Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den tanken har slagit mig också gällande alla exteriört sönderavlade hundar. Vad står det på en mops som inte är veckig i hela ansiktet och kan andas? Vad står det på en engelsk bulldogg som är någorlunda sportig och funktionell? Att de inte blir BIR kan vi väl utgå ifrån men "ursäkten" vore så himla intressant att höra.

För övrigt kände jag att jag ville läsa schäferns rasstandard, med tanke på tidigare diskussion i tråden.

Läser man "den raka ryggen", "lätt sluttande korset" och "ryggen ska vara måttligt lång, fast, stark och muskulös" så låter det ju onekligen galet att utställningsschäfrarna ser ut som de gör. Och när jag nu googlade på "schäfer utställning" så är den fanimej inga raka ryggar och jag vet inte om jag tycker mankarna är så höga heller (visst blir de högt placerade i jämförelse med korset som är i backen, men det är ju en helt annan sak) Jag blir så himla nyfiken på vad det är som kan misstolkas så kopiöst i rasstandarden att det blir som det blir? Tänker folk att en hög manke betyder att manken ska vara högsta punkt och då är allt frid och fröjd?

Tja en bekant ställde ut en brukshund och fick kritik för att den hade för mycket muskler ....

Tja en bekant ställde ut en brukshund och fick kritik för att den hade för mycket muskler ....
Den kritiken fick jag på min dv.pinscher tik som jag hade för länge sen (domaren ägde hennes pappa och oon var en kopia av honom) jag påpekade det efter bedömningen,lite snopen blev han :angel: Det fanns ju en anledning att jag anmälde henne när jag såg att han skulle döma men det var absolut ett feltänk :mad:

Den kritiken fick jag på min dv.pinscher tik som jag hade för länge sen (domaren ägde hennes pappa och oon var en kopia av honom) jag påpekade det efter bedömningen,lite snopen blev han :angel: Det fanns ju en anledning att jag anmälde henne när jag såg att han skulle döma men det var absolut ett feltänk :mad:

Tja domare är märkliga. Domaren som fött upp min Dahlias pappa har gjort henne till BIR med mycket fin kritik på en utställning. Ett år senare fick hon Good för samma domare, då var typ allt fel på hunden.

Jag har aldrig varit i utställningssvängen. Inte ställt ut någon hund och kan därför ingenting om denna "värld". När jag läser de här historierna så känner jag som oinvigd att ett utställningsresultat egentligen inte behöva säga något öht om hunden. Inte som resultat där hunden har presterat något. Missförstå mig rätt men det verkar vara lite "laglöst" i utställningsringen. Rasstandards som inte följs, domare som ändrar sina åsikter, hundar som bedöms totalt olika från ett tillfälle till ett annat. En hund kan ju inte vara korrekt en dag och undermålig rasstandarden en annan :confused:. Vad meningen med resultaten om de inte är "fakta"?
Förstår att det som skrivits här kan vara sällsyntheter eller är det vanligt med väldigt olika bedömningar?

Behöver vi egentligen mer än en godkänd exteriörbedömning på våra hundar?
Är idel öra om nyttan av utställning eller är det mer ett nöje för oss ägare/uppfödare? :)

Nyttan är väl om domaren också är uppfödare. Nu vet jag inget om det är så att man får döma sin egen ras, men jag utgår ifrån att man får det eftersom jag vet att det förekommit.

Behöver vi egentligen mer än en godkänd exteriörbedömning på våra hundar?
Är idel öra om nyttan av utställning eller är det mer ett nöje för oss ägare/uppfödare? :)

Det hade egentligen inte behövs mer,men vill man sälja valpar så tittas det mycket på utställningsresultaten,så ja det är mest för uppfödarnas inbördes beundran klubb.

På brukshundarna behövs det ibland för att man ska få andra meriter GK. Och så ger det en mindre reg avg på ev framtida valpar.

Att jag ställde min mops var mest för att se om systemet funkade,jag hade lätt kunnat visa henne i schäfer ringen (utan ljud,pipleksaker och yttre springare.....) och efter 15 varv hade pälskoftorna låtit mer än henne ,men det visade ju sig att en ångloks låtande,sharpei skrynklig mops togs fram,inte en hyfsat sund hund som faktiskt kan cyklas med i 20 grader,så prio på sundare hund blev inte resultatet av SKKs video) Tack för det skk,som säger sig värna om hälsa :mad:

Så blir det fler mops barn här skiter jag i att regga dom.

Senast ändrad:
Det hade egentligen inte behövs mer,men vill man sälja valpar så tittas det mycket på utställningsresultaten,så ja det är mest för uppfödarnas inbördes beundran klubb.

På brukshundarna behövs det ibland för att man ska få andra meriter GK. Och så ger det en mindre reg avg på ev framtida valpar.

Att jag ställde min mops var mest för att se om systemet funkade,jag hade lätt kunnat visa henne i schäfer ringen (utan ljud,pipleksaker och yttre springare.....) och efter 15 varv hade pälskoftorna låtit mer än henne ,men det visade ju sig att en ångloks låtande,sharpei skrynklig mops togs fram,inte en hyfsat sund hund som faktiskt kan cyklas med i 20 grader,så prio på sundare hund blev inte resultatet av SKKs video) Tack för det skk,som säger sig värna om hälsa :mad:

Så blir det fler mops barn här skiter jag i att regga dom.

Förutsatt att du KAN regga dem, varför låta bli? Bra att ha alternativ för de som vill ha en sund renrasig. Och för att behålla dem i avelsbasen.

Va? Finns det bruksraser som får en lägre registreringsavgift om föräldrarna är utställda:confused:
Trodde inte man kunde påverka registreringsavgifter alls!
Ja alltid lär man sig nått nytt.

Viste inte heller att det fanns bruksraser som behövde utställningsmerit mer än en Exteriör GK. Vilken merit tex kan behövas?
Tur det inte gäller schäfer för då skulle vi bruksuppfödare vara chanslösa :meh:

Va? Finns det bruksraser som får en lägre registreringsavgift om föräldrarna är utställda:confused:
Trodde inte man kunde påverka registreringsavgifter alls!
Ja alltid lär man sig nått nytt.

Viste inte heller att det fanns bruksraser som behövde utställningsmerit mer än en Exteriör GK. Vilken merit tex kan behövas?
Tur det inte gäller schäfer för då skulle vi bruksuppfödare vara chanslösa :meh:

Oavsett ras så blir väl registreringsavgiften lägre om det är meriterade föräldrar. Sen spelar det nog ingen roll om det är meriter inom bruks, jakt, utställning osv

Oavsett ras så blir väl registreringsavgiften lägre om det är meriterade föräldrar. Sen spelar det nog ingen roll om det är meriter inom bruks, jakt, utställning osv

Exakt så är det. Meriterade hundar (oavsett inom meritområde) får lägre registreringsavgift per valp än omeriterade.

Lägger till:

Alla uppfödare som säljer generellt sett svåra raser eller rasblandningar till rookies.

Kräks lite varje gång jag ser såna hundar och diverse jakhundsblandningar till salu som "perfekta familjehundar" :yuck:

Går utmärkt att få sådan kritik på jakthundar också... Vet flertalet (inkl jag själv) som ställt salukis och fått höra just det, "för mycket muskler". Alltså. Hundskrället ska kunna springa 60-70km/h, lååånga sträckor. Hur sjutton skulle det vara möjligt om hunden var omusklad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 524
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar