Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har bekantas bekanta som precis köpt en "pomeranian+chihuahua". Valpen är precis 8v och ser i mina ögon STOR ut om än givetvis halledussingensågullimufsig.. Och väger redan 2 kg. "Uppfödarna" har skyllt det på att de gett valpen för mycket godis och att köparna kan banta honom om jag förstått saken rätt. Nu är jag inte så jättevan vid andra småraser än chihuahua men en 8-veckors chi på två kilo hade jag sett som en bjässe.. Och att banta en liten valp som inte ser tjock men STOR ut? :crazy:

2 kg är stort ja. En mittelspitz väger cirka 2 kg när den är åtta veckor, så den hunden växer nog över chihuahua/pomme-mått om den inte är fet. Har dock inte den blekaste om vad en pomme eller chihuahua väger som leveransklar.

Som medlem så finns ju regler att följa. Exempelvis ska hunden vara veterinärbesiktad innan försäljning och intyget får inte vara äldre än 7 dagar.

Jag hade nog helt enkelt ringt till skk's juridiska avdelning och frågat dem om man kan göra något och i såna fall vad. Finns det skriftligt på att ägaren är medveten om att problemet, men tänker mörka det så finns ju bra bevis för att ägaren inte har rent mjöl i påsen liksom..

Jag har pratat mer med min bekant nu, fick anmäla annonsen där hunden annonserades med hänvisning till det jag visste och hen tänker annorlunda nu.

2 kg är stort ja. En mittelspitz väger cirka 2 kg när den är åtta veckor, så den hunden växer nog över chihuahua/pomme-mått om den inte är fet. Har dock inte den blekaste om vad en pomme eller chihuahua väger som leveransklar.
En vuxen vavva tik väger runt 2-3kg, pompom hanen jag passade var stor och han vägde knappt 3kg som 10 mån.

Nope! Finns det någon som spottar ur sig ett hav av valpar där? :p
Inte direkt spottar ut...
En fd vän (som jag lagt ner vänskpen med pga hen är sanslöst gnällig energitjuv) skaffade sig en äldre korsning DP/Chihuahua. Sen skaffade dottern två oreggade, intakta Chihuahuahanar. Hoppsan så blev det valpar. Tiken var för gammal men vem bryr sig...det gick ju bra. Vem pappan var vet man inte heller, men vem bryr sig...det blev ju söta valpar.
Valparna såldes som Chihuahuavalpar, för de såg ju ut som sådana. Det var ju bara 25% Dvärgpinne....så vem bryr sig...
Tiken gavs bort (olkart varför när de haft den i flera år) och nu har de nån ny tik...oreggad Chihuahua. Och hoppsan...råkade det inte bli valpar igen!
Nu har de en kull på 5 valpar jämngammal med vår.

Och ja...jag stör mig på att de fick fler valpar än oss och allt gick sååå bra när det handlar om rent slarv ovch köksavel när en annan försöker göra allt korrekt by the book och ändå går en del fel. De kommer göra en finfin vinst iför jul och vi en förlust.

Voff är bitter.

En fd vän (som jag lagt ner vänskpen med pga hen är sanslöst gnällig energitjuv) skaffade sig en äldre korsning DP/Chihuahua. Sen skaffade dottern två oreggade, intakta Chihuahuahanar. Hoppsan så blev det valpar. Tiken var för gammal men vem bryr sig...det gick ju bra. Vem pappan var vet man inte heller, men vem bryr sig...det blev ju söta valpar.
Valparna såldes som Chihuahuavalpar, för de såg ju ut som sådana. Det var ju bara 25% Dvärgpinne....så vem bryr sig...
Tiken gavs bort (olkart varför när de haft den i flera år) och nu har de nån ny tik...oreggad Chihuahua. Och hoppsan...råkade det inte bli valpar igen!

Och ja...jag stör mig på att de fick fler valpar än oss och allt gick sååå bra när det handlar om rent slarv ovch köksavel när en annan försöker göra allt korrekt by the book och ändå går en del fel. De kommer göra en finfin vinst iför jul och vi en förlust.

Voff är bitter.
Det går bara inte att trycka gilla på det här. :down:

Har bekantas bekanta som precis köpt en "pomeranian+chihuahua". Valpen är precis 8v och ser i mina ögon STOR ut om än givetvis halledussingensågullimufsig.. Och väger redan 2 kg. "Uppfödarna" har skyllt det på att de gett valpen för mycket godis och att köparna kan banta honom om jag förstått saken rätt. Nu är jag inte så jättevan vid andra småraser än chihuahua men en 8-veckors chi på två kilo hade jag sett som en bjässe.. Och att banta en liten valp som inte ser tjock men STOR ut? :crazy:

Helt klart kommer den bli för stor :p mon DSG tik som var liten vägen 2 kg vid 8 veckor :D

Voff är bitter.

Jag vill egentligen inte att några hundar ska fara illa men när det gäller oseriös avel kan jag inte låta bli att ändå hoppas på att det skiter sig rejält. Att sitta med döda/sjuka valpar och tik och en rejäl jävla veterinärräkning är nog det enda sättet för att få folk vakna upp. Så fort jag hör bekanta som börjar prata om avel osv så drar jag upp syrrans mardröm; sjuk tik, sjuka valpar varav en dog, akutsnitt och 50 000 i vet.räkningar som hon inte fick ersättning för.

Jag vill egentligen inte att några hundar ska fara illa men när det gäller oseriös avel kan jag inte låta bli att ändå hoppas på att det skiter sig rejält. Att sitta med döda/sjuka valpar och tik och en rejäl jävla veterinärräkning är nog det enda sättet för att få folk vakna upp. Så fort jag hör bekanta som börjar prata om avel osv så drar jag upp syrrans mardröm; sjuk tik, sjuka valpar varav en dog, akutsnitt och 50 000 i vet.räkningar som hon inte fick ersättning för.
Självklart vill man inte att några hundar ska fara illa, det önskar jag inte och var inte det jag menade om någon trodde det. Det jag menade var att sånt som tomma tikar, små kullar och liknande saker...sånt som inte gör köksavel så himla lönsamt.

Kan toppa den! Ett av de två fallen: Importerad svindyr tik (hon var värd det, underbara linjer och underbar hund) som jag meriterade till champion och gjorde klockrena hälsotester på (ja fler än man måste men som jag anses behövs), åkte över större delen av vårt avlånga land för att para med den perfekta hanen (inte gratis varken i språng, resekostnad, förlorad arbetsinkomst etc), valpningen drar ut på tiden, pga veterinärslarv dör valpar och nästan tik med vid snittet och livmodern plockas ut i samband med snittet (long story men inga fler kullar iaf). Summa summarum noll valpar och en tik jag trodde skulle dö i flera dagar innan hon repade sig. Halleluja..

Och jag känner som dig @Voff , ibland är det jäkligt bittert när man ser de som tar sina gattukorsningskullar och vissa är inte ens hemma för valpning och kan sedan kränga sina valpar (för sälja är de ju bra på många av dem) för runt 10k styck medan man själv, iaf jag, inte sällan gått back på en kull när allt är uträknat. De gånger jag vågar räkna..

Kan toppa den! Ett av de två fallen: Importerad svindyr tik (hon var värd det, underbara linjer och underbar hund) som jag meriterade till champion och gjorde klockrena hälsotester på (ja fler än man måste men som jag anses behövs), åkte över större delen av vårt avlånga land för att para med den perfekta hanen (inte gratis varken i språng, resekostnad, förlorad arbetsinkomst etc), valpningen drar ut på tiden, pga veterinärslarv dör valpar och nästan tik med vid snittet och livmodern plockas ut i samband med snittet (long story men inga fler kullar iaf). Summa summarum noll valpar och en tik jag trodde skulle dö i flera dagar innan hon repade sig. Halleluja..

Och jag känner som dig @Voff , ibland är det jäkligt bittert när man ser de som tar sina gattukorsningskullar och vissa är inte ens hemma för valpning och kan sedan kränga sina valpar (för sälja är de ju bra på många av dem) för runt 10k styck medan man själv, iaf jag, inte sällan gått back på en kull när allt är uträknat. De gånger jag vågar räkna..

Blev kastrering även på denna tiken och ett jävla slarv från veterinärernas sida. 3 av 5 valpar klarade sig, en dog i samband med snittet och en dog av bakteriesmitta från tiken som blev dålig efter snittet.

Hon sparade en hane från kullen vars kulor ännu inte kommit ner. :angel: Så nu består "kenneln" av två kastrerade tikar och en krypt hane. :p

Givetvis råkar de ut för samma saker som seriösa uppfödare men det får man ju inte veta. Tyvärr är det nog väldigt många valpar som avlider pga att de inte får veterinärvård. Det skylls över med "naturens gång" och "de starkaste överlever".
Även många tikar far nog illa pga okunskap och girighet :(

Blev kastrering även på denna tiken och ett jävla slarv från veterinärernas sida. 3 av 5 valpar klarade sig, en dog i samband med snittet och en dog av bakteriesmitta från tiken som blev dålig efter snittet.

Hon sparade en hane från kullen vars kulor ännu inte kommit ner. :angel: Så nu består "kenneln" av två kastrerade tikar och en krypt hane. :p

Livet som uppfödare, men är bara rik och har gulliga valpar hela tiden ;)

I kväll har jag pratat med den som ska ha hanen i vår kull. Glädjen han redan skänker sin ägare, planerna hen har för dom, så välkommen och välplanerad han är....det är värt allt. Det är sånt här som man kan leva länge på :love:

Undra om köksavlare känner så här någon gång? ;)

När de ser pengarna swisha in på kontot? :idea:
Ja det är väl det som de går igång på. För en annan är det bonusen. Om det händer.
Här har vi haft två förlustkullar på rad men när man ser resultatet...att hundarna lever upp till målet, att ägarna är supernöjda och ger hundarna det liv de förtjänar, när en del individer spränger gränserna för vad man trodde var rimligt att förvänta sig av dem....då är allt annat glömt :)

Som avslutning: 9 valpar.
"Mamman är en blandras mellan Wachtel och Östsibirisk Lajka och pappan är ren Wachtel.
De kan levereras efter den 22 december.
Den perfekta julklappen."
(Vad säger du @AraSlei, låter det inte fantastiskt ;) ) Det verkar dock som om de har någon tanke om att det ska vara jakthundar iaf.

Underbart :p Men, spetsar och wachtel brukar bli helt okej jaktligt. Gråhund/wachtel är ju en väldigt vanlig korsning, laika/wachtel brukar inte bli riktigt lika bra.

Underbart :p Men, spetsar och wachtel brukar bli helt okej jaktligt. Gråhund/wachtel är ju en väldigt vanlig korsning, laika/wachtel brukar inte bli riktigt lika bra.

Gråhund/wachtel har man ju träffat en hel del.
Men när vi ändå är inne på det, har träffat några slovenskt kopov/labbe-korsningar som det jagats med. Är det en vanlig blandning? Undrar liksom vad labben egentligen tillför mer än kanske bättre apportering? Dessa hundar har används främst till vildsvinsjakt och då förstår jag inte varför man behöver en del labbe?

Gråhund/wachtel har man ju träffat en hel del.
Men när vi ändå är inne på det, har träffat några slovenskt kopov/labbe-korsningar som det jagats med. Är det en vanlig blandning? Undrar liksom vad labben egentligen tillför mer än kanske bättre apportering? Dessa hundar har används främst till vildsvinsjakt och då förstår jag inte varför man behöver en del labbe?

Ja, det är vanligt. De har ju t om dragit igång en klubb, Sydspetsklubben eller vad de kallar sig, för korsningar spets/wachtel. Det är en rätt lustig korsning, för de ser ofta precis likadana ut. Nästan alltid svarta, med korta hängöron. De flesta andra korsningar kan ju bli lite hur som, även inom samma kull.

Jag har också stött på några, jag vet inte om man korsar in labbe för att få en förigare/kortare kopov kanske?
Finns även en del labbe/wachtel och labbe/jämte, men nja.. Gråwachtlarna brukar åtminstone fungera i skogen :p

Träffade en snubbe som hade två laika/wachtel, en labbe/münster och en münster/kopov... För vildsvin/älg jakt. Jag undrar lite över behovet att ha fyra jaktblandisar, typ om det är en ekonomisk fråga eller om typ grannen hade valpar och det funkade just då eller nått. Men vågade inte riktigt rota runt i frågan :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 634
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar