Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jippie, whohoo som jag längtat!Valpar husky/amstaff/pitbull/kangal på blocket...
Lev.klara 24/7 så bara att köra!Jippie, whohoo som jag längtat!
Jag kan bara inte släppa detta med labradoodle.... Jag gick in på en av de stora uppfödarna av "rasen", och de har även speciella mentaltest. Är hemskt nyfiken på hur dessa går till.
Och det handlar ju om en extremt begränsad kontroll - bara föräldradjuren. Man vet inget om syskon, eller generationerna bakom. Det finns en anledning till att fler och fler raser ansluts till HD-index; det är så mycket mer komplext än hur förälderns höft ser ut...Appropå doodlar. "Svenska doodleklubben" låter förvånansvärt vettiga, kräver intyg på friröntgen för att förmedla valpar och har väldigt bra och konkreta råd till valpköpare. På FB uttrycker de att priserna dragit iväg till hutlösa summor (med slutkommentaren "upp till var och en att ge 38000kr för sin valp iofs, men det finns alternativ") och får svar från doodleägare som håller med och som tycker att 15k är ett rimligare pris.
De skriver också sånt här:
"Är det viktigt att avla på hälsotestade djur?
JA! Renrasiga hundraser har hälsoprogram (se respektive ras). Dessa sjukdomar kan slå igenom även på en doodle, som är en blandning av två hundraser. Med friska, hälsotestade föräldrar minskar risken betydligt att valparna blir sjuka.
Uppfödare av Doodlar anslutna till Svenska Doodleklubben garanterar att deras avelsdjur har friröntgade höfter och armbågar."
Det är dock extremt talande att väldigt få doodleuppfödare verkar vara med i denna klubb...
Jo absolut! Det finns supermycket som är viktigt i avel annat än föräldrarnas hälsostatus på papper. Men det är ju ändå skyhögt över diverse andra doodleavlare.Och det handlar ju om en extremt begränsad kontroll - bara föräldradjuren. Man vet inget om syskon, eller generationerna bakom. Det finns en anledning till att fler och fler raser ansluts till HD-index; det är så mycket mer komplext än hur förälderns höft ser ut...
Finns det bild på dem??
Appropå doodlar. "Svenska doodleklubben" låter förvånansvärt vettiga, kräver intyg på friröntgen för att förmedla valpar och har väldigt bra och konkreta råd till valpköpare. På FB uttrycker de att priserna dragit iväg till hutlösa summor (med slutkommentaren "upp till var och en att ge 38000kr för sin valp iofs, men det finns alternativ") och får svar från doodleägare som håller med och som tycker att 15k är ett rimligare pris.
De skriver också sånt här:
"Är det viktigt att avla på hälsotestade djur?
JA! Renrasiga hundraser har hälsoprogram (se respektive ras). Dessa sjukdomar kan slå igenom även på en doodle, som är en blandning av två hundraser. Med friska, hälsotestade föräldrar minskar risken betydligt att valparna blir sjuka.
Uppfödare av Doodlar anslutna till Svenska Doodleklubben garanterar att deras avelsdjur har friröntgade höfter och armbågar."
Det är dock extremt talande att väldigt få doodleuppfödare verkar vara med i denna klubb...
Och det handlar ju om en extremt begränsad kontroll - bara föräldradjuren. Man vet inget om syskon, eller generationerna bakom. Det finns en anledning till att fler och fler raser ansluts till HD-index; det är så mycket mer komplext än hur förälderns höft ser ut...
Men det låter seriöst!Både Pudel och Labbe har ju HD-problem så det är ju rent skrattretande att bara röntga avelsdjuren och tro att det ska göra skillnad.
Men det låter seriöst!
Nej jag tycker inte att de är vettiga, bara ganska mycket vettigaRE än de människor jag annars stöter på när jag ger mig in på doodlerelaterade sidor (vilket jag gör ibland på grund av nån konstig sorts nyfikenhet om hur de här människorna är (eller inte är...) funtade).
Varför gör vi detta?!Doodle lockar oxå fram ett självskadebeteende hos mig. Jag blir så irriterad bara jag hör ordet, men ändå kan jag inte hålla mig från att gå in och läsa doodleannonser
Å andra sidan, just att det låter bra kan ju vara ett sätt för att snappa upp de som annars kanske hade tittat åt blandraskullar. Om folk tittar runt lite "för skojs skull" för att se vad som intresserar dem, och det nämns just röntgenresultat m.m. på SKK-reggade hundar, då kanske de förstår att det finns skillnader mellan de oreggade och de reggade.Precis.
Jag får klåda varje gång jag ser uppfödare i min ras skriva i annonser " båda föräldrarna är friröntgade"
Öh, jaaa....det är liksom ett krav på det om valparna inte ska beläggas med avelsspärr
Men det låter ju bra.
Å andra sidan, just att det låter bra kan ju vara ett sätt för att snappa upp de som annars kanske hade tittat åt blandraskullar. Om folk tittar runt lite "för skojs skull" för att se vad som intresserar dem, och det nämns just röntgenresultat m.m. på SKK-reggade hundar, då kanske de förstår att det finns skillnader mellan de oreggade och de reggade.
I en idealisk värld går väl valpköpare in och läser på om de olika raserna först, kollar vad som krävs för att de ska få reggas osv, men det är ju långt ifrån alltid som det är så. Kanske någon kollar på tex schäfer för att de fått för sig att de är bra vakthundar på gården eller något, ser att det står om röntgenresultat på de reggade, ser mer och mer vad som skiljer sig, börjar läsa på lite och upptäcker sedan att det fanns andra raser som var mer lämpade? Det vore ju i så fall något positivt. Framförallt i blocketannonser är jag mycket positiv till att uppfödare radar upp allt som hunden gjort, även om det är sådant som krävs för registrering. Just för att det ska bli tydligare vad som skiljer seriösa uppfödare från de oseriösa.
Det håller jag helt med om, men det var väl lite just det som var grejen, att få folk att förstå skillnader och vad som är lämpliga raser för dem, att få dem att tänka om osv. (Jo, jag tvivlar på att det verkligen fungerar, men jag hoppas att det kan fungera så)Fast om man är SÅ grön och inte ens har intresset att läsa på lite är nog inte en driftstark brukshund det lämpligaste rasvalet.