Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, jag håller inte med, jag tycker det är fel väg att gå. :(

Jag tycker att man ska hålla sig till standarden och istället rycka upp raserna till att följa den, oavsett om man sysslar med utställning eller bruks. Vi kan inte sitta och klaga på kortnosar, dåliga höfter mm om vi inte är beredda att själva följa standarden. En bra arbetande hund ska inte bli en exteriör avart åt andra hållet, har man det som mål har man valt fel ras i mina ögon. En bruksras ska ha som krav att den ska fungera i brukset och inte bara springa fint i ett snöre, men den ska ändå fortfarande se ut enligt standarden och inte som en blandis från hundstallet.

Jag har fått på skallen tidigare för det här, men jag tycker det är synd på exvis labben där de feta korvarna som vaggar runt i utställningsringen har väldigt lite gemenskap med en smidig liten apporterande fågelhund. Rasen skulle aldrig delats, kraven skulle varit detsamma och att den skulle fortsatt få vara en jakthund och familjemedlem, inte som nu en soffpotatis som skulle få en stroke om den skulle behöva apportera fåglar några timmar. :cautious:
Problemet med schäfern är att ska de följa den rasstandard som beskrivs och premeras så HÅLLER de inte för arbete.
Rasstandarden har spårat ur fullständigt och jag tror inte det går att hitta så långt tillbaka igen. Den här aveln har hållt på sen 40-talet. Det är för lång tid. Bruksschäfern är faktiskt den som är mest lik ursprungshunden rent extriört. Och i egenskaper. Det är e-schäfern som är "ny" men dominerar.

Man har särat på schnauzer och pinscher tex. Schäfer och vit Herdehund. Och en rad andra raser. I bland tror jag det bara är till godo och kan förstärka och spara en ras.

Med tanke på avelsbas är det dock väldigt dumt med uppdelning av raser i olika stamböcker.

Man borde väl kunna göra nån form av uppdelning som t ex vissa raser där färg/hårlag avgör vilken ras det är, fast då t ex genom att föräldrarnas arbetsprov avgör om den får reggae som bruksschäfer eller ej. Typ som bc har det.

Man borde väl kunna göra nån form av uppdelning som t ex vissa raser där färg/hårlag avgör vilken ras det är, fast då t ex genom att föräldrarnas arbetsprov avgör om den får reggae som bruksschäfer eller ej. Typ som bc har det.
Eller lång och korthårig collie.....
Vad skiljer de mer åt än längden på pälsen?
Numera en del. Men från början?
Och varför är de särade? Av utseendeskäl?

Eller lång och korthårig collie.....
Vad skiljer de mer åt än längden på pälsen?
Numera en del. Men från början?
Och varför är de särade? Av utseendeskäl?

De är inte särade i Sverige, korsningar mellan hårlagen är fullt tillåtna. Tyvärr är vi ett undantagsland i Europa i det avseendet.

Kollade Cesar Millan förut, en dam hade en "dobermann" öh väldigt märklig dobermann men det var vad hundstallet hade sagt.
Det visade sig att hunden mest troligt var renrasig greyhound. Lite skillnad liksom. men så rädd den stackaren var..... usch alltså..
men man kan ju tydligen sälja vad som helst till vem som helst..

De är inte särade i Sverige, korsningar mellan hårlagen är fullt tillåtna. Tyvärr är vi ett undantagsland i Europa i det avseendet.
Trodde faktiskt att det var två raser som tex inte ställdes mot varandra i utställning.

Problemet med schäfern är att ska de följa den rasstandard som beskrivs och premeras så HÅLLER de inte för arbete.
Rasstandarden har spårat ur fullständigt och jag tror inte det går att hitta så långt tillbaka igen. Den här aveln har hållt på sen 40-talet. Det är för lång tid. Bruksschäfern är faktiskt den som är mest lik ursprungshunden rent extriört. Och i egenskaper. Det är e-schäfern som är "ny" men dominerar.

Man har särat på schnauzer och pinscher tex. Schäfer och vit Herdehund. Och en rad andra raser. I bland tror jag det bara är till godo och kan förstärka och spara en ras.
Jo, att dagens schäfer inte har så mycket gemensamt med den äldre schäfern är väl känt. Där förstår jag faktiskt liknelsen med mallen, men jag hoppas verkligen att de inte delar upp belgarna på samma vis för jag tycker det vore förödande för rasen om den tar samma utveckling, fast tvärt om. Där ser man oftare misstänkta inslag av andra raser i brukset, med flaxande öron, misstänkt schäferaktigt ansikte utan mask och tyngre hundar. Terv och grönis har inte heller vunnit på att bli mer pälsbollar och där exteriör premieras före mentalitet. Jag gick ett MH med vår felfärgade där en uppfödare gick med en mkt vacker tervtik som var så rädd att hon flydde från spökena, mycket andra problem med rädslor under hela provet men hon hade genomfört provet och skulle in i aveln för hon var så snygg! :nailbiting:

Själv har jag hämtat två hundar i Finland för det jag letade efter fann jag inte här hemma, av de var det bara en som höll måttet för både utställning och avel. Den andra stupade på det mentala men gick bra på utställning, det räcker dock inte för att jag ska anse det vara något att ta valpar efter. Den andra är dock allt jag vill ha i en hund, tyvärr så såg ju ex till att jag förlorade henne, varulven är hästlängder efter i kvalité men det beror nog mest på hans uppväxt, även om jag inte tror han hade blivit lika bra ens om jag haft honom från valp men mer hade varit "gratis".

Att man särade på schäfer och vet herde berodde väl enbart på färgen, ursprungligen? Långhår är väl fortfarande godkänt på schäfer?

Tyvärr hjälper inte vårt arbetsprov så mycket. Det finns alltid idioter som nyttjar kryphål i registreringsreglerna, eller bryter mot dem rakt av utan skrupler.

Jag skulle gärna se VP vidareutvecklat och ett BLUP-index framtaget. Och ett utställningsförbud i samtliga olika utställningar. Och gärna krav på gdknt VP för att få olika championtitlar osv inom lydnad/bruks/ag också. Det avlas fram på tok för många kassa vallhundar!

Apropå vallprov så hamnade jag i en diskussion ang bc. Fick höra att jag var ung och okunnig när jag påpekade att bollar ALDRIG kan kompensera för vallning. Men jodå, hon påstod att bollen blir border colliens "får" och därför är det ett utmärkt substitut för att hunden varken fick valla eller någon annan träning....

Apropå vallprov så hamnade jag i en diskussion ang bc. Fick höra att jag var ung och okunnig när jag påpekade att bollar ALDRIG kan kompensera för vallning. Men jodå, hon påstod att bollen blir border colliens "får" och därför är det ett utmärkt substitut för att hunden varken fick valla eller någon annan träning....

Jomenvisst. En boll kan säkert motsvara 4- 500 levande djur i rörelse vad gäller informationsmängd och kommunikation. Har hen själv vänner att umgås med eller är hen nöjd med plastdockor? ;)

Jomenvisst. En boll kan säkert motsvara 4- 500 levande djur i rörelse vad gäller informationsmängd och kommunikation. Har hen själv vänner att umgås med eller är hen nöjd med plastdockor? ;)

Men så bra! Då hade hon rätt i att jag är ung och okunnig :banghead:

Tror säkert plastdockor duger minst lika bra.:bow:

Men så bra! Då hade hon rätt i att jag är ung och okunnig :banghead:

Tror säkert plastdockor duger minst lika bra.:bow:

Jag tror oftast att det där handlar om att folk inte vill tro att de inte ger sin hund "allt". Det handlar absolut om folk som aldrig varit i närheten av att valla på riktigt.

Det går aldrig att jämföra döda föremål med informationsmängden hunden hanterar när han driver djur framåt på ett fält. Han läser av och förutser inte bara varje djurindivids avsikter och ställning i flocken, utan dessutom hela gruppens dynamik och rörelser beroende på terräng och drag(vart vill fåren själva gå). Säg att han gör detta i 10 min. Det är en massiv mängd information hjärnan analyserar och sen reagerar på. Utan att bli det minsta upphetsad. Efter 10 min drivning kanske jag tycker att det är dags att träna lite, och kör motsvarande en tävlingsbana med honom. Det är 15 min arbete med i snitt ett kommando varannan sekund. Det är ca 450 kommandon. Som han ska reagera på omedelbart. I relation till djuren, dvs parallellt med hans egen analys av djurflocken och deras rörelser.

Men jovisst. Lite rullande på en boll är absolut jämförbart. Doh.

11330020_10153053302328666_6286536595188622111_n.jpg

Men om en boll är ett får, blir det bra då om man har 500 bollar då för att kompensera?

Inte ens en boll i ett labyrintspel med ständigt rörligt underlag kan komma i närheten av komplexiteten i ett levande djur. Vallhundar kommunicerar minst lika mycket med vallningsdjuren som vad en ryttare gör med sin dressyrhäst.

Väldigt få tror att en ridtokig människa skulle vara nöjd med att åka på en gunghäst. Ens om den drogs bakom en fyrhjuling.

Vallning av bollar är ju jättebra! Alltså för alla de som vill "valla" med sina hundar som inte avlats för vallning(i princip de flesta hundar som inte är bc eller wk).

Tyvärr hjälper inte vårt arbetsprov så mycket. Det finns alltid idioter som nyttjar kryphål i registreringsreglerna, eller bryter mot dem rakt av utan skrupler.

Jag skulle gärna se VP vidareutvecklat och ett BLUP-index framtaget. Och ett utställningsförbud i samtliga olika utställningar. Och gärna krav på gdknt VP för att få olika championtitlar osv inom lydnad/bruks/ag också. Det avlas fram på tok för många kassa vallhundar!
Kan säga att det fuskas även i min ras med. Har själv sett papper på hundar som klarat MH på en ort och tjänsteprov på en annan samma dag. Solklara fall där man fuskat m datumet på MH. Kenneln som hängde ut dessa hundar fick redigt med kritik....tyvärr.

Inte ens en boll i ett labyrintspel med ständigt rörligt underlag kan komma i närheten av komplexiteten i ett levande djur. Vallhundar kommunicerar minst lika mycket med vallningsdjuren som vad en ryttare gör med sin dressyrhäst.

Väldigt få tror att en ridtokig människa skulle vara nöjd med att åka på en gunghäst. Ens om den drogs bakom en fyrhjuling.

Ja, jag vet att bollar inte kompenserar, därför blev jag ju något irriterad på det faktum att hon kallade mig ung och okunnig när jag "påstod" att bollar inte kan kompensera för vallningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 519
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar