Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fattar inte att folk köper dem. Jag betalade liksom 12.000kr för min dobbisvalp efter mkt meriterade föräldrar så vilka är människorna som betalar 17 för oreggade valpar? Jag fattar det inte!
Och vi tar 12.500 för våra schäfrar. Och samma här. Meriterade, många tjänstehundar i leden, kollade och friska var enda individ. Fan....vi skickar tom 15 kg foder:D

För att inte tala om MH, Korning, suport vid tävlingar....de små liven slutar aldrig kräva vår uppmärksamhet:mad:

Nä..det får bli rasbyte. Schäfer är ju rena förlustaffären.....

Och vi tar 12.500 för våra schäfrar. Och samma här. Meriterade, många tjänstehundar i leden, kollade och friska var enda individ. Fan....vi skickar tom 15 kg foder:D

För att inte tala om MH, Korning, suport vid tävlingar....de små liven slutar aldrig kräva vår uppmärksamhet:mad:
Hahah, ja men då är det som min uppfödare. Hon blir aldrig av med oss valpköpare moahahahah. :devil:

Det är ju därför man säljer oreggade för +17', då slipper man ju meritera, röntga och registrera samt slipper stötta. ;)

Jag har planerat lite för ett eventuellt hundköp någon gång i framtiden, och därför spånat lite på ras. Jag har tittat på hundar från grupp nio, alltså söker jag en sällskapshund. Iallafall, en släkting fick höra detta och sa "Men ska du inte skaffa en border collie? Dem har du ju alltid älskat". Jag sa som det var, jag skulle älska att ha en hund av den rasen, men det får vänta tills den dag jag har en egen gård med får och jag kan ge den ett så aktivit och stimulerande liv som den behöver. Då fick jag en lång utläggning om att nu kan minsann alla ha border collies, för det finns faktiskt renodlade sällskapshundar av den rasen och de behöver inte alls valla. "X har en och den trivs jättebra med att ligga på soffan hela dagarna, de gör inget med den förutom att gå korta promenader. Den blir ju vad man gör den till liksom" :eek: :arghh:

Även OM det skulle finnas border collies som var avlade till renodlade sällskapshundar skulle jag inte vilja ha en. Då har man ju tagit bort allting jag älskar med rasen?! Det är inte direkt så att det är utseendet jag förälskat mig i :meh: Jag förstår mig inte på folk som prompt vill ha riktiga arbetshundar men avlade till riktiga soffpotatisar. Är utseendet det enda de bryr sig om?

Jag har planerat lite för ett eventuellt hundköp någon gång i framtiden, och därför spånat lite på ras. Jag har tittat på hundar från grupp nio, alltså söker jag en sällskapshund. Iallafall, en släkting fick höra detta och sa "Men ska du inte skaffa en border collie? Dem har du ju alltid älskat". Jag sa som det var, jag skulle älska att ha en hund av den rasen, men det får vänta tills den dag jag har en egen gård med får och jag kan ge den ett så aktivit och stimulerande liv som den behöver. Då fick jag en lång utläggning om att nu kan minsann alla ha border collies, för det finns faktiskt renodlade sällskapshundar av den rasen och de behöver inte alls valla. "X har en och den trivs jättebra med att ligga på soffan hela dagarna, de gör inget med den förutom att gå korta promenader. Den blir ju vad man gör den till liksom" :eek: :arghh:

Även OM det skulle finnas border collies som var avlade till renodlade sällskapshundar skulle jag inte vilja ha en. Då har man ju tagit bort allting jag älskar med rasen?! Det är inte direkt så att det är utseendet jag förälskat mig i :meh: Jag förstår mig inte på folk som prompt vill ha riktiga arbetshundar men avlade till riktiga soffpotatisar. Är utseendet det enda de bryr sig om?
Så mycket bättre hundvärlden skulle vara om fler tänkte som dig innan sina eventuella hundköp! Hoppas du hittar en hund som passar dig och att du får ett riktigt roligt hundliv i framtiden :D

Nej men du vet, BCs blir (föds?) ju så lydiga...

(givetvis är jag ironisk, du resonerar klokt!)

Silverfärgade labradorer är inte något nytt. Nämns redan på 1950-talet.
Om man googlar lite så tycks de ha uppstått hos 2 amerikanska uppfödare

Man misstänker att det är Weimaraner inblandat.
Nu skedde det innan DNA-test var uppfunna så exakta bevis finns inte.

AKC beslöt (före DNA-testen fanns) att silver var diluterat chocolate och alltså reggas silver som chocholate.
Om AKC fortfarande reggar silverfärgade Labbar p g a det argumentet är mer än vad jag vet.

Så svenska silverfärgade labbar skulle i så fall i alla fall i teorin härstamma från dessa amerikanska labbar.
Eller så har man korsat in Weimaraner nyligen, med flit eller inte, även i Sverige :-)

https://www.google.se/webhp?sourcei...&ie=UTF-8#q=silver colored labrador retriever

Nu blir jag bara matt. Någon som säljer "unika" silverfärgade labradorvalpar för 15 000. Naturligtvis inte reggade, färgen är ju inte godkänd. Nog för att jag inte alltid håller med SKK men ingen ska komma och säga att "de är dumma för de bara bryr sig om utseende och pengar!".

Silverfärgade labradorer är inte något nytt. Nämns redan på 1950-talet.
Om man googlar lite så tycks de ha uppstått hos 2 amerikanska uppfödare

Man misstänker att det är Weimaraner inblandat.
Nu skedde det innan DNA-test var uppfunna så exakta bevis finns inte.

AKC beslöt (före DNA-testen fanns) att silver var diluterat chocolate och alltså reggas silver som chocholate.
Om AKC fortfarande reggar silverfärgade Labbar p g a det argumentet är mer än vad jag vet.

Så svenska silverfärgade labbar skulle i så fall i alla fall i teorin härstamma från dessa amerikanska labbar.
Eller så har man korsat in Weimaraner nyligen, med flit eller inte, även i Sverige :-)

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=silver colored labrador retriever

Eftersom det krävs två anlag för att hunden ska bli silverfärgad så skulle det ju vara fullt möjligt att anlaget funnits från början utan inkorsning av någon annan ras, bara att det är väldigt, väldigt ovanligt. Det syns ju inte i enkel upplaga och inte ens i dubbel upplaga på gula labradorer. Det kan också ha uppstått som en spontan mutation - eller genom inkorsning.

Jag tycker att färggenetik är superintressant. Nästan lika intressant(och sorgligt) är folk är så intresserade av att ha en hund som ser unik ut....

Eftersom det krävs två anlag för att hunden ska bli silverfärgad så skulle det ju vara fullt möjligt att anlaget funnits från början utan inkorsning av någon annan ras, bara att det är väldigt, väldigt ovanligt. Det syns ju inte i enkel upplaga och inte ens i dubbel upplaga på gula labradorer. Det kan också ha uppstått som en spontan mutation - eller genom inkorsning.

Jag tycker att färggenetik är superintressant. Nästan lika intressant(och sorgligt) är folk är så intresserade av att ha en hund som ser unik ut....
Kan det ha blivit problem med silver på silver som på hästar?

Kan det ha blivit problem med silver på silver som på hästar?

Nej, det är inte samma anlag. Det kallas silver på labrador men har andra namn i andra raser. Det finns ett felaktigt blekningsanlag som ger en form av alopecia(håravfall), vilket får vissa att tro att alla blekta hundar är sjukligare men det är bara inom vissa raser och linjer detta felaktiga anlag finns. Blekanlaget i sig medför inga hälsoproblem.

Nej, det är inte samma anlag. Det kallas silver på labrador men har andra namn i andra raser. Det finns ett felaktigt blekningsanlag som ger en form av alopecia(håravfall), vilket får vissa att tro att alla blekta hundar är sjukligare men det är bara inom vissa raser och linjer detta felaktiga anlag finns. Blekanlaget i sig medför inga hälsoproblem.
Hos dobermann och pinscher ger avblekningsanlag i dubbel uppsättning bl a ljuskänslighet. Googla blue dobermann så kommer det upp många bilder med solglasögonförsedda hundar. Det finns alltså anledning att avliva blå och bronsfärgade valpar.

Hos dobermann och pinscher ger avblekningsanlag i dubbel uppsättning bl a ljuskänslighet. Googla blue dobermann så kommer det upp många bilder med solglasögonförsedda hundar. Det finns alltså anledning att avliva blå och bronsfärgade valpar.

Det gäller väl vita dobermann? Det är ett annat anlag som orsakar denna albinism.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar