Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ju träffat bully-ägare utav de flesta varianterna misstänker jag.
Den typiska ägaren är unga killar som inte haft hund tidigare. Och för dem är Bully inte en vanlig hund, och det är de noga med att poängtera. Den ska inte se ut som en vanlig hund, den ska inte utfodras som en vanlig hund, den ska inte behandlas som en vanlig hund osv. Det verkar finnas en massa myter i Bully-världen som vi andra hundmänniskor skulle höja ögonbrynen åt. T ex att ge hundarna proteinpulver i maten och att ge diverse olika andra kosttillskott för att få valpen att växa så fort som möjligt.
Frågar du om dom slaktas vid en speciell ålder sen ?

Sorry, kunde inte låta bli :arghh:;)

Frågar du om dom slaktas vid en speciell ålder sen ?

Sorry, kunde inte låta bli :arghh:;)

1462411681.jpg

Nä, de ställs ut för allmän beundran :D

Vet inte om detta direkt hör till oseriös avel, men texten gör mig fundersam - trots att det gäller en renrasig hund (Boeboel)
"En snäll, gosig, ranglåg och mjuk hane, som vill vara till lags, kontaktsökande och social"

I nästa stycke står det "Bruno är en hund som mest tyr sig till kvinnor och kan vara avvaktande och dominant mot män Av den anledningen skulle han passa mycket bra till dig som är ensamstående kvinna."

Hur tusan får man in ranglåg och dominant i samma hund :confused::banghead:

Hm - jag är ensamstående, vi har mycket puckon här i området. Ska jag slå till ? :p

Som ny i hundavelsvärlden på den seriösa sidan kan jag inte låta bli att bli såå trött.
Jag har en hane . han är renrasig med stamtavla jag har gjort alla hälsotester jag har ställt ut jag har tävlat.
Samtidigt annonserad diverse oreggade ut till exakt samma språngavgift och valpavgift och folk nappar och parar och får valpar . utan någon som helst koll av avelsdjuren !!

Har ju träffat bully-ägare utav de flesta varianterna misstänker jag.
Den typiska ägaren är unga killar som inte haft hund tidigare. Och för dem är Bully inte en vanlig hund, och det är de noga med att poängtera. Den ska inte se ut som en vanlig hund, den ska inte utfodras som en vanlig hund, den ska inte behandlas som en vanlig hund osv. Det verkar finnas en massa myter i Bully-världen som vi andra hundmänniskor skulle höja ögonbrynen åt. T ex att ge hundarna proteinpulver i maten och att ge diverse olika andra kosttillskott för att få valpen att växa så fort som möjligt.
:crazy::cry::banghead::yuck::down::arghh::wtf::turd:

Gick igenom en bekants kennel, deras uppfödningar osv för lite "skojs skull" för att kika i stamtavlor är ju otroligt roligt. :D
Alltså i en kull var inavels % över 14,0, andra kullar har man avlat på hundar med atros som uppkommit i tidig ålder och avlar på hundar med bristande mentalitet och jag har träffat några av denna persons uppfödningar som har avlivats pga dålig hälsa eller bristande mentalitet.
Vissa "uppfödare" gör en mörkrädd. O_o

Som ny i hundavelsvärlden på den seriösa sidan kan jag inte låta bli att bli såå trött.
Jag har en hane . han är renrasig med stamtavla jag har gjort alla hälsotester jag har ställt ut jag har tävlat.
Samtidigt annonserad diverse oreggade ut till exakt samma språngavgift och valpavgift och folk nappar och parar och får valpar . utan någon som helst koll av avelsdjuren !!
Grejen är att de där som annonseras ut helt utan papper och hälsointyg troligen inte ställer några krav på tikarna. Vet man med sig att ens tik egentligen inte håller måttet så vågar man troligen inte använda en ordentlig hane - eftersom man då blir ifrågasatt och måste motivera sin avel.

Gick igenom en bekants kennel, deras uppfödningar osv för lite "skojs skull" för att kika i stamtavlor är ju otroligt roligt. :D
Alltså i en kull var inavels % över 14,0, andra kullar har man avlat på hundar med atros som uppkommit i tidig ålder och avlar på hundar med bristande mentalitet och jag har träffat några av denna persons uppfödningar som har avlivats pga dålig hälsa eller bristande mentalitet.
Vissa "uppfödare" gör en mörkrädd. O_o
Kooiker? :eek:

Jag förstår inte hur folk tänker. Idag pratade jag med en familj som tidigare haft en Dalmatiner som gick bort för en tid sedan. Den blev tydligen 15 år gammal, så det måste ha varit en väldigt frisk individ.
Nu när det är dags för en ny hund sätter de sig och kör 20 mil för att hämta en Boxer/Amstaff-blandning. Jo, men Boxer hade de kikat lite på, och dottern ville ha en Amstaff, så det blev ju perfekt. När jag lite trevligt försökte säga att "jaha, det blir ju lite annorlunda mot er förra hund" så tittade de på mig såhär :confused:

Å andra sidan så har jag också pratat med en familj som tog en kull på sin 18-månaders Husky-blandning. För hon var ju så fin och snäll med barnen osv. Idag är valparna 5 veckor gamla och de svor att aldrig ta en kull valpar till. Det var ju jättejobbigt att ha en valpkull! De fick ju tvätta och torka kiss hela tiden, och nu hade de börjat bita och skrika också. Vänta bara... :devil:

J
Å andra sidan så har jag också pratat med en familj som tog en kull på sin 18-månaders Husky-blandning. För hon var ju så fin och snäll med barnen osv. Idag är valparna 5 veckor gamla och de svor att aldrig ta en kull valpar till. Det var ju jättejobbigt att ha en valpkull! De fick ju tvätta och torka kiss hela tiden, och nu hade de börjat bita och skrika också. Vänta bara... :devil:

Och 5 veckors åldern är väl ingenting - om två veckor sitter dom och gråter bittert över den sista veckan innan någon av den förhoppningsvis flyttar till nytt hem och sen gråter dom ännu mer och sliter sitt hår för att alla inte blir sålda och veckorna går......och valparna är rent ut sagt skitvidriga att ha i ett hem :angel:

Jag förstår inte hur folk tänker. Idag pratade jag med en familj som tidigare haft en Dalmatiner som gick bort för en tid sedan. Den blev tydligen 15 år gammal, så det måste ha varit en väldigt frisk individ.
Nu när det är dags för en ny hund sätter de sig och kör 20 mil för att hämta en Boxer/Amstaff-blandning. Jo, men Boxer hade de kikat lite på, och dottern ville ha en Amstaff, så det blev ju perfekt. När jag lite trevligt försökte säga att "jaha, det blir ju lite annorlunda mot er förra hund" så tittade de på mig såhär :confused:
Dem kommer ju få en utmanande överraskning när de börjar märka vad de faktiskt har i kopplet..

Mja. Ovala, välvda och tätt slutna. Inte knipna eller platta med spretiga tår. Då ser jag mycket hellre lite för runda, men tätt slutna tassar. Funktionen måste ju vara det viktigaste.
Även hartassar kan vara funktionsdugliga och finns en hel del raser som har sådana - men jag har inte sagt att dom ska vara spretiga osv :)
Ingen ras jag haft, men känner en del.

Och 5 veckors åldern är väl ingenting - om två veckor sitter dom och gråter bittert över den sista veckan innan någon av den förhoppningsvis flyttar till nytt hem och sen gråter dom ännu mer och sliter sitt hår för att alla inte blir sålda och veckorna går......och valparna är rent ut sagt skitvidriga att ha i ett hem :angel:
Känner att jag bara ler och :devil: med tanke på att dom har det värsta att se fram emot. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 641
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar