Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hehe lite sent svar kanske men jag läste om en tjej i höstas vars marsvin hade dött hemma hos en kompis. Tror hon hade lämnat över 16 marsvin till sin vän och vännen hade grisarna i ett uthus med en värmefläkt igång, det hade blivit över 50 grader där inne och det var bara 4 marsvin som klarade sig.

Är det hon eller var det bara en olycklig omständighet?
Det är samma tjej. Bara ett marsvin som levde när länstyrelsen kom :cry:

Helt allvarligt. Gammal i gamet-uppfödare dessutom. Har akitas och shibor. Känns lite som den där gamla skrönan om att akvariefiskar inte växer om man har dem i ett tillräckligt litet akvarium. Stoppa hunden i en bur så blir den fyrkantig och fin? XD
Tror jag bara sade något om att joråsåattmenmammanhadejuocksålångaben?
Sedan har vi inte varit i kontakt.

Bullyvalpar för 30 000. Som hittat ju. Är mer och mer övertygad om att det är dom fula paddorna jag ska satsa på. Små trendiga hundar med fluff eller utan näsor och som snarkar kan slänga sig i väggen. Det är bully man ska satsa på om man vill tjäna pengar. 25-30 000/ valp. Dollartecken framför ögonen

Det är inte den jag tänker på. Kanske har jag hittat på:D men jag har ett klart minne av att en person blev oprovocerat ihjälbiten av två förrymda grönlandshundar. Men det kan vara den norska pojken jag tänker på.
Jag minns att en man motionerade sina slädhundar körandes i bil o h hundarna sprang bredvid och de attackerade någon eller några, det är inte den ?

Bullyvalpar för 30 000. Som hittat ju. Är mer och mer övertygad om att det är dom fula paddorna jag ska satsa på. Små trendiga hundar med fluff eller utan näsor och som snarkar kan slänga sig i väggen. Det är bully man ska satsa på om man vill tjäna pengar. 25-30 000/ valp. Dollartecken framför ögonen
Eller hur :) jag parar min vanliga hane för en kaffepengar jämfört med pengarna jag förmodligen fått för en bully !

Fralla -bully kanske kan vara nya rasen för mig :idea: då borde jag få 20-25.000

Helt allvarligt. Gammal i gamet-uppfödare dessutom. Har akitas och shibor. Känns lite som den där gamla skrönan om att akvariefiskar inte växer om man har dem i ett tillräckligt litet akvarium. Stoppa hunden i en bur så blir den fyrkantig och fin? XD
Tror jag bara sade något om att joråsåattmenmammanhadejuocksålångaben?
Sedan har vi inte varit i kontakt.
melon.jpg

:angel: :idea:

Apropå färg..

Jag skulle gärna se att alla färger som naturligt förekommer hos renrasiga hundar var godkända. En ras är mycket mer än sin färg. Hälsa, mentalitet och funktion ska alltid gå före något så banalt som färg.

Tänk om du har en riktigt bra hund. Hälsan är tip-top både hos hunden och syskonen, syskonen har bra mentalitet och är funktionella hundar, men den här specifika hunden ur den kullen är snäppet bättre och vassare på alla sätt och vis. Dock har hunden vita tassar, något rasen inte ska ha.

Ska man verkligen utesluta den hunden ur avel på grund av dessa vita tassar?
Den som äger hunden kan mycket väl bestämma sig för att låta hunden gå i avel. Om den är registrerad i SKK, och ägaren parar den med en hund av samma ras som uppfyller minimifordringarna går valparna att registrera. En vit boxer får gå i avel för SKK, och eftersom färgnedärvningen är känd går det att para med en hund som gör att det inte blir vita valpar.

Däremot kan det ju hända att den som parar med en renrasig men felfärgad hund inte får annonsera valparna på rasklubbens hemsida, eller får betala lite högre registreringsavgift, eftersom en del raser är svåra att meritera med arbetsprov, (typ dvärghundar och en del sällskapsraser).

Inte direkt oseriös avel. Men likväl avel, eller egenskaper.

Hundar som är helt skottfasta, anser ni att man kan göra dom rädda för att man själv är rädd?

Är en diskussion på en schäfersida där det påstås att om man själv är rädd så gör man hunden ofta rädd. Jag håller inte med men har egentligen inget mer än egna erfarenheter som backar upp det.

Om jag tänker på mig själv så är jag rädd för höjder och har tyckt att det varit väldigt obehagligt att gå i gallertrappor. Hundarna jag har haft däremot har aldrig någonsin reagerat på det. Har en kompis som är åskrädd, och inte har hon gjort hundarna rädda. Min hane som är skotträdd sitter och skakar på nyår, men fd schäfern och löwchen som i grunden är skottfasta har inte blivit påverkade det minsta. Hanen som är socialt osäker har inte smittat dom trygga hundarna till att bli osäkra..

Snarare har jag upplevt att de trygga hundarna, trots att de är yngre, har gjort den rädda mer trygg. Och inte alls har förstått VAD de ska vara rädda för. För de har inte alls upplevt situationen som obehaglig.
Jag tror visserligen att det går att göra vilken hund som helst skotträdd om den har hörseln i behåll. Däremot tror jag att det måste till betydligt grövre retningar än en rädd ägare, speciellt inom en bruksras som schäfern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 636
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar