Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det gäller väl vita dobermann? Det är ett annat anlag som orsakar denna albinism.
Nej, det gäller black and tan-dobermann (och pinscher) med dilute-anlag i dubbel uppsättning som alltså blir blå-grå. Röda pinschrar med dubbla dilute får bronsfärg. UV-känsliga blir de alla.

Nej, det gäller black and tan-dobermann (och pinscher) med dilute-anlag i dubbel uppsättning som alltså blir blå-grå. Röda pinschrar med dubbla dilute får bronsfärg. Ljuskänsliga blir de alla.

Du får gärna länka till någon källa, för jag hittar ingen fakta om det. Det enda jag hittar om dobermanns med ögonproblem relaterat till färg är just de vita(albino). Om det stämmer så är det i vilket fall inget som har med blekanlag generellt att göra utan är specifikt för dobermann.

Du får gärna länka till någon källa, för jag hittar ingen fakta om det. Det enda jag hittar om dobermanns med ögonproblem relaterat till färg är just de vita(albino). Om det stämmer så är det i vilket fall inget som har med blekanlag generellt att göra utan är specifikt för dobermann.
Har inte hört om detta heller, blue dobermann syndrome är förknipppat med hudproblem vad jag vet t.ex får de bölder och så.

Har inte hört om detta heller, blue dobermann syndrome är förknipppat med hudproblem vad jag vet t.ex får de bölder och så.

Precis, just dobermann är en av de raser där CDA - Colour Dilution Alopecia är väldigt utbrett, d v s så beror färgen på en stor del av de blekta hundarna av den defekta genen och inte den normala.

Precis, just dobermann är en av de raser där CDA - Colour Dilution Alopecia är väldigt utbrett, d v s så beror färgen på en stor del av de blekta hundarna av den defekta genen och inte den normala.
Blue dobermann syndrome är en följd av dubbla dilute-anlag. Dubbla dilute-anlag ger liknande problem hos pinscher, taxar och grand danois med flera raser. Ljuskänslighet är ett av symptomen. Visserligen skulle jag kunna gå in PubMed och hitta de papers som beskriver problemen och är peer-reviewed, men jag har inte tid just nu. Kolla photo sensitivity, dilute, och blue dobermann syndrome i PubMed så kommer du att få tag i all dokumentation du kan önska.

Exakt, och det är därför färgen numera inte är godkänd (vilket den var förr). Hur det är hos andra raser med problemet vet jag inte. Har hört funderingar hos uppfödare att det ev är den genen som kanske gör att vissa bruna dobermanns har sämre päls (t.ex min, men han är inte färgtestad) än normala hundar - men jag vet inte om det finns forskning på det.

Blue dobermann syndrome är en följd av dubbla dilute-anlag. Dubbla dilute-anlag ger liknande problem hos pinscher, taxar och grand danois med flera raser. Ljuskänslighet är ett av symptomen. Visserligen skulle jag kunna gå in PubMed och hitta de papers som beskriver problemen och är peer-reviewed, men jag har inte tid just nu. Kolla photo sensitivity, dilute, och blue dobermann syndrome i PubMed så kommer du att få tag i all dokumentation du kan önska.

Det är precis det jag gjort och att ögonen blir ljuskänsliga listas inte som symptom. Att Blue Doberman syndrome(vilket är samma sak som Colour Dilution Alopecia) är en följd av dubbla blekanlag beror på att förekomsten av defekta blekanlag är utbredd inom rasen.

Jag har planerat lite för ett eventuellt hundköp någon gång i framtiden, och därför spånat lite på ras. Jag har tittat på hundar från grupp nio, alltså söker jag en sällskapshund. Iallafall, en släkting fick höra detta och sa "Men ska du inte skaffa en border collie? Dem har du ju alltid älskat". Jag sa som det var, jag skulle älska att ha en hund av den rasen, men det får vänta tills den dag jag har en egen gård med får och jag kan ge den ett så aktivit och stimulerande liv som den behöver. Då fick jag en lång utläggning om att nu kan minsann alla ha border collies, för det finns faktiskt renodlade sällskapshundar av den rasen och de behöver inte alls valla. "X har en och den trivs jättebra med att ligga på soffan hela dagarna, de gör inget med den förutom att gå korta promenader. Den blir ju vad man gör den till liksom" :eek: :arghh:

Även OM det skulle finnas border collies som var avlade till renodlade sällskapshundar skulle jag inte vilja ha en. Då har man ju tagit bort allting jag älskar med rasen?! Det är inte direkt så att det är utseendet jag förälskat mig i :meh: Jag förstår mig inte på folk som prompt vill ha riktiga arbetshundar men avlade till riktiga soffpotatisar. Är utseendet det enda de bryr sig om?

Ja.

Sen är BCs riktiga soffpotatisar. Om de får valla däremellan;)

Det är precis det jag gjort och att ögonen blir ljuskänsliga listas inte som symptom. Att Blue Doberman syndrome(vilket är samma sak som Colour Dilution Alopecia) är en följd av dubbla blekanlag beror på att förekomsten av defekta blekanlag är utbredd inom rasen.
Måste ge dig rätt om ljuskänsligheten. För tio år sedan när jag undersökte saken på nätet vimlade det av bilder på amerikanska blå/isabell/ bronze dobermann som inte kunde gå ut utan kläder och solglasögon p g a uv-känslighet. Nu hittar jag inte en enda, inte heller något i PubMed om uv-problem. Antagligen var det en verkningslös behandlingsmetod för hudproblemen som var inne vid den tiden.

Däremot är det väldigt konstigt om det är defekta dilute-anlag som är orsaken till hudproblemen hos dobermann med dubbla dilute-anlag. Varför är i så fall de defekta blekanlagen lika utbredda inom andra raser, (eller andra stängda genpoler om man ser det så)? Jag ger dig också en utmaning, googla fram en bild på en VUXEN dobermann/pinscher/tax/grand danois med blekt färg och tät, blank, frisk normal korthårspäls. Sådana bilder går inte att hitta i raser med päls utan underull.

Sedan kan man också fråga sig varför alla blå, brons och isabelle pinscher och dobermannvalpar tas bort vid födseln i Sverige, nu när de vita boxrarna får leva? Det är ingen brist på diluteanlag i populationen, så det är inte så att det inte föds några.

Däremot är det väldigt konstigt om det är defekta dilute-anlag som är orsaken till hudproblemen hos dobermann med dubbla dilute-anlag. Varför är i så fall de defekta blekanlagen lika utbredda inom andra raser, (eller andra stängda genpoler om man ser det så)? Jag ger dig också en utmaning, googla fram en bild på en VUXEN dobermann/pinscher/tax/grand danois med blekt färg och tät, blank, frisk normal korthårspäls. Sådana bilder går inte att hitta i raser med päls utan underull.

Weimaraner har inte underull. Sjukdomen är ovanlig i rasen, trots att alla hundar bär dubbla blekanlag på minst ett lokus.

När jag googlade blå grand danois hittade jag många bilder på hundar med fin päls. Jag ser åtminstone inga fel på denna.

1125419354.jpg

Weimaraner har inte underull. Sjukdomen är ovanlig i rasen, trots att alla hundar bär dubbla blekanlag på minst ett lokus. CDA kan för övrigt drabba hundar oavsett hårlag.

Att blå dobermannvalpar tas bort kan ju bero på just att CDA är så hopkopplad med anlaget i rasen.

När jag googlade blå grand danois hittade jag många bilder på hundar med fin päls. Jag ser åtminstone inga fel på denna.

1125419354.jpg

Weimaraner har inte underull. Sjukdomen är ovanlig i rasen, trots att alla hundar bär dubbla blekanlag på minst ett lokus.

1125419354.jpg
Blå grand danois är inte en svart hund med blekanlag, utan har någon annan genuppsättning. Hitta en korthårstax, dobbis eller pinscher alltså en hund som har black and tan-färg i grunden, annars gills det inte.

Blå grand danois är inte en svart hund med blekanlag, utan har någon annan genuppsättning.

Nej, en blå grand danois är en svart hund med blekanlag. Black and tan har inget med saken att göra. Om du är så påläst om CDA borde du känna till att prevalensen skiljer sig inom olika raser. Du får gärna kommentera exemplet weimaraner.

Nej, en blå grand danois är en svart hund med blekanlag. Black and tan har inget med saken att göra. Om du är så påläst om CDA borde du känna till att prevalensen skiljer sig inom olika raser. Du får gärna kommentera exemplet weimaraner.
Nej, jag begränsar mina uttaladen till avblekta tan-färger. Dubbla dilute hos tan-färgade hundar leder till hudproblem och taskig pälskvalitet. På vilka grunder säger du att tan-färg inte har med saken att göra? Googla fram en bild på en vuxen avblekt tan-färgad hund med tät, blank och frisk päls så har du överbevisat mig. Tycker dessutom att borde svara på mina frågor.

Nej, jag begränsar mina uttaladen till avblekta tan-färger. Dubbla dilute hos tan-färgade hundar leder till hudproblem och taskig pälskvalitet. På vilka grunder säger du att tan-färg inte har med saken att göra? Googla fram en bild på en vuxen avblekt tan-färgad hund med tät, blank och frisk päls så har du överbevisat mig. Tycker dessutom att borde svara på mina frågor.

Jag har svarat på dina frågor, råkade bli i ett citat av mitt svar såg jag nu. Lustigt att du hela tiden ändrar förutsättningarna, från början gick det bra med en grand danois, när jag hittade en sådan bild kom du med ett felaktigt påstående om att den blå färgen i just den rasen skulle bero på andra gener än i övriga.

Grunderna jag har är helt enkelt att prevalensen skiljer sig åt för sjukdomen, något du inte kommenterat alls. Däremot nämns inte tan-färg som en faktor som har med saken att göra någonstans. Du får gärna komma med belägg för det påståendet eftersom även solida hundar drabbas.

Avblekt tan = silver/fawn? Alltså blekt brun? Eller menar du en hund med tantecken som har blekanlag? Kelpien har också blekanlaget som ger blått och fawn/silver, samt tananlag som ger tantecken. Kombon blå eller fawn med tantecken är fullt möjlig men inte tillåten. I min ras så har blekta hundar ofta lite sämre päls, men jag har sett individer som har normal päls också. Oftast blå! Men några andra problem kopplade till färgen finns det inte.

893346_10151881298487150_1057215804_o.jpg

Min hunds brorsa. Han har ganska lite täckhår. Dock är han kastrerad också, vilket kan påverka.

Avblekt tan = silver/fawn? Alltså blekt brun? Eller menar du en hund med tantecken som har blekanlag? Kelpien har också blekanlaget som ger blått och fawn/silver, samt tananlag som ger tantecken. Kombon blå eller fawn med tantecken är fullt möjlig men inte tillåten. I min ras så har blekta hundar ofta lite sämre päls, men jag har sett individer som har normal päls också. Oftast blå! Men några andra problem kopplade till färgen finns det inte.

893346_10151881298487150_1057215804_o.jpg

Min hunds brorsa. Han har ganska lite täckhår. Dock är han kastrerad också, vilket kan påverka.
Pratar om korthåriga hundar utan underull, dit räknas väl inte kelpien?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar