Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag vet att bollar inte kompenserar, därför blev jag ju något irriterad på det faktum att hon kallade mig ung och okunnig när jag "påstod" att bollar inte kan kompensera för vallningen.

Jag förstod det, har bara svårt att sluta skriva när det handlar om vallning ;)

Jag förstod det, har bara svårt att sluta skriva när det handlar om vallning ;)

Det är ju du som lärt mig allt jag kan om vallning, åh andra sidan var jag tillräckligt smart som 10 åring och visste att en border collie var oerhört krävande och måste ha massa träning. Men kunskap kommer ju med åldern... jag är ju bara 25 :D, så jag väntar än på den där fantastiska kunskapen som kommer när man är gammal. Värt att nämnas var att diskussionen kom i en grupp om blandrashundar, där hittar man många... förvirrade människor (fint sagt), nog för att jag själv köpte mig en blandras men vet åtminstone vad det är för hund jag har i kopplet :up:

Nej, jag håller inte med, jag tycker det är fel väg att gå. :(

Jag tycker att man ska hålla sig till standarden och istället rycka upp raserna till att följa den, oavsett om man sysslar med utställning eller bruks. Vi kan inte sitta och klaga på kortnosar, dåliga höfter mm om vi inte är beredda att själva följa standarden. En bra arbetande hund ska inte bli en exteriör avart åt andra hållet, har man det som mål har man valt fel ras i mina ögon. En bruksras ska ha som krav att den ska fungera i brukset och inte bara springa fint i ett snöre, men den ska ändå fortfarande se ut enligt standarden och inte som en blandis från hundstallet.

Jag har fått på skallen tidigare för det här, men jag tycker det är synd på exvis labben där de feta korvarna som vaggar runt i utställningsringen har väldigt lite gemenskap med en smidig liten apporterande fågelhund. Rasen skulle aldrig delats, kraven skulle varit detsamma och att den skulle fortsatt få vara en jakthund och familjemedlem, inte som nu en soffpotatis som skulle få en stroke om den skulle behöva apportera fåglar några timmar. :cautious:

Bruksschäfrarna följer RS. Det är exteriörarna som inte gör det. RS har inte ändrats nämnvärt sedan rasen skapades. Vad som premieras på utställning är dock inte alls samma nu som då. En Schäfer ska se ut som bruksschäfern. Den varianten har inget att hämta hos e-schäfrarna. Inget alls.

Bruksschäfrarna följer RS. Det är exteriörarna som inte gör det. RS har inte ändrats nämnvärt sedan rasen skapades. Vad som premieras på utställning är dock inte alls samma nu som då. En Schäfer ska se ut som bruksschäfern. Den varianten har inget att hämta hos e-schäfrarna. Inget alls.
Men då är det ju fel att dela rasen, bättre att följa rasstandarden och ta domarna i upptuktelse. :)
Det är ju tyvärr inte bara schäfer som döms tokigt och som ras utvecklas åt fel håll, allt för många domare dömer flera raser efter eget godtycke och inte efter vad standarden säger. Schäfern blir ju inte bättre av att delas.

Om det i praktiken verkligen är två helt skilda populationer skulle en delning inte innebära att två avelsföreningar får helt inflytande över sin inriktning. Om man har helt olika uppfattning om avelsmålrt borde det väl snarare vara en förbättring? Eller är den ena gruppen så liten att den inte "klarar" en rasförening?

Jag kan inte låta bli att undra. Om man ställer ut en bruksschäfer, vad står då i kritiken? "För rak rygg"? En domare måste väl höra hur galet det skulle låta ? "Knappt vinklad bak"? Det KAN ju inte en domare påstå, för en bruksschäfer ÄR ju inte knappt vinklad, det är ju exteriörschäfern som är övervinklad. Om nu rasstandarden beskriver en bruksschäfer dvs.

Om det i praktiken verkligen är två helt skilda populationer skulle en delning inte innebära att två avelsföreningar får helt inflytande över sin inriktning. Om man har helt olika uppfattning om avelsmålrt borde det väl snarare vara en förbättring? Eller är den ena gruppen så liten att den inte "klarar" en rasförening?
För oss med bruksschäfer hade det hjälpt. Det hade varit lättare att nå våra avelsmål på tåliga brukshundar utan att jämföras med utställningshundarna.

Tik med C-höfter (röntgad 2 ggr med samma resultat) paras med 18 månaders oröntgad hane. 5,5% inavelsgrad. Första kullen för båda hundarna.

Överreagerar jag?

Jag kan inte låta bli att undra. Om man ställer ut en bruksschäfer, vad står då i kritiken? "För rak rygg"? En domare måste väl höra hur galet det skulle låta ? "Knappt vinklad bak"? Det KAN ju inte en domare påstå, för en bruksschäfer ÄR ju inte knappt vinklad, det är ju exteriörschäfern som är övervinklad. Om nu rasstandarden beskriver en bruksschäfer dvs.

Den tanken har slagit mig också gällande alla exteriört sönderavlade hundar. Vad står det på en mops som inte är veckig i hela ansiktet och kan andas? Vad står det på en engelsk bulldogg som är någorlunda sportig och funktionell? Att de inte blir BIR kan vi väl utgå ifrån men "ursäkten" vore så himla intressant att höra.

För övrigt kände jag att jag ville läsa schäferns rasstandard, med tanke på tidigare diskussion i tråden.

Överlinjen löper, utan synligt avbrott, från halsens ansättning och längs den höga, långa manken över den raka ryggen till det lätt sluttande korset.

Manken skall vara högt markerad.

Ryggen skall vara måttligt lång, fast, stark och muskulös.

Läser man "den raka ryggen", "lätt sluttande korset" och "ryggen ska vara måttligt lång, fast, stark och muskulös" så låter det ju onekligen galet att utställningsschäfrarna ser ut som de gör. Och när jag nu googlade på "schäfer utställning" så är den fanimej inga raka ryggar och jag vet inte om jag tycker mankarna är så höga heller (visst blir de högt placerade i jämförelse med korset som är i backen, men det är ju en helt annan sak) Jag blir så himla nyfiken på vad det är som kan misstolkas så kopiöst i rasstandarden att det blir som det blir? Tänker folk att en hög manke betyder att manken ska vara högsta punkt och då är allt frid och fröjd?

Den tanken har slagit mig också gällande alla exteriört sönderavlade hundar. Vad står det på en mops som inte är veckig i hela ansiktet och kan andas? Vad står det på en engelsk bulldogg som är någorlunda sportig och funktionell? Att de inte blir BIR kan vi väl utgå ifrån men "ursäkten" vore så himla intressant att höra.
Exakt!

Den här delen ur schäferns rasstandard tycker jag är lite "rolig".
''Svansen skall räcka minst till hasleden, dock inte längre än till mitten av mellanfoten.''

Eh, googla på utställningsschäfer så får vi se hur många svansar som slutar på mitten av mellanfoten. Snarare släpar svansarna i marken. :cool:

Många gånger är inte ens manken högsta punkten. Därav namnet "karprygg".

En schäfer ska med lätthet kunna hoppa över plank, klättra och ha rejält påskjut i bakkärran för att hinna ikapp bovar eller vad den nu används till.
Detta är svårt med för långa kroppar, för vinklade haser och för sluttande, tom böjda ryggar. För mycket päls och för tung kropp är heller inte optimalt för en snabb, arbetande hund.

De får heller inte vara för raka av samma anledning. Inte för kompakta i kroppen heller. Det ska finnas plats för stora lungor som kan ge god kondition.

"Min älskade * har fått sex ljuvliga små valpar. * är en blandning mellan rottis och bernen sennen och pappa * är en blandning mellan snawser och terrier blandning.

Båda hundarna har bra bakgrunder och höftledsfria.
Bebisarna är lev.klara den 17 december. Jag kommer ta en tingavgift på 2500 kr och vid ångerrätt kommer pengarna inte betalas tillbaka om ni råkar ångra er av något slag.
Jag kommer inte gå ner pris och jag är väldigt noga med att valparna kommer till bra och kärleksfulla hem."

:banghead: Finn fem fel... Men att sälja med att hundarna är höftledsfria var något nytt, jag trodde i min enfald att höftleder var något bra... :angel:

"köpte valpen föregår men funkade inte att ha den hemma."

Vad säger man? Mest ledsamt...
Tur för valpen att den får chansen till ett bättre hem....

Undra vad uppfödaren säger. Men gissar att det var en blocketvalp från början.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 524
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar