Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar skriva något i stil med "It's illegal to have them crated where I live. If we can have our dogs uncrated, so can you". Blir det sura miner? Ja, men vem fan bryr sig.

Jag gör detsamma här. Ibland vill de lyssna, ibland inte.

När jag först kom över och besökte en shiba-uppfödare i hopp om att få lite kontakter och insyn, talade hon om för mig att min tik fick för långa ben och blev som hon blev för att hon fick vara lös för mycket som valp. ;)
Som tur är, hör hon inte till normen.

När jag först kom över och besökte en shiba-uppfödare i hopp om att få lite kontakter och insyn, talade hon om för mig att min tik fick för långa ben och blev som hon blev för att hon fick vara lös för mycket som valp. ;)

Allvarligt? :o

Blandrasvalpar strävhårig vorsteh/engelsk springer spaniel

Nej, Stopp! Stanna! Scrolla inte förbi!
Bara för att du tror att det är en "jakthund och inget för mig", " Den blir för stor" "ingen familjehund" etc etc.
Låt mig berätta om mina valpar och varför just DU ska köpa en:

Visst är det " jakthundsraser " i dem, men de blir vad du gör dem till.
Jagar du inte? Nej, men då blir de utmärkta till agillity, spår, sök, lydnad,drag - ja: som sagt: de passar till allt.

Jagar du, ja men då har du en toppenkompis här som jagar allt.

:rofl::rofl::rofl:

Därtill har jag ju liknande kommentarer om annat :D När man hittat ett vinnande koncept så kör man ju på det. Överallt. I sådana sammanhang (för sammanhangen är ju nästan alltid densamma med mycket få variabler).

Typ "Responsable dog owners don't breed irresponsibly, even if they own fertile dogs" (i debatter om kastrering). Och något i stil med "If God wanted the [insert kuperingsras] to have prick ears and/or bob tail, he would have given them that to begin with. Don't mess with God's creations, they look how he intended them to look like!" (Angående kupering). För Amerikaner är ju ofta jättereligiösa, man FÅR slå lite under bältet ibland, om det är för en god sak! Men man kan även nämna "Docking and cropping is the perfect way to hide unwanted genetics and make them spread through the breed like a wildfire" ofta följt av exempel från verkligheten.

Vet inte om jag helt missat prisutvecklingen i hundvärlden.. men en pomeranian utan stamtavla för det ringa priset av 12 000? (Visserligen rabatterad från 15 000.. så kanske borde slå till?)
Lyckas dem verkligen sälja hundarna till sådana priser? Nog för att dem är dyra med stamtavla men alltså..Galna priser.

Vet inte om jag helt missat prisutvecklingen i hundvärlden.. men en pomeranian utan stamtavla för det ringa priset av 12 000? (Visserligen rabatterad från 15 000.. så kanske borde slå till?)
Lyckas dem verkligen sälja hundarna till sådana priser? Nog för att dem är dyra med stamtavla men alltså..Galna priser.
Folk är knasiga. De fattar inte skillnaden på hund med stamtavla och hund utan. Jag har haft en elev vars fralla nästintill garanterat var en smuggelvalp, den köptes under skumma former. Men de ville ju ha en fralla, och den var ganska billig (typ 10000, smuggel är lönsamt!)...

Anatomi/genetikkunskaperna är.. mindblowing :wtf:

Bekantas bekanta köpte en med pomeranian/chihuahua (jag har sett bild på chihuahuan-pappan- som definitivt inte var renrasig..) och den gav de 10k för. Och den är STOR men det sa uppfödaren berodde på fri tillgång till mat så det kunde de banta bort :banghead:

Anatomi/genetikkunskaperna är.. mindblowing :wtf:

Bekantas bekanta köpte en med pomeranian/chihuahua (jag har sett bild på chihuahuan-pappan- som definitivt inte var renrasig..) och den gav de 10k för. Och den är STOR men det sa uppfödaren berodde på fri tillgång till mat så det kunde de banta bort :banghead:
Fy fan ! Banta bort :(

All denna avel på småhundar, utan hälsokoll, varför inte kolla upp knän ,ögon och hjärta för en tusenlapp.
När de sedan säljer dom för 10 tusen per valp.

Ser på en fb-grupp en människa som ska skaffa en kompis till sin hund i någon av följande raser och vill att ägare till dessa ska berätta lite.
- Alaskan malamute
-Huskey
-Lapsk vallhund
-Dalmatin
- Grönlandshund
- Dobermann
-Mops
-Thai bangkaew dog

Varför dessa raser? Jo..."de har hjärta för familjen...."

Ser på en fb-grupp en människa som ska skaffa en kompis till sin hund i någon av följande raser och vill att ägare till dessa ska berätta lite.
- Alaskan malamute
-Huskey
-Lapsk vallhund
-Dalmatin
- Grönlandshund
- Dobermann
-Mops
-Thai bangkaew dog

Varför dessa raser? Jo..."de har hjärta för familjen...."
Åh, kan du inte hitta och länka till artikeln där två grönlandshundar attackerade en människa oprovocerat (bet ihjäl?). Det måste vara en 10 år sen nu. :idea:

Åh, kan du inte hitta och länka till artikeln där två grönlandshundar attackerade en människa oprovocerat (bet ihjäl?). Det måste vara en 10 år sen nu. :idea:

Ridtjejen? Hon klarade sig men blev rätt illa tilltygad.

Jag känner till tjejen och hon är ökänd inom marsvinskretsar för att hela tiden söka nya marsvin till billiga priser, svarade på nästan varje annons som finns i den största marsvinssäljsidan på facebook. Hon råkar också hela tiden ut för att kompisar (jo säkert :grin:) parar hennes marsvin eller råkar döda dem. Hon skulle också starta en omplaceringsverksamhet samtidigt som hon efterlyste marsvin att skänkas till henne
Hehe lite sent svar kanske men jag läste om en tjej i höstas vars marsvin hade dött hemma hos en kompis. Tror hon hade lämnat över 16 marsvin till sin vän och vännen hade grisarna i ett uthus med en värmefläkt igång, det hade blivit över 50 grader där inne och det var bara 4 marsvin som klarade sig.

Är det hon eller var det bara en olycklig omständighet?

Hehe lite sent svar kanske men jag läste om en tjej i höstas vars marsvin hade dött hemma hos en kompis. Tror hon hade lämnat över 16 marsvin till sin vän och vännen hade grisarna i ett uthus med en värmefläkt igång, det hade blivit över 50 grader där inne och det var bara 4 marsvin som klarade sig.

Är det hon eller var det bara en olycklig omständighet?
Det är hon som jag förstått det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 636
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar