"Min älskade * har fått sex ljuvliga små valpar. * är en blandning mellan rottis och bernen sennen och pappa * är en blandning mellan snawser och terrier blandning.
Återigen en mycket spännande variant av Schnauzer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Min älskade * har fått sex ljuvliga små valpar. * är en blandning mellan rottis och bernen sennen och pappa * är en blandning mellan snawser och terrier blandning.
Återigen en mycket spännande variant av Schnauzer...
jo om det är en korsning mellan schnauzer och terrier(blandning)
Okar inte ens förklara att det bara finns en Schauzer. Ordet mellan behövs inte.....
Den tanken har slagit mig också gällande alla exteriört sönderavlade hundar. Vad står det på en mops som inte är veckig i hela ansiktet och kan andas? Vad står det på en engelsk bulldogg som är någorlunda sportig och funktionell? Att de inte blir BIR kan vi väl utgå ifrån men "ursäkten" vore så himla intressant att höra.
För övrigt kände jag att jag ville läsa schäferns rasstandard, med tanke på tidigare diskussion i tråden.
Läser man "den raka ryggen", "lätt sluttande korset" och "ryggen ska vara måttligt lång, fast, stark och muskulös" så låter det ju onekligen galet att utställningsschäfrarna ser ut som de gör. Och när jag nu googlade på "schäfer utställning" så är den fanimej inga raka ryggar och jag vet inte om jag tycker mankarna är så höga heller (visst blir de högt placerade i jämförelse med korset som är i backen, men det är ju en helt annan sak) Jag blir så himla nyfiken på vad det är som kan misstolkas så kopiöst i rasstandarden att det blir som det blir? Tänker folk att en hög manke betyder att manken ska vara högsta punkt och då är allt frid och fröjd?
Tja en bekant ställde ut en brukshund och fick kritik för att den hade för mycket muskler ....
Den kritiken fick jag på min dv.pinscher tik som jag hade för länge sen (domaren ägde hennes pappa och oon var en kopia av honom) jag påpekade det efter bedömningen,lite snopen blev han Det fanns ju en anledning att jag anmälde henne när jag såg att han skulle döma men det var absolut ett feltänkTja en bekant ställde ut en brukshund och fick kritik för att den hade för mycket muskler ....
Lite som när folk säljer hästar med argumentet "har inte patella!". För egen del tycker jag att knäskålar verkar lika användbara som höftleder, med hoppar gärna över patellaluxation, patellaupphakningar och HD-fel.Men att sälja med att hundarna är höftledsfria var något nytt, jag trodde i min enfald att höftleder var något bra...
Det står för lång nos och för markerat stop (2 olika domare som både sett och bör följa skk video)
Den kritiken fick jag på min dv.pinscher tik som jag hade för länge sen (domaren ägde hennes pappa och oon var en kopia av honom) jag påpekade det efter bedömningen,lite snopen blev han Det fanns ju en anledning att jag anmälde henne när jag såg att han skulle döma men det var absolut ett feltänk
Behöver vi egentligen mer än en godkänd exteriörbedömning på våra hundar?
Är idel öra om nyttan av utställning eller är det mer ett nöje för oss ägare/uppfödare?
Det får man.Nyttan är väl om domaren också är uppfödare. Nu vet jag inget om det är så att man får döma sin egen ras, men jag utgår ifrån att man får det eftersom jag vet att det förekommit.
jag undrar då jag såg den brittiska dokumentären om de "sjuka" raserna och domarnas kommentarer , man baxnar när man hör detDet får man.
Det hade egentligen inte behövs mer,men vill man sälja valpar så tittas det mycket på utställningsresultaten,så ja det är mest för uppfödarnas inbördes beundran klubb.
På brukshundarna behövs det ibland för att man ska få andra meriter GK. Och så ger det en mindre reg avg på ev framtida valpar.
Att jag ställde min mops var mest för att se om systemet funkade,jag hade lätt kunnat visa henne i schäfer ringen (utan ljud,pipleksaker och yttre springare.....) och efter 15 varv hade pälskoftorna låtit mer än henne ,men det visade ju sig att en ångloks låtande,sharpei skrynklig mops togs fram,inte en hyfsat sund hund som faktiskt kan cyklas med i 20 grader,så prio på sundare hund blev inte resultatet av SKKs video) Tack för det skk,som säger sig värna om hälsa
Så blir det fler mops barn här skiter jag i att regga dom.
På brukshundarna behövs det ibland för att man ska få andra meriter GK. Och så ger det en mindre reg avg på ev framtida valpar.
Va? Finns det bruksraser som får en lägre registreringsavgift om föräldrarna är utställda
Trodde inte man kunde påverka registreringsavgifter alls!
Ja alltid lär man sig nått nytt.
Viste inte heller att det fanns bruksraser som behövde utställningsmerit mer än en Exteriör GK. Vilken merit tex kan behövas?
Tur det inte gäller schäfer för då skulle vi bruksuppfödare vara chanslösa
Oavsett ras så blir väl registreringsavgiften lägre om det är meriterade föräldrar. Sen spelar det nog ingen roll om det är meriter inom bruks, jakt, utställning osv
Oavsett ras så blir väl registreringsavgiften lägre om det är meriterade föräldrar. Sen spelar det nog ingen roll om det är meriter inom bruks, jakt, utställning osv
Går utmärkt att få sådan kritik på jakthundar också... Vet flertalet (inkl jag själv) som ställt salukis och fått höra just det, "för mycket muskler". Alltså. Hundskrället ska kunna springa 60-70km/h, lååånga sträckor. Hur sjutton skulle det vara möjligt om hunden var omusklad?Tja en bekant ställde ut en brukshund och fick kritik för att den hade för mycket muskler ....