Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är glad att Ladda fick "harmoniskt byggd tik i en härlig form!" i sin kritik i Tvååker i somras. Hon var verkligen i en härlig form då, välmusklad och nästan lite tunn i hull. Den domaren är så duktig, tror det var samma som gav @Miao s aussietik i bruksklass en väldigt fin kritik.

:bow::bow: tänkte inte på att det jag skrev kunde missuppfattas ,utan spann vidare på om utställning behövs.
Då fattar jag. Började väl undra om det var utställningskrav på var enda ras nu!
Finns väl knappt en enda uppfödare som ställt en bruksschäfer. Det är liksom näst intill meningslöst.
Men sambon pratar ibland om att ställa ungtiken en gång bara för att. Den som lever får se ;)

Blir bestört när jag läste en till salu annons på chihuahuavalpar där mamman uppenbart är merle färgad och hon har fått två valpar i denna färg. Undar om dom förstår vad merle färgen på chihuahua kan innebära egentligen?

Blir bestört när jag läste en till salu annons på chihuahuavalpar där mamman uppenbart är merle färgad och hon har fått två valpar i denna färg. Undar om dom förstår vad merle färgen på chihuahua kan innebära egentligen?
Ursäkta min okunskap, vad kan det innebära?

Bla att valparna kan födas döva, blinda och utan hörselgångar.
Blev nyfiken och googlade för jag viste inte heller vad det kunde innebära. Tydligen blir merparten av dessa hundar blinda, döva eller tom båda delarna. Vissa dör tom tidigt.
Solklart fall av oseriös avel mao

Blev nyfiken och googlade för jag viste inte heller vad det kunde innebära. Tydligen blir merparten av dessa hundar blinda, döva eller tom båda delarna. Vissa dör tom tidigt.
Solklart fall av oseriös avel mao

Riktigt oseriöst! Merle är inte godkänd som färg på chichuhua heller så all avel på denna färg på chihuahua är oseriös och enbart för att lura någon stackars valpköpare som blir förälskad i färgen.

Riktigt oseriöst! Merle är inte godkänd som färg på chichuhua heller så all avel på denna färg på chihuahua är oseriös och enbart för att lura någon stackars valpköpare som blir förälskad i färgen.
Om dessa hundar löper så stor risk för sjukdomar, och om det ändå lockar folk att tom avla på dom....varför inte bara avliva dessa valpar direkt för att försöka strypa bort den här genen, iaf lite.

Om dessa hundar löper så stor risk för sjukdomar, och om det ändå lockar folk att tom avla på dom....varför inte bara avliva dessa valpar direkt för att försöka strypa bort den här genen, iaf lite.

För att det är oseriösa avlare som avlar fram merle färgade valpar och det finns inga krav på att dom inte får registreras i SKK men dom får inte ställas ut och då är det fritt fram att avla på dom ändå. Seriösa avlare säljer inte merle färgade valpar....

Så lurigt angående merle på chihuahua. I andra raser exempelvis collie och aussie är ju merle ganska vanligt men inte förbundet med sjukdomar (mer än merle-merle-korsningar). Är det sådana som görs när valparna blir sjuka?

Så lurigt angående merle på chihuahua. I andra raser exempelvis collie och aussie är ju merle ganska vanligt men inte förbundet med sjukdomar (mer än merle-merle-korsningar). Är det sådana som görs när valparna blir sjuka?

Samma sak gäller egentligen alla raser och merle, men då vissa färger inte finns hos en del så är riskerna inte lika stora. T ex så parar man inte merle med sobel hos sheltie och collie - just för att sobel kan dölja merle, så att det "indirekt" blir en merle-merle parning ändå fast man parar en sobel med merle (enkelt förklarat). Hos collie och sheltie parar dom alltid en merle med en trefärgad. Det bör vara samma sak hos chihuahua och vissa andra raser att vissa färger kan maskera merle, så att det lätt kan riskerar att dubbla merlegenen.

Jag suckar tungt över ännu en renrasig colliekull på blocket där en av föräldrarna enligt annonsen har "MH UA". Låter fint för alla som inte vet att det är snömos. Hunden i fråga har 4 på skott, f ö.

Jag suckar tungt över ännu en renrasig colliekull på blocket där en av föräldrarna enligt annonsen har "MH UA". Låter fint för alla som inte vet att det är snömos. Hunden i fråga har 4 på skott, f ö.
Det där förstog inte jag. Vad är det dåliga? :confused:

/okunnig och nyfiken :D

Det där förstog inte jag. Vad är det dåliga? :confused:

/okunnig och nyfiken :D

Ingen orsak! :)

MH är förkortning för mentalbeskrivning och är precis som namnet säger en beskrivning. Det finns inget godkänt eller utan anmärkning. Möjligtvis skulle man kunna skriva "godkänt enligt rasklubbens profil" eller liknande eftersom de olika bruksrasernas rasklubbar har olika profiler för hur ett idealt eller acceptabelt MH skulle se ut för rasen. Dock duger inte ens det i det här fallet eftersom 4 på skott inte är ett resultat som vare sig Collieklubben eller någon annan rasklubb tycker är ok. Det innebär inte att hunden visar direkt skotträdsla, men den kan inte slappna av efter att ha hört skott, för att uttrycka det kort.

Var bara tvungen att berätta detta för sambon intill mig här. Han skrattade till och sa sen "va är det för tok du läser?"

Måste va nån hemmauppfödare väl som knåpat ihop den där annonsen?

Samma sak gäller egentligen alla raser och merle, men då vissa färger inte finns hos en del så är riskerna inte lika stora. T ex så parar man inte merle med sobel hos sheltie och collie - just för att sobel kan dölja merle, så att det "indirekt" blir en merle-merle parning ändå fast man parar en sobel med merle (enkelt förklarat). Hos collie och sheltie parar dom alltid en merle med en trefärgad. Det bör vara samma sak hos chihuahua och vissa andra raser att vissa färger kan maskera merle, så att det lätt kan riskerar att dubbla merlegenen.

Det är samma med chihuahua.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 525
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar