R
Raderad medlem 94602
Problemet med schäfern är att ska de följa den rasstandard som beskrivs och premeras så HÅLLER de inte för arbete.Nej, jag håller inte med, jag tycker det är fel väg att gå.
Jag tycker att man ska hålla sig till standarden och istället rycka upp raserna till att följa den, oavsett om man sysslar med utställning eller bruks. Vi kan inte sitta och klaga på kortnosar, dåliga höfter mm om vi inte är beredda att själva följa standarden. En bra arbetande hund ska inte bli en exteriör avart åt andra hållet, har man det som mål har man valt fel ras i mina ögon. En bruksras ska ha som krav att den ska fungera i brukset och inte bara springa fint i ett snöre, men den ska ändå fortfarande se ut enligt standarden och inte som en blandis från hundstallet.
Jag har fått på skallen tidigare för det här, men jag tycker det är synd på exvis labben där de feta korvarna som vaggar runt i utställningsringen har väldigt lite gemenskap med en smidig liten apporterande fågelhund. Rasen skulle aldrig delats, kraven skulle varit detsamma och att den skulle fortsatt få vara en jakthund och familjemedlem, inte som nu en soffpotatis som skulle få en stroke om den skulle behöva apportera fåglar några timmar.
Rasstandarden har spårat ur fullständigt och jag tror inte det går att hitta så långt tillbaka igen. Den här aveln har hållt på sen 40-talet. Det är för lång tid. Bruksschäfern är faktiskt den som är mest lik ursprungshunden rent extriört. Och i egenskaper. Det är e-schäfern som är "ny" men dominerar.
Man har särat på schnauzer och pinscher tex. Schäfer och vit Herdehund. Och en rad andra raser. I bland tror jag det bara är till godo och kan förstärka och spara en ras.