osteochondros och ärftlighet

pastejja

Trådstartare
Det finns ju vissa hingstar som anses lämna fler avkommor än andra med osteochondros. Funderar på var det kan bero på. Är det för att dessa avkommor växer snabbare i en viss period i livet eller finns det annat som kan spela in. Finns det någon linje som lämnar extraordinärt få avkommor med detta?
(Jag har läst en del om att det finns flera olika faktorer som spelar in)
/U

Sv: osteochondros och ärftlighet

Säger samma som Meduza, intressant tråd. Nu vill jag ju att mina ston ska vara rena på röntgen för att användas i avel.

Vad är "offentligt" om hingstarna. Vad jag vet så är det bara bakknän och haser som behöver var rena för att de ska godkännas, men allt annat "skrammel". Går det att hitta någonstans eller är det bara rykten som sprids att vissa hingstar lämnar mer eller mindre ocd.

Hur många av oss frågar hingstägaren om hingsten är ren på röntgen och har de någon skyldighet att svara ärligt. Kanske lättare att inte röntga ;). Finns det något förbund som har tillgängligt att kunna se hingstarnas plåtar.

Har ingen aning om vilka som lämnar få men det har ju bevisats en viss grad av ärftlighet och vad jag förstått krävs ingen fullständig koll på hingsten gällande detta. Sen absolut som du säger så kan det säkert vara så att det finns ett samband med tendensen hos vissa avkommor att växa snabbt.

För det första är det ju svårt med forskningen inom området eftersom det inte finns någon vettig population att studera.

De hästar som röntgas är antingen hingstar till bruksprov (inte många), såna man misstänker ha ett problem eller de som skall röntgas inför försäljning. Alltså ingen honomgen population som om man röntgat en hel årgång och ser hur det *verkligen* ser ut.

Att det förekommer skitsnack och rykten vet ju alla. Jag vägrar tro dem tills det kommer ngn forskning värt namnet.

Det finns så många faktorer som kan spela in. Och iaf förr i tiden när avkommorna inte var särskilt geografiskt utbredda så kan til exempel geografin haft betydelse, dvs möjlighet till vettig utevistelse under uppväxten. Näringshalt i gräset -> hästarnas tillväxt osv osv osv i all oändlighet.

Och sen som AnitaHH skriver - hur många röntgar sina ston ?

Jo det finns "vettig population" och forskning pågår, på djursjukhusdata där uppgifter samlats in dels om hästar som kommit pga symtom och dels friska hästar som kommer för besiktning men som ibland har ocd på rtg. Det var föreläsning på SASC, citerar sammanfattningen från medlemsinfo fr asvh:
"Lina, som är doktorand, har sammanställt material
från Helsingborgs djursjukhus och tittat på
resultaten från drygt 3 200 röntgenundersökningar av kotor, hasar och bakknän. Dessa har hon sedan jämfört och analyserat och en av slutsatserna är att osteochondors i kotorna bör prioriteras lika mycket som knä och has görs idag"
Det var även föreläsning på avelsseminarium i Knivsta förra året, mer kommer säkert då studierna framskrider.

Sekretessen gör väl att det inte släpps vilka blodslinjer som är representerade?

Jag var på föreläsningen i Knivsta ! Den var mycket intressant.
Som jag förstod det så tyckte hon att det är ett problem att man inte har en population på det viset man helst hade önskat att ha och ingen vettig referensgrupp. Utan man får använda sig av det materialet som finns. Det lär ju inte hända att en forskare får råd att "låta röntga" en hel årgång. Fast å andra sidan det görs väl inom travet ?

Jag minns även slutsatserna att det oftast förekom lösa benbitar i kotorna ffa birkelandsfrakturer, men att man för bruksprov tex inte röntgar kotor. Även om lösa benbitar i kotorna i regel betyder mindre för användbarheten och är lättare att åtgärda (om jag inte missminner mig totalt nu)

Forskningen kommer aldrig att släppa om det är vissa blodslinjer som är representerade mer än andra, lika lite som att de kommer att släppa att hästar från ett visst område är mera representerade än snittet. Vilket jag tycker är bra.

jag tycker att det e viktigt att ha ettsånt sunt sto som möjligt i aveln, speciellt om man inte kan sätta fingret på vart ifrån skadan härrör från! helst så skulle man väl vilja ha ett offentligt uttalnade på papper om hur bilderna ser ut på alla hingstar. Men de kan vara otroligt missvisande! Speciellt om handlingarna från denna hingst föräldrar inte är offentliga! Så jag förstår att det är mkt "hysch hysch" om dessa. Nåt jag även skulle vilja veta är om hingsten är korrigerad i sitt benställ. En grovt xbent fölunge lär ju inte kunna få en 8 på benen senare i livet, men det finns nog hingstar som föddes med en eller annan korrigering!

De plåtar som finns för de som är godkända i Sverige är ju endast på knän och haser, det är ett problem tycker jag. Inte att plåtarna är icke-offentliga. Jag skulle iaf inte kunna säga vare sig bu eller bä om jag fick ett par plåtar i näven.

Det finns ju ett antal hingstar om inte är godkända i Sverige pga OCD, medan söner till dem är. Tex Levisto och hans son Lovson.

Hellre än att veta om hingsten är korrigerad skulle jag vilja veta om avkommor är det. Men den statistiken lär aldrig komma fram heller.

