Omega 6) Kornflingorna är ju ej farligt om du ej ger mkt.

Mkt pengar i detta!

Vet att tex hon som säljer Dynavena beställde omega 3 test efter att jag pratat med henne i Falsterbo när vi stod i samma stall i somras men vet ej om hon använde det på sina hästar.

Ja jag kan ej testa mina hästar då de ej får krafftfoder o matolja o sådana saker..

Ja du får jättegärna kolla och se vad du tycker om du orkar:). Linfröoljan är kallpressad såg jag nu.

Senast ändrad:

Det har ju ökat senaste åren även under denna "era" där väldigt många röntgar sina hästar. Bara de sista åren så har de sett en ökning men på dessa år har det inte skett en lika markant ökning i antalet röntgade hästar, den biten har legat ganska konstant de senaste åren.
Givet var att det skedde en "lavin"artad ökning när det blev vanligt med röntgen på besiktningen men vem man än talar med nu så ökar det snabbt. Allt fler uppfödare som rutinmässigt röntgat sina unghästar sen en del år tillbaka får fler och fler drabbade hästar. Det var ju också en av anledningarna till att det var uppe nu på hopphästklubbens seminarium, för som många säger det börjar bli mer regel än undantag att man måste plocka bort några bitar innan man säljer en unghäst och så var det inte för några år sedan.

Jag har inte sett siffror på att det skulle finnas fler fynd, rent procentuellt, nu än vad det gjort tidigare. Finns det överhuvudtaget nån som räknat ordentligt? Vore intressant att se den studien isf :)

Jag ser flera troliga förklaringar till att det kan upplevas som att fler o fler hästar inte är rena på röntgen:

* Många fler hästar röntgas (och man tar många fler plåtar på varje häst).

* Större andel av hästarna med "fynd" opereras pga att många spekulanter inte vill köpa en häst som inte är helt ren på röntgen. Det opereras "hysteriskt" oavsett om benbiten är skadlig eller ej "bara för att" plåtarna ska vara helt rena. Tur att vi människor inte behöver utstå samma behandling...

*Röntgenutrustningen blir bättre och bättre och kan därmed hitta mer och mer saker.

* Veterinärerna vill skydda sig själva så de säger i princip aldrig att en liten skugga på röntgen är ofarlig. Tänk om köparen blir missnöjd med hästen på något sätt (klarar inte av den eller annat), då letar de på en veterinär som hittar nåt på nån plåt och reklamerar sedan hästen. Kan bli jobbigt för den första veterinären som "friskförklarade" den friska hästen vid köpet...

* Försäkringsbolagen blir mer och mer försiktiga med att försäkra en häst utan reservationer, alltså blir det ännu viktigare att ha en "ren" häst. Minsta lilla grej så passar de på att lägga en reservation. Så blir det när fler och fler hästägare letar fel hos hästen (och därmed utnyttjar sin försäkring) i stället för att fundera på vad man själv kan ändra på i sin hästhållning och ridning.

KL

Eftersom hingstar med fynd av osteochondros vid den obligatoriska friröntgen, ej blir godkända i avlen så borde det väl ha någon ärftlighetsfaktor?

KL

Eftersom hingstar med fynd av osteochondros vid den obligatoriska friröntgen, ej blir godkända i avlen så borde det väl ha någon ärftlighetsfaktor?

Jo men hur är den stora frågan ingen forskare än kan svara på och om det måste finnas från två håll (alltså även dolda anlag) eller om det räcker från ett håll.

Den tyska studien visade om jag minns rätt på siffrorna att 19 % av fölen efter 2 helt friröntgade föräldrar fick ocd medans 27% av fölen efter TVÅ föräldrar med konstaterad ocd fick ocd. Alltså inte en särskilt stor ökning i förekomsten trots att båda föräldrarna hade konstaterad ocd.

Jag efterlyser fortfarande länken till den studien, någon borde väl ha den sparad på sin dator, vet att den varit uppe till diskussion tidigare här på avel med länk till studien (jag har som sagt blivit av med min länk)

Vet inte riktigt vilken studie det rör sig om, hängde inte med i den förra omgången av lösa-benbitar-diskussionen :). Kanske det finns i refenslistan på Katarina Johanssons studie? Har tyvärr ingen länk dit heller.. :o

Under 70 talet beskrev Sven Erik Olsson som var veterinär vid högskolan i Stockholm för första gången skelettförändringar – osteochondros hos djur. Det fick till följd att sjukdomen internationellt kallades för ”the Swedish disease” men tack vare olika studier att osteochondros även finns utanför Sveriges gränser. Så vårt kära land har haft ett gott forskningsunderlag skulle jag vilja påstå, många hästar var drabbade ffa under sent 80-tal.

Osteochondros anses vara ärftligt, flera studier tyder på det. I en studie gjord på SLU av Katarina Johansson konstaterade man att vissa svenska halvblodshingstar gav flera avkommor med lösa benbitar, det fanns också hingstar som nedärver OC utan att själva ha det. Lurigt va :eek:

När det gäller hästens kön och osteochondros så finns det studier som kommit fram till olika slutsatser. Men man kan se att hingstar har OC något mera och det tror man kan bero på att de är tyngre – de växer snabbare.

Det finns ju parallella studier som pekar på att det inte enbart är ärftliga (med vissa raser) faktorer som ger osteochondros, utan kön, uppfödning (rörelse o foder).

Tycker själv att sånt här är vansinnigt intressant :)

Vad jag har hört så är i alla fall förekomsten av ocd mindre hos engelska fullblod. Kan inte hänvisa till någon källa utan har endast hört det av en väldigt duktig veterinär.

A

Jo men hur är den stora frågan ingen forskare än kan svara på och om det måste finnas från två håll (alltså även dolda anlag) eller om det räcker från ett håll.

Den tyska studien visade om jag minns rätt på siffrorna att 19 % av fölen efter 2 helt friröntgade föräldrar fick ocd medans 27% av fölen efter TVÅ föräldrar med konstaterad ocd fick ocd. Alltså inte en särskilt stor ökning i förekomsten trots att båda föräldrarna hade konstaterad ocd.

Jag efterlyser fortfarande länken till den studien, någon borde väl ha den sparad på sin dator, vet att den varit uppe till diskussion tidigare här på avel med länk till studien (jag har som sagt blivit av med min länk)

Puttar tråden med en fråga efter länken :laugh:

Puttar tråden med en fråga efter länken :laugh:

Om jag inte minns helt fel så fanns den studien även refererad i Ridsport? Så det borde vara en väg att söka den, om det inte är någon här som har den sparad.
Har själv också haft den liggande fram tills en datorkrasch då den och mkt annat försvann...

/Camilla

Om ASVH vill utöka röntgenkraven på hingstar så kanske det vore bättre att kräva ryggröntgen (för att sålla bort hästar med täta tornutskott tex) än att röntga kotor. Men även detta område är ju ganska komplicerat, det finns ju massor av hästar som har 'kissing spines' som fungerar perfekt. Vad jag vet så har ingen gjort nån ordentlig undersökning hur ärftligt det är med ett visst avstånd mellan kotorna eller hur vanligt det är att friska hästar har denna 'avvikelse'.

Inlägg på ett något gammalt inlägg ;)

Även här finns det studier gjorda som påvisade att det var en väldigt hög andel som hade tätt mellan tornutskotten, tror till och med det var 7 av 10 som var drabbade. Men inte särskilt många av dom som faktiskt hade någon symtom.
Här finns det ju även ett flertal hästar som visat symtom och det har konstaterats tätt vid röntgen, som sedan med omlagd träning har kunnat ta sig upp till samma tävlingsnivå som tidigare eller högre.

/Camilla

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 089
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 243
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka