Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bortförklaringar? Jag fattar inte vad du menar ens..?
Jag är FÖR att man gör MH/BPH i samtliga raser.
Jag skrev om det jag hört och det jag kan tänka mig kan vara orsak till att ffa(?) uppfödare av mindre sällskapsraser inte använder det i så stor utsträckning. Tydligen framgick det inte alls.. :banghead:
Jodå, jag hade inga problem med att du spekulerade i varför de inte vill testa sina hundar och jag är inne på samma linje. Eller så är de oroliga för vad som ska komma fram vid ett test, många verkar ju inte bry sig så mycket när det kommer till mentaliteten hos småhundar. :(

Isf håller inte deras orsaker och det vore skrämmande om uppfödare inte har större insikt i vad ett MH/BPH är och meningen med det. Uppfödare som ev resonerar så är antingen okunniga eller ignoranta.
Ja, och dessvärre är de inte alltför ovanliga. När jag sökte pudel så stötte jag på flera iaf.

Jodå, jag hade inga problem med att du spekulerade i varför de inte vill testa sina hundar och jag är inne på samma linje. Eller så är de oroliga för vad som ska komma fram vid ett test, många verkar ju inte bry sig så mycket när det kommer till mentaliteten hos småhundar. :(
Ja, man kan ju tänka sig att om man avlat på obeskrivna individer så kan man ju inte alls känna sig säker på vad som kommer visa sig om man gör ett test. Och gör man ett som visar att hunden inte är lämplig för avel.. ja.. det är ju inte så poppis. Tror tyvärr att det är många som föder upp ett mindre antal hundar "för att det är kul" som egentligen gör det för att de vill fortsätta med en linje efter en älskad individ långt tillbaka eller så. Och då vill man ju inte få höra att man borde sluta...

Tyvärr finns det en enorm okunskap hos hundägare om rädslor och vad de innebär för hunden. Många tycker det är gulligt med småhundar som vill upp i mattes knä för minsta lilla sak.
Så otroligt många gånger jag sett småhundar i olika offentliga miljöer som signalerat med hela sitt kroppsspråk att den är mycket obekväm med situationen och (oftast) en matte som inte märker det alls :(

Det handlar inte om att hundarna kan bli allmänfarliga, det handlar om att man vill avla fram hundar som mår mentalt bra och därmed kan få ett skönt liv.
Jag anser att det är djurplågeri att avla på rädslor och föda fram små valpar som resten av sitt liv kommer vara fångade och begränsade i sin egen rädsla.

Det här. Så jäkla viktigt!!! Och ett av de största problemen när man avlar på liten sällskapsras där det är en evig uppförsbacke eftersom både mängder av köpare, många uppfödare och tyvärr en del utställningsdomare ser mellan fingrarna på beteenden som hade krävt avlivning hos större raser. Men bara för att den lilla hunden inte är farlig ska den ju fasen leva ett bra liv!

Jag tror jag nämnt en staffeuppfödare innan som avlar på rent skräp? (Demodex är inte genetiskt, HD/ED beror på valpköpare osv så det är helt okej att avla på kassa höfter, kass mentalitet och demodex :grin: )

Nå, nu har hen sålt en valp till en annan uppfödare som i sin tur ska använda valp som avelshane i hens kennel. Köparen tycker även hen att utseende är det viktigaste, att demodex är hittepå osv. Jag ser verkligen fram emot fler mentalt instabila staffar som får avlivas i ung ålder pga olika fel. Verkligen seriös och bra avel alltså...

Senast ändrad:
Jag tror jag nämnt en staffeuppfödare innan som avlar på rent skräp? (Demodex är inte genetiskt, HD/ED beror på valpköpare osv så det är helt okej att avla på kassa höfter, kass mentalitet och demodex :grin: )

Nå, nu har hen sålt en valp till en annan uppfödare som i sin tur ska använda valp som avelshane i hens kennel. Köparen tycker även hen att utseende är det viktigaste, att demodex är hittepå osv. Jag ser verkligen fram emot fler mentalt instabila staffar som får avlivas i ung ålder pga olika fel. Verkligen seriös och bra avel alltså...
:banghead::banghead::banghead:

Du är överkurs för mig :D Vet inte om skimmel för wachtel är roan.. Kanske?
Stämmer, de får inte ha svart nos :) Däremot kan den vara brun i alla nyanser. Laddas är mörkbrun och Otis är ljust brun, men de finns de som har ännu ljusare än honom.
Jag har faktiskt inte frågat om gråwachtlarnas wachtelförälders färg, så jag har lite dålig koll på det tyvärr.. Svansen har varit lite olika, men sällan en "äkta" kringla :)

Brunskimmel:
sirius.jpg

Brunskäck:
d44060c2-aca3-470b-9212-a2bcb979aeed3.jpg

Rödskimmel:
img_1496.jpg

Hunden till vänster är rödskäck:
15232199_1158318087577357_1060789992796686189_n.jpg

och helbrun med tan, men tan verkar kunna komma i de flesta färgkombinationerna. De har ofta tanfärg på benen också, en del även på bröstet:
sippolas5815208.jpg

Och här är en färgkaos-kull ;) Enfärgat rött och brunt, en rödskimmel, en brunskimmel, en rödskäck.
D4D_4853_1000w.jpg
Är inte helt 100 på hur roan funkar mer än att det är dominant (TT/Tt), en vovve som är skimmel bör (nog) ha TT, skäcken på bilden under skulle jag tro är Tt (fläckarna på benen) och så någon vit teckning på det. Fast jag är långt ifrån expert :p mer än sån som snappar upp information och kommer ihåg det i händelse av att det kan komma till användning nån gång :D

Hur det kan uppstå renrasiga svarta wachtlar är bara genommärkligt :p måste ju vara blandraser. I och för sig så finns kanske svartnosade individer som har förlorat pigmentet på näsan så den ser ut att vara lever (sk. "dudley nose" eller "weather/winter nose"). Men det hade man väl kommit ihåg om valpen var svartnosad så man aktivt kunde välja bort den i näs(t)a generation :p. Nosen är ju facit på hundens egentliga färg, vissa färger är ju luriga, både genetiskt och namnmässigt (typ bedlingtonterrier - "blå" - genetiskt svart - hunden ser vit/ljusgrå ut).

Är inte helt 100 på hur roan funkar mer än att det är dominant (TT/Tt), en vovve som är skimmel bör (nog) ha TT, skäcken på bilden under skulle jag tro är Tt (fläckarna på benen) och så någon vit teckning på det. Fast jag är långt ifrån expert :p mer än sån som snappar upp information och kommer ihåg det i händelse av att det kan komma till användning nån gång :D

Hur det kan uppstå renrasiga svarta wachtlar är bara genommärkligt :p måste ju vara blandraser. I och för sig så finns kanske svartnosade individer som har förlorat pigmentet på näsan så den ser ut att vara lever (sk. "dudley nose" eller "weather/winter nose"). Men det hade man väl kommit ihåg om valpen var svartnosad så man aktivt kunde välja bort den i näs(t)a generation :p. Nosen är ju facit på hundens egentliga färg, vissa färger är ju luriga, både genetiskt och namnmässigt (typ bedlingtonterrier - "blå" - genetiskt svart - hunden ser vit/ljusgrå ut).

Intressant! Du är duktigare än jag :D

Det händer typ inte, de gånger som det hänt undrar jag om det inte bara är riktigt mörkbruna wachtlar med mycket mörka nosar :p Laddas nos ser ut att var svart ibland t ex, men är ju tydligt mörkbrun i andra lägen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar