Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju en välgärning. Det går att kastrera tiken sent under dräktigheten också.
Det visste jag faktiskt inte, tack!

Om tiken ändå är en individ som är olämplig att avla på låter ju detta onekligen som en bra idé.
Totalt olämplig så. Generna är det nog egentligen inget fel på men ändå. Det lär bli väldigt arbetskrävande hundar där det kan bli mycket könsbundenaggresivitet.

Det visste jag faktiskt inte, tack!

Totalt olämplig så. Generna är det nog egentligen inget fel på men ändå. Det lär bli väldigt arbetskrävande hundar där det kan bli mycket könsbundenaggresivitet.

Sen abort med kastration är ju (i mina ögon) ett klart bättre alternativ än en kull med svårhanterade och svårsålda hundvalpar. Klart att det är ett kirurgiskt ingrepp med alla risker det medför, men en förlossning är ju inte heller riskfri.

Sen abort med kastration är ju (i mina ögon) ett klart bättre alternativ än en kull med svårhanterade och svårsålda hundvalpar. Klart att det är ett kirurgiskt ingrepp med alla risker det medför, men en förlossning är ju inte heller riskfri.
Om de får pappans färger lär de inte vara svårsålda (otroligt vacker hund) men att ha samvete att sälja dem är en helt annan grej... Är dock inte min hund så jag får inte ha sista ordet men blir ingen här hemma i vilket fall.
En kastration kan också vara en fördel så slipper man livmodersinflammation i framtiden.

Sett på en annons för kommande chihuahua-valpar:

Ingen planerad parning var detta. Valparna får ingen stamtavla.

Hade väl inte varit så konstigt/förvånande, om det inte hade varit så att både hanen och tiken framställs som renrasiga. Då blir jag lite fundersam över vad det är för fel som gör att de inte ska reggas. Hälsofel? Inavel? Ålder på tiken?

Sett på en annons för kommande chihuahua-valpar:

Hade väl inte varit så konstigt/förvånande, om det inte hade varit så att både hanen och tiken framställs som renrasiga. Då blir jag lite fundersam över vad det är för fel som gör att de inte ska reggas. Hälsofel? Inavel? Ålder på tiken?
Hade en vän som hade noll koll på sina små "Vavvor" och det blev parning. Tiken var en del Pinscher (hon vägde iaf 6-7 kg) men det hindrade henne inte från att kränga valparna som renrasiga, dock utan stamtavla. Hon kallade alltid sin tik för Chihuahua, för hon var ju mest chihuahua. Jag tror faktiskt hon trodde själv att då var hunden en så.... :meh:

Jag blir så jäkla ledsen när folk letar uppfödare som avlar familjehundar (dobermann) och är totalt ointresserade av bruks. Kan man inte skaffa en annan ras då? :(
Hur ska vi någonsinn kunna sälja in dobermannen som den kompetenta brukshunden det är när folk mest verkar gå på utseende? :(:down:

Jag blir så jäkla ledsen när folk letar uppfödare som avlar familjehundar (dobermann) och är totalt ointresserade av bruks. Kan man inte skaffa en annan ras då? :(
Hur ska vi någonsinn kunna sälja in dobermannen som den kompetenta brukshunden det är när folk mest verkar gå på utseende? :(:down:
Samma med schäfern......

Samma svårigheter finns för aussies med....

Skulle tro att det gäller de flesta arbetande raserna. Det finns folk som köper hund för utseendets skull och det finns uppfödare som vill kränga valpar lättsamt för pengar. Egenskaper och behov är skit samma.

Det ihop med "en hund blir vad man gör den till" gör att folk avlar på vad som helst för att många köper vad som helst :(

Skulle tro att det gäller de flesta arbetande raserna. Det finns folk som köper hund för utseendets skull och det finns uppfödare som vill kränga valpar lättsamt för pengar. Egenskaper och behov är skit samma.

Det ihop med "en hund blir vad man gör den till" gör att folk avlar på vad som helst för att många köper vad som helst :(

Tyvärr alldeles för sant....

Absolut dras fler raser med detta problem @Voff & @Miao men jag tycker sällan jag stöter på folk som är skeptiska till Aussie eller Schäfer som brukshundar (så länge det är från rätt linjer), vilket jag har hört ganska ofta ang dobbisen.
Men jag håller med det Voff skriver, om det var mer arbetskrav på hundarna så hade man kanske minskat problemet.

(Anledningen till mitt gnäll här var en annan forumdiskussion när det blev upprörda tongångar av att jag sa att en dobermann (förhoppningsvis) behöver mer än att vara familjehund på landet)

Skittrist. Jag förstår känslan. Med saluki finns det vissa som påstår sig ha "avlat bort jaktlusten" ungefär... Och alltså. En saluki utan jaktlust måste vara det tråkigaste som finns eftersom jaktlusten genomsyrar allt de gör...

Om jag någonsin ska ha annan ras, då blir det någon arbetsvariant av den rasen. Skulle aldrig kunna köpa "utställningsvariant" av en ras hur bra den än passade mig. Passar inte arbetsvarianten så är det fel för mig. Önskar att folk kunde tänka liiite mer åt det hållet :/ nu har jag träffat folk som köpt hundar av bruksras som tänker att hunden får mental aktivering när den sitter hemma och tittar ut genom fönstret... Så synd att sådana personer aldrig får se hundarna i verkligt arbete.

Jag och sambon har en uppfödarbekant inom vår ras som varit på nått seminarium nere i Tyskland. Där presenterades lite i förbifarten en sprallfärsk forskning...oklart om den ens var färdig...där det påvisades att Bruksschäfer hade numera mer släktskap med Mallen än med Exteriörschäfern. Fråga mig inte hur detta gått till el saningshalten. Men det är intressant.
Det är enorm skilnad på E och B-schäfer.
Läste nyaste tidningen från schäferhundklubben. Ca 40 sid utställningsbilder och utställningsresultat. Bara komentarer om utseende. "Svartare sadel önskvärd" osv.
Inte ett ljud om vad denna fantastiska bruksras prestationer. Mot slutet av tidningen fanns en halvsida med 4 bilder på från en större IPO-tävling.
Samtliga hundar var Bruksschäfrar. Inte en E-schäfer.
Jag hoppas faktiskt att rasen separeras till två raser. Där bruksdelen kan få ta plats och äntligen få den ära den förtjänar för alla sina arbetsresultat så kan e-linjerna fortsätta med sin destruktiva avel för rosetternas skull
(Nä jag är inte bitter ;))

Jag och sambon har en uppfödarbekant inom vår ras som varit på nått seminarium nere i Tyskland. Där presenterades lite i förbifarten en sprallfärsk forskning...oklart om den ens var färdig...där det påvisades att Bruksschäfer hade numera mer släktskap med Mallen än med Exteriörschäfern. Fråga mig inte hur detta gått till el saningshalten. Men det är intressant.
Det är enorm skilnad på E och B-schäfer.
Läste nyaste tidningen från schäferhundklubben. Ca 40 sid utställningsbilder och utställningsresultat. Bara komentarer om utseende. "Svartare sadel önskvärd" osv.
Inte ett ljud om vad denna fantastiska bruksras prestationer. Mot slutet av tidningen fanns en halvsida med 4 bilder på från en större IPO-tävling.
Samtliga hundar var Bruksschäfrar. Inte en E-schäfer.
Jag hoppas faktiskt att rasen separeras till två raser. Där bruksdelen kan få ta plats och äntligen få den ära den förtjänar för alla sina arbetsresultat så kan e-linjerna fortsätta med sin destruktiva avel för rosetternas skull
(Nä jag är inte bitter ;))
Nej, jag håller inte med, jag tycker det är fel väg att gå. :(

Jag tycker att man ska hålla sig till standarden och istället rycka upp raserna till att följa den, oavsett om man sysslar med utställning eller bruks. Vi kan inte sitta och klaga på kortnosar, dåliga höfter mm om vi inte är beredda att själva följa standarden. En bra arbetande hund ska inte bli en exteriör avart åt andra hållet, har man det som mål har man valt fel ras i mina ögon. En bruksras ska ha som krav att den ska fungera i brukset och inte bara springa fint i ett snöre, men den ska ändå fortfarande se ut enligt standarden och inte som en blandis från hundstallet.

Jag har fått på skallen tidigare för det här, men jag tycker det är synd på exvis labben där de feta korvarna som vaggar runt i utställningsringen har väldigt lite gemenskap med en smidig liten apporterande fågelhund. Rasen skulle aldrig delats, kraven skulle varit detsamma och att den skulle fortsatt få vara en jakthund och familjemedlem, inte som nu en soffpotatis som skulle få en stroke om den skulle behöva apportera fåglar några timmar. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 519
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar