Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är ju lätt att bli hemmablind om man haft samma linje(r) i 20-30-40-50år. Är väl bättre att låta någon som aldrig varit i kontakt tidigare med hundarna bedöma temperament och mentalitet. För att få se hundens fulla kapacitet. Är väl rätt lätt att hundarna försvinner i mängden av hundar annars, blir en siffra av alla man fött upp, ägt, haft på parning, passat (speciellt de som föder upp småraser som verkar kunna ha rätt många hundar hemma, de tar ju ingen större plats). Sen kommer man knappast ihåg exakt vilket temperament/mentalitet/personlighet som en hund man hade för 15år sen hade, om det inte finns dokumenterat på papper. Det är ju ändå det man jobbar med... Verkar dumt att inte använda alla verktyg som finns när de nu finns.

Brukar exemplifiera en kennel som fött upp samma ras i typ 50år, numrärt liten ras sett ur ett globalt perspektiv, än dock rätt många uppfödare i Sverige. Kenneln är inte med i rasklubben, fine, man behöver inte vara med i den. Men just denna kennel är känd i raskretsar för att föda upp nervösa, stressade hundar och ser man till COI på planerade kullar är den skyhög, långt mycket mer än SKK's rekommendationer. Globalt sett är kenneln en av de bättre, men det kan ju bero på att bara de bästa av de bästa hundarna går på export medan bottenskrapet säljs i Sverige? Har sett nya uppfödare använda deras hundar som stamtikar eller motsvarande. Så på det hela stora kommer denna väl etablerade kennel påverka rasen som helhet, förmodligen lång tid framöver.

Men om har man avlat på samma linjer i många år så tror jag nog att man kan utläsa vilka egenskaper som ärvs i de linjerna men det blir såklart väldigt svårt för någon annan att ta del av det.

Jag är alltså för att beskriva hundar men som jag skrev tidigare kan jag delvis förstå varför de som har fött upp länge (på samma linjer främst) anser att det är onödigt att betala för att få på papper det DOM redan vet. Det skulle vara ganska tragiskt om man har avlat på samma linjer i decennium och inte har insikt i vilka egenskaper som ärvs ner.

Det krävs då iofs att man behåller hundar från kullarna eller har nära kontakt med valpköparna.

Det krävs också att uppfödare har förmågan att kritiskt granska sitt avelsmaterial gällande mentalitet. Vilket innebär att de ev behöver skrota avelsplaner på den där stjärnan som är vacker som en dag men inte är lika bra i skallen. Tyvärr är det så att många många uppfödare är dåliga på att läsa hund. Det märks tyvärr tydligt i min egen ras där folk hävdar att deras hundar är bra mentalt medan MH visar precis det motsatta. Och där uppfödare tolkar hundens beteende åt helskotta fel.

Jag är så arg att jag inte vet var jag ska ta vägen just nu! :crazy: . En bekant till mig har en hund som hen säljer nu. Hen är känd hos bland annat jappeuppfödarna för att hen köper och säljer hundar. Hen har mittelspitz nu. Den hunden som hen säljer just nu har entropion och hen har fått det konstaterat hos veterinär nyligen, men hen har skrivit till mig på facebook att hon inte tänker meddela den framtida köparen att hunden har entropion utan tänker vara tyst om det! Hur agerar man i sådant läge? Hunden har lindrig entropion med bland annat rinnande ögon och gegga som följd. Det är konstaterat hos veterinär att det inte behöver opereras i nuläget dock. Jag har pratat med min bekant och föreslagit att hen ska säga att hunden har lindrig grad av entropion och inte behöver opereras i nuläget och sagt till min bekant att denne själv nog inte skulle vilja köpa en hund där säljaren dolde sådana problem och jag har ställt min bekant inför scenariot att tänk om någon skulle köpa hunden och vilja avla på hunden, även om hon säljer hunden till sällskap så kan ju den nya ägaren sälja henne i framtiden (behövs inte mycket för det hos folk, tex ändrade relationer, jobb m.m) det skulle inte bli bra, men hen vägrar att lyssna. Personen är medlem i SKK men har ingen uppfödning gör det någon skillnad? Vill verkligen inte att en stackars ovetande köpare ska bli besviken :cry: . Inte oseriös avel, men oseriös försäljning.

Håller helt med om att många uppfödare ser sina hundar genom ett rosa skimmer. Skygglapparna är på. Jag har så svårt att förstå hur såna uppfödare tänker. De som avlar på hälsodefekter, rädslor, svåra löp, hanhundar som inte kan leva normalt när tikar löper, hundar utan lek och utan nyfikenhet.. För mig känns det inte som att de bryr sig om hundarna. Hur kan man anse sig bry sig om hundarna när man medvetet ger dem men för livet redan från födseln?

Själv så känner jag att desto mer jag lär mig, desto tydligare blir Tinjas brister.

Ju mer känd man blir med sina linjer ju bättre blir man på att jobba med deras tillkortakomanden och ju mer normaliserat blir deras brister.
Jag upplever att en hel del rutinerade uppfödare fastnar i gamla hjulspår och har svårt att tänka nytt. Bara för att deras hundar var kanon för 20 år sen behöver de inte vara det idag. Ffa tycker jag att de kan ha en jäkligt omodern syn på sjukdomar och arv.
Jag ser bara i min ras hur svårt vissa uppfödare har att ta till sig detta med allergier. Flera av dem är otroligt väletablerade och har producerat mängder med topphundar. Men att släcka en favoritlinje när skit har kommit in i den, det har en del väldigt svårt för.

Ju mer känd man blir med sina linjer ju bättre blir man på att jobba med deras tillkortakomanden och ju mer normaliserat blir deras brister.
Jag upplever att en hel del rutinerade uppfödare fastnar i gamla hjulspår och har svårt att tänka nytt. Bara för att deras hundar var kanon för 20 år sen behöver de inte vara det idag. Ffa tycker jag att de kan ha en jäkligt omodern syn på sjukdomar och arv.
Jag ser bara i min ras hur svårt vissa uppfödare har att ta till sig detta med allergier. Flera av dem är otroligt väletablerade och har producerat mängder med topphundar. Men att släcka en favoritlinje när skit har kommit in i den, det har en del väldigt svårt för.
Äsch de har ju bara lite schäferklåda.

:banghead::banghead::banghead::banghead:

Såg den här annonsen på en lokal köp/säljsida på facebook...
Söta blandrasvalpar leveransklara kring den 7 Januari då dom är 8 veckor.Kommer vara vet.bes. märkta och vaccinerade. Mamman år blandning mellan golden bordercolli och schäfer. Pappan alaska och Vorster. Båda föräldrarn fina familjehundar.
Dom svartvita är tikar den enfärgade är hane
Pris 6000 kr Tingpeng 1000 kr

Såg den här annonsen på en lokal köp/säljsida på facebook...
Söta blandrasvalpar leveransklara kring den 7 Januari då dom är 8 veckor.Kommer vara vet.bes. märkta och vaccinerade. Mamman år blandning mellan golden bordercolli och schäfer. Pappan alaska och Vorster. Båda föräldrarn fina familjehundar.
Dom svartvita är tikar den enfärgade är hane
Pris 6000 kr Tingpeng 1000 kr
Känner igen blandningen sen innan, kan ha varit en "favorit i repris" :cry::down:

Det krävs också att uppfödare har förmågan att kritiskt granska sitt avelsmaterial gällande mentalitet. Vilket innebär att de ev behöver skrota avelsplaner på den där stjärnan som är vacker som en dag men inte är lika bra i skallen. Tyvärr är det så att många många uppfödare är dåliga på att läsa hund. Det märks tyvärr tydligt i min egen ras där folk hävdar att deras hundar är bra mentalt medan MH visar precis det motsatta. Och där uppfödare tolkar hundens beteende åt helskotta fel.

Tja ser jag en till som tolkar en osäker utagerande hund som tuff/dominant så får jag spader.. bara ett exempel. I min ras finns det de som uttryckt det som en bra egenskap om hunden hugger efter främmande som vill klappa för att hunden då "står på sig". Well well.. O_o

Det där känner jag igen. Att en uppfödare tidigare fått fram hundar med fina arbetsegenskaper gör inte att jag tänker strunta i att de hittar på saker som jag aldrig skulle acceptera om någon tog sin första kull, oavsett hur bra koll de hävdar att de har på sina linjer. Ett aktuellt exempel är planerade kullar på hundar efter en tik som har två syskon med ep. Ett annat är en uppfödare som skyller mindre lyckade resultat på MH på allt annat än att hundarna faktisk skulle ha de egenskaper som siffrorna tyder på.

Personen är medlem i SKK men har ingen uppfödning gör det någon skillnad?
Som medlem så finns ju regler att följa. Exempelvis ska hunden vara veterinärbesiktad innan försäljning och intyget får inte vara äldre än 7 dagar.

Jag hade nog helt enkelt ringt till skk's juridiska avdelning och frågat dem om man kan göra något och i såna fall vad. Finns det skriftligt på att ägaren är medveten om att problemet, men tänker mörka det så finns ju bra bevis för att ägaren inte har rent mjöl i påsen liksom..

Visst är ni jätteintresserade av mina julklappsuppdateringar? :p
Den 20 november fanns det 7 annonser på blocket där säljaren påstod att hundarna var bra julklappar. Ca 30 hundar eftersom det var valpkullar också.

Den 10 december hade det kommit ca 10 annonser till. Lite alla möjliga galna korsningar.

Nu finns det 4 annonser till. Om inget av det tidigare dög så finns även det här att välja på:
"Bästa julklapp" (4st oreggade chihuahuavalpar)
"Yorkshireterrier valpar till JULKLAPP" (5 valpar, oreggade)
och åter igen en chihuahua som är "den perfekta julklappen" (annonsen i övrigt verkar dock seriös!)

Som avslutning: 9 valpar.
"Mamman är en blandras mellan Wachtel och Östsibirisk Lajka och pappan är ren Wachtel.
De kan levereras efter den 22 december.
Den perfekta julklappen."
(Vad säger du @AraSlei, låter det inte fantastiskt ;) ) Det verkar dock som om de har någon tanke om att det ska vara jakthundar iaf.

Visst är ni jätteintresserade av mina julklappsuppdateringar? :p
Den 20 november fanns det 7 annonser på blocket där säljaren påstod att hundarna var bra julklappar. Ca 30 hundar eftersom det var valpkullar också.

Den 10 december hade det kommit ca 10 annonser till. Lite alla möjliga galna korsningar.

Nu finns det 4 annonser till. Om inget av det tidigare dög så finns även det här att välja på:
"Bästa julklapp" (4st oreggade chihuahuavalpar)
"Yorkshireterrier valpar till JULKLAPP" (5 valpar, oreggade)
och åter igen en chihuahua som är "den perfekta julklappen" (annonsen i övrigt verkar dock seriös!)

Som avslutning: 9 valpar.
"Mamman är en blandras mellan Wachtel och Östsibirisk Lajka och pappan är ren Wachtel.
De kan levereras efter den 22 december.
Den perfekta julklappen."
(Vad säger du @AraSlei, låter det inte fantastiskt ;) ) Det verkar dock som om de har någon tanke om att det ska vara jakthundar iaf.

Den första...Chihuahuaannonsen, var möjligtvis inte i Uddevalla? :meh:

Hittade en rottweilerkull på blocket. Allt ser bra och seriöst ut vid första anblick och den ena föräldern ska ha "godkänt mentaltest". Går man in på avelsdata och tittar kan man se att den har gjort MT med.... 110 poäng! :meh: Man kan ju bara hoppas att valpköparna är lite insatta och förstår att de kan kolla upp föräldrarna :(

Hittade en rottweilerkull på blocket. Allt ser bra och seriöst ut vid första anblick och den ena föräldern ska ha "godkänt mentaltest". Går man in på avelsdata och tittar kan man se att den har gjort MT med.... 110 poäng! :meh: Man kan ju bara hoppas att valpköparna är lite insatta och förstår att de kan kolla upp föräldrarna :(

Tyvärr gör nog många inte det för så länge det står att föräldrardjuren är mh testade och röntgade så tror vissa folk att det räcker gott och fler frågor om det behövs inte :meh:

Brutet MT och inte särskilt konstigt om man tittar på MH:t - 4 på rädsla på dumpe, 5 på skramlet. 3 på kvarstående på dumpen. 1 respektive 2 på nyfikenhet. Avslutar med 3 på skott.
Verkligen skitresultat, inte minst för en rottweiler.

Har bekantas bekanta som precis köpt en "pomeranian+chihuahua". Valpen är precis 8v och ser i mina ögon STOR ut om än givetvis halledussingensågullimufsig.. Och väger redan 2 kg. "Uppfödarna" har skyllt det på att de gett valpen för mycket godis och att köparna kan banta honom om jag förstått saken rätt. Nu är jag inte så jättevan vid andra småraser än chihuahua men en 8-veckors chi på två kilo hade jag sett som en bjässe.. Och att banta en liten valp som inte ser tjock men STOR ut? :crazy:

Har bekantas bekanta som precis köpt en "pomeranian+chihuahua". Valpen är precis 8v och ser i mina ögon STOR ut om än givetvis halledussingensågullimufsig.. Och väger redan 2 kg. "Uppfödarna" har skyllt det på att de gett valpen för mycket godis och att köparna kan banta honom om jag förstått saken rätt. Nu är jag inte så jättevan vid andra småraser än chihuahua men en 8-veckors chi på två kilo hade jag sett som en bjässe.. Och att banta en liten valp som inte ser tjock men STOR ut? :crazy:
Är kanske fler raser i kompotten :p Om de inte sålt en vuxen hund som valp :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits