Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns en hel del att anmärka på i övrigt hälsomässigt på den här hunden
Söt blekt tan-tax, men mycket yngre än ett år. Kan du hitta en bild på samma tax som mogen?

Jag hittar många bilder på taxar men ville gärna ha en från sidan. Men om vi skippar ras kan vi ta den här bilden. Finns mycket att anmärka på i övrigt hälsomässigt men pälsen är ju fin...

Hammer-3.jpg

Sedan kan man också fråga sig varför alla blå, brons och isabelle pinscher och dobermannvalpar tas bort vid födseln i Sverige, nu när de vita boxrarna får leva? Det är ingen brist på diluteanlag i populationen, så det är inte så att det inte föds några.
Det föds oerhört få dilute dobermanns i Sverige, jag vet nästan ingen uppfödare som inte har färgtestat iaf den ena föräldern just för att undvika det,

Det finns en hel del att anmärka på i övrigt hälsomässigt på den här hunden

Jag hittar många bilder på taxar men ville gärna ha en från sidan. Men om vi skippar ras kan vi ta den här bilden. Finns mycket att anmärka på i övrigt hälsomässigt men pälsen är ju fin...
Monstret på bilden har inte ren tan-färg, vitt bröst och vita tassar så annan färggenetik är med i bilden. Dessutom blir inte den där modellen på hundar särskilt gamla, jag tror inte hunden är över tre år. Vore det inte enklast att hitta en bild på en vuxen blekt dobermann eftersom det är en vanlig ras i USA, där man inte avlivar blekta valpar?

D
Det föds oerhört få dilute dobermanns i Sverige, jag vet nästan ingen uppfödare som inte har färgtestat iaf den ena föräldern just för att undvika det,
Det föds dilute-valpar men de får inte leva av djurskyddsskäl. Dobermannuppfödare jag vet om tar bort blekta valpar. Det syns ju direkt vid födseln, och kullarna är oftast så stora att det är fördelaktigt för hela kullen och mamman att hålla antalet runt tio. Det fins ingen anledning att gentesta om den enda följden av dubbeldilute vore fel färg på en valp med möjlighet att leva ett fullvärdigt liv.

D

Det föds dilute-valpar men de får inte leva av djurskyddsskäl. Dobermannuppfödare jag vet om tar bort blekta valpar. Det syns ju direkt vid födseln, och kullarna är oftast så stora att det är fördelaktigt för hela kullen och mamman att hålla antalet runt tio. Varför är det annars big business att gentesta för dilute-anlag?
Alltså jag vet att man avlivar dilute valpar (alla gör det inte dock - föddes en i år eller förra som uppf lät leva) men de flesta uppfödare gentestar som sagt för att slippa få valpar med dubbla dilutegener. Ingen uppf verkar särskilt bekymrad över att få kullar på över 10 valpar heller.

Alltså jag vet att man avlivar dilute valpar (alla gör det inte dock - föddes en i år eller förra som uppf lät leva) men de flesta uppfödare gentestar som sagt för att slippa få valpar med dubbla dilutegener. Ingen uppf verkar särskilt bekymrad över att få kullar på över 10 valpar heller.
Nej, visst går det att föda upp många valpar på ett perfekt sätt, men det kräver mer jobb av uppfödaren. Vi är i alla fall överens om att blekta dobermann inte föds upp hos kunniga och seriösa uppfödare. Likadant med pinscher, de blir inte friska.

Jag ger dig också en utmaning, googla fram en bild på en VUXEN dobermann/pinscher/tax/grand danois med blekt färg och tät, blank, frisk normal korthårspäls. Sådana bilder går inte att hitta i raser med päls utan underull

Blå grand danois är inte en svart hund med blekanlag, utan har någon annan genuppsättning. Hitta en korthårstax, dobbis eller pinscher alltså en hund som har black and tan-färg i grunden, annars gills det inte.

Googla fram en bild på en vuxen avblekt tan-färgad hund med tät, blank och frisk päls så har du överbevisat mig. Tycker dessutom att borde svara på mina frågor.

Monstret på bilden har inte ren tan-färg, vitt bröst och vita tassar så annan färggenetik är med i bilden. Dessutom blir inte den där modellen på hundar särskilt gamla, jag tror inte hunden är över tre år. Vore det inte enklast att hitta en bild på en vuxen blekt dobermann eftersom det är en vanlig ras i USA, där man inte avlivar blekta valpar?

:rofl: (min fetning)

Hunden är avelshane och definitivt vuxen. Kenneln som har honom har fler hundar med samma färg, alla har fin päls men det verkar inte spela någon roll hur många bilder jag postar eftersom du väljer att ändra förutsättningarna så fort jag gör som du ber mig och inte vill komma med källhänvisningar till dina påståenden.

Nu verkar du alltså vara så pass desperat att det ska vara en hund av den ras där sjukdomen är vanligast. Men inte ens alla blå dobermann får CDA även om det verkar vara den ras där problemet är allra vanligast(och ett bra skäl till varför färgen inte är tillåten).

Det här får bli sista bilden jag lägger in. Jag är nämligen övertygad om att inte heller denna duger för dig och jag har bättre saker för mig än att googla bilder åt någon som hela tiden ändrar sig. Mina åsikter står dock fast: CDA beror inte på blekanlaget i sig utan ett felaktigt blekanlag(här är jag naturligtvis beredd att ändra mig eftersom genetikforskningen går framåt med stormsteg). Vit färg och tan-tecken spelar ingen roll för om sjukdomen ska uppstå eftersom både solida och tecknade hundar drabbas. Förekomsten av CDA skiljer sig åt mellan olika raser, vilket weimaraner är ett utmärkt exempel på.

DobermanBlue.jpg

En reflektion bara....Man måste ha otroligt kassa förhållande för att hålla tik med kull om man ska tycka att över 10 valpar utgör mer jobb än tex 6 valpar.
Vad blir skillnaden mer än några antal kiss och bajshögar extra och några mer klor att klippa:confused:

För de genetiskt intresserade: blå finns även hos griffoner, med "medföljande" alopeci hos en del.
Färgen är inte godkänd och mig veterligen finns det bara en uppfödare i Europa som medvetet avlar fram dem.
Vilket i sig är en :banghead::banghead::banghead: eftersom personens förklaring till varför det avlas på blå hundar är att det är i forskningssyfte. För att ta reda på hur färgen nedärvs. Och om det är möjligt att avla fram en lila griffon. Så då köps det in bruna griffoner också, vilket inte heller är en godkänd färg men utan alopecirisk. Suck. Det är väl bara 50 år sedan eller så som forskningen visat på nedärvningen av "vanliga" blekanlag, vilket det är frågan om här. Men valparna går att sälja dyrt :banghead::banghead::banghead:

För de genetiskt intresserade: blå finns även hos griffoner, med "medföljande" alopeci hos en del.
Färgen är inte godkänd och mig veterligen finns det bara en uppfödare i Europa som medvetet avlar fram dem.
Vilket i sig är en :banghead::banghead::banghead: eftersom personens förklaring till varför det avlas på blå hundar är att det är i forskningssyfte. För att ta reda på hur färgen nedärvs. Och om det är möjligt att avla fram en lila griffon. Så då köps det in bruna griffoner också, vilket inte heller är en godkänd färg men utan alopecirisk. Suck. Det är väl bara 50 år sedan eller så som forskningen visat på nedärvningen av "vanliga" blekanlag, vilket det är frågan om här. Men valparna går att sälja dyrt :banghead::banghead::banghead:

Klart valparna går att sälja dyrt, de är ju UNIKA. :meh: :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar