osteochondros och ärftlighet

Sv: osteochondros och ärftlighet

jag skrev det men raderade det..eftersom ajg är lite väl slow nu.. jag ger upp skrivandet och nöjer mig att läsa.. somnar nog snart i soffan om jag känner mig själv.. ;)

kn

Olika veterinärer kan bedöma "fynd" olika, inget ovanligt.

Trakehnerhingsten Elfado (visst hette han så?) som gick högt (vann?) som 3-åring och sedan såldes på auktion till Sverige bedömdes i Tyskland som "ua" men visades ha "fynd" (=kunde inte godkännas i Sverige) och köpet gick tillbaka. I Tyskland graderas hingstarna i kl I, kl II och Kl III, där kl I är "ua".

Så länge de inte ens vet säkert hur det nerärvs så är det ju väldigt svårt att med säkerhet säga att den och den hingsten lämnar det. Eftersom de idag är säkra på att uppväxt och uppväxtförhållandet påverkar så blir det ju ännu svårare. För är kanske en hingst överrepresenterad för att dess avkommor är mer eller mindre aktiva, växer mer eller mindre snabbt, är svårfödda el lättfödda. Just sådana parametrar ser man ju skiljer mellan olika hingstar och kan ju även det påverka hur många av hingstens avkommor som får ocd om inte uppfödaren klarar att ge just den individen en optimal uppväxt.

Ser man återigen till den tyska studien som tyvärr ingen lagt in länken på så upptäckte man ju i den att det fanns föl som visade tydliga tecken på ocd i första röntgen för att sedan vara helt fria och rena på röntgen ett par år senare ? Andra visade inga tecken alls på första röntgen för att sedan utveckla ocd ?

Man kan ju fundera lite på att trots att man infört röntgen för att inte avla på hästar med ocd och fler och fler röntgar även stona. Så kontrollen är ju mkt större nu än tidigare, trots det så fortsätter det bara att öka. Är det kanske inte så mkt nedärvningen utan uppväxten som är problemet ? Skulle vara väldigt intressant hur andelen drabbade ser ut hos någon av våra "gamla" uppfödare och då hos någon som kör på efter gamla mönster vad gäller bla utfodring av både sto och föl, har det ökat lika mkt hos dem ?

Hur fodrades tex sto och föl förr ? Jag har ett minne av att när jag var yngre såg alltid åringar o tvååringar fördjävliga ut, fula och ojämna i växten och mitt minne säger väldigt kantiga i hullet. Men jag kan minnas fel. Men jag har inte för mig att man såg så välväxta "färdiga" unghästar förr. Nu påverkar ju iofs att vi har mkt mer blod i våra halvblod idag så de blir ju färdiga tidigare än förr.

Ditt stos farfar är ju en välkänd ocd häst, var tom en veterinär för några år sedan som skojade och sa att ocd eran hade en före och efter NN, var faktiskt på hans avkommer jag första gången kom i kontakt med ocd på närmre håll då jag hade två olika vänner som hade avkommor till honom och båda hade benbitar och de fick sedan veta att de var långt ifrån ensamma om det. Vad jag minns så var hans avkommor ganska sena (om jag minns rätt är ju en del år sedan). Skulle ju vara intressant om det fanns någon specifik gemensam nämnare på hans avkommor som skulle kunna gjort att de lätt drabbades av brister i uppväxten.
För tittar man på hans stam så är det ju gammalt svenskt blod så inget nytillkommet blod som inte avlats på innan. Så varför poppade det fram så markant där ? Ser man ur ett nerärvnings perspektiv så kan det ju klart ha medfört en markant ökning iom att han var mkt använd och sedan i sin tur hans söner, och nu är ringarna ute på att deras avkommer används mkt. Smyger då anlaget med i bakgrunden även på de som inte drabbas så blir det ju klart en stor ökning i slutänden.

Det kan ju handla om ett recissivt anlag som måste finnas från båda hållen för att avkomman skall kunna bli drabbad annars blir en viss procent av dem bara bärare. Ser man ur ett sådant perspektiv så börjar det väl helt enkelt bli färre och färre icke bärare. Däremot skulle ju en sådan tanke bli ganska skrämmande för det skulle innebära att alla individer som fått en enda avkomma som är drabbad skulle vara bärare och då har vi nog inte mkt avelsmaterial kvar som är icke bärare så vi får hoppas att det inte är den typen av anlag som måste finnas från båda håll för att uppstå. Enstaka individer med benbitar har man nog hört talas om efter i stort sett varenda hingst som är i avel.
Eller är det en kombination att ett anlag är nerärvt vilket fler och fler har och att någonting i uppväxten är inte optimalt utan gör att de som har anlaget i större och större utsträckning drabbas. Men vad är det då som bör ändras på ?

Har inte hundra koll på tyskarnas röntgen men kan vara samma som i DK de röntgar nämligen bara en av de två knälederna då det tydligen är extremt ovanligt med fynd i den ena. Dock kräver sverige båda, de bilder som var tagna av DV på min visade inte alls den andra leden, skickade upp plåtarna till Heimdal redan före köpet så det upptäcktes tidigt och nya togs efter hans önskemål i Danmark. På de danska utlåtandet står att bakknä är ua (eller kl 1 som även de använder), hade inte plåtarna skickats över för kontroll innan så hade vi ju inte haft en susning att så att säga bara delar av knäet var röntgat. Nu var min ua även där men kunde ju logiskt haft fynd och ändå varit ua på den danska.

Det är möjligt att det var så men jag tror att man kollat upp plåtarna noga iom att hingsten köptes för avel i Sverige.

I Danmark talar man ju om ifall hingsten inte är ren liksom i Tyskland, det är alltså upp till stoägaren om man vill använda hingsten ändå.
Vi har ju haft ett par godkända hingstar med OCD i Sverige också, då har det också angetts t ex i hingstkalendern.

KWPN är det förbund som har mest krav på röntgen men jag antar att även det förbundet skulle godkänna en mkt framstående hingst även om den hade "fynd".

Vet vem du menar med NN, har dock inte själv hört om några avkommor till honom med OCD. Däremot vet jag många avkommor till en hopphingst som haft och opererats (ett 10-tal jag vet = nästan lika många avk som jag träffat på nära håll).

Nej Danmark godkänner inte generellt OCD utan de kasserar "normala" hingstar om de har OCD. Däremot har de gett dispenser till ett par hingstar men då skall de vara riktigt bra så inget som tillåts generellt för "normalbegåvade". Däremot tror jag resultat från "kotröntgen" ang tex birkelandsfrakturer och dylikt som inte är kasserande men som det anmärks på (blir väl kl2 då om jag minns rätt) finns angivet för hingstarna

Är det en utländs hopphingst med tanke på att du skriver haft och opererats ? Nu blir man ju nyfiken lite mer hintar än så får du ju ge annars kan man ju aldrig gissa vem det är ;)

Senast ändrad:

Det är jag som är otydlig, hingsten själv är godkänd i Sverige (ingen amn om OCD), det var hans avkommor jag syftade på.

Generellt skulle jag vilja inflika att en del hingstars avkommor har varit mer intressanta för tävlingsryttare och export. Dessa har då i högre grad röntgats vilket också kan leda till att man upptäcker fler "fynd" på dessa hingstars avkommor.

Fast Danmark har godkänt en del unghingstar som inte kunnat godkännas i Sverige p g a OCD (det kan inte ha varit i kotorna alltså).

Blue Hors Romanov är en sådan, han är f ö godkänd i Hannover och Oldenburg också. I hans "beskrivning" står det att han har OCD i vänster bakhas.

Som jag skrev endast om hingsten är riktigt bra ger de ibland dispenser (alltså även till unghingstar som verkligen är riktigt bra) du kan alltså aldrig få igenom en unghingst som är mer normalbegåvad med ocd dessa får inga dispenser.

Din länk fungerar inte, den får mitt windows att sluta fungera, så därför tar jag bort den.

Du själv ta och skriva en sammanfattning av det som stod på sidan du länkade till.

Aj oj, det var en 32-sidig pdf-fil om ocd på galopphästar i USA. Ska se om jag orkar sammanfatta sen.

Q: How do you explain the differences in opinion among
experienced veterinarians regarding the significance of
various OCD lesions?

A: As veterinarians try to translate their professional
experience into a probability regarding a particular
radiographic finding, they are only as successful as the depth
and variety of their experience.
Veterinarians dealing with different horse populations
may end up making valid, but different, conclusions regarding
the significance of OCD lesions, based upon their own
experiences with horses of a unique group. For example, a
veterinarian dealing primarily with young thoroughbreds in
training (i.e., late yearlings to early 2-year-olds) may observe
a correlation between a clinical lameness originating in the
stifle joint and a radiographic finding of an OCD lesion in the
medial femoral condyle of that same stifle. That individual
might consequently have some valid
negative feelings about OCD lesions
in stifles while reviewing repository
radiographs on sale horses, based
on his previous experience.
Meanwhile, an equally experienced
and talented veterinarian with a
racetrack background might have a
completely different viewpoint on
the same radiographic finding, based
on years of experience with sound
adult racehorses whose stifle OCDs
were only an incidental finding on
a pre-purchase examination. These
veterinarians also, while reviewing
radiographs in the repository at a
sale, come to a conclusion based on
their experience. However, in this
case, he or she comes to a different
conclusion, that OCDs in stifles are really not such a big deal.
How is it that two experienced, intelligent practitioners
can come to such different conclusions? They
come to different conclusions because they
are dealing with two different populations of
horses.

jag ägde ju inte stoet då o både hon o hennes släktingar har gått riktigt högt o hingsten var Calino...

Men jag tror ju att detta berodde på att han växte samtidigt som det var ngt med fodret...?

men jag tänker kanske fel...

Jag ger helst bra hö, lite lite krafftfoder baserat på produkter som ej innehåller proinflammatoriska ämnen ( Omega 6) och linfrö och vitaminer o mineraler o ev lucern.

Intressant detta med att du nämner omega 6. Har först NU för någon månad sedan fått klart för mig att detta är något negativt. Har faktiskt slutat ge hästarna olja efter detta, och använder mycket hellre smör än olja i matlagning, har inte läst på så mycket mer tyvärr.. Finns det någon vegetabilisk olja som inte innehåller Omega 6? Vilka kraftfoder är ok att ge om man inte vill ge Omega 6 i onödan?
/U

Precis - och troligen så finns andra faktorer än ren arvbarhet som kan spela MINST lika stor roll, om inte större eftersom det finns hästar med OCD efter helt friröngade föräldrar

Enligt en veterinär som håller på med mest travhästar så finns det en ganska stor studie på ocd:s uppkomst i knäleder hos travare. Enl den är det en fördel att hålla fölungarna fram till 6 v ålder på begränsad yta, inte kuperat. Då minskade uppkomsten av ocd markant. Efter 6 v ålder så gick det bra att ha dem i stora kuperade hagar. Jag hade ingen aning om att det var så, har snarare hört tvärt om i ridhästkretsar.

Hennes erfarenhet var även att föl födda tidigt på året har mindre ocd generellt sett (i alla leder) än de som fötts senare. Hennes personliga uppfattning var att det berodde på att de tidigt födda är inne mer, vilar bättre än de senare födda som ofta fölar ute eller släpps ut ganska direkt.

Omega 6 driver på inflammation som ju leder till ökad fettcellsaktivitet ( ökad mängd Prostacyklin som aktiverar fettceller) o hjärt o kärl sjukdomar o andra saker som ledproblem mm

Man behöver ju Omega 6 i små doser o i balans till Omega 3 men 99 procent i dag äter mer Omega 6 än Omega 3. Detta ser man nu när tester utvecklats.

Jag gav Dynavena ett tag då det verkade ok men är ju majs i så numera ger jag havre, linfrölja o bra hö. De som tillverkar foder tjänar mkt pengar på våran okunskap.

Dessa nya foder är absolut anledningen till att vi i dag har mkt tarmvred o andra koliksjukdomar hos våra hästar tror jag. En del foder packas lätt i tarmarna vid minsta lilla uttorkning. Själv haft Lapalisse på opbordet pga för mkt korn som packades o i samband med tävling o att hon ej drack tillräckligt.

Myten att mättat fett är farligt och att kortkedjade omega 3 fettsyror är lika med långkedjade o att vi behöver mer Omega 6, har skapat mkt ohälsa o fetma o detta är tyvärr bara början.

Har egentligen ej gått igenom alla foder men konstaterar att det är mkt vete o andra saker som ej är bra i dem..Tyvärr.

Tex bildas benskörhet av brist av omega 3 tex. Många vegetarianer o andra som ej äter fet fisk ( 90 proc). Osteoblasterna nybildas ej o inflammation uppstår.

Vänta nu lite här,så du tycker att man ska röntga hingstarna för dom kan nedärva fel men det är ok att avla på ett sto med fel :confused::confused::eek: Är dom inte 2 om att göra barn och nedärver inte barnet 50/50???
Och om det är ok att avla på ett "hållbart" sto så kan vi ju skita i att röntga hingstarna också,bara vänta på att dom ridits och tävlat lite och se om dom håller för det :idea:
Och det där med att dom är hållbara är nog bra men ingen garanti,hade ett DK sto 12 år,tävlad MA1 dressyr,120 hopp,aldrig varit halt,röntgades inför försäljning då priset var högt satt,Oooooooooooops,spatt båda bak och ordentligt,inget jag vill avla på.

För övrigt förstår jag inte varför det ska vara så mycket hyss hyss om röntgenresultaten,titta på hundsidan alla resultat finns i en helt öppen databas och det är upp till tikägaren att använda "felhane" eller inte,med undantag för några raser med bekämpningsprogram (min ena ras bla)

Så jag gör ett försök att svara..
Klart att i en ideal värld så skulle alla röntgas och alla hästar hålla för ridning (eller vad man nu vill ha dem till) men det är ju inte bara ocd som är ett problem utan det finns fler orsaker till att hästar inte håller.
Kan ju vara att det är fel att säga att stona inte behöver röntgas, men de flesta avelsstona får inte i närheten så många avkommor som de bästa hingstarna, och om det nu finns grader av eländet så kan det vara att vi inte vet tillräckligt om hur och var ocd nedärvs för att säga att alla ston som får en avkomma eller två ska röntgas. Har ett sto hållt för hårdare träning så kanske den där benbiten inte var till besvär. Vet vi då tillräckligt för att veta att detta sto som kanske har fina tävlingsmeriter inte skulle vara i avel för att hon kan nedärva sin defekt (som hon inte märkt av, men som syns på röntgen)? Är det inte ytterst ovanligt att hästar har spatt utan att det märks? Jag skulle själv inte köpa ett sto med förändringar, men jag kan tänka mig att det är svårt att avstå från att avla om man haft ett sto och ridit henne i många år och sedan när det är dags för avelsboxen så gör man en koll och då är hon inte ren på plåtarna.
Det jag menar är att OM jag visste att mitt sto var bärare av ocd så hade jag haft det med i bakhuvudet vid hingstval om det varit möjligt.. OM det nu inte är så att det är ärftligt eller om det finns bland nästan alla våra hästar.. så skulle jag så gärna vilja veta HUR jag ska behandla mina föl/unghästar för att minimera riskerna för att det utvecklas.. Kan ju vara att de där snabbväxande skulle behöva något extra under den där växtperioden..

Hundaveln verkar vara en bra förebild i detta avseendet, hade den i tankarna häromdagen.
/U

Så länge de inte ens vet säkert hur det nerärvs så är det ju väldigt svårt att med säkerhet säga att den och den hingsten lämnar det. Eftersom de idag är säkra på att uppväxt och uppväxtförhållandet påverkar så blir det ju ännu svårare. För är kanske en hingst överrepresenterad för att dess avkommor är mer eller mindre aktiva, växer mer eller mindre snabbt, är svårfödda el lättfödda. Just sådana parametrar ser man ju skiljer mellan olika hingstar och kan ju även det påverka hur många av hingstens avkommor som får ocd om inte uppfödaren klarar att ge just den individen en optimal uppväxt.

Sant, det är ju inte lätt att spåra orsaken, du belyser ju verkligen en del av alla de orsaker som kan spela in. Kanske inte att det är hingsten själv utan en egenskap som den nedärver (jag var ju mest inne på hur snabbt den växer).

Ser man återigen till den tyska studien som tyvärr ingen lagt in länken på så upptäckte man ju i den att det fanns föl som visade tydliga tecken på ocd i första röntgen för att sedan vara helt fria och rena på röntgen ett par år senare ? Andra visade inga tecken alls på första röntgen för att sedan utveckla ocd ?

Det var helt nytt för mig.. intressant..

Man kan ju fundera lite på att trots att man infört röntgen för att inte avla på hästar med ocd och fler och fler röntgar även stona. Så kontrollen är ju mkt större nu än tidigare, trots det så fortsätter det bara att öka. Är det kanske inte så mkt nedärvningen utan uppväxten som är problemet ? Skulle vara väldigt intressant hur andelen drabbade ser ut hos någon av våra "gamla" uppfödare och då hos någon som kör på efter gamla mönster vad gäller bla utfodring av både sto och föl, har det ökat lika mkt hos dem ?

Det hade absolut varit intressant att veta om det är skillnad mellan oss nya avlare som försöker efter alla nya rön jämfört med de gamla kunskaperna.. Vem vet, de där årgångarna som blev hållbarast kanske inte alls kom från de åren när fodret blev bäst? Kanske är det mer uppfödarbetingat än ärftligt? Vissa uppfödare väljer ju att använda samma hingstar år efter år..

Hur fodrades tex sto och föl förr ? Jag har ett minne av att när jag var yngre såg alltid åringar o tvååringar fördjävliga ut, fula och ojämna i växten och mitt minne säger väldigt kantiga i hullet. Men jag kan minnas fel. Men jag har inte för mig att man såg så välväxta "färdiga" unghästar förr. Nu påverkar ju iofs att vi har mkt mer blod i våra halvblod idag så de blir ju färdiga tidigare än förr.

Det finns ju fortfarande långsammare linjer och snabbare linjer, är det skillnad tro?

Ditt stos farfar är ju en välkänd ocd häst, var tom en veterinär för några år sedan som skojade och sa att ocd eran hade en före och efter NN, var faktiskt på hans avkommer jag första gången kom i kontakt med ocd på närmre håll då jag hade två olika vänner som hade avkommor till honom och båda hade benbitar och de fick sedan veta att de var långt ifrån ensamma om det. Vad jag minns så var hans avkommor ganska sena (om jag minns rätt är ju en del år sedan). Skulle ju vara intressant om det fanns någon specifik gemensam nämnare på hans avkommor som skulle kunna gjort att de lätt drabbades av brister i uppväxten.

Jo jag har 2 hästar med samma farfar, en 2,5 åring som är ett oskrivet kort och en friröntgad som kanske kan vara bärare ändå.. Om det nu är något de kan vara bärare av..

För tittar man på hans stam så är det ju gammalt svenskt blod så inget nytillkommet blod som inte avlats på innan. Så varför poppade det fram så markant där ? Ser man ur ett nerärvnings perspektiv så kan det ju klart ha medfört en markant ökning iom att han var mkt använd och sedan i sin tur hans söner, och nu är ringarna ute på att deras avkommer används mkt. Smyger då anlaget med i bakgrunden även på de som inte drabbas så blir det ju klart en stor ökning i slutänden.

Sant..

Det kan ju handla om ett recissivt anlag som måste finnas från båda hållen för att avkomman skall kunna bli drabbad annars blir en viss procent av dem bara bärare. Ser man ur ett sådant perspektiv så börjar det väl helt enkelt bli färre och färre icke bärare. Däremot skulle ju en sådan tanke bli ganska skrämmande för det skulle innebära att alla individer som fått en enda avkomma som är drabbad skulle vara bärare och då har vi nog inte mkt avelsmaterial kvar som är icke bärare så vi får hoppas att det inte är den typen av anlag som måste finnas från båda håll för att uppstå. Enstaka individer med benbitar har man nog hört talas om efter i stort sett varenda hingst som är i avel.

Ja.. men det finns ju i min värld lite olika varianter. Kanske att det är många som kan utveckla om vissa förutsättningar finns, medan andra inte skulle utvecka även om det provocerades fram? Jag ska erkänna att jag inte har så bra koll på vilka hingstar som lämnat avkommor med ocd, men skulle det vara så många som du ger intryck av så är det lite skrämmande.

Eller är det en kombination att ett anlag är nerärvt vilket fler och fler har och att någonting i uppväxten är inte optimalt utan gör att de som har anlaget i större och större utsträckning drabbas. Men vad är det då som bör ändras på ?

Kanonviktig fråga i min värld..

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 089
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 243
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka