Ska kanske bli brard/bc valpar hemma, tack hundvakten! Från två totalt olämpliga individer dessutom men @fryckan har lovat att ta en och det går inte att ångra sig!
Någon mer från buke som känner sig manad?
Spruta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska kanske bli brard/bc valpar hemma, tack hundvakten! Från två totalt olämpliga individer dessutom men @fryckan har lovat att ta en och det går inte att ångra sig!
Någon mer från buke som känner sig manad?
Ja det hade det blivit om vetenskapen om parningen hade kommit fram i tid. Skulle inte bli helt förvånad om de avlivas vid födsel faktiskt.Spruta.
Ja det hade det blivit om vetenskapen om parningen hade kommit fram i tid. Skulle inte bli helt förvånad om de avlivas vid födsel faktiskt.
Det är ju en välgärning. Det går att kastrera tiken sent under dräktigheten också.
Det visste jag faktiskt inte, tack!Det är ju en välgärning. Det går att kastrera tiken sent under dräktigheten också.
Totalt olämplig så. Generna är det nog egentligen inget fel på men ändå. Det lär bli väldigt arbetskrävande hundar där det kan bli mycket könsbundenaggresivitet.Om tiken ändå är en individ som är olämplig att avla på låter ju detta onekligen som en bra idé.
Det visste jag faktiskt inte, tack!
Totalt olämplig så. Generna är det nog egentligen inget fel på men ändå. Det lär bli väldigt arbetskrävande hundar där det kan bli mycket könsbundenaggresivitet.
Om de får pappans färger lär de inte vara svårsålda (otroligt vacker hund) men att ha samvete att sälja dem är en helt annan grej... Är dock inte min hund så jag får inte ha sista ordet men blir ingen här hemma i vilket fall.Sen abort med kastration är ju (i mina ögon) ett klart bättre alternativ än en kull med svårhanterade och svårsålda hundvalpar. Klart att det är ett kirurgiskt ingrepp med alla risker det medför, men en förlossning är ju inte heller riskfri.
Ingen planerad parning var detta. Valparna får ingen stamtavla.
Hade en vän som hade noll koll på sina små "Vavvor" och det blev parning. Tiken var en del Pinscher (hon vägde iaf 6-7 kg) men det hindrade henne inte från att kränga valparna som renrasiga, dock utan stamtavla. Hon kallade alltid sin tik för Chihuahua, för hon var ju mest chihuahua. Jag tror faktiskt hon trodde själv att då var hunden en så....Sett på en annons för kommande chihuahua-valpar:
Hade väl inte varit så konstigt/förvånande, om det inte hade varit så att både hanen och tiken framställs som renrasiga. Då blir jag lite fundersam över vad det är för fel som gör att de inte ska reggas. Hälsofel? Inavel? Ålder på tiken?
Samma med schäfern......Jag blir så jäkla ledsen när folk letar uppfödare som avlar familjehundar (dobermann) och är totalt ointresserade av bruks. Kan man inte skaffa en annan ras då?
Hur ska vi någonsinn kunna sälja in dobermannen som den kompetenta brukshunden det är när folk mest verkar gå på utseende?
Jag blir så jäkla ledsen när folk letar uppfödare som avlar familjehundar (dobermann) och är totalt ointresserade av bruks. Kan man inte skaffa en annan ras då?
Hur ska vi någonsinn kunna sälja in dobermannen som den kompetenta brukshunden det är när folk mest verkar gå på utseende?
Skulle tro att det gäller de flesta arbetande raserna. Det finns folk som köper hund för utseendets skull och det finns uppfödare som vill kränga valpar lättsamt för pengar. Egenskaper och behov är skit samma.
Det ihop med "en hund blir vad man gör den till" gör att folk avlar på vad som helst för att många köper vad som helst
De är inte osäkra, de tror säkert att det stavas såInte jag heller... men så länge folk köper valparna så... *suck*
Enda sättet att komma åt uppfödarna som mjölkar ur raserna är att införa arbetsprov med lite nivå på, som krav på avelsdjuren för att få avla inom SKK och kalla avkommorna godkända.Tyvärr alldeles för sant....
Jag blir så jäkla ledsen när folk letar uppfödare som avlar familjehundar (dobermann) och är totalt ointresserade av bruks. Kan man inte skaffa en annan ras då?
Nej, jag håller inte med, jag tycker det är fel väg att gå.Jag och sambon har en uppfödarbekant inom vår ras som varit på nått seminarium nere i Tyskland. Där presenterades lite i förbifarten en sprallfärsk forskning...oklart om den ens var färdig...där det påvisades att Bruksschäfer hade numera mer släktskap med Mallen än med Exteriörschäfern. Fråga mig inte hur detta gått till el saningshalten. Men det är intressant.
Det är enorm skilnad på E och B-schäfer.
Läste nyaste tidningen från schäferhundklubben. Ca 40 sid utställningsbilder och utställningsresultat. Bara komentarer om utseende. "Svartare sadel önskvärd" osv.
Inte ett ljud om vad denna fantastiska bruksras prestationer. Mot slutet av tidningen fanns en halvsida med 4 bilder på från en större IPO-tävling.
Samtliga hundar var Bruksschäfrar. Inte en E-schäfer.
Jag hoppas faktiskt att rasen separeras till två raser. Där bruksdelen kan få ta plats och äntligen få den ära den förtjänar för alla sina arbetsresultat så kan e-linjerna fortsätta med sin destruktiva avel för rosetternas skull
(Nä jag är inte bitter )