pastejja
Trådstartare
Sv: osteochondros och ärftlighet
Ok, så även majsen är dålig, trodde det var så låg koncentration av oljan i själva majsen så att det inte spelade roll. Hur är det med korn? Fått tag i fin korn, men havren i bygden ser lite trist ut.. Lappis blev dålig av korn, var det för att det blev för mycket eller att det var korn?
Omega 6 driver på inflammation som ju leder till ökad fettcellsaktivitet ( ökad mängd Prostacyklin som aktiverar fettceller) o hjärt o kärl sjukdomar o andra saker som ledproblem mm
Man behöver ju Omega 6 i små doser o i balans till Omega 3 men 99 procent i dag äter mer Omega 6 än Omega 3. Detta ser man nu när tester utvecklats.
Jag gav Dynavena ett tag då det verkade ok men är ju majs i så numera ger jag havre, linfrölja o bra hö. De som tillverkar foder tjänar mkt pengar på våran okunskap.
Dessa nya foder är absolut anledningen till att vi i dag har mkt tarmvred o andra koliksjukdomar hos våra hästar tror jag. En del foder packas lätt i tarmarna vid minsta lilla uttorkning. Själv haft Lapalisse på opbordet pga för mkt korn som packades o i samband med tävling o att hon ej drack tillräckligt.
Myten att mättat fett är farligt och att kortkedjade omega 3 fettsyror är lika med långkedjade o att vi behöver mer Omega 6, har skapat mkt ohälsa o fetma o detta är tyvärr bara början.
Har egentligen ej gått igenom alla foder men konstaterar att det är mkt vete o andra saker som ej är bra i dem..Tyvärr.
Tex bildas benskörhet av brist av omega 3 tex. Många vegetarianer o andra som ej äter fet fisk ( 90 proc). Osteoblasterna nybildas ej o inflammation uppstår.
Ok, så även majsen är dålig, trodde det var så låg koncentration av oljan i själva majsen så att det inte spelade roll. Hur är det med korn? Fått tag i fin korn, men havren i bygden ser lite trist ut.. Lappis blev dålig av korn, var det för att det blev för mycket eller att det var korn?