KL
Jag var också på föreläsningen och hennes undersökning visade att om POF o DOF (lösa benbitar i kotorna) påverkade hållbarheten så var det isf åt det positiva hållet. Dvs de hästar med POF eller DOF var i större utsträckning friska än de hästar som inte hade POF el DOF... Skillnaden var dock så liten mellan grupperna så att det var inte statistikt signifikant. Alltså är hästar med lösa benbitar i kotorna minst lika friska som hästar som inte har lösa benbitar i kotorna. De hästar som hade OCD (lösa benbitar i has eller knä) var däremot halta i större utsträckning än de som inte hade OCD.

Kan någon förklara för mig hur man då kan dra slutsatsen att hingstar med lösa benbitar i kotorna inte skulle tillåtas i avel? Då kan vi ju lika gärna bestämma att hingstar med tunn svans inte ska godkännas. Det har heller ingen praktisk betydelse, men det ser ju t o m fult ut (lösa benbitar i kotorna stör ju inte ens utseendet). Varför göra avel ännu svårare än vad det redan är genom att hitta på begränsningar på egenskaper som inte ens har någon betydelse?

Senast ändrad:

Menar du att de som hade lösa benbitar i kota inte visade hälta som kunde härledas till benbitarna eller att de förutom hälta som direkt kunde härledas dit var minst lika friska som andra hästar, eller bägge delar?

De hade en grupp med halta hästar (hältan kunde bero på vad som helst) och en grupp med friska hästar (de röntgades för att de skulle säljas). Den friska gruppen hade ungefär lika stor andel lösa benbitar i kotorna som de som var halta. Däremot var det en betydligt större andel av de halta hästarna som hade OCD (benbitar i knä o has) än vad de friska hästarna hade. Alltså drogs slutsaten att OCD-hästarna blev halta oftare än hästar som inte har OCD. Hästar med lösa benbitar i kotorna var lika friska som hästar utan lösa benbitar i kotorna (med friska menar jag med avseende på hälta). Hon som gjorde studien sa faktiskt själv att hon tyckte att lösa benbitar i kotorna skulle bli kasserande pga att hästar med alla sorters 'röntgenförändringar' eventuellt blir mer svårsålda, oavsett om avvikelsen har betydelse eller ej.

Enligt mig är det helt fel resonemang. Varför kan man inte utbilda köparna i vad som är skadligt och vad som inte är skadligt istället? Med hennes resonemang så skulle just tunn svans vara kasserande också. Eller vi kanske ska kassera alla hingstar och ston som är fuxar utan tecken, de är nog mer svårsålda än svarta hästar med bläs... Jag trodde att vi skulle föda upp bra hållbara hästar som kan hoppa, röra sig, vara snygga, ha bra temperament. Vad spelar det då för roll om skelettet ser ut på ett visst sätt om det varken påverkar hästens funktion, hållbarhet eller utseende? Däremot tycker jag naturligtvis att OCD (dvs lösa benbitar i knä o has) ska fortsätta begränsas eftersom det bevisligen påverkar hållbarheten negativt.

Senast ändrad:

Kan man få några lärdomar från travsidan, de bryr ju sig icke så mycket om detta utan opererar och kör så länge det håller. Där borde påfrestningarna var betydligt större än för en genomsnittlig ridhäst. Jag har för mig studien det talas om var enbart ridhästar (SWB) och gjordes på material mellan 92-99.

Ytterligare en aspekt på detta är hur olika avelsförbunden ser på OCD, KWPN mycket stränga, andra förbund bedömer det lättvindigare (Old. DWB).

Jag var otydlig i mitt första inlägg; det har alltså varit två olika föreläsningar, en förra året och en nu. Samma forskare men ett års mera forskning nu och en del nytt..... ska se om jag hittar mer.

Har suttit och läst en studie gjord på halvblodshästar, vet ej om det är den du menar men där var det ju faktiskt prevalencen 24% på hästar i besiktningsfilen men "bara" 17% på hästarna i klinikfilen. Synd hon inte resonerar mer om det, hade varit intressant men det är klart man måste väl avgränsa sig någonstans. Om inte skillnaden i procent är en tillfällighet tycker jag det var rätt intressant och hoppas det forskas mer på det området.

Jag var på föreläsningen i Knivsta ! Den var mycket intressant.
Som jag förstod det så tyckte hon att det är ett problem att man inte har en population på det viset man helst hade önskat att ha och ingen vettig referensgrupp. Utan man får använda sig av det materialet som finns.

Och det var väl ändå här som det poänterades att det material de hade var ju röntgen för försäljning,bruksprovshästar och 'problemhästar'.

Jag minns inga exakta siffror, men det är kanske samma studie. Som sagt; om man ska tolka ut något av siffrorna så blir hästarna hållbarare av att ha lösa benbitar i kotorna än om de inte har det. Men skillnaden mellan grupperna var inte så stor att det blev signifikant, så man kan säga att hållbarheten är densamma oavsett benbitar i kotorna eller inte.

Senast ändrad:

Eftersom det är ganska stor andel av hästarna som har POF el DOF så kommer vi missa en hel del bra avelshästar om alla skulle kasseras. Vore helt galet att rensa ut så mkt hästar pga av en egenskap som har liten eller ingen betydelse för användbarheten.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 089
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 243
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka