osteochondros och ärftlighet

Sv: osteochondros och ärftlighet

Ja det beror ju på hur man ser det. Eftersom det bara är en undersökning är underlaget klart för litet för några slutsatser. Men som du säger ska man nu dra några slutsatser alls av den undersökningen borde det ju vara att hästen snarare är hållbarare:angel:. Hade väl krävts lite mer fakta för det dock. Kan väl lite hålla med om att hållbarheten är viktigare än vad som råkar finnas i kotan. Spånar bara, kan alldeles för lite i ämnet för att ha några riktiga åsikter.:devil: Försöker dock lära mig!

Ja, det är faktiskt inte så lätt att bilda sig en uppfattning om sånt här. Man måste se helheten, sen är det viktigt att gå till källan, se vad det faktiskt står i själva orginalartikeln om en undersökning och inte enbart lyssna på andras slutsatser. Just den här undersökningen omfattade flera tusen hästar så det är ett stort underlag.

Om ASVH vill utöka röntgenkraven på hingstar så kanske det vore bättre att kräva ryggröntgen (för att sålla bort hästar med täta tornutskott tex) än att röntga kotor. Men även detta område är ju ganska komplicerat, det finns ju massor av hästar som har 'kissing spines' som fungerar perfekt. Vad jag vet så har ingen gjort nån ordentlig undersökning hur ärftligt det är med ett visst avstånd mellan kotorna eller hur vanligt det är att friska hästar har denna 'avvikelse'.

Senast ändrad:

Kan man få några lärdomar från travsidan, de bryr ju sig icke så mycket om detta utan opererar och kör så länge det håller. Där borde påfrestningarna var betydligt större än för en genomsnittlig ridhäst. Jag har för mig studien det talas om var enbart ridhästar (SWB) och gjordes på material mellan 92-99.

Ytterligare en aspekt på detta är hur olika avelsförbunden ser på OCD, KWPN mycket stränga, andra förbund bedömer det lättvindigare (Old. DWB).

Det handlar inte riktigt om lättvindigt, utan jag anser att så länge man vet vilka linjer som nedärver detta, och talar ÖPPET om det, så vet man vad man ger sig in på om man använder sig utav den hingstlinjen, men då skall man också ha klart för sig att de övriga två anledningarna till ÒCD, är inte medräknade.

Kan man få några lärdomar från travsidan, de bryr ju sig icke så mycket om detta utan opererar och kör så länge det håller. Där borde påfrestningarna var betydligt större än för en genomsnittlig ridhäst. Jag har för mig studien det talas om var enbart ridhästar (SWB) och gjordes på material mellan 92-99.

Ytterligare en aspekt på detta är hur olika avelsförbunden ser på OCD, KWPN mycket stränga, andra förbund bedömer det lättvindigare (Old. DWB).

DWB är faktiskt egentligen tuffare än Sverige MEN de har gett dispenser till ett par hingstar trots OCD, men då är kraven ordentligt höga för övrigt för att det skulle vara aktuellt. DV röntgar även alla kotor men där är inte alla fynd kasserande utan de graderas liknande det graderingssystem som används vid vanligt röntgen i Tyskland.
DV har i många år haft systemet att alla hingstar lämnas in till en specifik klinik där de röntgas och bedöms av DVs veterinär, så där är det inte någon tvekan att det är rätt hingst som är röntgad som det var här för några år sedan innan chippningen infördes.

För övrigt är ju anledningen till att det är tveksamt att ha med kotorna att det är väldigt svårt att skilja på typ av benbitar med säkerhet. Bla birkelandsfrakturer är ju något som väldigt många hingstar lyckas skaffa sig under uppväxten i sina lekar däremot ses det sällan på ston. Jag har faktiskt aldrig ens hört någon nämna någon form av arvbarhet i samband med birkeland förut och blev mkt förvånad att det nämndes där.

Det finns ju den stora studien som gjordes i Tyskland (om någon har länken till den så kan ni väl slänga in den i tråden har själv lyckats tappa alla mina sparade länkar när min hårddisk krashade). Den visade ju på väldigt liten skillnad i arvbarhet om föräldrarna själva hade ocd kontra var helt fria. Om jag minns rätt så handlade det om 19% som fick ocd trots 2 friröntgade föräldrar jämfört med 27% om båda föräldrarna hade konstaterad ocd. Kommer inte ihåg hur procentsatsen låg vid 1 förälder som hade.

Med tanke på att nästan alla de stora matadorernas linjer bär på ocd så är det ju väldigt svårt att komma ifrån att avla på dessa gener eftersom det glatt hoppar över en generation här o där och dyker upp igen.

Med tanke på att nästan alla de stora matadorernas linjer bär på ocd så är det ju väldigt svårt att komma ifrån att avla på dessa gener eftersom det glatt hoppar över en generation här o där och dyker upp igen

Precis - och troligen så finns andra faktorer än ren arvbarhet som kan spela MINST lika stor roll, om inte större eftersom det finns hästar med OCD efter helt friröngade föräldrar

Foder antagligen.

Någon som har koll på forskningen angående detta?

Jag vågar ej fodra min unghäst med mkt kraftfoder. Mitt ena stos avkomma togs bort pga Ostechondros i bog o han var 1.76 ca...

Allt gällande uppväxten är riskfaktorer men framförallt ojämt foderintag (tex de som drar iväg så det sjunger om det när de kommer ut på bete för att de hållits för lågt på foder på vintern) för lite och för mkt rörelse och för lite vila är andra saker som tagits upp som stora riskfaktorer. Så det är inte helt lätt att hålla tungan rätt i munnen. Hur mkt som är för mkt kontra för lite rörelse framgår ju liksom inte (även om min gissning på för mkt helt enkelt handlar om att de inte skall bli överansträngda, men säg det till två huliganer som härjar järnet lite väl mkt ibland, de lyssnar ju liksom inte riktigt på vad man säger till dem ;) ).

Jag har däremot svårt att tro att det specifikt skulle påverka med kraftfoder, det är ju det totala innehållet i foderstaten vad gäller MJ/smrp som är det viktiga att ha koll på, får man inte tag på ett tillräckligt bra hö så måste det ju kompletteras upp med kraftfoder annars blir det ju tillväxtrubbningar pga det.

Har faktiskt aldrig hört om någon häst som haft ocd i bogen men det är klart det kan ju dyka upp överallt även om det ju verkar som att arvbarheten påverkar var det sätter sig. Är ju ofta man hör just samma placering på ocd efter vissa hingstar. Satt det alltså inne i bogleden ? Inte operabelt ?

jag ägde ju inte stoet då o både hon o hennes släktingar har gått riktigt högt o hingsten var Calino...

Men jag tror ju att detta berodde på att han växte samtidigt som det var ngt med fodret...?

men jag tänker kanske fel...

Jag ger helst bra hö, lite lite krafftfoder baserat på produkter som ej innehåller proinflammatoriska ämnen ( Omega 6) och linfrö och vitaminer o mineraler o ev lucern.

Det är ju det svåra med ocd att veta varför det dykt upp, om det var medfött så att det inte hade spelat någon roll vad man gjorde eller om man gjorde något tokigt som man borde ändra till nästa gång.
Anlaget för det nedärver de ju gissningsvis men sen varför det bryter ut på vissa och inte på andra hade ju varit väldigt intressant att få veta exakt så man slapp famla i mörkret och gissa.

Det där med omega 6 var intressant, har du läst något speciellt om det ? Vilka fodermedel innehåller det ?

Alla vegetabiliska oljor utom linfröolja ( som Ej tål upphettning av ngt slag då oxiderar den)...det är ett stort problem hos människor o driver på även bildning av fettceller.

Skapar framförallt inflammation o allt vad det för med sig.

Jag håller föreläsningar om detta med fettsyrabalans o har ej kollat alla foder men de jag har kollat har varit baserat på vete ( farligt för magen) och varit upphettat.

Majs o Soja är de värsta bovarna.

Förlåt för OT
Hur är det med havre?
Har själv ett grovfoder iår med 8.5 mj och 103 gram smältbart och har istället motsatt próblem med ngt för lite energi..

Vill man inte ge ren olja för att få upp energin för att få till kvoten så är betfor det fodermedel som har lägst kvot (alltså mest energi i förhållande till protein. Betfor är dessutom i det närmaste att räkna som grovfoder smältnings mässigt iom dess höga fiberinnehåll.

Vill man inte ge ren olja för att få upp energin för att få till kvoten så är betfor det fodermedel som har lägst kvot (alltså mest energi i förhållande till protein. Betfor är dessutom i det närmaste att räkna som grovfoder smältnings mässigt iom dess höga fiberinnehåll.

Tack! Varför glömmer jag alltid betforen?
Ska räkna på det istället:)

Säger samma som Meduza, intressant tråd. Nu vill jag ju att mina ston ska vara rena på röntgen för att användas i avel.

Vad är "offentligt" om hingstarna. Vad jag vet så är det bara bakknän och haser som behöver var rena för att de ska godkännas, men allt annat "skrammel". Går det att hitta någonstans eller är det bara rykten som sprids att vissa hingstar lämnar mer eller mindre ocd.

Hur många av oss frågar hingstägaren om hingsten är ren på röntgen och har de någon skyldighet att svara ärligt. Kanske lättare att inte röntga ;). Finns det något förbund som har tillgängligt att kunna se hingstarnas plåtar.

Men hingstarna sälva ska väl vara rena på plåtarna för att godkännas i Sverige, men det bertder ju inte att de inte nedärver det.

Mitt avelssto är exportröntgad ua i sitt tidigare liv. Men det garanterar ju inget alls, det är därför jag funderar över ärftligheten. Det kan ju hoppa en generation..
Samtidigt, jag vet inte om jag tycker det är tvunget att röntga ett sto som hållt för ridning och tävlats med lite resultat. Det finns säkert mycket som finns på plåtar inte spelar roll i verkligheten. Frågan är ju om man ska selektera bort ett i övrigt bra sto som visar förändringar. Kanske bättre för aveln att låta henne vara i avel men välja hingstar som inte nedärver. Varför är det så känsligt egentligen. Låt stoägarna få veta och ta egen ställning. Har jag ett sto m lösa benbitar kan det kanske vara bra idé att inte använda en hingst som lämnar lösa benbitar oiftare än andra.

Roligt att det blev sådan fart i tråden.
/U

Har ingen aning om vilka som lämnar få men det har ju bevisats en viss grad av ärftlighet och vad jag förstått krävs ingen fullständig koll på hingsten gällande detta. Sen absolut som du säger så kan det säkert vara så att det finns ett samband med tendensen hos vissa avkommor att växa snabbt.

Det går ju rykten om vilka som lämnar mycket, jag ville inte snöa in på det eftersom det handlar just om rykten.. det var därför jag funderade på få.. Finns det någon som det i positiv anda ryktas om att den inte har lämnat avkomma med ocd? Det kanske är ett recessivt anlag eftersom det verkar kunna finnas utan att synas och hoppa över generationer.
Vissa hingstar verkar ju lämna avkommor som växer snabbt första året, och i vissa fall vet jag att det ryktas om att det är ocd-hingstar, eller är de lite trögstartade befriade? Nu har jag själv en avkomma till en sådan hingst som växte snabbt första året så jag är inte ute efter att peka ut någon, utan funderar mer på framtiden.. :) Svårt att låta bli att dubbla om man inte vet OM man dubblar..
/U

För det första är det ju svårt med forskningen inom området eftersom det inte finns någon vettig population att studera.

De hästar som röntgas är antingen hingstar till bruksprov (inte många), såna man misstänker ha ett problem eller de som skall röntgas inför försäljning. Alltså ingen honomgen population som om man röntgat en hel årgång och ser hur det *verkligen* ser ut.

Att det förekommer skitsnack och rykten vet ju alla. Jag vägrar tro dem tills det kommer ngn forskning värt namnet.

Det finns så många faktorer som kan spela in. Och iaf förr i tiden när avkommorna inte var särskilt geografiskt utbredda så kan til exempel geografin haft betydelse, dvs möjlighet till vettig utevistelse under uppväxten. Näringshalt i gräset -> hästarnas tillväxt osv osv osv i all oändlighet.

Och sen som AnitaHH skriver - hur många röntgar sina ston ?

Ja om rykten och skitsnack tycker jag inte.. Och det kan vara att det finns för dåligt underlag för forskning, och att det är för känsligt att röntga hästar med tanke på deras värde sjunker om fel upptäcks..

Det där med geografin har jag inte funderat på.. intressant..

/U

Kanske skulle det underlätta om ägarna inte fick reda på resultatet?

Om man ska se till bara forskningen så tror jag att det skulle få fler att våga delta. För då spelar ju inte resultatet någon roll för den enskilda personen!

Men hingstarna sälva ska väl vara rena på plåtarna för att godkännas i Sverige, men det bertder ju inte att de inte nedärver det.

Mitt avelssto är exportröntgad ua i sitt tidigare liv. Men det garanterar ju inget alls, det är därför jag funderar över ärftligheten. Det kan ju hoppa en generation..
Samtidigt, jag vet inte om jag tycker det är tvunget att röntga ett sto som hållt för ridning och tävlats med lite resultat. Det finns säkert mycket som finns på plåtar inte spelar roll i verkligheten. Frågan är ju om man ska selektera bort ett i övrigt bra sto som visar förändringar. Kanske bättre för aveln att låta henne vara i avel men välja hingstar som inte nedärver. Varför är det så känsligt egentligen. Låt stoägarna få veta och ta egen ställning. Har jag ett sto m lösa benbitar kan det kanske vara bra idé att inte använda en hingst som lämnar lösa benbitar oiftare än andra.

Roligt att det blev sådan fart i tråden.
/U

Vänta nu lite här,så du tycker att man ska röntga hingstarna för dom kan nedärva fel men det är ok att avla på ett sto med fel :confused::confused::eek: Är dom inte 2 om att göra barn och nedärver inte barnet 50/50???
Och om det är ok att avla på ett "hållbart" sto så kan vi ju skita i att röntga hingstarna också,bara vänta på att dom ridits och tävlat lite och se om dom håller för det :idea:
Och det där med att dom är hållbara är nog bra men ingen garanti,hade ett DK sto 12 år,tävlad MA1 dressyr,120 hopp,aldrig varit halt,röntgades inför försäljning då priset var högt satt,Oooooooooooops,spatt båda bak och ordentligt,inget jag vill avla på.

För övrigt förstår jag inte varför det ska vara så mycket hyss hyss om röntgenresultaten,titta på hundsidan alla resultat finns i en helt öppen databas och det är upp till tikägaren att använda "felhane" eller inte,med undantag för några raser med bekämpningsprogram (min ena ras bla)

Hmm.. jag gav upp att svara eftersom min hjärna inte är med mig. Har jobbar för mycket och sovit för lite. Därför svamlade jag 2 svar och gav upp. Återkommer när jag har sovit. Ska nog inte skriva nu..
/U

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 089
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 243
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka