Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då fattar jag. Började väl undra om det var utställningskrav på var enda ras nu!tänkte inte på att det jag skrev kunde missuppfattas ,utan spann vidare på om utställning behövs.
Ursäkta min okunskap, vad kan det innebära?Blir bestört när jag läste en till salu annons på chihuahuavalpar där mamman uppenbart är merle färgad och hon har fått två valpar i denna färg. Undar om dom förstår vad merle färgen på chihuahua kan innebära egentligen?
Ursäkta min okunskap, vad kan det innebära?
OfanBla att valparna kan födas döva, blinda och utan hörselgångar.
Blev nyfiken och googlade för jag viste inte heller vad det kunde innebära. Tydligen blir merparten av dessa hundar blinda, döva eller tom båda delarna. Vissa dör tom tidigt.Bla att valparna kan födas döva, blinda och utan hörselgångar.
Blev nyfiken och googlade för jag viste inte heller vad det kunde innebära. Tydligen blir merparten av dessa hundar blinda, döva eller tom båda delarna. Vissa dör tom tidigt.
Solklart fall av oseriös avel mao
Om dessa hundar löper så stor risk för sjukdomar, och om det ändå lockar folk att tom avla på dom....varför inte bara avliva dessa valpar direkt för att försöka strypa bort den här genen, iaf lite.Riktigt oseriöst! Merle är inte godkänd som färg på chichuhua heller så all avel på denna färg på chihuahua är oseriös och enbart för att lura någon stackars valpköpare som blir förälskad i färgen.
Om dessa hundar löper så stor risk för sjukdomar, och om det ändå lockar folk att tom avla på dom....varför inte bara avliva dessa valpar direkt för att försöka strypa bort den här genen, iaf lite.
Så lurigt angående merle på chihuahua. I andra raser exempelvis collie och aussie är ju merle ganska vanligt men inte förbundet med sjukdomar (mer än merle-merle-korsningar). Är det sådana som görs när valparna blir sjuka?
Jag suckar tungt över ännu en renrasig colliekull på blocket där en av föräldrarna enligt annonsen har "MH UA". Låter fint för alla som inte vet att det är snömos. Hunden i fråga har 4 på skott, f ö.
Det där förstog inte jag. Vad är det dåliga?Jag suckar tungt över ännu en renrasig colliekull på blocket där en av föräldrarna enligt annonsen har "MH UA". Låter fint för alla som inte vet att det är snömos. Hunden i fråga har 4 på skott, f ö.
HahahahaJag suckar tungt över ännu en renrasig colliekull på blocket där en av föräldrarna enligt annonsen har "MH UA". Låter fint för alla som inte vet att det är snömos. Hunden i fråga har 4 på skott, f ö.
Det där förstog inte jag. Vad är det dåliga?
/okunnig och nyfiken
Var bara tvungen att berätta detta för sambon intill mig här. Han skrattade till och sa sen "va är det för tok du läser?"Jag suckar tungt över ännu en renrasig colliekull på blocket där en av föräldrarna enligt annonsen har "MH UA". Låter fint för alla som inte vet att det är snömos. Hunden i fråga har 4 på skott, f ö.
Samma sak gäller egentligen alla raser och merle, men då vissa färger inte finns hos en del så är riskerna inte lika stora. T ex så parar man inte merle med sobel hos sheltie och collie - just för att sobel kan dölja merle, så att det "indirekt" blir en merle-merle parning ändå fast man parar en sobel med merle (enkelt förklarat). Hos collie och sheltie parar dom alltid en merle med en trefärgad. Det bör vara samma sak hos chihuahua och vissa andra raser att vissa färger kan maskera merle, så att det lätt kan riskerar att dubbla merlegenen.