Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har bekantas bekanta som precis köpt en "pomeranian+chihuahua". Valpen är precis 8v och ser i mina ögon STOR ut om än givetvis halledussingensågullimufsig.. Och väger redan 2 kg. "Uppfödarna" har skyllt det på att de gett valpen för mycket godis och att köparna kan banta honom om jag förstått saken rätt. Nu är jag inte så jättevan vid andra småraser än chihuahua men en 8-veckors chi på två kilo hade jag sett som en bjässe.. Och att banta en liten valp som inte ser tjock men STOR ut? :crazy:
Griffoner brukar väga drygt ett kg vid åtta veckor, vuxenvikt ca fem kg. Den där måste ju bli en riktigt gigantisk chi :D

Givetvis råkar de ut för samma saker som seriösa uppfödare men det får man ju inte veta. Tyvärr är det nog väldigt många valpar som avlider pga att de inte får veterinärvård. Det skylls över med "naturens gång" och "de starkaste överlever".
Även många tikar far nog illa pga okunskap och girighet :(
Bakgårdsavlarna får alltid typ 13 valpar så dom kan sälja hälften för fullpris och resten för halva priset om det kniper med köpare ;)

Träffade en snubbe som hade två laika/wachtel, en labbe/münster och en münster/kopov... För vildsvin/älg jakt. Jag undrar lite över behovet att ha fyra jaktblandisar, typ om det är en ekonomisk fråga eller om typ grannen hade valpar och det funkade just då eller nått. Men vågade inte riktigt rota runt i frågan :p

Många tycker att spets/wachtel fyller ett behov som ingen annan ras direkt täcker. Om de blir som det är tänkt så fungerar de bra som ställande hundar men skallar även i förföljandet vilket spetsar inte gör. De blir ofta kortare i förföljandet än en renrasig spets och passar därför bättre på våra sydliga breddgrader.
De flesta är bara intresserade av att ha en fungerande jakthund, om det sedan är en renrasig eller en korsning spelar inte alltid så stor roll eftersom de ändå inte tänker ta valpar :p

MH och BPH är inte speciellt svårgripbart. De beskriver hundens egenskaper. Punkt.
Att det finns stora skillnader mellan div raser gör det inte på något vis svårgripbart eller "orättvist" pga ras.

Att det inte är vanligt förekommande med MH/BPH i en ras beror inte på att rasen inte passar att testas. Det beror på att uppfödarna inte lägger någon större vikt vid mentalitet. Tyvärr vanligt i sällskapsraser. Speciellt små raser.
Jag menade att mentalitet är svårgripbart när man bedömer sin egen eller andras hundar till vardags. Man ser hur cool hunden är i vissa lägen och om den i andra lägen inte är lika cool så "hittar man på" bortförklaringar, mer eller mindre medvetet.
Dessutom eftersträvar man olika mentalitet på olika typer av hundar, så det en tycker är bra mentalitet kan en annan tycka är mindre bra. Om man ska ha en brukshund som arbetar bra på en hög nivå så förstår jag att (typ) samtliga uppfödare tycker att det är viktigt att göra MH/BPH, men har man bara en sällskapsras är det inte lika lätt att se behovet. Antar att valpköpare inom sällskapsraser inte heller efterfrågar MH/BPH på samma vis som inom bruksraser.
Inom sällskap, särskilt små hundar, blir det dessutom alltför lätt att bortse från mindre bra mentalitet eftersom de inte blir svåra hanteringsmässigt och allmänfarliga som en större hund kan bli,

Jag menade att mentalitet är svårgripbart när man bedömer sin egen eller andras hundar till vardags. Man ser hur cool hunden är i vissa lägen och om den i andra lägen inte är lika cool så "hittar man på" bortförklaringar, mer eller mindre medvetet.
Dessutom eftersträvar man olika mentalitet på olika typer av hundar, så det en tycker är bra mentalitet kan en annan tycka är mindre bra. Om man ska ha en brukshund som arbetar bra på en hög nivå så förstår jag att (typ) samtliga uppfödare tycker att det är viktigt att göra MH/BPH, men har man bara en sällskapsras är det inte lika lätt att se behovet. Antar att valpköpare inom sällskapsraser inte heller efterfrågar MH/BPH på samma vis som inom bruksraser.
Inom sällskap, särskilt små hundar, blir det dessutom alltför lätt att bortse från mindre bra mentalitet eftersom de inte blir svåra hanteringsmässigt och allmänfarliga som en större hund kan bli,
Du verkar dåligt insatt i det där med MH. För bruksraser krävs MH på föräldradjuren för att få registrera valpar, vad gäller olika önskvärda egenskaper så har nästan alla raser en MH spindel som individen inte bör avvika alltför långt ifrån.
M.a.o. så saknar dina påståenden o bortförklaringar verklighetsförankring.

Ja, det är vanligt. De har ju t om dragit igång en klubb, Sydspetsklubben eller vad de kallar sig, för korsningar spets/wachtel. Det är en rätt lustig korsning, för de ser ofta precis likadana ut. Nästan alltid svarta, med korta hängöron. De flesta andra korsningar kan ju bli lite hur som, även inom samma kull.

Jag har också stött på några, jag vet inte om man korsar in labbe för att få en förigare/kortare kopov kanske?
Finns även en del labbe/wachtel och labbe/jämte, men nja.. Gråwachtlarna brukar åtminstone fungera i skogen :p

Ja det där är ju konstigt! De blir alltid svarta och ser typ likadana ut? Förstår inte hur det fungerar :p

Ja det där är ju konstigt! De blir alltid svarta och ser typ likadana ut? Förstår inte hur det fungerar :p

Jättemärkligt :p Wachtel är ju aldrig svart, så jag vet inte om det svarta hos gråhunden blir dominant? Jag har sett några med vita tecken också, annars om det är 50/50 så ser de ju i princip likadana ut.
Lustigt är det i alla fall!

Nu förstår jag inte hur du menar med att MH/BPH skulle falla på att man önskar olika egenskaper :confused:
Alla raser mäts ju utefter sin egen spindel. Om du tar en Schäfer, en collie, en pudel och en Chihuahua så har de alla sina egna mätpunkter.
Oavsett ras önskas väl låg rädsla för ljud och vad som kan uppfattas som hot, bra avreaktioner och socialt trygg hund? Oavsett om det är en Mops eller en Rottweiler så mår ju hunden betydligt bättre i livet utan rädslor och osäkerhet vilket är flera av hörnstenarna i MH/BPH.
Det handlar inte om att hundarna kan bli allmänfarliga, det handlar om att man vill avla fram hundar som mår mentalt bra och därmed kan få ett skönt liv.
Jag anser att det är djurplågeri att avla på rädslor och föda fram små valpar som resten av sitt liv kommer vara fångade och begränsade i sin egen rädsla.

Senast ändrad av en moderator:
Say no moore :banghead::banghead::banghead:
Blocket-annons:

Har en blandrastik som heter XXXX som jag vill sätta på foder. Jag vill ta två kullar på henne.
Hon är en blandning av yorkshire terrier/shihtzu.
Hon är busig och tillgiven. En härlig hund. Hon är 2 år och har eu pass. Hon har levt ihop med 3 andra hundar sen hon var valp.
Nu ska jag jobba heltid och har inte samma tid med henne som innan. Därför vill jag hitta ett bra hem till henne.
Jag vill att du bor i XXXX med omnejd då jag vill träffa henne ibland.
Går bra ihop med andra hundar dock inte katter. Kommer hyfsat på inkallning. Har du fler frågor välkommen att höra av dig per telefon eller mail.

Jättemärkligt :p Wachtel är ju aldrig svart, så jag vet inte om det svarta hos gråhunden blir dominant? Jag har sett några med vita tecken också, annars om det är 50/50 så ser de ju i princip likadana ut.
Lustigt är det i alla fall!
Så märkligt är det väl inte? :p Den solida färgen hos wachteln tar väl överhanden så att de blir solida no matter what. Och om gråhund nyttjas så har de ju svart teckning, svart bas, svart är dominant därför blir de svarta. Öronen däremot :D På beskrivningen så låter det som att wachtelns lågt(?) satta öron är dominant för stående öron som hos spetsar ska ju vara dominant det med. Kombinationen lär bli som den hos @Voff s uppfödning, den som har för tunga öron, för lågt ner på huvudet så att de faller på sin egen tygd. Hade man parat två sådana tillsammans hade det nog blivit ett något mer färgsprakande resultat.

Så märkligt är det väl inte? :p Den solida färgen hos wachteln tar väl överhanden så att de blir solida no matter what. Och om gråhund nyttjas så har de ju svart teckning, svart bas, svart är dominant därför blir de svarta. Öronen däremot :D På beskrivningen så låter det som att wachtelns lågt(?) satta öron är dominant för stående öron som hos spetsar ska ju vara dominant det med. Kombinationen lär bli som den hos @Voff s uppfödning, den som har för tunga öron, för lågt ner på huvudet så att de faller på sin egen tygd. Hade man parat två sådana tillsammans hade det nog blivit ett något mer färgsprakande resultat.

Tycker du inte? :D
Men wachtel är ju inte alltid solid i färgen :p De finns som både skimmel, skäck och solid/skimmel/skäck med tan. Iofs är väl de solida vanligast så det kanske oftast är dom man parar med..

Wachteln har väl relativt lågt ansatta öron, åtminstone jämfört med spetsarna. Tror jag, jag har inte reflekterat över det innan :p Men gråwachtlarna får ju ofta som mindre labbeöron, typ inte ens hälften så långa som wachtlarnas :D De ser ofta ut som någon labbekorsning.
De röda wachtlarna har ofta lite korta öron, Otis öron är ju t ex "för" korta, Laddas är bra längd på enligt rasstandarden.
DSC_0033%20kopia_zps0arwwmn9.jpg

Hänger inte med. Menar du att öronen hänger ner om de är brett isär?
Vi har inga hängöron.

Tycker du inte? :D
Men wachtel är ju inte alltid solid i färgen :p De finns som både skimmel, skäck och solid/skimmel/skäck med tan. Iofs är väl de solida vanligast så det kanske oftast är dom man parar med..

Wachteln har väl relativt lågt ansatta öron, åtminstone jämfört med spetsarna. Tror jag, jag har inte reflekterat över det innan :p Men gråwachtlarna får ju ofta som mindre labbeöron, typ inte ens hälften så långa som wachtlarnas :D De ser ofta ut som någon labbekorsning.
De röda wachtlarna har ofta lite korta öron, Otis öron är ju t ex "för" korta, Laddas är bra längd på enligt rasstandarden.
DSC_0033%20kopia_zps0arwwmn9.jpg
Det brukar ju i alla fall vara de vanliga exemplaren som hamnar i blandrasavel :p Skimmel hade förvisso synts (om det är detsamma som roan) men tveksamt på skäck, men tror ändå de flesta är recessiva för solid färg. Wachteln bör väl i alla fall alltid ha lever nos? Om nu svart är icke önskvärd färg. (Är ju att skjuta sig själv i foten om man tillåter svart nos men inte solida svarta hundar :rofl:). Hurdan blir pälsen på korsningarna då? Och svansen?

Det är frågan om Wachteln har KK eller kk (Kk), eftersom du nämner tan så måste de ju vara kk, men om de även kan vara KK/Kk :p För ett stort K tar ju effektivt bort älghundsfärgen.

Hänger inte med. Menar du att öronen hänger ner om de är brett isär?
Vi har inga hängöron.
Du visade ju/väl? :D en bild på en uppfödning med hängande öron? Tullhund.

Det brukar ju i alla fall vara de vanliga exemplaren som hamnar i blandrasavel :p Skimmel hade förvisso synts (om det är detsamma som roan) men tveksamt på skäck, men tror ändå de flesta är recessiva för solid färg. Wachteln bör väl i alla fall alltid ha lever nos? Om nu svart är icke önskvärd färg. (Är ju att skjuta sig själv i foten om man tillåter svart nos men inte solida svarta hundar :rofl:). Hurdan blir pälsen på korsningarna då? Och svansen?

Det är frågan om Wachteln har KK eller kk (Kk), eftersom du nämner tan så måste de ju vara kk, men om de även kan vara KK/Kk :p För ett stort K tar ju effektivt bort älghundsfärgen.

Du är överkurs för mig :D Vet inte om skimmel för wachtel är roan.. Kanske?
Stämmer, de får inte ha svart nos :) Däremot kan den vara brun i alla nyanser. Laddas är mörkbrun och Otis är ljust brun, men de finns de som har ännu ljusare än honom.
Jag har faktiskt inte frågat om gråwachtlarnas wachtelförälders färg, så jag har lite dålig koll på det tyvärr.. Svansen har varit lite olika, men sällan en "äkta" kringla :)

Brunskimmel:
sirius.jpg

Brunskäck:
d44060c2-aca3-470b-9212-a2bcb979aeed3.jpg

Rödskimmel:
img_1496.jpg

Hunden till vänster är rödskäck:
15232199_1158318087577357_1060789992796686189_n.jpg

och helbrun med tan, men tan verkar kunna komma i de flesta färgkombinationerna. De har ofta tanfärg på benen också, en del även på bröstet:
sippolas5815208.jpg

Och här är en färgkaos-kull ;) Enfärgat rött och brunt, en rödskimmel, en brunskimmel, en rödskäck.
D4D_4853_1000w.jpg

Jasså Bitch :p
Kriminalvården är hon på. (Tullen har inte bruksraser)
Hennes hängöron beror på "stoppningen". De sitter där de ska. Hennes mor har betydligt bredare mellan öronen med har hårda, fina öron. Så det beror mer på stoppningen än placeringen:)

Det är vanligt att stående öron faller vid tandömsningen. På en del reser de sig inte igen. Finns en hane i A-kullen där yttersta toppen på ena örat inte reste sig efter tandömsningen. Men han reser den när han ska lystna. Även Bitch kan för en kort sekund spetsa sina. Jäklar vad snygg hon blir då:love:

Du verkar dåligt insatt i det där med MH. För bruksraser krävs MH på föräldradjuren för att få registrera valpar, vad gäller olika önskvärda egenskaper så har nästan alla raser en MH spindel som individen inte bör avvika alltför långt ifrån.
M.a.o. så saknar dina påståenden o bortförklaringar verklighetsförankring.
Bortförklaringar? Jag fattar inte vad du menar ens..?
Jag är FÖR att man gör MH/BPH i samtliga raser.
Jag skrev om det jag hört och det jag kan tänka mig kan vara orsak till att ffa(?) uppfödare av mindre sällskapsraser inte använder det i så stor utsträckning. Tydligen framgick det inte alls.. :banghead:

Nu förstår jag inte hur du menar med att MH/BPH skulle falla på att man önskar olika egenskaper :confused:
Alla raser mäts ju utefter sin egen spindel. Om du tar en Schäfer, en collie, en pudel och en Chihuahua så har de alla sina egna mätpunkter.
Oavsett ras önskas väl låg rädsla för ljud och vad som kan uppfattas som hot, bra avreaktioner och socialt trygg hund? Oavsett om det är en Mops eller en Rottweiler så mår ju hunden betydligt bättre i livet utan rädslor och osäkerhet vilket är flera av hörnstenarna i MH/BPH.
Det handlar inte om att hundarna kan bli allmänfarliga, det handlar om att man vill avla fram hundar som mår mentalt bra och därmed kan få ett skönt liv.
Jag anser att det är djurplågeri att avla på rädslor och föda fram små valpar som resten av sitt liv kommer vara fångade och begränsade i sin egen rädsla.
Jag har inte skrivit att MH/BPH "faller" öht.
Jag spekulerade i orsakerna till att vissa (småhunds)uppfödare inte verkar se MH/BPH som något för dem.

Jag har inte skrivit att MH/BPH "faller" öht.
Jag spekulerade i orsakerna till att vissa (småhunds)uppfödare inte verkar se MH/BPH som något för dem.

Isf håller inte deras orsaker och det vore skrämmande om uppfödare inte har större insikt i vad ett MH/BPH är och meningen med det. Uppfödare som ev resonerar så är antingen okunniga eller ignoranta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar